loading...

پیام شیعه | Shia

متفاوت ترین سایت مذهبی

حدیث ولایت در منابع اهل سنت

سید رضا نوعی چهارشنبه 13 شهریور 1398 تعداد بازدید : 1814 نظرات ( 0 )

stickerحدیثِ ولایت ، محکمترین برهان بر اثباتِ امامتِ امیرالمومنین (ع) است که با سندِ صحیح و بصورتِ مُتواتر از طریقِ شیعه و سنی ، روایت شده که ذیلاً به واکاوی و پاسخ به شبهاتِ مطروحه پیرامونِ آن به استناد منابعِ معتبرِ اهلِ سُنّت می پردازیم :

👈 حدیثِ مذکور با عبارت های مختلفی نقل شده که مشهورترین آن (( هُوَ وَلِیُّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مِن بَعْدی )) می باشد .


sticker ابنِ سَعد ، که از محدثان مشهور اهل سنت است ، می گوید : شیعیان این سخنِ پیامبر (ص) که فرموده : ( مَنْ كُنْتُ مَوْلاَهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلاَهُ ) را دلیل بر امامتِ علی (ع) می دانند . اما به خدا سوگند اگر منظورِ ایشان ، امامت و حاکمیتِ علی (ع) بود ، باید می فرمود :👈 أیُّهَا النّاس هذا وَلِیُّکُم مِن بَعدی 👉 ، که اگر اینطور می فرمود ما قطعاً استدلالِ شیعه را بر امامتِ علی (ع) می پذیرفتیم .

📚(( کتاب الطبقات الکبیر این سعد ، ج 7  ، ص 314 و 315))

👈برای مشاهده ی سند ، اینجا کلیک کنید . 👉


stickerمطمئناً این عالم سُنّی اگر می دانست که اتفاقاً احادیثِ بسیاری از پیامبر (ص) با همین تعبیر ( وَلِیُّکُم مِن بَعدی ) ، در منابع معتبرِ خودشان وجود دارد ، هرگز چنین سخنی را به زبان نمی آورد . فلذا در ادامه ، به برخی از این احادیث که همگی صحیح و متواتر می باشند ( همراه با تصویر اسنادِ آنها ) اشاره می نمائیم .

stickerحدیث ولایت را که پیامبر (ص) درباره ی علی (ع) فرموده : ( هُوَ وَلِیُّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مِن بَعْدی) ، در منابع معتبر اهل سنت مانند : سُنَنِ نسائی ، صحیحِ ترمذی ،کنز العُمّالِ متقی هندی ، المستدرکِ حاکم نیشابوری ،سلسله ی احادیث الصحیحه ی آلبانی ، و از طُرُقِ متعددی نقل شده  است که ( ترمذی ، حاکم نیشابوری ، ذهبی ، آلبانی و متقی هندی ) به صحیح بودن آن تصریح نموده اند .

📚(( سلسلة الاحادیث الصحیحه آلبانی ص 263))
📚(( سنن نسائی ج 7 ص 309 ))
📚(( سنن ترمذی حدیث 3712 ))
📚(( کنز العمال ج 11 ص 608 حدیث 32941 ))


👈برای مشاهده ی اسناد ، بر روی اعداد (   1  /   2  /   3  /   4  ) کلیک کنید .👉


stickerعده ای دیگر که در مقابل ادله ی محکم شیعه و سندِ صحیح و مُتواتر حدیثِ ولایت ، چاره ای جز تسلیم نداشتند ، متأسفانه بهانه جوئی کرده و گفتند اگر منظورِ پیامبر (ص) از این حدیث ، امامتِ علی (ع) بود می بایست به جای عبارتِ ( وَلِیُّکُم مِن بَعدی ) از عبارتِ ( خَلِیفَتُکُم مِن بَعدی ) استفاده می کردstickersticker

stickerپاسخ ما به شُبهه ی مزبور ،به استناد منابع معتبر اهل سنت ، به شرح ذیل می باشد :

stickerرسول اکرم (ص) از عبارت ( خَلیفتی ) نیز درباره ی امیرالمومنین (ع) استفاده نموده ،از جمله حدیثِ یومُ الدّار است که طبق آنچه در منابع اهل سنت است ، فرمودند :

👈«إِنَّ هَذَا أَخِی وَ وَصِیی وَ خَلِیفَتِی فِیکُمْ فَاسْمَعُوا لَهُ وَأَطِیعُوا » 👉

📚(( تاریخ طبری ج 2 ص 319 -321)) (( تفسیر البغوی ج6 ص131)) (( تاریخ ابن عساکر ج 42 ص 49)) ((مجمع الزوائد ، هيثمي ، ج 8 ، ص 302 که رجال حدیث را ثقات می داند )) .

👈برای مشاهده ی سند 1 ، سند 2  و سند 3  ، کلیک کنید . 👉


stickerدر صحیح بخاری و صحیح مُسلم ، که هر دو از معتبرترین منابع اهل سنت است نیز از قولِ خلیفه ی دوم ( عُمَر بن خَطّاب ) روایت شده که ایشان می گوید :

( فَلَمَّا تُوُفِّیَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) قَالَ أَبُو بَکْرٍ أَنَا وَلِیُّ رَسُولِ اللَّه .... ثُمَّ تُوُفِّیَ أَبُو بَکْرٍ وَ أَنَا وَلِیُّ رَسُولِ اللَّه ) .

 یعنی : پس از رحلتِ پیامبر (ص) ، ابوبکر گفت : من جانشینِ رسول خدا (ص) هستم و آنگاه که ابوبکر نیز درگذشت ، من جانشینِ رسول خدا (ص) شدم .

📚(( صحیح بخاری حدیث 4033 )) و (( صحیح مسلم حدیث 1757))

👈برای مشاهده ی سند ، اینجا  کلیک کنید . 👉


stickerهمانطوریکه ملاحظه می فرمائید : خلیفه ی دوم برای اینکه بگوید من جانشینِ رسول خدا (ص) هستم ،از عبارتِ ( خلیفه ) استفاده نکرده ، بلکه می گوید : أَنَا وَلِیُّ رَسُولِ اللَّه (ص) ...

stickerپس روشن گردید که در زمانِ پیامبر (ص) و اصحابِ ایشان ، از عبارتِ ( وَلِیّ ) نیز برای بیانِ خلافت و سرپرستی استفاده می شده است .

👈 همان عده ای که صدها حدیثِ صحیح و مُتواتری که امامت و خلافتِ علی (ع) را با کلمه ی ( وَلِیّ ) و مُشتقّاتِ آن بیان فرموده را بدونِ هیچ قرینه و دلیل ، به ( دوستی یا نُصرَت )  ، ترجمه می کنند ، همین تعبیر را درباره ی خلیفه ی اول و دوم ، با کمال تعجب به خلافت و جانشینی ، معنا می کنند .
sticker sticker
stickerبرگرفته از دروس امام شناسی سید رضا نوعی (حکیم ) sticker


امضاي حکيم

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
سيد رضا نوعی حکیم
با سلام
سایت پیام شیعه برای تبیین معارف شیعه اثنی عشری و رساندن پیام حقانیت آن به گوش جهانیان می باشدکه مطالب آن در قالب مباحث تفسیری ، شرح احادیث ، شرح و نقد متون ادبی ، دروس معرفتی (عرفان نظری و عملی ) ، بررسی تطبیقی احادیث ، تقاسیر و مباحث کلام شیعه و پاسخ به شبهات دینی ، ارائه خواهد شد.
روح پدرم شاد که می گفت به استاد
فرزند مرا عشق بیاموز و دگر هیچ
سید رضا نوعی ( حکیم ) کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 292
  • کل نظرات : 96
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 38
  • آی پی امروز : 57
  • آی پی دیروز : 431
  • بازدید امروز : 64
  • باردید دیروز : 643
  • گوگل امروز : 9
  • گوگل دیروز : 165
  • بازدید هفته : 4,450
  • بازدید ماه : 707
  • بازدید سال : 306,956
  • بازدید کلی : 2,288,705