close
تبلیغات در اینترنت
پیام شیعه | Shia - 2

پیام شیعه | Shia

پیام شیعه | Shia - 2


امروز : پنجشنبه 06 اردیبهشت 1397

Translate Website to ArabicTranslate Website to EnglishTranslate Website to GermanTranslate Website to TurkishTranslate Website to SpanishTranslate Website to KoreanTranslate Website

کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )

کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )

اولین نماز گزار و نخستین مسلمان

sticker ((اولین نماز گُزار و نخستین مسلمان ))sticker

stickerدر بیست و هفتمِ رجب ، پیامبر ( ص ) به رسالت مبعوث گردید و در روز 28 رجب ، حضرت امیرالمؤمنین ( ع ) ،اولین مَردی بود که با آن حضرت نماز اقامه فرمود و همچنین از زنان ،حضرتِ خدیجه (س) ، اولین شخصیتی می باشد که به پیامبر (ص) ایمان آورده و با ایشان نماز گُزارده است .
stickerموارد فوق ، جزو مُسَلَّماتِ مذهبِ تشیع است ، لیکن در این خصوص مُستنداتی در منابعِ معتبرِ  اهلِ سُنَّت وجود دارد که ذیلاً به ذکرِ چند نمونه از آن اکتفاء می نمائیم :
sticker- هیچ کس در ایمان بر علی (ع) سبقت نگرفته :
عن ابن عباس قال : فرض الله الاستغفار لعلی فی القرآن على كل مسلم قال : و هو قوله : یقولون : «رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلاِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالاْیمَانِ» و هو السّابق .
ترجمه : ابن عباس می گوید : خدا استغفار را  برای علی ( ع ) در قران بر هر مسلمانی واجب نموده  و  آن (در آیه 10 سوره مبارکه حشر )می باشد که می فرماید: (پروردگارا ! ما و برادرانمان را که در ایمان بر ما پیشى گرفتند، بیامرز) و منظور از سبقت گیرنده در ایمان ، علی است .
📚(شرح نهج البلاغة، ج 3 ص 256 وج 13  ص 224 خطبه 238 ) ( شواهد التنزیل ج : 2ص :336 )

sticker- علی (ع) اولین نمازگزار :
 انس بن مالك مى گويد : «بُعث رسول الله( ص) یوم الإثنین و صلّى علیٌّ یوم الثلثاء»
ترجمه : رسول خدا( ص) روز دوشنبه مبعوث شد و على ( ع ) روز سه شنبه نماز خواند.
📚(سنن ترمذى ج 2، ص 214حدیث 3728) ،( المستدرک على الصحیحین، ج 3، ص 112 حدیث 4587)

sticker- اولین زن و مرد مسلمان :
(کانَ اَوَّلَ مَن اَسلَمَ خَدیجَه مِنَ النِّساء و عَلِیَّ بنَ اَبِیطالب مِنَ الرِّجال ) .
یعنی : خدیجه ( س ) ، اولین زن و علی ( ع ) ، نخستین مَردی بودند که اسلام آوردند .
📚(الصحیح من السیرة، ج 1 ص .251 و احقاق الحق ج 15 ص 346 )

sticker تبصره :
اولین ایمان آورنده و نمازگزار بودنِ علی ( ع ) ، بدان معنی نیست که ایشان قبل از آن ، مُوَحِّد و نمازگزار نبوده ، بلکه به اعتقاد همه ی فِرَقِ اسلام ( اعم از شیعه و سنی ) ، امیرالمومنین ( ع ) و پیامبر ( ص ) ، قبل از بعثت نیز به آئین ابراهیمی مُؤمِن و مُوَحِّد بوده اند .

stickerبعنوان نمونه ،ابن حجر عسقلانی ، علیرغمِ تعصبِ شدیدی که دارد،از ابن سعد حسن بن زید ، روایت کرده که :
(( علیً لَم یَعبُدِ الاَوثانَ قَطٌّ و من ثَمَّ یُقالَ فِیهِ کَرَّمَ اللّه وَجهَهُ ))

sticker (یعنی علی هرگز بُت پرست نبوده است و به همین جهت به او « کَرَّمَ اللّه وَجهَهُ » گفته میشود )
📚 (الصواعق المحرقه ص 64و 118) ( و در الغدیر ج 3 ص 238 )

stickerبرگرفته از دروسِ تاریخ تحلیلی اسلام توسط سید رضا نوعی ( حکیم )stickersticker

امضاي حکيم

 

دسته بندي: معارف,مباحث اعتقادی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,

ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد

ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد

stickersticker((  ستاره ای بدرخشید و ماهِ مجلس شد  ))stickersticker

stickerstickerبیست و هفتمِ رجب ، سالروزِ مبعثِ نبیِ اکرم ( ص ) می باشد که بمناسبت این واقعه ی فرخنده ، ذیلاً مطالبی را معروض می داریم :
sticker- خداوندِ متعال بر ما به بعثتِ پیامبرِ خاتم ( ص ) ، مِنَّت نهاده و خود در کلامِ مجیدش ، این نعمت را چنین توصیف نموده است:
🔰((لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَ يُزَکِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلاَلٍ مُبِينٍ ))‌ ﴿آل‏عمران‏، 164﴾
🔹ترجمه : به يقين ، خدا بر مؤمنان منت نهاد [ كه ] پيامبرى از خودشان در ميان آنان برانگيخت ، تا آيات خود را بر ايشان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت به آنان بياموزد، قطعاً پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند.

sticker- وَ النَّجْمِ إِذَا هَوَى‌ ﴿النجم‏، 1﴾
stickerترجمه : سوگند به ستاره ی فروزنده نبیِ خاتَم ( ص )، آنگاه ( که برای هدایتِ خَلق ) فرود مى‏آيد .
یعنی :در چنین شبی ، ستاره ی فروزنده و درخشانِ رسولِ اکرم ( ص)  ، برای هدایتِ خلق ، در فضای عالَم ظُلمانیِ دنیا  ، متجلی گردیده است.

stickerحافظ چه خوب این موضوع را در قالب شعر ، ترسیم نموده  :
stickerستاره ای بدرخشید و ماهِ مجلس شد
stickerدلِ رمیده ی ما را اَنیس و مونِس شد
stickerنگارِ من که به مکتب نرفت و خط ننوشتsticker
stickerبه غَمزه مسئله آموزِ صد مُدَرِّس شد sticker
sticker- (( اَللّهُمَّ اِنّى اَسئَلُکَ بِالتَّجَلِىِ الاْعْظَمِ فى هذِهِ اللَّیْلَةِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ، وَالْمُرْسَلِ الْمُکَرَّمِ ))
stickerدر دعای فوق که در اعمالِ شبِ مَبعث وارده شده ، از وجودِ نورانی پیامبر ( ص ) و جلوه گری ایشان ، به تجلیِ اَعظم ، یاد شده که ما خدا را به این تَجَلّیِ اعظمش ، (( یعنی وجودِ نازنینِ رسول اکرم ( ص ) ،)) می خوانیم .
sticker - خداوند از این جلوه و تجلیِ اعظم در قرآن به (( وَ مَا أَرْسَلْنَاکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ‌ )) یاد فرموده است . ﴿الأنبياء، 107
 یعنی نه تنها همه ی عوالِم ، از مُلک تا ملکوت ، مُنَوَّر به این نورِ گسترده و فراگیر
sticker، می باشند ، بلکه خداوند همه ی هستی و از جمله خورشید و ماه و ستاره گان را از پرتوی وجودِ ایشان ، آفریده است. stickerstickersticker
sticker - یکی از اَفضلِ اعمالِ وارد شده در شب و روز مبعث ، زیارتِ امیرالمومنینsticker است که این امر ،نشانگرِ اتحادِ وجودی این دو نازنین می باشد و از این حقیقت نیز در آیه ی مبارکه مباهله با عبارتِ ( أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَکُمْ ) یاد شده است .sticker
sticker من کی ام ، لیلی و لیلی کیست ؟ من sticker
stickerما یکی روحیم اندر دو بدن
sticker- شایسته است که در شب و روزِ مبعث ،sticker دعای عهد و زیارتِ مخصوصه ی علی ( ع ) را بجای آورده و خصوصاً در مفادِ زیارتِ آقا امیرالمومنین ( ع ) ، که یک دوره ی امام شناسی است ، اِمعانِ نَظَر و تأمُّلی بَلیغ ، داشته باشیم .
 
stickerجِسمِ پیغمبر ندارد سایه ای ، دانی چرا ؟               
sticker آفتابی چون علی ، در سایه ی پیغمبر استsticker
stickerبرگرفته از دروسِ تاریخ تحلیلی اسلام توسط سید رضا نوعی ( حکیم )stickersticker

امضاي حکيم

دسته بندي: معارف,مباحث اعتقادی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,

ایمان ابوطالب از نظر شیعه و اهل سنت

sticker(( ایمانِ ابوطالب (ع) از نظر شیعه و اهل سنت ))sticker

stickerروز 26 رجب المرجّب ، سالروزِ ارتحالِ سَيّدِ بَطحاء  و آخرین حجّت در دورانِ فِترَت ، حضرتِ ابو طالب علیه السلام می باشد.
stickerایمانِ ابوطالب و نیز مُوَحّد بودنِ همه ی آباء و اجدادِ انبیاء (ع ) و ائمه ی اطهار ( ع ) ، جزوِ مُسَلَّماتِ مذهبِ تَشَیُّع می باشد لیکن بنی اُمیه و بَنی عباس و اخیراً ، ناصبیان و  وهابیان با تأسی به پیشوای خود ( ابن تیمیه ) ، مَذبوحانه سعی داشته تا با مطرح نمودنِ شِرک و اسلام نیاوردنِ ابوطالب ، اذهانِ مسلمان را مُشَوَّه نموده و القاء شُبهه نمایند .sticker
stickerاغلبِ عُلَمای اهلِ سُنت ، همانند شیعه به ایمانِ ابوطالب ، اذعان و اعتراف نموده انده لذا برای روشن شدن موضوع ،ذیلاً  یک روایت از طریق شیعه در مورد ایمانِ ابوطالب ( ع )، آورده و سپس  اشاره ای به نظریه ی علمای اهل سنت می نمائیم :
sticker- حضرت عبدالعظیم حسنی به محضر حضرت علی بن موسی الرضا ( ع ) نامه نوشتsticker و در مورد ایمان ابوطالب سؤال نمود .
stickerآن حضرت در پاسخ مرقوم فرمودند:
sticker( بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم، اَمَّا بَعْدُ فَاِنَّکَ اِنْ شَکَکْتَ فِی اِیمَانِ اَبِی طَالِبٍ کَانَ مَصِیرُکَ اِلَی النَّارِ )
stickerیعنی : ( اگر در ایمانِ ابوطالب شک و تردید داشته باشی،قطعاً بازگشتِ تو به سوی آتش stickerخواهد بود ) .
📚( بحار، ج۳۵، ص۱۱۰ و الغدیر، ج۷، ص357 )
sticker - ابن ابی الحدید که از علمای اهل سنت (معتزلی) و از بزرگترین شارحانِ نهج البلاغه می باشد ، در مورد شخصیت و ایمانِ ابوطالب ( ع ) می گوید :
sticker(( اِنَّ الاِسلام لَولا اَبوطالبَ لَم یَکن شَیئاً مَذکوراً ))sticker
 یعنی : ( اگر ابوطالب نمی بود ، از اسلام نیز هیچ خبری نبود ) . 
sticker همچنین ابن ابی الحدید در ادامه می گوید :
sticker اشعارِ فصیح و عالیةُ المَضامینِ ابوطالب ، از جمله ادله ی مهم و غیر قابلِ انکار ، مبنی بر اعتقاد ایشان به توحید و نیز نبوتِ پیامبرِ اکرم ( ص ) می باشد که از همه صریح‌تر ، این بیت باشد :
sticker (( یا شاهِدَ اللّه عَلَیَّ فَاشْهَد إنّی عَلی دِین النَّبی أحمَدٌ )) stickersticker
stickerیعنی : ( خدایا شاهد باش که من بر دین پیامبر یعنی احمد می‌باشم )
📚(شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 1، ص 142و ج 14 ص 78)

stickerبرگرفته از دروسِ تاریخ تحلیلی اسلام توسط سید رضا نوعی ( حکیم )stickersticker

امضاي حکيم

دسته بندي: معارف,مباحث اعتقادی,پاسخ به شبهات و سوالات دینی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,

فتح قلعه خیبر بدست علی از نظر اهل سنت

فتح قلعه خیبر بدست علی از نظر اهل سنت

 

stickersticker(( فَتحُ الفُتوحِ حیدرِ کرّار ))stickersticker

sticker (بیست و چهارم رجببه اِذعانِ شیعه و سُنّی و نیز همه ی مورخین ، سالروزِ فَتحِ خیبر ،بدستانِ ولائیِ امیرالمومنین ( ع ) می باشد ، که ذیلاً به بررسی اجمالی این واقعه ، مُستند به مَنابعِ مُوثقِ اهلِ سنت ، می پردازیم :
sticker - امیرالمومنین ( ع ) در این باره می فرمایند :

(( وَ اللَّهِ مَا قَلَعْتُ بَابَ خَيْبَرَ بِقُوَّةٍ جَسَدَانِيَّةٍ وَ لَا بِحَرَكَةٍ غَذَائِيَّةٍ لَكِنِّي أُيِّدْتُ بِقُوَّةٍ مَلَكِيَّةٍ وَ نَفْسٍ بِنُورِ رَبِّهَا مُضِيَّة ))
 ((به خدا سوگند! من دروازه ی خيبر را با قدرتِ جسمانىsticker ، از جای نكندم ؛ بلكه برای اینکار ، به قوّه ی مَلکوتی و روحى كه به نورِ پروردگارش، روشن است تأييد و حمایت شدم ))
📚(الخرائج و الجرائح ،ج‏2، ص542 ) و ( مُسنَدِ احمد بن حنبل, ج 6, ص 8 )
sticker- (( رُوِیَ أنَّهُ ( ص )،بَعَثَ أبابكر أولاً فَرَجَعَ مُنهَزِمَاً وَ بَعَثَ عُمَر فَرَجَعَ كذلِك فَغَضَبَ النَّبِیَّ ( ص ) لِذلِك فَلَمّا أصبَحَ خَرَجَ إلىَ النّاس و مَعَهُ رَأیَةً فَقالَ ( ص) )) :
sticker« لَاُعطِیَنَّ الرّأیَةَ غَداً رَجُلاً یُحِبُّ اللّهَ وَ رَسُولَهُ و یُحِبُّهُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ کَرّارٌ غَیْرُ فَرّارٍ، لا یَرْجِعُ حَتّى یَفْتَحُ اللّهُ عَلَى یَدَیْهِ» sticker
ترجمه : روایت شده است كه رسول خدا (ص) اول ، ابوبكر را (در روز 22 رجب ) به طرفِ خیبر فرستاد كه او فرار كرده و برگشتsticker ، سپس عُمَر را ( روز بعد یعنی 23 رجب ) فرستاد ، او نیز به همان سرنوشت دچار شد . sticker
sticker  لذا پیامبر (ص) خشمگین شده و فرمود :
sticker(فردا پرچم را به دستِ مَردى خواهم داد که خدا و رسولش او را دوست دارند و او نیز خدا و رسولش ‍ را دوست دارد، او هجوم کننده است ، و هرگز فرار کننده نیست، از حمله بر نمى گرددstickerتا خدا به دستِ او قلعه را فَتح کند.) stickersticker
 📚(صَحیحِ مُسلِم ج9 ص304) (صَحيحِ البُخاري ، ص741 ، ح3009 )
sticker در کتابِ مُسنَدِ احمد بن حنبل نیز روایت شده ، فَقَالَ رسول الله ( ص ) :
((
اُدْعُوا لِي عَلِيًّا فَأُتِيَ بِهِ أَرْمَدَ فَبَصَقَ فِي عَيْنِهِ وَدَفَعَ الرَّايَةَ إلَيْهِ فَفَتَحَ اللَّهُ عَلَيْهِ ))
ترجمه :
پس از شکست و فرار ابوبکر و عمر از جنگ ، پیامبر (ص ) فرمودند :
((
علی ( ع ) را نزدِ من بیاورید و على عليه السّلام در حالى به حضورِ حضرتِ رسولِ اكرم صلّى اللّه عليه و آله شَرَف ياب شد كه به دردِ چشم دچار بود ، رسول خدا (ص) ، آبِ دهانِ مباركش را بر چشمِ حضرت على (ع) ماليد ، ديدگانش شفا يافت و پرچمِ اسلام را به دستِ او سپرد که از بركتِ وجودِ على (ع) ، فَتح و پيروزى نَصيبِ اسلام شد . ))
sticker((روایت فوق در صحیحِ مُسلِم - کتاب فضائل الصحابة - باب من فضائل علی حدیث ِ 4427 نیز آمده است.))

sticker- مولوی نیزکه سُنِّی مَذهب است ، در موردِ فتحِ خیبر و شجاعتِ علی ( ع ) ، اینگونه سروده است :
stickerخاتَم كه در انگشتِ سلیمانِ نَبى بود sticker
stickerآن نورِ خدایى كه بر آن بود ، على بود
sticker.آن قلعه‎گشایى كه دَرِ قَلعه ی خیبر sticker
sticker. بَركند به یك حمله و بگشود ، على بود
stickerآن گُردِ سَرافراز كه اندر رَهِ اسلام
stickerتا كار نشد راست نیاسود ، على بود
stickerآن شیرِ دلاور كه براى طَمَعِ نَفس
stickerبر خوانِ جهان پنجه نیالود ، على بود
stickerمطمئناً حیاتِ اسلام ، مَرهونِ رشادت های امیرالمؤمنین (ع) بوده و همواره فضائل ایشان موجبِ مُباهات و بالَندگی مسلمانان می باشد ، لیکن فضائلِ علی (ع)، محدود به فتوحاتِ رَزمیِ او نیست بلکه بالاتر از آنها ، فَتحُ الفُتوحِ او یعنی فَتحِ قلب های انسان های پاک طینت ( اعم از شیعه ،  سُنّی ، مسیحی و ... ) در طولِ تاریخ می باشد .sticker
stickerبرگرفته از دروسِ تاریخ تحلیلی اسلام توسط سید رضا نوعی ( حکیم )sticker     

امضاي حکيم

دسته بندي: معارف,مباحث اعتقادی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,

آیه ولایت از نگاه اهل سنت

آیه ولایت از نگاه اهل سنت

sticker(( آیه ی ولایت از نگاه اهلِ سُنَّت)) sticker
sticker((إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آَمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ.))
ترجمه : ولی شما فقط خدا، پیامبر و مؤمنانی هستند که نماز را به پا داشته، در رکوع زکات می‌دهند. ( سوره مائده آيه 55 )

stickerنه تنها شیعه بلکه اغلبِ عُلَمای اهلِ سنت ،شأنِ نزولِ آیه ی فوق که به آیه ی ولایت ، مشهور می باشد را ،ماجرای بخشیدنِ انگشتری توسطِ علی (ع) در نماز به سائل ، می دانند .
sticker در این خصوص ذیلاً به نَقلِ دو روایت از منابع اهل سنت و یک روایت از طریق شیعه ، اکتفاء می کنیم :
stickerطبراني كه مُحدثانِ بزرگ اهل سنت می باشد از زيد بن حسن از جدش از عمار نقل مي كند كه اميرالمؤمنين (ع) در حال ركوع ، مشغول خواندن نماز مستحبي بود و انگشترش را از انگشتش درآورد و به سائل داد و اين قضيه به نبي مُكرَّم خبر داده شد و  آنگاه بر پیامبر اکرم (ص )  اين آيه نازل شد:
stickerفقرأها رسول الله صلي الله عليه وسلم ثم قال من كنت مولاه فعلي مولاه.
stickerبعد از اين كه ، آيه ی فوق نازل شد و آنرا بر مردم قرائت كرد ، پیامبر (ص ) فرمود: هر کس که من مولای اویم ، علی (ع) مولای اوست .
📚((المعجم الأوسط، ج 6، ص 218 و مناقب علي بن أبي طالب ( ع ) وما نزل من القرآن في علي ( ع )، أحمد بن موسي ابن مردويه الأصفهاني، ص 235 و تخريج الأحاديث والآثار، الزيلعي، ج 1 ص 410 و الدر المنثور في التفسير بالمأثور، جلال الدين السيوطي، ج 2، ص 293 ، شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج‏1، ص: 223))

stickerبنابر این معلوم مي شود كه عبارت «من كنت مولاه» مخصوص واقعه ی غدير نيست بلکه در چند جای دیگر، رسول اکرم (ص) عبارتِ «مَن كُنتُ مولاه فَعَلِيٌّ مَولاه» را بیان فرموده است.
sticker امام المشککین  فخررازی در تفسیر کبیرش (مفاتیح الغیب)، می نویسد : «این آیه در شأن علی (ع) نازل گشته است و عُلَما  بر این موضوع معتقدند که اَدای زکات در حالِ رکوع واقع نشده است مگر از علی(ع) »
📚(تفسیر کبیر مفاتیح الغیب ، ج 11، ص 30)

sticker از "عمر بن خطاب" نقل شده که گفته است :
 (( وَاللهِ لَقَدْ تَصَدَّقْتُ بِاَرْبَعینَ خاتَماً وَ اَنَا راکِعٌ لِیَنْزِلَ فِیَّ ما نَزَلَ فی عَلِیِّ بْنِ اَبی طالِبٍ فَما نَزَلَ ))
ترجمه : به خدا سوگند! چهل انگشتر در حال رکوع داده‌ام تا در حق من نیز آنچه در حق علی بن ابی طالب نازل شده است، نازل شود؛ ولی نازل نشد .
sticker
📚((  نور الثقلین، ج1، ص648، ذیل حدیث 269؛ البرهان، ج2، ص 318، ذیل حدیث 3167 - بحارالانوار، جزء 35، صفحه  184)) 
sticker از این سخن عمر معلوم می‌شود که او نیز به این فضیلت خاص حضرت علی علیه السلام اعتراف داشته است و چون نمی‌توانست این فضیلت را انکار نماید؛ لذا سعی می‌کرد او نیز صاحبِ فضیلتی مثل حضرت علیه السلام باشد که بنا به اذعان خودش ، اینگونه  نشد.

برو ای گدای مسکین ، دَرِ خانه ی علی زَن
که نگینِ پادشاهی ، دهد از کَرَم گدا را

stickerبرگرفته از تفسیر سوره مائده توسط سید رضا نوعی ( حکیم )sticker

امضاي حکيم

دسته بندي: تفسیر قرآن,تفسیر روایی و ولایی قرآن,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,

به دليل بروز بودن سايت لطفا از صفحات ديگر هم ديدن کنيد

مطالب تصادفي

مطالب پربازديد

فان بروز متفاوت ترین سایت تفریحی آموزشی
پرسش از حکیم در تلگرام