close
تبلیغات در اینترنت
عرفان عملی

پیام شیعه | Shia

عرفان عملی


امروز : دوشنبه 30 بهمن 1396

Translate Website to ArabicTranslate Website to EnglishTranslate Website to GermanTranslate Website to TurkishTranslate Website to SpanishTranslate Website to KoreanTranslate Website

کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )

کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )

پژواک سکوت

stickerدر ابتدای سیر و سلوک ، به عبدِ سالِک می گویند ، برای اینکه چشمه های حکمت از قلبِ تو به زبانت جاری شود ، می بایست (( سکوت و خاموشی )) را شعار خویش سازی ...

وَ إِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ‌ ﴿الأعراف‏، 204﴾

و چون قرآن خوانده شود ، گوش بدان فرا داريد و خاموش مانيد ، اميد كه بر شما رحمت آيد .

اَنْصِتوا را گوش کن، خاموش باش

چون زبان حق نگشتی، گوش باش

سالِکی گفتا چه داری آرزو؟ گفتم سکوت

معنی صد نکته را در یک سخن پیچیده ام

stickerدر گامِ بعدی ، علیرغم اینکه به سالِکِ الی الله ، اسراری را آموخته اند ، به او دستور می دهند که هنوز وظیفه ی گفتار ، نداری . بلکه ( انَّ علینا بیانَهُ )...

وظیفه ی سالِک در این مقام ، مانند مریم ، سکوت است .

فَکُلِي وَ اشْرَبِي وَ قَرِّي عَيْناً فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَداً فَقُولِي إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمٰنِ صَوْماً فَلَنْ أُکَلِّمَ الْيَوْمَ إِنْسِيّاً ﴿مريم‏، 26﴾

به مریم دستور دادیم که : بخور و بنوش و ديده روشن دار . پس اگر كسى از آدميان را ديدى ، بگو  :

« من براى [ خداى ] رحمان روزه ی (سکوت ) نذر كرده ‏ام ، و امروز مطلقاً با هیچ انسانى سخن نخواهم گفت . »

stickerالبته در شرع مقدس و مکتب تشیع ، چیزی تحت عنوان روزه ی سکوت نداریم ولی به سکوت بعنوان یک ادب با عنوان صَمت ، تأکید شده است.

  قال الرضا (ع) : إِنَّ الصَّمْتَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْحِكْمَةِ إِنَّهُ دَلِيلٌ عَلَى كُلِّ خَيْرٍ. ( کافی ج 2 ص 113 )
  امام رضا علیه السلام فرمودند: سکوت دری از درهای حکمت و راهنمای هر خیری است .  

stickerسخن گفتن نشانه ی تفرقه و تکثر است لیکن سکوت ، بهترین نشانه ی رفعِ تفرقه و بزرگترین ادبِ حضور در پیشگاهِ محبوب و برترین گواهِ توحید می باشد .

 کثرت و تفرقه درعالَمِ گفتار بُوَد

 که جهانی همه یک تَن شود از خاموشی

stickerدر فرازهای بعدی سلوک و در هنگام تَشَرُّف به کوی دوست و طورِ ولایت ، بازهم به سالِکِ الی الله ، فرمان می دهند که در این مقام ، سراپای گوش باشد نه زبان ...

وَ أَنَا اخْتَرْتُکَ فَاسْتَمِعْ لِمَا يُوحَى‌ ﴿طه‏، 13﴾

ای موسوی : من تو را برگزيده‏ام ، پس بدانچه وحى می شود گوش فرا ده .

در مجلس ما اگر ترا راه دهند

بی دیده بیا و بی سخن خارج شو !

stickerاما در پایان ، آنگاه که تربیتِ سالِک به کمال رسید ، به او فرمان دهند که اکنون سکوت را شکسته و فریاد برآور ! ...

فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِکِينَ‌ ﴿الحجر، 94﴾

ای پیامبر (ص ) با صدای بلند و رسا فریاد برآور و آنچه را بدان مأمورى آشكار كن و از مشركان اعراض کُن .

فریاد کن بگو که دل از دست داده ای

در عاشقی نشانِ رضایت سکوت نیست

صَمت و جُوع و سَهَر و خلوت و ذکری به دوام   

نا تمامانِ جهان را کند این پنج تمام

صَمت :  یعنی سکوت و به اندازه حرف زدن

جُوع:   گرسنگی و کم خوراکی

سَهر :   ( سَهر با هاء نه با حاء و آن غیر از سحر و به معنی بیداری و شب زنده داری است)

خلوت : یعنی در خود فرو رویم و گوشه گیری (عُزلت ) اختیار کنیم و به محاسبه ، تفکر و ذکر  بپردازیم .

ذکر به دوامیعنی ذکر دائم و مدام به یاد محبوب بودن .

stickerتبصره :

خلوت بر دو نوع است ، یکی خلوت خاص ( که همان عُزلت و گوشه گیری و انزوای از خلق است ) ، دیگری خلوتِ عام است که سالک در عین اینکه در بین مردم است دلش با خداست و این امر در ابتدا یک پارادوکس و تناقض بنظر می رسد ولی در مکتب اهل بیت (ع) و به برکت دستگیری آنها این امر کاملا مقدور و ممکن است . هیچگاه حضرت علی (ع) چله نشینی نکرد و همواره بین کثرت و وحدت ، جمع سالم نمود . در همه ی عرصه های اجتماعی حضور داشت و در عین حال ، این اشتغال ها اورا از یاد حق باز نمی داشت .

هرگز حضورِ حاضر و غائب شنیده ای ؟

من در میانِ جمع و دلم جای دیگر است !

stickerچله نشینی ، خانقاه ، مرید و مرادی ، سماع و غیره ، بدعت و از بافته های صوفیه و دراویش می باشد فلذا از نظر تشیع و مکتب تربیتی اهل بیت (ع) مذموم بوده و مورد نَهی واقع گردیده است .

وقتی بخواهیم به اصلاح نفس و جهاد اکبر به پردازیم ، مسلماً شیطان بیکار نمی نشیند ، از هر راهی وارد می شود ، گاهی از طریق دوستان و معاشرین ایجاد مزاحمت و دغدغه می کند ، که در اینصورت باید شعار و شعورمان این باشد که ( رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ * وَأَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَنْ يَحْضُرُونِ ) ، اگر غفلتی حاصل شد بلافاصله باید استغفار نمود و اگر لغزشی سرزد نباید ناامید شد و با استعانت از خدا و توسل به امامان و میزبانان هر روز ( هر روز اختصاص به تعدادی از معصومین دارد که باید به آنها متوسل شد) ، ادامه دهیم .

مزاحمت شیطان فقط در بیداری نیست بلکه در خواب نیز در قالب خوابهای ترسناک یا حزن آور و یا شهوانی ، به سالک حمله ور می شود . از همه مهمتر در عالم خیال خیلی تلاش می کند لذا یکی از مراحل مهم سلوک ، نفی خواطر است که با تمرین حاصل می شود مثلا در نماز، تمرین کنیم تا حضور قلب داشته باشیم ابتدا ممکن است فقط یک دقیقه موفق شویم ولی در اثر ممارست ان شاء الله دامنه ی این حضور ذهن بیشتر شود حتی در بیداری نیز تمرکز فکری و ذهنی بالاتری داشته باشیم .

بازهم تاکید می کنم هیچگاه نباید دلسرد شویم حتی اگر هزاران مرتبه به زمین بخوریم ، لا تیأسوا من روح الله ... بالاخره این جنگ و جهاد است آنهم جهاد اکبر ، شوخی نیست .

از ما حرکت از خدا برکت وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنينَ .

امضاي حکيم

sticker(( برگرفته از دروس عرفان عملی در مکتب اهل بیت علیهم السلام توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم ))sticker

 

دسته بندي: تفسیر قرآن,تفسیر روایی و ولایی قرآن,عرفان,عرفان عملی,متفرقه دینی,متفرقه های دینی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

حاضر غایب از نظر

stickerحاضرِ غائب از نَظَرsticker

sticker  واژه غیبت، در زبانِ ما دو معنا دارد:

sticker غیبت در برابرِ حضور : یعنی منظور ما از واژه ی غیبت ، عدمِ حضورِ امام زمان (عج) باشد . غیبتِ به معنای عدمِ حضور، در مورد حجّتِ خدا که وجه الله است؛ قابل تصوّر نیست. محال است حجت خدا ، جایی حاضر نباشد.

این که در دعای ندبه میخوانیم: «اَیْنَ وَجهُ اللهِ الَّذِی اِلَیْهِ یَتَوَجَّهُ اْلاَولِیاءُ» آن وَجهِ خدا ، که اولیای خدا به او توجّه دارند، کجاست؟ جوابش را قرآن داده است: «فَأیْنَما تُوَلُّوا فَثَّمَ وَجْهُ اللهِ»، در روایات داریم که : فرمودند : نحن وجه الله ( ما همان وجه خدائیم ) .

«اَللهُ لا إِلـهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ» خدا قیّوم عالم است. خلیفه ی این قیّوم کیست؟ حجّت خداست. حجّت خدا به قائم‌مقامیِ خدا، قیّومِ عالم است. او عالَم را به أذن الله برپا نگه داشته است. مگر میشود او نباشد و چیزی برپا باشد؟ لولا الحجة لساخت الارض باهلها ( اگر یک لحظه حجت خدا نباشد دنیا نابود می شود )

اگر نازی کند از هم فرو ریزند قالب ها

sticker لذا غیبتِ به معنای عدمِ حضور ، در موردِ حجتِ خدا و این که کسی بگوید امام زمان علیه السّلام حاضر نیست، اصلاً حرف بی ربطی است.

sticker معنای دوّم غیبت : پنهان بودنِ در برابرِ آشکار بودن و غیبتِ در برابر ظهور است. معروف است که اغلب می گویند امام ،حاضر است ولی ظاهر نیست ! علیرغم انتظار خیلی از مخاطبان عرض می کنم که این معنی نیز نادرست است .

ظاهرتر از حجّت خدا در این عالم کیست؟ یکی از اسامی خدا ( ظاهر) است و امام زمان به حکم ( نحن و الله الاسماء الحسنی ) ، همان نوری است که همه ی عالم بطور مستمر به نورانیت و اشراق ایشان ، ظاهر است ، اگر ما هم پا به عرصه ی وجود و ظهور گذاشته ایم از این رهگذر است . ( الشیعة مِن شُعاعِ نورنا ... ﺇﻥﱠ ﺭﻭﺡَ ﺍﻟﻤُﺆﻣِﻦِ ﻟَﺄَﺷَﺪﱡ ﺍﺗﱢﺼﺎﻟﺎً ﺑِﺮﻭﺡِ ﺍﻟﻠّﻪ ﻣِﻦِ ﺍﺗﱢﺼﺎﻝِ ﺷُﻌﺎﻉِ ﺍﻟﺸﱠﻤﺲِ ﺑِﻬﺎ).    

sticker معنی ولائی و صحیح غیبت چیست ؟

حالا که غیبتِ حجّتِ خدا ، نه به معنای عدمِ حضور و نه به معنی عدم ظهور است ، پس غیبت به چه معناست ؟ اگر ایشان هم حاضر و هم ظاهر است ، پس چرا او را نمی بینیم ؟ !

sticker پاسخ این است که ما از ایشان غائب هستیم . اگر حواس ظاهری و باطنی خود را ( جمع ) کنیم ، آنوقت ،حضور و ظهورِ ایشان را درک خواهیم کرد . لذا روز ظهور حضرت ، جمعه است.  (هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فِيهِ ظُهُورُكَ وَ الْفَرَجُ فِيهِ لِلْمُؤمِنِينَ عَلىٰ يَدَیكَ). مَتی غِبْتَ حَتّیٰ تَحتاجُ اِلیٰ دَلیلٍ یَدُلُّ اِلَیْکَ؟ کی غایب شده‌ای تا به راهنمایی ،نیازمند باشی که به سوی تو راهنمایی کند؟

sticker  کی رفته‌ای زدل که تَمنّا کنم تو را

sticker کی بوده‌ای نَهفته که پیدا کنم تو را

sticker غیبت نکرده‌ای که شوم طالبِ حضور

sticker پنهان نگشته‌ای که هویدا کنم تو را

sticker با صد هزار جلوه برون آمدی که من

sticker با صد هزار دیده ، تماشا کنم تو را

stickerروز قیامت هم ، روز جمع شدن است؛ (يَوْمَ يَجْمَعُکُمْ لِيَوْمِ الْجَمْعِ)، یکی از اسمهای قیامت یوم الجمع است. لذا اگر جمع شوی، اوّل قیامت صغریٰ برپا میشود که این قیامتِ صُغریٰ ، ظهورِ حجّتِ خداست.

stickerدر اصطلاح اهل معرفت : برخی در مقام فرق ( تفرقه ) هستند ، عده ای به مقام ( جمع ) رسیده اند و گروهی نیز به مقام جمع الجمعی این دو مقام نائل شده و بین وحدت و کثرت ، جمع سالم نموده اند .

stickerدر قیامتِ صُغریٰ، حجّتِ خدا ملاقات میشود؛ یوم اللّقاءِ حجّتِ خداست ؛ اما در قیامتِ کُبریٰ، یَومِ لِقاءُ الله (دیدار خدا )  ، با چشم دل است .

stickerامام عسگری (ع) در روایتی خطاب به امام زمان (عج) فرمودند: اِعْلَمْ أنَّ قُلُوبَ أهْلِ الطَّاعَةِ وَ اْلإخْلاصِ نُزَّعٌ إلَيْكَ مِثْلَ الطَّيْرِ إذا أمَّتْ أوْكَارَها.

stickerفرزندم ، مهدی جان : قلبها و دلهای اهل طاعت و اهل اخلاص به سوی تو پرمیکشد؛ همان طور که پرندگان به سَمتِ آشیانه ی خود ، پَر می کشند .

sticker ای غائب از نظر ، بخدا می سپارمت

sticker جان بسوختی و به جان دوست دارمتsticker
sticker خواهم که پیش میرمت ای بی وفا طبیب

sticker بیمار باز پرس که در انتظارمت

sticker(( برگرفته از دروس کلام تطبیقی ، مبحث انتظار ؛ توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم ))sticker

stickerstickerامضاي حکيم

 

دسته بندي: معارف,مباحث اعتقادی,عرفان,عرفان عملی,پاسخ به شبهات و سوالات دینی,

طبیب عشق

 

sticker(( طبیبِ عشق ))sticker


stickerقال الصادق علیه السلام: (( فِي طِينِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع الشِّفَاءُ مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ هُوَ الدَّوَاءُ الْأَكْبَرُ. ))
stickerترجمه : امام صادق ع فرمودند : ((شفاى هر دردى در تربت قبر حسين (عليه السلام) است و همان است كه بزرگترين داروست))

sticker(كامل الزيارات ص 275 - وسائل الشيعه ج 14 ، ص 524 )
stickerبدرستیکه ،تُربتِ پاکِ امام حسین (ع ) ، شفاست  ،بلکه فراتر از آن اینکه ، ایشان ، طبیبِ عشق است و به همین دلیل،خاکِ کوی او ، هر دردی را شفا و هر آلامی را  دواست ، بلکه به تعبیر امام صادق در روایت فوق ، خودِ ایشان ، داروی اکبر و کیمیائی اعظم است .
stickerبر میوه ی بهشت ، دگر لب نمی زنند
stickerآنان که طعمِ تربت ِاو را چشیده اند

stickerمتاسفانه روایت را اغلب طوری دیگر معنا کرده و ضمیر (هُو َ) را به (طِین ) ارجاع داده اند ، که در این صورت، معنی آن می شود (تربتِ حسین دوای اکبر است).
stickerلیکن به نظر این حقیر، همانگونه که در بالا توضیح دادم ، ضمیر (هُو َ) به امام حسین ع  ، بر می گردد  و  بر این اساس باید گفت : امام حسین ، طبیبِ عشق است ، فلذا  ، نَفَسِ مسیحائی او دوا  و کیمیای اکبر ، بلکه اعظم است و به همین دلیل می باشد که تربتِ پاکش نیز شفاست ...
sticker
stickerگفته ای لعلِ لبم ، هم درد بخشد ، هم دوا   sticker      
stickerگاه پیشِ درد و گه پیشِ مُداوا میرمَتsticker
stickerثواب حجِ قبول و نماز ، آنکس بُرد
که خاکِ میکده ی عشق را زیارت کرد

stickerکیمیائی است عجب بندگی پیر مُغان
خاکِ او گشتم و چندین درجاتم دادند

stickerجای بسی شگفتی است از کسانیکه برای بهره مندی از شفا ، به تربتِ مُطهرِ ایشان روی می آورند ( که در حَدِّ خود ، صحیح و حق است) لیکن از این معنا غافلند که حسین  (ع ) ، طبیبِ عشق و  کیمیای اعظم و  داروی اکبر است.

 

stickerباید به این قوم گقت:
stickerعلاجِ ضعفِ دلِ ما کرشمه ی ساقیست          
stickerبرآر سَر ،که طبیب آمد و دوا  آورد

stickerطبیب عشق ، مسیحا دَم است و مُشفق ، لیک

stickerچو درد در تو نبیند ، کِرا دَوا بکند
stickerو چه خوب سروده حکیم الهی و عارف ربانی ، ملاهادی سبزواری :

خوشا جانی که جانانش تو باشی          
خوشادردی که درمانش تو باشی
بباید تَرکِ جان گفت و به سَر رفت          
بآن راهی که پایانش تو باشی
نه با ایمان بُوَد کارش نه با کُفر          
هر آنکس کُفر و ایمانش تو باشی
خِرَد زنجیری و دیوانه ات شد                    
که خود زنجیر جنبانش تو باشی  

sticker(( برگرفته از دروس عرفان در مکتب حسین (ع) توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم))
sticker 

hakim@

امضاي حکيم

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,عرفان,عرفان عملی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,

پاکبازی در قُمار خانه ی عشقِ عاشورائی

🚩(( پاکبازی در قُمار خانه ی عشقِ عاشورائی )) ❣️


👈 قمارِ عشق ، بُردی ندارد .😳

🔥قمارِ عاشقان ، بُردی ندارد از نداران پُرس
🍷شبِ بَدمَستی و صبحِ خُمار از مِیگُساران پُرس😘

🌺سالِکِ الی الله در قُمارخانه ی عشق ، مرحله به مرحله ( بر اساس ابتلائاتِ گوناگون ) ، از همه ی تعلقاتِ خویش ( محبت و تعلق به زن ، فرزند ، مقام ، ثروت ، آبرو ، جان و نهایتاً  تعلق از هر چه غیر اوست ) گذشته و به فناء فی الله می رسد ، بالاترین درجه ی قُمارِ عشق ، فنای از فَنا  می باشد .

👏دراینجا هر چه را در راهِ محبوبِ اَزَل ، باخته ، به او بر می گردانند و سالِکِ الی الله به مقامِ بَقاء بالله رسیده و با نیروی ولایت تکوینی و خلیفة اللهی ، همه ی عالَم را در قبضه ی تصرفِ او ( به إذنِ الله ) درمی آورند .👑

⚡️مبحثی را که اخیراً با عنوان اربعین کلیمی یا اربعین محمدی ، ( در همین کانال ) مطرح کردیم ، به همین پاکبازی و قمار عاشقانه ، اشاره دارد.

🐪شروعِ این حرکت و کاروانِ عشق از اول ذی الحجه شروع و تا پایان دهه ی اول از ماه مُحرم ( روز عاشورا ) ، خاتمه می یابد . در این حرکتِ معرفتی و عاشورائی ، سالِکِ عارف و مِحِبِّ اهل بیت (ع ) ، در کاروان حق طلبی و سفرِ عشق ، از همه ی تعلقات ،گذشته و نهایتاً در مَسلخِ عشق به مقام پاکبازی و فناء فی الله ، نائل می گردد.

🚩((یا ابا عبدالله : السلام علیک و علی الارواح الَّتی حَلَّت بِفِنائک ....))

🌸قرآن از این افراد به مُخلَصین ، یاد می کند که مقام آنها بالاتر از مُخلِصین است .

🏇اینها چون همه چیز خود را در قمار عشق باخته اند ، لذا چیزی ندارند تا مورد بازخواست و محاسبه در آن دنیا قرار گیرند بنابراین از حساب ، معاف هستند .

🔰 فکَذَّبُوهُ فَإِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ‌ إِلاَّ عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ‌ ﴿الصافات‏،  آیات 127 و 128﴾

📝 ترجمه : پس او را دروغگو شمردند ، و قطعاً آنها [ برای حساب ، در محشر ] احضار خواهند شد ،مگر بندگان پاكدين خدا .

✅ اینجانب در یکی از اشعارم در مورد قمار عشق اینگونه سروده ام :


💃سحر از وَفا نمودی به دَرَم گُذارِ دیگر             
💇به کمندِ  زُلفْ کردی ، هَوَسِ شکارِ دیگر

😘به قُمار خانه ی تو ، دل و دین بباختم من              
💘شده ام به نَقدِ جانم به سَرِ قُمارِ دیگر

😔نه مرا  ز دردِ عشقت ، همه مُبتلا نِمودی              
💕چو مَنی به هر دیاری بُوَدت هزارِ دیگر

🍷دگران زجام  و من هم ، ز غَمَت خراب گشتم              
😴همه را خُمارِ مِیْ  بود و مرا خُمارِ دیگر

🙏نبُوَد جز این تمنّا به دلم که از وفایت            
🎋سرِ من رَوَد  به دار و  بروم  به دارِ دیگر


✅ شیخ بهائی ( ره ) نیز شعر زیبائی دارد :

🍷ساقیا ، بِده جامی، زان شرابِ روحانی
🌤تا دمی برآسایم زین حجابِ جسمانی

🔥بهرِ امتحان ای دوست، گر طلب کنی جان را
😔آنچنان برافشانم، کز طلب خجل مانی

💃بی‌وفا نگارِ من، می‌کند به کارِ من
😘خنده‌های زیرِ لب، عشوه‌های پنهانی

👁دین و دل به یک دیدن، باختیم و خُرسندیم
😔در قمارِ عشق ای دل ، کی بُوَد پشیمانی؟

😍ما ز دوست غیر از دوست، مقصدی نمی‌خواهیم
👳🏿حور و جنت ای زاهد ، بر تو باد ارزانی

🏛زاهدی به میخانه، سرخ رو  ز مِی ‌دیدم🍷
👏گفتمش: مبارک باد ، بر تو این مسلمانی


📕 مولوی هم در این مورد اینگونه سروده :

👏خنُک آن قُماربازی که بباخت آن چه بودش
😘بنَماند هیچش الاّ ، هَوَسِ قُمارِ دیگر😳


👈(( برگرفته از دروس عرفانِ عاشورائی و حسینی ،توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم )) 🚩 🕌


https://t.me/hakim 🕊
 🚩🕺🏛😘🔥💃🌴

امضاي حکيم

دسته بندي: عرفان,عرفان عملی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,

به دليل بروز بودن سايت لطفا از صفحات ديگر هم ديدن کنيد

مطالب تصادفي

مطالب پربازديد

فان بروز متفاوت ترین سایت تفریحی آموزشی
پرسش از حکیم در تلگرام