close
تبلیغات در اینترنت
دیدگاه قرآن کریم نسبت به جایگاه زن

پیام شیعه | Shia

دیدگاه قرآن کریم نسبت به جایگاه زن


امروز : جمعه 23 آذر 1397

Translate Website to Arabic Translate Website to English Translate Website to German Translate Website to Turkish Translate Website to Spanish Translate Website to Korean Translate Website

کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )

کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )

دیدگاه قرآن کریم نسبت به جایگاه زن

دیدگاه قرآن کریم نسبت به جایگاه زن

1. حقيقت انسان نه مذكر است نه مونث بلکه حقیقتِ انسان به انسانیت و روحِ متعالی اوست که از مَنظرِ قرآن ، زن و مرد از یک جنس ، آفریده شده اند.                                   

                            (( فاطِرُ السَّمواتِ وَ اْلاَرْضَ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ اَنْفُسِكُمْ اَزْواجاً. )) (شورى/11)

(( آفريدگارِ آسمانها و زمين (خداست) که او براى شما مردان از جنسِ شما ، همسرانى بيافريد. ))

2. جایگاه والای زن ایجاب کرده که در قرآن کریم ، سومین سوره که از سوره های مُفصلات ( طولانی ) می باشد ، به زن ( نساء ) اختصاص یافته است .

3. متاسفانه کسانیکه از آشنائی لازم به علومِ قرآنی و ادبیاتِ عرب ندارند ، می پرسند که چرا اغلب خطاب های قرآن ، مردان هستند ؟ !
این برداشت ناصحیح از ظواهر قرآن ، ناشی از نا آشنا بودن با مختصات زبان عربی است.در زبان عربی وقتی بخواهند جمعی، که همه از زنان هستند را مخاطب قرار دهند از ضمایر و اسم‌های اشاره و دیگر خطابات مؤنث استفاده می‌کنند، اما اگر جمعِ مورد نظر، مرد باشند یا مردان و زنان همه با هم مورد خطاب قرار گیرند، از ضمایر و خطابات مُذکر استفاده می‌شود.

بنابراین در اکثر مواردی که در قرآن از خطابات مذکر استفاده شده است، زنان و مردان همه با هم مورد نظر خداوند می باشند و کلماتی مانند «المؤمنین»، «الصالحین»، «المستغفرین» و «الحامدون»، هم شامل مردان است و هم شامل زنان.
 

ادامه مباحث در ادامه مطلب

 


4. زن و مرد ، هر دو در تکلیفِ بندگی ، برابر می باشند :

                            (( لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا وَ لِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا اکْتَسَبْنَ )) ﴿النساء، 32﴾

( هر کدام از مردان و زنان بطور مساوی مکلف بوده و برای هر یک از این دو جنس بطور یکسان ، نتیجه ی اعمالشان در نظر گرفته می شود )


5. اینکه در قرآن آمده : (( الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ )) ﴿النساء، 34﴾

یعنی ( زنان بر مردان سیطره دارند ) ، این به معنی موظف بودن مردان نسبت به اموری سخت و خشن ، مانند جهاد ، اداره ی امور خانواده در ابعاد معیشتی و ... بوده و نشانه ی برتری و فضیلتی خاص برای آنها نیست بلکه بالعکس ، آنقدر به زن ، تکریم شده که زن هیچگونه تکلیفی نسبت به انجام امور خانه داری و حتی شیر دادن بچه ، نمی باشد و در صورتیکه زن ( مانند زنان محترمه ایرانی) براساسِ عطوفت و رأفتِ ذاتی خویش ، اقدام به این امور نمود ، مرد موظف است به مشارالیها ، حق الزحمه بپردازد .


6. اینکه سهم الإرثِ زن ، نصفِ مرد می باشد ، دلیل بر تکریم زن است زیرا این مقدار از ارث ، در صورتی به زن تعلق می گیرد که برای او هیچ تکلیفِ اقتصادی و اداره ی امور معیشتی در نظر گرفته نشده ولی اگر برای مرد دو برابر ( سهم الارث ) منظور شده ، در قبالِ آن مکلف به اداره امور اقتصادی خانواده می باشد .


7. زن از لحاظ روحی و ظرافتِ معنوی ، مایه ی آرامش مرد و گرمی کانون خانواده ، می باشد .

(( وَ مِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجاً لِتَسْکُنُوا إِلَيْهَا وَ جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً)) ﴿الروم‏، 21﴾

ترجمه : ( و از نشانه ‏هاى او اينكه از [ نوع ] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدانها آرام گيريد ، و ميانتان دوستى و رحمت نهاد . آرى ، در اين ( نعمت ) براى مردمى كه مى‏انديشند قطعاً نشانه‏ هايى است .)


8. خداوند انسان را بعنوان خلیفه ی خویش آفرید و در آئینه ی وجودِ او با همه ی اسماء و صفاتش ، تَجلِّی نمود ، لیکن اسماء و صفاتِ خدا ، بر دو قسم است :

الف : اسماء و صفات جلال

ب : اسماء  و صفات جمال


حضرتِ حق ، بر حسبِ جایگاهِ وجودی مرد ، در آئینه ی وجودی او ، صفاتِ جلال را ظاهر و صفات جمال را مستور قرار داد ( بهمین دلیل در مردان قهر و غلبه ، سلطه و غضب و .... ) غالب است .

لیکن در آئینه ی وجودی زن ، صفاتِ جمال را ظاهر و صفاتِ جلال را مستور نمود . از این رو زن مظهر جمال و زیبائی و لطافت و اُنس و اُلفت می باشد.

بنابراین مردِ عاشق ، در عشقِ مَجازی و در مُواجهه ی با مَظهرِ جمالِ حق ، باید مجنون وار ، روی نیاز آورده و متقابلاً  زن که مُظهرِ جمالِ الهی است ، همانند لیلی ، با عشوه و زیبائی خویش ، ناز و کرشمه نموده و دلبری نماید :


از لبش بوسه طلب کردم و دشنامم داد

ماجرای من و معشوق ، شنیدن دارد
 

 

امضاي حکيم

دسته بندي: تفسیر قرآن,علوم قرآنی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

به دليل بروز بودن سايت لطفا از صفحات ديگر هم ديدن کنيد

مطالب تصادفي

مطالب پربازديد

فان بروز متفاوت ترین سایت تفریحی آموزشی
پرسش از حکیم در تلگرام