close
تبلیغات در اینترنت
پیام شیعه | Shia - 4

پیام شیعه | Shia

پیام شیعه | Shia - 4


امروز : یکشنبه 27 آبان 1397

Translate Website to Arabic Translate Website to English Translate Website to German Translate Website to Turkish Translate Website to Spanish Translate Website to Korean Translate Website

کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )

کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )

فتح قلعه خیبر بدست علی از نظر اهل سنت

فتح قلعه خیبر بدست علی از نظر اهل سنت

stickersticker(( فَتحُ الفُتوحِ حیدرِ کرّار ))stickersticker

sticker (بیست و چهارم رجببه اِذعانِ شیعه و سُنّی و نیز همه ی مورخین ، سالروزِ فَتحِ خیبر ،بدستانِ ولائیِ امیرالمومنین ( ع ) می باشد ، که ذیلاً به بررسی اجمالی این واقعه ، مُستند به مَنابعِ مُوثقِ اهلِ سنت ، می پردازیم :
sticker - امیرالمومنین ( ع ) در این باره می فرمایند :

(( وَ اللَّهِ مَا قَلَعْتُ بَابَ خَيْبَرَ بِقُوَّةٍ جَسَدَانِيَّةٍ وَ لَا بِحَرَكَةٍ غَذَائِيَّةٍ لَكِنِّي أُيِّدْتُ بِقُوَّةٍ مَلَكِيَّةٍ وَ نَفْسٍ بِنُورِ رَبِّهَا مُضِيَّة ))
 ((به خدا سوگند! من دروازه ی خيبر را با قدرتِ جسمانىsticker ، از جای نكندم ؛ بلكه برای اینکار ، به قوّه ی مَلکوتی و روحى كه به نورِ پروردگارش، روشن است تأييد و حمایت شدم ))
📚(الخرائج و الجرائح ،ج‏2، ص542 ) و ( مُسنَدِ احمد بن حنبل, ج 6, ص 8 )
sticker- (( رُوِیَ أنَّهُ ( ص )،بَعَثَ أبابكر أولاً فَرَجَعَ مُنهَزِمَاً وَ بَعَثَ عُمَر فَرَجَعَ كذلِك فَغَضَبَ النَّبِیَّ ( ص ) لِذلِك فَلَمّا أصبَحَ خَرَجَ إلىَ النّاس و مَعَهُ رَأیَةً فَقالَ ( ص) )) :
sticker« لَاُعطِیَنَّ الرّأیَةَ غَداً رَجُلاً یُحِبُّ اللّهَ وَ رَسُولَهُ و یُحِبُّهُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ کَرّارٌ غَیْرُ فَرّارٍ، لا یَرْجِعُ حَتّى یَفْتَحُ اللّهُ عَلَى یَدَیْهِ» sticker
ترجمه : روایت شده است كه رسول خدا (ص) اول ، ابوبكر را (در روز 22 رجب ) به طرفِ خیبر فرستاد كه او فرار كرده و برگشتsticker ، سپس عُمَر را ( روز بعد یعنی 23 رجب ) فرستاد ، او نیز به همان سرنوشت دچار شد . sticker
sticker  لذا پیامبر (ص) خشمگین شده و فرمود :
sticker(فردا پرچم را به دستِ مَردى خواهم داد که خدا و رسولش او را دوست دارند و او نیز خدا و رسولش ‍ را دوست دارد، او هجوم کننده است ، و هرگز فرار کننده نیست، از حمله بر نمى گرددstickerتا خدا به دستِ او قلعه را فَتح کند.) stickersticker
 📚(صَحیحِ مُسلِم ج9 ص304) (صَحيحِ البُخاري ، ص741 ، ح3009 )
sticker در کتابِ مُسنَدِ احمد بن حنبل نیز روایت شده ، فَقَالَ رسول الله ( ص ) :
((
اُدْعُوا لِي عَلِيًّا فَأُتِيَ بِهِ أَرْمَدَ فَبَصَقَ فِي عَيْنِهِ وَدَفَعَ الرَّايَةَ إلَيْهِ فَفَتَحَ اللَّهُ عَلَيْهِ ))
ترجمه :
پس از شکست و فرار ابوبکر و عمر از جنگ ، پیامبر (ص ) فرمودند :
((
علی ( ع ) را نزدِ من بیاورید و على عليه السّلام در حالى به حضورِ حضرتِ رسولِ اكرم صلّى اللّه عليه و آله شَرَف ياب شد كه به دردِ چشم دچار بود ، رسول خدا (ص) ، آبِ دهانِ مباركش را بر چشمِ حضرت على (ع) ماليد ، ديدگانش شفا يافت و پرچمِ اسلام را به دستِ او سپرد که از بركتِ وجودِ على (ع) ، فَتح و پيروزى نَصيبِ اسلام شد . ))
sticker((روایت فوق در صحیحِ مُسلِم - کتاب فضائل الصحابة - باب من فضائل علی حدیث ِ 4427 نیز آمده است.))

sticker- مولوی نیزکه سُنِّی مَذهب است ، در موردِ فتحِ خیبر و شجاعتِ علی ( ع ) ، اینگونه سروده است :
stickerخاتَم كه در انگشتِ سلیمانِ نَبى بود sticker
stickerآن نورِ خدایى كه بر آن بود ، على بود
sticker.آن قلعه‎گشایى كه دَرِ قَلعه ی خیبر sticker
sticker. بَركند به یك حمله و بگشود ، على بود
stickerآن گُردِ سَرافراز كه اندر رَهِ اسلام
stickerتا كار نشد راست نیاسود ، على بود
stickerآن شیرِ دلاور كه براى طَمَعِ نَفس
stickerبر خوانِ جهان پنجه نیالود ، على بود
stickerمطمئناً حیاتِ اسلام ، مَرهونِ رشادت های امیرالمؤمنین (ع) بوده و همواره فضائل ایشان موجبِ مُباهات و بالَندگی مسلمانان می باشد ، لیکن فضائلِ علی (ع)، محدود به فتوحاتِ رَزمیِ او نیست بلکه بالاتر از آنها ، فَتحُ الفُتوحِ او یعنی فَتحِ قلب های انسان های پاک طینت ( اعم از شیعه ،  سُنّی ، مسیحی و ... ) در طولِ تاریخ می باشد .sticker
stickerبرگرفته از دروسِ تاریخ تحلیلی اسلام توسط سید رضا نوعی ( حکیم )sticker     

دسته بندي: معارف,مباحث اعتقادی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,

آیه ولایت از نگاه اهل سنت

آیه ولایت از نگاه اهل سنت

sticker(( آیه ی ولایت از نگاه اهلِ سُنَّت)) sticker
sticker((إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آَمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ.))
ترجمه : ولی شما فقط خدا، پیامبر و مؤمنانی هستند که نماز را به پا داشته، در رکوع زکات می‌دهند. ( سوره مائده آيه 55 )

stickerنه تنها شیعه بلکه اغلبِ عُلَمای اهلِ سنت ،شأنِ نزولِ آیه ی فوق که به آیه ی ولایت ، مشهور می باشد را ،ماجرای بخشیدنِ انگشتری توسطِ علی (ع) در نماز به سائل ، می دانند .
sticker در این خصوص ذیلاً به نَقلِ دو روایت از منابع اهل سنت و یک روایت از طریق شیعه ، اکتفاء می کنیم :
stickerطبراني كه مُحدثانِ بزرگ اهل سنت می باشد از زيد بن حسن از جدش از عمار نقل مي كند كه اميرالمؤمنين (ع) در حال ركوع ، مشغول خواندن نماز مستحبي بود و انگشترش را از انگشتش درآورد و به سائل داد و اين قضيه به نبي مُكرَّم خبر داده شد و  آنگاه بر پیامبر اکرم (ص )  اين آيه نازل شد:
stickerفقرأها رسول الله صلي الله عليه وسلم ثم قال من كنت مولاه فعلي مولاه.
stickerبعد از اين كه ، آيه ی فوق نازل شد و آنرا بر مردم قرائت كرد ، پیامبر (ص ) فرمود: هر کس که من مولای اویم ، علی (ع) مولای اوست .
📚((المعجم الأوسط، ج 6، ص 218 و مناقب علي بن أبي طالب ( ع ) وما نزل من القرآن في علي ( ع )، أحمد بن موسي ابن مردويه الأصفهاني، ص 235 و تخريج الأحاديث والآثار، الزيلعي، ج 1 ص 410 و الدر المنثور في التفسير بالمأثور، جلال الدين السيوطي، ج 2، ص 293 ، شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج‏1، ص: 223))

stickerبنابر این معلوم مي شود كه عبارت «من كنت مولاه» مخصوص واقعه ی غدير نيست بلکه در چند جای دیگر، رسول اکرم (ص) عبارتِ «مَن كُنتُ مولاه فَعَلِيٌّ مَولاه» را بیان فرموده است.
sticker امام المشککین  فخررازی در تفسیر کبیرش (مفاتیح الغیب)، می نویسد : «این آیه در شأن علی (ع) نازل گشته است و عُلَما  بر این موضوع معتقدند که اَدای زکات در حالِ رکوع واقع نشده است مگر از علی(ع) »
📚(تفسیر کبیر مفاتیح الغیب ، ج 11، ص 30)

sticker از "عمر بن خطاب" نقل شده که گفته است :
 (( وَاللهِ لَقَدْ تَصَدَّقْتُ بِاَرْبَعینَ خاتَماً وَ اَنَا راکِعٌ لِیَنْزِلَ فِیَّ ما نَزَلَ فی عَلِیِّ بْنِ اَبی طالِبٍ فَما نَزَلَ ))
ترجمه : به خدا سوگند! چهل انگشتر در حال رکوع داده‌ام تا در حق من نیز آنچه در حق علی بن ابی طالب نازل شده است، نازل شود؛ ولی نازل نشد .
sticker
📚((  نور الثقلین، ج1، ص648، ذیل حدیث 269؛ البرهان، ج2، ص 318، ذیل حدیث 3167 - بحارالانوار، جزء 35، صفحه  184)) 
sticker از این سخن عمر معلوم می‌شود که او نیز به این فضیلت خاص حضرت علی علیه السلام اعتراف داشته است و چون نمی‌توانست این فضیلت را انکار نماید؛ لذا سعی می‌کرد او نیز صاحبِ فضیلتی مثل حضرت علیه السلام باشد که بنا به اذعان خودش ، اینگونه  نشد.

برو ای گدای مسکین ، دَرِ خانه ی علی زَن
که نگینِ پادشاهی ، دهد از کَرَم گدا را

stickerبرگرفته از تفسیر سوره مائده توسط سید رضا نوعی ( حکیم )sticker

دسته بندي: تفسیر قرآن,تفسیر روایی و ولایی قرآن,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,

کارت تبریک ولادت علی

sticker(( کارتِ  تبریکِ ولادتِ علی علیه السلام ))sticker
stickerپدرِ بزرگوارِ آقا امیرالمومنین ، جنابِ ابوطالب ( ع ) ، هنگامیکه چشمانش به جمالِ دلآرایِ فرزندِ گرامیش ، حضرت علی علیه السلام روشن گردید ، کتباً با جمله ی زیر ، از مَردم برای وَلِیمِه و جشنِِ تولّدِ ایشان ، اینگونه دعوت نمود:
sticker(( هَلُمُّوا وَطَوِّفُوا بالبَيْتِ سَبْعاً وَادْخُلُوا وَسَلِّموا عَلی عَلیً وَلَدِي ))
sticker یعنی : ای مردم! بياييد و ابتدا ، هفت مرتبه به دورِ خانه ی کعبه 🕋، طواف كنيدsticker، آن گاه ، داخلِ خانه ی من  شويدsticker و بر فرزندم علیsticker ، سلام كنيد . sticker
📚( کتاب بحارالانوار ج35 ص 8 ذيل حديث 14 )
stickerاین جمله ی ابوطالب ( ع ) ، مُبَیِّنِ یکی از عمیق ترین معارفِ ولائی شیعه می باشد و آن این است که حقیقتِ کعبه ، ولایتِ علی و اهل بیت (علیهم السلام ) می باشد ، کما اینکه امام باقر (ع) در همین خصوص فرموده اند:
sticker مَثَلُ الاِمامsticker ، مَثَلُ الکعبة ...🕋 و تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَامstickersticker
امام ،مانند کعبه است و تمامیتِ حج ، مَنوطِ به دیدارِ امامِ معصوم (با چشم دل ) می باشد.
📚 (عیون‌اخبار الرضا‌ ج2 ص262).

stickerبه قول حافظ :
stickerمگر برویِ دلآرایِ یارِ ما ، ور نه
 
stickerبه هیچ  وَجهِ  دگر ، کار بر نمی آید
sticker - حقیقتِ کعبه ،ولایتِ علی (ع) و حجِ  واقعی نیز ، پروانه وار ، گِردِ شمعِ ولایت ، طَواف نمودن است .
sticker - هنگامیکه زمین یک دور ، به گِردِ خورشیدِ ظاهری می گردد ، بهارِ طبیعت ، ظاهر می شود ، اما این بهار ، هرگز موجبِ شکوفائی دل های خزان زده نخواهد شد .
sticker - آنگاه به نوروزِ حقیقی و بهارِ معنوی و روحانی خواهیم رسید که پروانه وارsticker ، خورشیدِ ولایتِ علی و اهل بیتِ عصمت و طهارت (ع) را طَواف نمائیم stickerو به همین دلیل ،به امام زمان ( رَبِیعُ الأنام وَ نَضرَةِ الأیّام ) یعنی بهارِ جان و جانِ بهار ، اِطلاق شده است .
sticker.مُشکِل گُشای عالَم و آدم ،تویی علی
sticker.شادی قلبِ حضرتِ خاتم ،تویی علیsticker
 sticker.کعبه به دورِ نامِ "علی" می کند طَوافsticker sticker 
sticker.عَرشِ کریم و بِیتِ مُعَظَّم 🕋، تویی علی stickersticker
stickerبرگرفته از دروسِ امام شناسی توسط سید رضا نوعی ( حکیم ) sticker

 

دسته بندي: معارف,مباحث اعتقادی,متفرقه دینی,متفرقه های دینی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,

ولادت علی از نظر اهل سنت

 

sticker(( ولادتِ علی ( ع ) از نظرِ اهلِ سُنَّت ))sticker
stickerابن تَیمیه و بعضی از وهابیون و ناصبیان ، از روی عِناد و کینهstickersticker،ولادتِ آقا امیر المومنین (ع) در کعبه را که از جمله فضائلِ اختصاصی ایشان است ، انکار نموده اند stickersticker حال آنکه ، این واقعه از مُسَلَّماتِ تاریخ و موردِ اِجماعِ فریقین ( شعیه و سنی ) می باشد .sticker
stickerبرای تَنویرِ اَذهان و رفعِ شبهه ی مُعاندین ، فقط چهار نمونه از مُستنداتِ اهلِ سُنَّت را ذیلاً نقل می نمائیم :
sticker
- مسعودی ، مورخِ معروفِ اهل سنت در باره ی ولادتِ علی ( ع ) گفته :
(( وَ كَانَ مَولِدِهِ  فِي الكَعبَة  ))

یعنی : محل تولد علي عليه السلام ، خانه كعبه است .

sticker( تاریخ مروج الذهبِ مسعودی   ج 1  ص 313 )
sticker - حاکمِ نیشابوری که اِمامُ المُحَدِّثِینِ اهلِ سُنَّت می باشد ، ضمن تصریح به مُتواتر بودنِ روایاتِ وارده در این خصوص فرموده :
(( فَقَدْ تَوَاتَرَتِ الْأَخْبَارِ أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَسَدٍ وَلَدَتْ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ کَرَّمَ اللهُ وَجْهَهُ فِی جَوْفِ الْکَعْبَةِ ))
یعنی : رواياتِ مُتواتري وارد شده که فاطمه ی بِنتِ اَسَد ( علیها السلام ) ، حضرتِ علي (عليه السلام) را در درونِ کعبه به دنيا آورده است.

sticker( حاكم نيشابوري , المستدرک علی الصحیحین، ج3، ص550 )
sticker تبصره :
الف : به تصریحِ ابنِ حاکمِ نیشابوری و سایر علماء و بزرگانِ فریقین ، واقعه ی ولادت علی (ع) درونِ کعبه ، موردِ اجماعِ امت و اخبارِ وارده در این خصوص نیز مُتواتر می باشد .
باز نظر اهلِ سنت ، اعتقاد به اخبارِ مُتواتر ، همانند قرآن ، واجب و انکارِ اِجماع ، کُفر  است .
sticker
sticker - جوینی نیز که از علمای شافعي مذهبِ اهلِ سُنَّت است ، پیرامون ولادت آن حضرت چنین می نویسد:
(( روي أنها لما ضربها المخاض اشتد وجعها فأدخلها أبوطالب الکعبة بعد العتمة فولدت فيها علي وقيل لم يولد في الکعبة إلا علي.))
ترجمه : روايت شده هنگامي که وقتِ وضعِ حَملِ او ( فاطمه بِنتِ اَسَد ) رسید و دردش شدت يافت، ابو طالب او را اولِ شب وارد بر کعبه کرد و علي در آن خانه بدنيا آمد  و گفته شده که کسي غير از علي در کعبه به دنيا نيامده است.

sticker ( فرائد السمطينج1، ص425-426 )
sticker - زرندی حنفی نیز در این مورد می نویسد:
(( وَ وُلِدَ کَرَّمَ الله وَجهَه فِي جوفِ الکَعبَة  ))
یعنی : و حضرت علي بن أبي طالب کرم الله وجه در داخل کعبه به دنيا آمده است.

sticker (( معارج الوصول، ص49 ))
stickerگویند حَریمِ کعبه ، دَر  داشته است
stickerاز سیزدهِ رجب ، خبر داشته است
stickerاز شدَّتِ اشتیاقِ دیدارِ  علی (ع)
stickerدیوارِ حَرَم ، شکاف برداشته است

sticker برگرفته از دروسِ کلامِ تطبیقی توسط سید رضا نوعی ( حکیم )sticker

ادامــه مطلب

دسته بندي: معارف,مباحث اعتقادی,پاسخ به شبهات و سوالات دینی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,

دلبر جانان من برده دل و جان من

به دليل بروز بودن سايت لطفا از صفحات ديگر هم ديدن کنيد

مطالب تصادفي

مطالب پربازديد

فان بروز متفاوت ترین سایت تفریحی آموزشی
پرسش از حکیم در تلگرام