close
تبلیغات در اینترنت
تفسیر وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً

پیام شیعه | Shia

تفسیر وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً


امروز : پنجشنبه 26 مهر 1397

Translate Website to Arabic Translate Website to English Translate Website to German Translate Website to Turkish Translate Website to Spanish Translate Website to Korean Translate Website

کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )

کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )

تفسیر وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً

تفسیر وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً

وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً ( و پروردگارشان شرابى پاك و گوارا به ایشان بنوشاند ) (21-انسان)

صاحب مجمع البیان در ذیل آیه ی فوق ، روایتی از امام صادق(عليه السلام) آورده که ایشان در تفسیرِ شرابِ طهور، فرمودند :

(( اَی يُطَهِرُهُم عَن كُلَّ شَئٍ سِوَى الله إذ لاَ طَاهِرَ مِن تَدَنُّسِ بِشَئٍ مِنَ الأكوَانَ إلا الله ))

یعنی : ( ایشان را از هر چیز غیر از خدا ، پاک می کند زیرا طاهرِ از آلودگی چیزی از ما سوی الله وجود ندارد مگر خدای تعالی )

(مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۶۲۳)

بیـا ای شـیخ و از خمخـانه ی ما                   شرابی خور که در کوثر نباشد

از آن افیون که ساقی در مِی‌ افکند                 حریفان را نه سر ماند نه دستار

شرح تفصیلی در ادامه مطلب


ایضاً :

شرابی خور که جامش روی یار است          پیاله چشمِ مستِ باده‌ خوار است

شـرابی را طلـب بی‌سـاغـر و جـام             شـراب باده خوار و ساقی آشام

شـرابی خـور ز جـامِ  وَجـهِ باقـی              (سَقاهُم رَبُّهُم) او راست سـاقی

طَهور آن مِی بُوَد  کز لوثِ هستی               تو را پاکی دهد در وقتِ مستی

و جاء فی تفسیر قوله تعالی: و سَقاهُم رَبُّهُم شرابا طهورا ، یَعنِی سَیّدَهُم عَلیّ بن اَبیطالب ، وَ الدَّلِیلُ عَلَی اَنَّ الرَّبَّ بِمعنِی السَیّد : قوله تعالی: اذْکُرْنِي عِنْدَ رَبِّکَ.

بدان که در تفسیر آیه ی مزبور وارد شده که منظور از ( رَبُّهُم ، پروردگارشان ) ، یعنی ( سَیِّدُهُم ، آقای ایشان ) که آن علی علیه السلام است ، آری این بندگان مقرب ، بدست علی (ع) شراب طَهور را می نوشند .

چو اقتدا به نبی  و علی و ‌آل کنی                  شود دل تو مُنوّر بنور لم یزلی

دلت چو گشت مُنوّر، بِکِش شرابِ طَهور          ز ساغرِ «وَ سَقاهُم» ز باده ی ازلی

 

و دلیل بر اینکه کلمه ی (رَبّ ، پروردگار) به (سَیِّد ، آقا و نه پرورگار) تفسیر شده آیه ی ذیل می باشد که یوسف به ساقی فرعون هنگامیکه خوابش را تعبیر نمود گفت ، مرا نزدِ پروردگارت ( عِنْدَ رَبِّکَ ) یاد آور شو ، یعنی نزد آقایت نه پروردگارت .

 

(( وَ قَالَ لِلَّذِي ظَنَّ أَنَّهُ نَاجٍ مِنْهُمَا اذْکُرْنِي عِنْدَ رَبِّکَ فَأَنْسَاهُ الشَّيْطَانُ ذِکْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِي السِّجْنِ بِضْعَ سِنِينَ‌ ))

( و [ يوسف ] به آن كس از آن دو كه گمان می‏كرد خلاص میشود ، گفت : « مرا نزد آقاى خود به ياد آور . » ولی شيطان ، يادآورى از یوسف را نزدِ آقايش ، از ياد او برد ، در نتيجه یوسف ، چند سالى در زندان ماند .) ﴿يوسف‏، 42﴾

 

همچنین نمونه ای دیگر که توسط ائمه اطهار (ع) کلمه رَبّ ، به امام ، تفسیر شده  آیه ۶۹ سوره زمر میباشد :

قال الله تعالی : (( وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا‌ )) ( زمین به نور پروردگارش روشن می شود )

عن الصادق (علیه السلام) قال:  (( رَبُّ الاَرض اِمامَ الأرض ))

 

در تفسیر این آیه ی فوق، از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که فرمودند : ( رَبُّ الاَرض اِمامَ الأرض ) و نیز منظور از « ربّها » در آیه ی مورد بحث ، امامِ معصوم در هر عصر می باشد . ( تفسیر قمی ج ۲ ص ۲۵۳ )

فلذا براساس همین منطق در زیارت جامعه ی کبیره ، خطاب به این امامان معصوم و ساقیان کوثرِ ولایت که آن ، شرابِ طَهور می باشد ، عرض می کنیم :

(( وَ اَشرَقَتِ الاَرضُ بِنورِکُم )) (( زمین ، بنور شما روشن است ))

ساقی به نور باده برافروز جـام ما               مطرب بگو که کار جهان شد به کام ما

ما در پیاله عکس رخ یار دیده‌ایم               ای بـی‌خبـر ز لـذت شُـربِ مُــدام ما

 

آری ، اَرضِینِ سَبع ( زمین ها ی هفتگانه ) که همانا لطائف سبعه و مراتب روح و جان و ملکوت و به عبارتی ، هفت شهرِ عشق می باشد ، بنورِ این حضرات ( امامان معصوم ) (ع) روشن است .

 

پس تا اینجا روشن شد که شراب طهور که باعث می شود قلبِ ، از هرچه غیرِ خداست ، تطهیر شود ، بدست علی (ع) به مقربان نوشانده می شود و چشمه ی تسنیم و سلسبیل از زیر پای آن حضرت ، جاری است .

 

حدیث ذیل ، این شراب و آثار آنرا به تفصیل بیان می کند :

قال علی علیه السلام : إنَّ ِللهِ تَعالى شَراباً لِأَولِيائِهِ ، إذا شَرِبوا سَكِروا ، وإذا سَكِروا طَرِبوا ، وإذا طَرِبوا طابوا ، وإذا طابوا ذابوا ، وإذا ذابوا خَلَصوا ، وإذا خَلَصوا طَلَبوا ، وإذا طَلَبوا وَجَدوا ، وإذا وَجَدوا وَصَلوا ، وإذا وَصَلُوا اتَّصَلوا ، وإذَا اتَّصَلوا لا فَرقَ بَينَهُم وبَينَ حَبيبِهِم .

امام على عليه السلام : خداوند متعال را براى دوستانش شرابى است كه هرگاه بنوشند، مست شوند و چون مست شوند ، به طرب در آيند و چون به طرب در آيند ، پاک  گردند و چون پاک گردند ، ذوب شوند و چون ذوب شوند ، خالص شوند و چون خالص شوند ، بجويند و چون بجويند ، محبوب خویش را بيابند و چون بيابند ، به وصال او برسند و چون بوصال معشوق برسند ، به نوراو بپيوندند و چون بپيوندند ، ميانشان و ميان محبوبشان تفاوتى بر جاى نمانَد .

((  رساله ی مشواق تالیف فیض کاشانی و نیز کتاب جامع السعادات تالیف مولی محمد مهدی نراقی، ج۳، ص122))

 

تبصره :

اینکه امام در فراز آخر حدیث فوق ، فرموده است :

لا فَرقَ بَينَهُم وبَينَ حَبيبِهِم .

( هیچ تفاوتی بین این بندگان مقرب و بین محبوبشان نخواهد بود )

البته این به معنای حلول و اتحاد و یکی شدن بنده با خدا ، نیست ، بلکه منظور این است که جلوه در صاحبِ جلوه ، فانی می گردد وگرنه

( سیه روئی ز ممکن در دو عالم *** جدا هرگز نشد ، وللهُ اَعلَم )

اَینَ التُّراب وَ رَبُّ الاَرباب ( خاک کجا و پرواردگارکجا )

 

در دعای رجبیه نیز وارد شده است که :

(( لاَ فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُم إِلاَّ أَنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ خَلْقُكَ ))

یعنی هیچ فرقی بین تو و این بندگان مقرب ( امامان معصوم) ، نیست مگر اینکه ، اینها بندگان تو و مخلوق تو هستند .

 

تمام فرق ها و تفاوتها در همین مقام بندگی است ، سایه ، هیچگاه نور و عکس با صاحب تصویر ، یکی نمی شود ، منتها آئینه ی وجودی این اولیاء آنقدر شفاف است که هرکس در آن نگاه کند ، گویا صاحبِ تصویررا دیده و از شدتِ شفافیت بین جلوه و صاحبِ جلوه و عکس و صاحبِ تصویر، نمی تواند تفاوتی قائل شود .

چشم تو و خورشید جهانتاب کجا؟                 یـاد رخ دلــدار و دل خـواب کجـا؟

با این تن خاکـى ، ملکـوتى نشوى                 اى دوست ، تُراب و رَبُّ الاَرباب کجا؟

امضاي حکيم

دسته بندي: تفسیر قرآن,تفسیر روایی و ولایی قرآن,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

Avator

اين نظر توسط جواد در تاريخ 1395/11/11 و 20:06 دقيقه ارسال شده است.
درود و سلام خدمت شما و خسته نباشید . امیدوارم موفق باشید . بسار مطالب زیبا و به جاست .


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

به دليل بروز بودن سايت لطفا از صفحات ديگر هم ديدن کنيد

مطالب تصادفي

مطالب پربازديد

فان بروز متفاوت ترین سایت تفریحی آموزشی
پرسش از حکیم در تلگرام