close
تبلیغات در اینترنت
تفسیر آیه 207 سوره بقره

پیام شیعه | Shia

تفسیر آیه 207 سوره بقره


امروز : دوشنبه 31 اردیبهشت 1397

Translate Website to ArabicTranslate Website to EnglishTranslate Website to GermanTranslate Website to TurkishTranslate Website to SpanishTranslate Website to KoreanTranslate Website

کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )

کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )

تفسیر آیه 207 سوره بقره


 

🌙 (( دَقُ البابِ مسجد و تبریکِ ربیع الاول ، خُرافه یا سُنَّتی پسندیده ؟ )) 🔥

🔰و مِنَ النَّاسِ مَن یشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ ( سوره بقره  آیه ۲۰۷)

✍🏼شیعه و سُنِّی ، اتفاق نظر دارند که آیه ی فوق در شأنِ علی(ع) و در ماجرای لَیلَةُ المَبِیت نازل شده که به آیه ی اِشتراء یا شِراء معروف می باشد.

🕌لیلَةُ المَبیت، شبی است که حضرتِ امیرالمؤمنین علی(ع) برای حفظِ جانِ پیامبر(ص) ، در بسترِ ایشان خوابید و در نتیجه رسول خدا(ص) توانست در آن شب به سمتِ یثرب ( مدینه ) هجرت کند. تاریخ این واقعه ، شبِ اولِ ماهِ ربیعُ الاولِ سالِ ( سیزدهم و بنا به نقلی چهاردهمِ ) بعثت ، ذکر شده است که بعنوانِ مبدأ تاریخِ هجری ، محسوب می گردد .

👈همانطوریکه عرض کردیم ، شیعه و اهل سنت ، ماجرای ایثارگری و از خودگذشتگی علی (ع) را در لَیلَةُ المَبیت ، موجبِ شأنِ نُزولِ آیه ی مزبور می دانند که این موضوع از جمله فضائلِ بی شُمار و مُنحَصِر بفردِ ایشان و موجبِ مُباهاتِ اهل اسلام و بالاَخَص ، شیعه می باشد . بنابراین با توجه به اهمیت موضوع ، ذیلاً به نقل قول از تعدادی از علمای بزرگِ اهل سنت اکتفاء می نمائیم :

1ثُعلبی که او را ( امامُ المُفَسِّرین ، شیخ التفسیر ، حافظ ، علامه ، امام و ...) می دانند در تفسیر خود " الکشف و البیان " چنین می گوید :

🤔 " قال ابن عبّاس : نزلت فی علی بن أبی طالب حین هرب النبیّ من المشرکین إلى الغار مع أبی بکرالصدیق ونام علیَّ على فراش النبیّ . "

📝( ابن عباس می گوید : آیه مذکور در شان علی بن ابیطالب نازل شد وقتی پیامبر به همراه ابوبکر ،شبانه از دستِ مُشرکین ، فرار می کردند تا به غار بروند و علی بن ابی طالب در بستر پیامبر خوابید ).

📚( الکشف والبیان ج 2 ص 125 – 126 )  

2- ابن اثیر جزری نیز در " اسد الغابه " در ذکر فضایل امیرالمومنین علیه السلام ، دقیقا همین کلام ثعلبی را بدون خدشه در سند و یا متن آن نقل می کند .

📚( أسد الغابة فی معرفة الصحابة ، ج 4 ص 133)

3 - حاکم نیشابوری در " المستدرک علی الصحیحین " چنین می گوید :

🌸(( علی علیه السلام نفس خود را ( در راه خدا ) فروخت و لباس پیامبر را بر تن کرد و در جای پیامبر خوابید ... قریش می خواست که پیامبر را به قتل برساند لذا بر علی ( که در بستر پیامبر خوابیده بود ) سنگ می انداختند و فکر می کردند که او همانا پیامبر است . و علی علیه السلام لباس پیامبر را برتن کرده بود و از درد به خود می پیچید))

💥حاکم بعد از نقل این روایت می گوید : صحیح الاسناد ( اسناد آن صحیح است )

 📚(المستدرک على الصحیحین ، ج 3 ص 5)

4 - ابن ابی الحدید معتزلی شافعی در " شرح نهج البلاغه " از قول جعفر اسکافی ( کسی که ذهبی وی را با الفاظ علامه ، متکلم ، اعجوبه فی الذکاء مدح می کند ) چنین می گوید :

📖(( شیخِ ما ، ابوجعفر اسکافی چنین می گوید : داستان در بستر رسول اکرم (ص) خوابیدن حضرت على به تواتر ثابت شده و جز دیوانه یا بى دین آنرا انکار نمى‏کند و همه مفسرین روایت نموده‏اند که آیه وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی‏ تا آخر آیه در شبِ خوابیدنِ حضرت على (ع) بجاى حضرتِ رسول (ص) و در باره ی على (ع) نازل شده است. ))

📚( شرح نهج البلاغة  ج13 ص 158 )

5- آلوسی که از علمای متعصب اهل سنت است در " روح المعانی " در تفسیر آیه " النّاس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله   "

چنین می گوید :

👳🏿" وقال الإمامیة وبعض منا : إنها نزلت فی علی کرم الله تعالى وجهه حین أستخلفه النبی صلى الله تعالى علیه وسلم على فراشه بمکة لما خرج إلى الغار "

🌷( مذهب شیعه امامیه و گروهی از ما اهل سنت می گویند که این آیه در شان علی بن ابیطالب نازل شد وقتی پیامبر وی را در بستر خود در مکه قرار داد و ( برای هجرت ) به سَمتِ غار رفت )

📚( روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی ، ج 2 ص 97)

6 - عده ی زیادی از علمای بزرگ اهل سنت ، نزول آیه را در لَیلَةُ المَبیت و در شأنِ علی (ع) می دانند که بخاطر عدمِ تطویل کلام ، فقط به ذکر نام و مَنبعِ برخی دیگر از آنها اکتفاء می نمائیم :

📚((خوارزمی حنفی در " المناقب " ص 126 - علامه حموینی به نقل از " تفسیر اللوامع " ج 2 ص 377 - حلبی در " السیره الحلبیه " ج 3ص 161 - قسطلانی در " المواهب اللدنیه " به نقل از " تفسیر اللوامع " ج 2 ص 377 - مقریزی در " امتاع الاسماع " ج 1 ص 57 )) 📚

👇👇سخنِ پایانی و توصیه ی حکیم : 😘🙏 ... 👇👇


🌹الف : متأسفانه اخیراً عده ای از روی ناآگاهی به استناد روایتی ضعیف از قولِ پیامبر (ص ) : ( من بشرنی بخروج صفر قله الجنه) هر کس به من بشارت دهد که ماه صفر تمام شده است، بهشت  را برای او تضمین می کنم ... ! به روش های گوناگون ، حُلولِ ماهِ ربیعُ الاول را به یگدیگر تبریک گفته و از آن بدتر قبل از اذانِ صبحِ روزِ اولِ این ماه ، مبادرت به دَقُّ الباب و کوبیدن دربِ مسجد و روشن کردنِ شمع ،مقابلِ مساجد ، می کنند که همه ی اینها اقدامی بی پایه و خُرافی و مورد نَهی عُلمای عِظام می باشد .

🌺ب : شایسته است بجای اقدامات بی اساس و خُرافیِ قید شده در بندِ ( الف ) ، سالروز واقعه ی لیلةُ المبیت و نزولِ آیه ی 207 سوره مبارکه ی بقره را که در شأنِ آقا امیرالمومنین (ع) می باشد ،به یکدیگر تبریک گفته و به این فضیلتِ مُنحَصِر بفردِ ایشان که تا اَبَد ، فَصلِ جدیدی در تاریخ گشود ، مُباهات و افتخار نموده و در همه ی شئونِ زندگی به آن حضرت اقتداء نمائیم .

👈👨‍💻(( برگرفته از جلسات تفسیرِ ولائی و تطبیقی آیات قرآن ، توسط سید رضا نوعی ، مُتَخَلِّص به حکیم ))

 

امضاي حکيم

دسته بندي: تفسیر قرآن,تفسیر روایی و ولایی قرآن,پاسخ به شبهات و سوالات دینی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

به دليل بروز بودن سايت لطفا از صفحات ديگر هم ديدن کنيد

مطالب تصادفي

مطالب پربازديد

فان بروز متفاوت ترین سایت تفریحی آموزشی
پرسش از حکیم در تلگرام