close
تبلیغات در اینترنت
آیا ضرب المثل خود را به کوچه ی علی چپ زدن اهانت به علی (ع) است ؟

پیام شیعه | Shia

آیا ضرب المثل خود را به کوچه ی علی چپ زدن اهانت به علی (ع) است ؟


امروز : پنجشنبه 26 مهر 1397

Translate Website to Arabic Translate Website to English Translate Website to German Translate Website to Turkish Translate Website to Spanish Translate Website to Korean Translate Website

کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )

کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )

آیا ضرب المثل خود را به کوچه ی علی چپ زدن اهانت به علی (ع) است ؟

 

(( آیا ضرب المثلِ خود را به کوچه ی علی چپ زدن ، اهانت است ؟ ))


👈در زبان عامیانه فارسی عبارات کنایه آمیز و همچنین ضرب المثل هائی وجود دارد که اخیرا از سوی برخی ، سوء تعبیر شده به این گمان که شاید منظور از اینها توهین به شخصیت های مذهبی و یا قداست های دینی بوده و توسط عده ای مغرض در فضای سایبری و ... رواج داده می شود . که اینک بنابه درخواست برخی از اعضای محترم کانال ( حکیم ) ذیلاً به این موضوع می پردازیم :

1- آیا ضرب المثل خود را به کوچه علی چپ زدن ، توهین به حضرت علی (ع) است ؟


📝 علامه دهخدا در لغت نامه اش فرموده :
👈 از این نام ( علی چپ ) ، شخص معینی منظور نیست و برای تعبیری مَثَلی بکار می رود . خود را به کوچه ی علی چپ زدن ؛ در تَداولِ عامه ، به معنی تجاهل نمودن برای جلبِ نفعی یا احتراز از زیانی می باشد.


2- ضرب المثلی دیگر (( علی می مانَد و حوضش )) :

🏝در مورد منشاء آن نیز اینطور نقل شده که عالِمی بر روی منبر برای استحقاق آبِ کوثر که ثاقی آن علی ( ع ) است شرایطی صَعب و دشوار می شمرد. چون حرفش به اتمام رسید ، فردی از مُستمعین برخواست و گفت: ای شیخ :  اگر راه رسیدن به بهشت و حوض کوثر اینقدر سخت باشد که تو می گوئی ، پس علی می مانَد و حوضش .😳

3- کسی که کارخطرناکی انجام دهد ولی برایش اتفاقی نیفتد به او می گویند :

🐈( طرف گربه ی مرتضی علی است ) ، زیرا گربه را هرطوری به هوا پرتاب کنند ، باز با چهارچنگول به زمین می افتد .


4- اخیراً نیز از شخصیتی فرضی و ساده لوح در قالبِ طَنز ، ساخته و پرداخته شده ، بنام ( غضنفر ) که برخی گمان می کنند منظور اهانت به آقا امیر المومنین است ، زیرا یکی از اوصاف ایشان ( غضنفر ) می باشد در صورتیکه این موضوع نیز صرفاً در حد یک گمانه زنی بوده و هیچ منشاء موثقی ندارد ، غضنفر به معنی شیر می باشد و هنگامیکه می گوئیم غضنفر آمد یا رفت یا مثلا چنین و چنان گفت ... ، هیچ گاه از این عبارات ، در ذهن مخاطب ، علی (ع) ، تداعی نمی گردد .

5- عبارات دیگری نیز اخیرا در مُحاوراتِ روزمَرّه ، مطرح است :

🚶🏻زمانی که میخواهند بگویند فلان چیز از مُد افتاده ، میگویند فلان چیز (جواد ) شده است. 👔👖

😜و نیز هنگامیکه میخواهند به کسی بگویند تو دیوانه ای و چیزی نمیفهمی.

                             (میگوند تو حرف نزن عبدالله ! ... )😔

⚡️از کنایه های فوق با اینکه شخص خاصی مَدّ نظر نیست ولی چون موجبِ وَهنِ ارزش مثبت اخلاقی و معنوی کلمات مقدسی مانند ( عبدلله و جواد ) می گردد ، بهتر است اجتناب گردد زیرا عبدلله ، نمادی برای بندگی خدا و جواد نیز نمادی برای صفتِ بخشندگی و فضیلتی اخلاقی محسوب می شود.


6-موضعگیری قرآن در قبالِ اینگونه موارد این است :

🔰« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا وَاسْمَعُوا وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ »( آیه 104 بقره)

🌧شان نزول:


🤔ابن عباس نقل مي كند: مسلمانان صدر اسلام هنگاميكه پيامبر صلي الله عليه و آله مشغول سخن گفتن و بيان آيات و احكام الهي بود، از او مي خواستند ، كمي با تاني سخن بگويد و ّه آنان مهلت دهد، تا بتوانند مطالب را خوب درك كنند و همچنين خواسته هاي خود را به وي برسانند، براي اين درخواست كلمه « راعنا» كه از ماده «الرعي» گرفته شده و معني « مهلت دادن» را مي دهد ، به كار مي بردند.ولي يهود همين كلمه «راعنا» را از ماده ي ديگري يعني«الرعونه» به كار مي بردند كه به معني كودني و حماقت است. براي يهود در اينجا دستاويزي بود تا اين كلمه را كه مسلمانان به معني صحيحي بكار مي بردند ، هنگام سخن گفتن پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله بكار برند و معني دوم را قصد نمايند.

👈آيه ی فوق براي جلوگيري ازين سوء استفاده نازل شد و به مومنان دستور داد: تا در آتی ، بجای كلمه ی « راعِنا» ،كلمه ی مُترادفِ آن یعنی «اُنظرنا» را ، بكار بَرَند.

جمع بندی و تجزیه و تحلیل :

علیرغم اینکه ، هیچ کدام از ضرب المثل ها و یا کنایه های مذکور ، با هدفِ اهانت به شخص یا قِداسَت های فرهنگی ، دینی و اخلاقی ، تدوین نشده ، ولی با عنایت به آموزه ی قرآنی ( بند 6 فوق ) ، چنانچه احساس کردیم اینگونه عبارات ، کنایه ها ، طنزها و یا ضرب المثل ها ، در فضای خاصی ، بارِ مثبتِ خود را از دست داده و بلکه عملاً موجب سوء تعبیر در اذهان می گردد ، ترجیحاً از بکار گیری آنها خودداری نموده و بجای آن از ضرب المثل یا کنایه های دیگری که خوشبختانه در ادبیاتِ غنی ما ، امثالِ آن زیاد می باشد ، استفاده کنیم .

👈 (( برگرفته از دروس آسیب های فولکلور یا فرهنگ عامه ، توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم ))📚

امضاي حکيم

دسته بندي: پاسخ به شبهات و سوالات دینی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

به دليل بروز بودن سايت لطفا از صفحات ديگر هم ديدن کنيد

مطالب تصادفي

مطالب پربازديد

فان بروز متفاوت ترین سایت تفریحی آموزشی
پرسش از حکیم در تلگرام