(( شبِ قَدر و مُعَمّای سرنوشت ))
👈 ((توجه ، توجه : پُرسش و پاسخی بسیار حائزِ اهمیت ! ...))
شبهه : اگر سرنوشتِ ما در شب های قَدر ، رَقَم می خورد ، پس در طولِ سال ، دعا ، تلاش و کوششِ ما ، عملاً نقشی در تعیینِ سرنوشتِ ما نخواهد داشت
پاسخ : شبِ قَدر ، زمانی است که مسائلِ قابلِ تغییرِ زندگی ما (یعنی مُقَدَّرات ) برای مدتِ یک سال ،به دقت تعیین و اندازهگیری میشود ،اما هیچ ضرورتی ندارد که این « مُقدرات » حتماً مُنجَر به ( قَضای حتمیِ الهی) و تحققِ قطعی ، آن گردد .
👈زیرا عمده ترین عاملی که این مُقدرات را در رَوَندِ یک سالِ آتی به قَضا ( و تحققِ حتمی ) مُبَدَّل می کند ، تلاش و اختیارِ انسان می باشد
کما اینکه خداوند سبحان در نقشِ بسزای تلاش و اختیارِ انسان در تعیینِ سرنوشت ، اینگونه می فرماید :
( لَیسَ لِلاِنسانِ اِلّا ما سَعَی ) ( س نجم آیه 39)
ترجمه :( یعنی برای سرنوشتِ انسان ، موضوعی تعیین کننده تر و مهمتر از تلاشِ و کوششِ خودش نیست )
( إِنَّ اللَّهَ لايُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ) ( س رعد آیه 11 )
ترجمه : ( بدرستیکه خدا ، سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهد ، مگر بدستِ خودشان )
نکته ی آخر اینکه :
دعا و توبه و انابه در این لیالی مُبارکه و نیز سایر ایام سال مانند اختیارِ انسان ، از جمله علل و شرایطِ لازم برای چگونگی رَقَم خوردنِ مُقدرات و نهایتاً وقوعِ حتمی آن می باشد .
- بنده ای به خدا گفت :
اگر سرنوشتِ مرا از قبل نوشته ای ، پس چرا دعا کنم ؟
خدا فرمود : شاید نوشته باشم ، هرچه دعا کردی همان تحقق یابد ! ...
- حکیمی را گفتند :
زندگی به ( اجبار ) است یا به ( اختیار ) ؟
پاسخ داد : امروز را به اختیار است تا چه بکارم ، ولی فردا به اجبار است ،
چرا که در آخرت باید به اجبار دِرو کنم ، آنچه را که امروز ( در دنیا ) به اختیار کاشته ام .
🔴سخن پایانی :
**********
سرنوشتِ من مُعمّایی است ، تفسیرش کنید
عُمرِ من آشفته رویایی است ، تعبیرش کنید
در هم آمیزید عشق و مرگ را در کاسه ای
جوهری سازید و آنگه ، نام تقدیرش کنید
دل که با صد رشته ی جادو نمی گیرد قرار
تاری از گیسوی او آرید و زنجیرش کنید
**********
برگرفته از دروس علم کلام ، سید رضا نوعی (حکیم )