close
تبلیغات در اینترنت
شرح احادیث
loading...

پیام شیعه | Shia

متفاوت ترین سایت مذهبی

stickerمرحوم دکتر علی شریعتی می گوید :


رسول خدا سپس گفت : اين درهايی را كه به مسجد باز می‌شوند بنگريد و بجز دَرِ خانه ی ابوبكر، همه را ببنديد.stickerstickersticker

📚(( کتاب اسلام شناسی ، ص 436 ، دروس دانشگاه مشهد ))

stickerبررسی اجمالی بعمل آمده از منابع معتبر اهل سنت ، حاکیست که حدیثِ فوق را که مرحوم دکتر شریعتی در دروسِ اسلام شناسی دانشگاه مشهد به آن استناد نموده ، جعلی است و این فضیلت ، اختصاص به امیرالمومنین (ع) دارد نه جنابِ ابوبکر .

🔴ابن ابی الحدیدِ مُعتزلی ، که بزرگترین شارحِ نهج البلاغه و سنی مذهب( شافعی ) می باشد ، از حقیقتِ مزبور اینگونه پرده برداشته و می گوید :

💥طرفدارانِ ابوبکر ، با مشاهده ی فضائل علی (ع) ، معادلِ آن فضائل را با احادیثِ جعلی به خلیفه ی اول نسبت دادند . که از جمله ی آن احادیثِ جعلی ، حدیثِ فوق می باشد .
stickersticker

📚(( شرح نهج البلاغه  ابن ابی الحدید ، ج 11 ص 48 ))

👈برای مشاهده ی سند ،اینجا  کلیک  نمائید .👉


sticker حدیثِ سَدُّ الاَبواب ، به معنای مَسدود کردن درها، به واقعه‌ای اشاره دارد که طی آن، پیامبر اسلام (ص) به فرمان خدا دستور داد ، جز دربِ خانه ی علی (ع ) ، دربِ همه ی خانه‌هایی که به مسجد النبی (ص) باز می‌شدند ، مَسدود شوند.  این واقعه به صورت مُتواتر در منابع شیعه و اهل سنت نقل شده و جزء فضائلِ علی(ع) به شمار می‌آید ، که ذیلاً به سه منبعِ معتبرِ اهل سنت اشاره می نمائیم :

stickerحاکم نیشابوری که از بزرگترین محدثانِ اهل سنت می باشد ، از قول زید بن ارقم نقل کرده :

رسول اکرم (ص) فرمودند : 👈 بجز دربِ خانه ی علی ( ع ) درب های ورودی منازلِ اصحاب به مسجدالنبی (ص) ، مسدود شوند .👉 ایشان سپس در پاسخ به اعتراض کنندگان فرمودند : به خدا قسم ، این کار را نه از جانب خود ، بلکه به دستور خدا انجام دادم .


stickerحاکم نیشابوری در پایان ، تصریح می کند که این حدیث صحیح است .sticker

📚(( المستدرک علی الصحیحین ج 3 ص 135))

👈برای مشاهده ی سند ، اینجا کلیک نمائید .👉

 
stickerنسائی که یکی از صحاحِ سِتّه  ( کتابِ السنن ) ، متعلق به اوست ،حدیثِ فوق را در مورد علی (ع) آورده و محقق کتابِ مزبور ( الدّانی بن منیر آل زهوی ) نیز در ذیلِ حدیث ، به صحیح بودن و تواتر آن تصریح نموده است .

📚(( خصائص نسائی حدیث 38 ص 72-73))

👈برای مشاهده ی سند ، اینجا کلیک نمائید .👉


stickerحافظ نورالدین هیثمی که از بزرگترین محدثان و عالم رجالی اهل سنت است نیز از قول عبدالله بن عمر ( فرزند خلیفه ی دوم ) روایت کرده که ایشان می گوید :
یکی از سه فضیلتِ اختصاصی علی (ع) این بود که : بجز دربِ خانه ی ایشان ، درب های منازلِ اصحاب به مسجدالنبی (ص) ، به دستور پیامبر (ص ) مسدود گردید.

📚(( مجمع الزّوائد ، ج 9 ص 111 حدیث 14698))

👈برای مشاهده ی سند ،اینجا کلیک نمائید .👉
 

stickerنتیجه آنکه :

دکتر شریعتی حتی اگر بنا داشت ، دروسِ اسلام شناسی خود را صرفاً بر اساسِ منابع اهل سنت ، بَنا نهد . در این صورت نیز می بایست به  منابع معتبر و احادیثِ صحیحِ آنها استناد می نمود ، نه احادیث جعلی ؟!  و عجیب آنکه ، نام این حقایقِ وارونه را اسلام شناسی نهاده و خودش را نیز شیعه ی علوی می داند .؟!



sticker دروسِ نقدِ روشنفکرانِ معاصر ، سید رضا نوعی (حکیم )sticker


امضاي حکيم

sticker حضرت فاطمه ی معصومه (س ) ، حدیثِ عشق که به ( فواطم ) شهرت دارد را اینگونه روایت نموده :

عنْ فَاطِمَةُ بِنْتَ موسَى بْن جَعْفَر (ع) قال رسول الله (ص) :

👈 ألا مَنْ ماتَ عَلى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ ماتَ شَهِيداً 👉

یعنی : پیامبر (ص) فرمودند :


stickerهمانا هر كه با مُحبتِ آل محمد بميرد ، شهید از دنیا رفته ( مرگِ او شهادت است) .sticker

📚( عوالم العلوم، ج ٢١، ص ٣٥٣ و کتاب اسنى المطالب ص 49 )

stickerمفسر بزرگ اهل سنت ( زمخشری ) در ذیل آیه ی ( 23 سوره مبارکه شوری) که خطاب به پیامبر (ص) می فرماید : (قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى ) ، روایت نموده :

أَنَّهَا لَمَّا نَزَلَتْ ، قِيلَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ ، مَنْ قَرَابَتُكَ هَؤُلاَءِ الَّذينَ وَجَبتْ عَلَيْنا مَوَدَّتهٌمْ ،قَالَ : عَلِيٌّ وَ فَاطِمَةُ وَ اِبْنَاهُمَا .

یعنی : در مورد فرموده ی خداوند که به پیامبر (ص) می فرماید : «بگو من هیچ مُزد و پاداشى بر رسالتم درخواست نمى کنم ؛ جز دوست داشتنِ نزدیکانم » از رسول اکرم (ص) سئوال شد که نزدیکان شما که طبق آیه ی مزبور ، محبت و مودّتِ آنها بر ما واجب است چه کسانی هستند ؟

👈رسول اکرم (ص) پاسخ دادند : آنها علی و فاطمه و فرزندان آن دو ( علیهم السلام ) می باشند .
sticker

stickerجالب است بدانید که زمخشری در ادامه ی تفسیرِ آیه ی مورد بحث ، حدیثی را از پیامبر (ص) در مورد محبتِ اهلِ بیت (ع) نقل می کند که روایتِ فاطمه ی معصومه (ع) را نیز دربر دارد  و ما برای اجتناب از اطاله ی کلام ، فقط به ذکر دو فراز از آن ، اکتفاء می نمائیم :

پیامبر اکرم (ص)  فرمودند :


مَن ماتَ عَلى حُبّ آلِ مُحَمَّدٍ ماتَ شَهیداً sticker اَلا وَ مَن ماتَ عَلى بُغضِ آلِ مُحَمَّدٍ ماتَ کافِراً sticker

👈یعنی : یقیناً اینگونه است که هرکس با محبت و دوستی آلِ محمد بمیرد ، شهید از دنیا رفته sticker... یقیناً هرکس با کینه و دشمنی آلِ محمد بمیرد ، کافر از دنیا رفته است sticker

📚 (( تفسیر کشاف ج2 ص977 و-978 )) . (( تصویر فوق 👆))


عشقِ تو  مرا ، اَلَسْتُ مِنْکُمْ  بِبَعید
هجرِ تو  مرا،  إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ
 
بر کُنجِ لبت نوشته یُحیی و یُمیت
مَن مَاتَ مِنَ العشق فَقَد مَاتَ شَهید

stickerبرگرفته از دروسِ تفسیر قرآن کریم سید رضا نوعی ( حکیم )sticker


امضاي حکيم


stickerحدیثِ ثَقَلَيْن از احادیثِ صحیح و مُتواتری است که مورد اتفاق شیعه و اهل سنت می باشدsticker

قال رسول الله (ص) : «إنّی تركت فيكم الثقلین ما إن تمسكتم به لن تَضِلّوا بعدي أبداً 👈كتاب الله و عترتی اهل بیتی 👉

یعنی : پیامبر اکرم (ص) فرمودند : من بعد از خود برای شما دو یادگارِ گران بَهاء می گذارم که اگر به آن دو تَمَسُّک جوئید ، هرگز گمراه نخواهید شد ، ( آن دو  گوهر گران بَهاء ) 👈 قرآن و عترت و اهل بیتِ من 👉 می باشند .

🔘محمد حسین یعقوب المصری که یکی از علمای وهابی می باشد در کتاب خود بنام ( اصول الوصول الی الله تعالی ) صفحه 84 ، عبارتِ ( عترتی اهل بیتی ) را از حدیثِ مزبور حذف و بجای آن عبارتِ ( سُنَّتی ) را گذاشته
stickersticker (( تصویر بالا 👆))
 
قال صلى الله عليه وسلم: «تركت فيكم ما إن تمسكتم به لن تضلوا بعدي: 👈كتاب الله و سنتي👉»

📚(( اصول الوصول إلى الله تعالى صفحه  84))


stickerوهابی مذکور در پاورقی همان صفحه (84) (( تصویر بالا 👆))، به سه کتابِ معتبر از کتاب های اهل سنّت بشرح ذیل ، إستناد نموده که آنها عبارتند از :

👈مسند احمد جلد ۳ صفحه ۵۹  (چاپ دارصادر)
👈سنن ترمذی حدیث 3786
👈سلسله احادیث الصحیحه حدیث 1761

🔘جالب است بدانید : وقتی به آدرس های گفته شده مراجعه می کنیم با کمال تعجب می بینیم که در این کتاب ها ، درست بر عکسِ ادعای نامبرده ، حدیثِ ثقلین ، با لفظِ 👈 کتاب الله و عترتی اهل بیتی 👉 آمده ، نه ( کتاب الله و سُنَّتی )
stickersticker

👈 تصویر آدرس اول  (http://yon.ir/Z1nKl )👉
👈تصویر آدرس دوم  (http://yon.ir/x0qL0)👉
👈تصویر آدرس سوم (http://yon.ir/ZtsMD) 👉

🔘خداوند را سپاس گذاریم که دشمنان اهل بیت (ع) را افرادی احمق و نادان ، قرار داده ، همانطوری که در بالا مشاهده کردید این وهابی نادان ، بنا به سنّتِ الهی «وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللهُ وَاللهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ» ناخواسته ، با ذکر آدرس های حدیثِ صحیحِ  ثَقَلَيْن ، خودش را مُفتضح و رسوا نموده است .
stickersticker

هر کس که به این سلسله ی پاک ، جفا کرد
بد کرد، نفهمید ، غلط کرد، خطا کرد

دیدی که یزید از ستم و کینه ، چه ها کرد
آخر به دَرَک رفت و به روحش شَرَر افتاد

دریا به فغان، موج زنان نعره زد از دل    
👈 با آلِ علی هر كه در افتاد ، بر افتاد 👉

sticker*****sticker*****sticker


امضاي حکيم

stickerحاکم نیشابوری که از بزرگترین محدثان و علمای مشهور اهل سنت است می گوید :

قال رسول الله (ص) :

مَنْ یریدُ اَنْ یحْیی حَیاتی و یمُوتَ مَوْتی و یسْکُنَ جَنَّةَ الْخُلْدِ الَّتی وَ عَدَنی رَبّی فَلْیتَوَلَّ علی بن ابیطالب فَاِنَّهُ لَنْ یخْرِجَکُمْ مِنْ هُدی و لَنْ یدْخِلَکُمْ فی ضَلالَةٍ.

هر کس که می خواهد آنگونه که من زندگی کردم زندگی کند و آنگونه که من می میرم، بمیرد، و در بهشتِ جاوید که خدا به من وعده داده است، اقامت نماید ، باید ولایت علی را بپذیرد. چرا که او هرگز شما را از راه هدایت بیرون نمی برد و به گمراهی وارد نمی سازد.

💥حاکم نیشابوری تصریح نموده که ( هذا حدیث صحیح ) یعنی این حدیث ، صحیح است .

📚(( المستدرک حاکم نیشابوری ، ج 3 ص 139))

🔘کلمه ی ولایت در حدیث فوق به معنای زعامت و رهبری است . 👈بهترین شاهد بر صحتِ این ادعا ، نتیجه ای است که پیامبر (ص) برای قبولِ ولایتِ علی (ع) ذکر فرموده و آن : برخورداری از هدایت و امانِ از گمراهی می باشد .👉

🔘اگر ولایت را در حدیث مزبور به معنای دوستی باشد ، فراز آخر سخن رسول اکرم (ص)👈 ( هدایت و امان از گمراهی) 👉 معنای درستی نخواهد داشت زیرا دوستی یک شخص ، صرفاً هیچ تأثیری در هدایت یا گمراهی ما ندارد ، بلکه قبولِ زعامت ، رهبری و اطاعت از علی (ع) است که می تواند ما را هدایت نموده و از گمراهی و ضلالت نجات دهد .

🔘در کتاب «مسند البزار ، البحر الزخار »که یکی از کتب معتبر اهل سنت از قول پیامبر (ص ) روایت کرده که ایشان فرمودند :

«إن تستخلفو علیاً 👈و لن تفعلوا 👉تجدوه هادیا مهدیا یقیمکم علی صراط مستقیم»

یعنی : پیامبر (ص) فرمودند :
 
اگر علی (ع) را خلیفه ی خود قرار دهید 👈 که می دانم هرگز این کار را نخواهید کرد 👉 او شما را به صراط مستقیم هدایت خواهد کرد .

📚(( البحر الزخار ج 7 ص 299 - المستدرک حاکم ج 3 ص153 - حلیه الاولیاء ابونعیم ج1 ص 64))

✔️تبصره : حدیث مزبور در کتاب المستدرک با عبارت «وإن ولیتموها علیا فهاد مهتد یقیمکم علی صراط مستقیم» آمده است .

✔️در حدیث فوق ،رسول اکرم (ص) با کنایه فرموده : 👈(( می دانم هرگز این کار را نخواهید کرد ))👉 ،یعنی می دانم که شما پس از من ولایت علی (ع) را نمی پذیرید .sticker

✔️متأسفانه گروهی ، عبارت ( ولایت ) و مشتقات آنرا که در بیش از یکصد حدیثِ صحیح ، آن هم در منابع معتبر خودشان در باره ی علی (ع) وارد شده را ، ( دوستی ) معنا می کنند ، ولی همین عبارت را در مورد دیگران به معنی ( ولایت ، زعامت ، رهبری و خلافت ) معنی می کنند ⁉️


✔️مانند این روایت : 👈قال ابوبكر: قد وُلِّيتُ أمركم ولست بخيركم. إسناد صحيح.👉

📚(( البداية والنهاية ج 6 ص 333. ))



 

حق روز ازل كُلِّ نِعَم را به علی داد
بین حكما ، حُكمِ حِكم را به علی داد

معنای یدالله همین است و جز این نیست
كاتب كه خدا بود ، قلم را به علی داد

می‌خواست به تصویر كشد قدرت خود را
در معركه شمشیرِ دو دَم را به علی داد

یارانِ ولایت ، به خدا اهلِ بهشتند
گو حیدری‌ام ، یار دلم را به علی داد

**********

stickerبرگرفته از دروس امام شناسی سید رضا نوعی (حکیم )


امضاي حکيم

stickerمولوی ، حدیثِ سَفینه (کشتی) را که از پیامبر (ص) و در شأنِ اهل بیت (ع) روایت شده و مورد اتفاق شیعه و اهل سنت است تحریف نموده و بجای کلمه ی ( اهلِ بیت ) ، ( اصحاب ) را جایگزین نموده است stickersticker

بهرِ این فرمود پیغمبر : که من              
 همچو کشتی ام به طوفانِ زَمَن

    ما و  ( اصحابیم ) چون کشتیِ نوح        
هر که دست اَندَر  زَنَد ، یابد فُتوح

📚(( مثنوی معنوی ، دفتر چهارم  ص 544)) ،((تصویر فوق 👆))

stickerحدیثِ ( سَفینه )، در منابع موثق اهل سنت ، در همه ی موارد ،با واژه ی ( اهل بیتی ) و یا با عبارتِ ( عترتی ) آمده که ذیلاً  به نمونه ای از آن اشاره می گردد :

🔘حاکم نیشابوری که از بزرگترین محدثان اهل سنت است ، حدیث سفینه را اینگونه روایت کرده :

... سمعت أباذر يقول ، سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول :

 (👈 : مَثَلُ أَهْلِ بَيْتِي 👉 مَثَلِ سَفِينَةِ نُوحٍ ، مَنْ رَكِبَهَا نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِق )

ترجمه : ابوذر می گوید ، از پيامبر اكرم صلّی الله عليه و آله شنيدم كه می‌فرمود :

👈. مَثَلِ اهلِ بيتِ من 👉همچون كشتیِ نوح است كه هر كس بر آن سوار گشت نجات يافت و هر كس از آن روی گرداند غرق خواهد شد.

💥
stickerحاكم نیشابوری ، در ذیل این روايت ، به صحیح بودن آن تصریح نموده و گفته است:

📖(حديث صحيح على شرط مُسلِم وَ لَم يخرجاه)

📚(( المستدرک ، حاکم نیشابوری ج2 ص373 )) ، ((تصویر فوق 👆 ))

✔️
stickerحدیث سفینه در منابع معتبر اهل سنت نقل شده از جمله :

📚(أحمد بن حنبل، فضائل الصحابة: ج2 ص785 ) ، ( المعجم الکبیر طبرانی ج3ص45) (الصواعق المحرقة: ج2 ص 446)، ( المناوي، فيض القدير: ج5 ص660)


stickerبه راستی انگیزه ی مولوی از تحریفِ حدیثِ سَفینه و حذفِ (اهل بیتی ) و جایگزین نمودن ( اصحابی ) در حدیث مزبور چیست sticker

stickerاگر مولوی واقعا سُنّی مذهب است پس چرا حدیثِ مذکور را همانند اهل سنت با عبارت ( اهل بیتی ) یا ( عترتی ) نیاوردهsticker

stickerبه قول بعضی از پیروان و مریدانِ مولوی ، او شیعه ای است که از روی تقیه برخی حرف ها را زده ،

👈حال آنکه مقتضای تقیه  آن است که شخص ، عقیده ی خود را پنهان داشته و مطابقِ عقاید مخالفین سخن گوید ، اگر واقعا مولوی تقیه می کرده ، حداقل می بایست حدیث فوق را همانند اهل سنت با همان عبارات ( اهل بیتی ، عترتی) نقل می کرد ، نه اینکه از رویه ی آنها فراتر رفته و حدیث را تحریف نماید .


stickerاین در حالی است که امام محمد شافعی ، که یکی از رؤسای اربعه ی اهل سنت است ، در شعر معروفش به همین حدیث اشاره کرده و صراحتاً می فرماید از نظر من ، اهل بیتِ پیامبر(ص) ، بمنزله ی کشتی نجات هستند و من با نام خدا ، به آنها پناه آورده ام .
 

رَکبتُ عَلی اسمِ الله فِی سُفُنِ النَّجىٰ
 وَ هُم اَهلِ بَیتِ المُصطَفی خاتَمِ الرُّسُل


👈 برگرفته از دروسِ شرح و نقدِ مثنوی سید رضا نوعی (( حکیم ))
 


امضاي حکيم

stickerقالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) لِعَلِی (ع) «‌أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَی إِلاَّ أَنَّهُ لاَ نَبِی بَعْدِی »

رسول اکرم (ص) به علی (ع) فرمودند :

تو برای من به منزله ی هارون هستی نسبت به موسی ، جز آنکه بعد از من پیامبری نخواهد بود .

📚(( صحیح بخاری ج 4 حدیث 3706 - صحیح مسلم ج 4 حدیث 2404))
                                                   
🔘ابن عبد البر و علامه مزی و حاکم نیشابوری که از محدثان و رجال شناسان بزرگ اهل سنت هستند در مورد حدیث فوق که به ( حدیثِ مَنزلت ) معروف است ،به صحیح و مُتواتر بودن آن تصریح نموده اند که :

📚(( الاستيعاب - ابن عبد البر - ج 3 - ص 1097)) ،(( المستدرك - الحاكم النيسابوری ج 3 ص 125)) ((تهذيب الكمال للمزي، ج20، ص483))


stickerپیامبر(ص) در این حدیث ، به جز نبوت، همه ی فضائل و ویژگی‌ها و مَناصِبِ  هارون (ع) را برای حضرتِ علی (ع) اثبات فرموده که در آیات ذیل به آنها اشاره شده است :

آیه : وَ اجْعَلْ لِي وَزِيرًا مِنْ أَهْلِي (سوره طه/آيه34)
آیه :َ قَالَ مُوسَى لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي (سوره أعراف/آيه142)
آیه : وَ لَقَدْ قَالَ لَهُمْ هَارُونُ.... يَا قَوْمِ.... فَاتَّبِعُونِي وَ أَطِيعُوا أَمْرِي (سوره طه/آيه90)

🔘 علی (ع) نیز ( وزیراً ) وزیر و یاری دهنده ی پیامبر (ص) و هم ( مِن اهلی ) از اهل بیت  ایشان می باشد . همچنین در غیاب پیامبر (ص) ،خلیفه و جانشین ایشان است . رسول خدا (ص) به استناد حدیث (مؤاخات) فقط با علی (ع) عقد اخوت بستند .  با توجه به عبارتِ ( فَاتَّبِعُونِي وَ أَطِيعُوا أَمْرِي )نیز بر اُمَّت واجب است که از ایشان پیروی و اطاعت نمایند .

🔘وجه تشابه دیگر آنکه قوم موسی (ع) در غیابِ او ، فریبِ سامری را خورده و از فرمانِ هارون سرپیچی نمودند بنحوی که ایشان برای اینکه بین اُمّت ، تفرقه ایجاد نشود ناگزیر به صبر شد ، بعد از پیامبر (ص) نیز  همین وضعیت برای علی (ع) پیش آمد .


sticker در مقابل حدیث صحیح و متواتر (منزلت ) که مورد اتفاق شیعه و اهل سنت است ، گروهی مبادرت به جعلِ حدیثی مُشابه آن برای خلفاء نموده اند :
قال رسول الله (ص) : ابوبکر وَ عُمَر مِنّی بِمَنزِلة هارون مِن موسی .
sticker

ذهبی که بزرگترین محدث و رجال شناس اهل سنت است در کتاب میزان الاعتدال در ذیل این حدیث نوشته :
👈 قلت : هذا کذب ( یعنی این حدیث کذب محض می باشد )
sticker

📚(( میزان الاعتدال، ذهبی، ج3، ص171))

حدیث جعلی دیگر: قال رسول الله : ابوبکر منی بمنزلة هارون من موسی .
sticker

محدث بزرگ اهل سنت ، سبط بن عجمی در کتاب الکشف الحثیث در ذیل این حدیث می گوید :

👈علی بن حسنِ شاعر این حدیث را جعل نموده و به دروغ به جریر طبری نسبت داده است .
sticker

📚(( الکشف الحثیث، سبط ابن العجمی، ج1، ص186.))

stickerبرگرفته از دروس امام شناسی سید رضا نوعی (حکیم)sticker


امضاي حکيم

stickerقال رسول الله صلی الله علیه و آله :

النَّظَرُ إِلَی عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ عِبَادَةٌ وَ ذِکْرُهُ عِبَادَةٌ وَ لَا یُقْبَلُ الله إِیمَانُ عَبْدٍ إِلَّا بِولَایَتِهِ وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِهِ .

رسول اکرم (ص) فرمودند :

نگاه کردن به  چهره ی علی (ع) و یادِ او عبادت است ، و خداوند ایمانِ هیچ بنده ای را قبول نمی کند مگر به ولایتِ علی (ع) و برائتِ از دشمنانش .

🔘روایت فوق بطور متواتر از طریقِ شیعه و نیز  اهل سنت وارد شده که در ذیلاً به ذکر نام تعدادی از منابع اهل سنت اکتفاء می کنیم :

📚(( فَرائدُ السِّمْطَیْن ، تألیف جوینی شافعی ج 1 ص 19 )) (( تصویر فوق 👆))

📚(( مناقب خوارزمی حنفی ص 32 حدیث 2 )) (( کفایة الطالب ، تألیف گنجی شافعی باب 62 ص 252)) (( ارجح المطالب ص 11)) (( ینابیع المودة قندوزی ص 144))


sticker در روایت فوق ، کلمه ی (ولایت)به معنی زعامت ، سرپرستی و رهبری است نه دوستی و محبت ،کما اینکه :

علامه راغب اصفهانی که از علمای بزرگ و لغت شناسِ معروفِ اهل سنت می باشد در مورد معنی ولایت می گوید :

والوَلَایَةُ: تَوَلِّی الأمرِ وقیل: الوِلَایَةُ والوَلَایَةُ نحو: الدِّلَالة والدَّلَالة، وحقیقته: تَوَلِّی الأمرِ.  

یعنی : ولایت به معنی مُتولیِ اَمر شدن و وَلیِّ اَمر بودن است و حقیقتِ ولایت ، چه با کسرِ واو ( وِلایت ) و چه با فتحه ی واو ( وَلایت ) ، در هر دو شکلِ آن ، به معنای مُتولی اُمور می باشد .

📚(( المفردات فی غریب القرآن، ج1، ص533 . ))

**********

ای تشنگانِ حشر به حقِّ خدا قسم
باور کنید ساقی کوثر فقط علی است

بعد از نبی به امرِ خداوندِ ذوالجلال
ما را امام و هادی و رهبر فقط علی است

**********

stickerبرگرفته از دروس فقه الحدیث سید رضا نوعی (حکیم )sticker


امضاي حکيم

stickerرسول اکرم (ص) فرموند :
 پس از من فتنه اي رُخ خواهد داد ، پس هر گاه چنين شد 👈( فَالْزَمُوا عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ ) 👉 مُلازمِ علي بن ابي طالب (ع) باشید و از او پیروی کنید ، او اولين كسي است در قيامت مرا مي بيند و با من مُصاحفه می کند . او با من در مَلأِ اَعلی خواهد بود . علی (ع) جدا كننده ی بینِ حق و باطل است .

📚(( تاریخ مدینه دمشق ابن عساکر ج 42 ص 450 ، کتاب معرفة الصَّحابه ابونعیم ، ص 3003 حدیث 6974، أُسُدُ الغابه ابن اثیر جذری ، ج 6ص284 ، الاصابه فی تمییز الصّحابه ابن حجر عسقلانی ج 7 ص 354، کنزالعُمّال ج 11 ص 612، مناقب خوارزمی ص 104، الاستیعاب ج 4 حدیث 3157))

شرح اجمالی حدیث :

🔘حدیث فوق را عده ی زیادی از علمای اهل سنت ، روایت نموده اند که در بالا فقط به برخی از آن منابع اشاره گردید .

🔘چون در حدیث مزبور ، کلمه ی ( فتنه ) بطور مُفرد ذکر شده فلذا بخوبی می توان آنرا به اولین فتنه پس از رحلت ( شهادت) پیامبر (ص) تطبیق نمود و آن نیست مگر 👈 فتنه ی بزرگِ سَقیفه 👉 که شالوده ی نفاق و تفرقه در عالم اسلام را رَقم زد و در حالیکه علی (ع) مشغول تدفین بدنِ مطهر پیامبر (ص) بود ، گروه خاصی به دعوا و نزاع بر سَرِ خلافت پرداختند تا بجائی که درب خانه ی علی (ع ) را آتش زده و تنها یادگار پیامبرشان یعنی زهرای مرضیه (س) را مضروب نمودند .
stickersticker

🔘اما آن سئوالی که بیش از چهارده قرن بی پاسخ مانده این است که :

👈 چرا برخی از اصحاب و نیز اکثر مسلمانان به راحتی رهنمودِ حیاتی رسولِ اکرم (ص) که تأکید فرمودند در فتنه ای که پس از من رُخ می دهد همراه علی (ع) و پیرو ایشان باشید را فراموش کردند و بجای
علی (ع) در کنار غاصبین ولایت و مخالفین ایشان قرار گرفتندstickerبراستی آنها مَسحورِ چه سِحری و مَفتونِ چه فریبی شدندsticker

🔘همچنین کلمه ی (فتنه ) در حدیث مذکور را می توان مطلق و شامل همه ی اختلافات و فتنه هائی که پس از پیامبر (ص) رُخ داد ، دانست ، اگر مسلمانان و حتی برخی از صحابه  به این سخنِ پیامبر (ص) که تصریح فرمود به هنگام بروز فتنه ، در کنار علی (ع) و مُلازمِ ایشان باشید ، عمل می کردند ، هرگز سقیفه ای بوجود نمی آمد و هیچگاه جنگ های خونین جَمَل ، صفین و نهروان رُخ نمی داد .

🔘به این توصیه ی پیامبر (ص) فقط تعدای از صحابه مانند ( کمیل ، سلمان ، عمار ، ابوذر ) و تعداد انگشت شماری دیگر از مسلمانان عمل نمودند .

🔘ای کاش این فراز از سخن رسول گرامی اسلام (ص) که فرمودند :( فَالْزَمُوا عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ ) را عموم مسلمانان جهان ، سرلوحه ی  زندگی خود و بعنوان جهادِ کبیرِ تلقّی نمایند .

🔘شایسته است (( إِلْزَمُوا عَلِيًّ )) بعنوان شعارِ وحدت بخشِ مسلمین قرار گیرد .

🔘بهترین راه مبارزه با استکبار جهانی ، وحدتِ مسلمین و پرهیز از تفرقه می باشد که ( فَالْزَمُوا عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ ) می تواند  محورِ اتحاد مسلمانان و اساسی ترین عامل رشد و تعالی امت اسلام باشد . ان شاء الله .

🔴یا امیرالمومنین :

 ما فارغیم از غمِ طوفانِ روزگار
 دریا  توئی ، سَفینه توئی ، ناخدا  توئی

stickerبرگرفته از دروس کلام تطبیقی سید رضا نوعی (حکیم )sticker


امضاي حکيم

طبیب عشق

سید رضا نوعی چهارشنبه 15 آذر 1396 : نظرات ( )

sticker(( طبیبِ عشق ))sticker


stickerقال الصادق علیه السلام: (( فِي طِينِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع الشِّفَاءُ مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ هُوَ الدَّوَاءُ الْأَكْبَرُ. ))
stickerترجمه : امام صادق ع فرمودند : ((شفاى هر دردى در تربت قبر حسين (عليه السلام) است و همان است كه بزرگترين داروست))

sticker(كامل الزيارات ص 275 - وسائل الشيعه ج 14 ، ص 524 )
stickerبدرستیکه ،تُربتِ پاکِ امام حسین (ع ) ، شفاست  ،بلکه فراتر از آن اینکه ، ایشان ، طبیبِ عشق است و به همین دلیل،خاکِ کوی او ، هر دردی را شفا و هر آلامی را  دواست ، بلکه به تعبیر امام صادق در روایت فوق ، خودِ ایشان ، داروی اکبر و کیمیائی اعظم است .
stickerبر میوه ی بهشت ، دگر لب نمی زنند
stickerآنان که طعمِ تربت ِاو را چشیده اند

stickerمتاسفانه روایت را اغلب طوری دیگر معنا کرده و ضمیر (هُو َ) را به (طِین ) ارجاع داده اند ، که در این صورت، معنی آن می شود (تربتِ حسین دوای اکبر است).
stickerلیکن به نظر این حقیر، همانگونه که در بالا توضیح دادم ، ضمیر (هُو َ) به امام حسین ع  ، بر می گردد  و  بر این اساس باید گفت : امام حسین ، طبیبِ عشق است ، فلذا  ، نَفَسِ مسیحائی او دوا  و کیمیای اکبر ، بلکه اعظم است و به همین دلیل می باشد که تربتِ پاکش نیز شفاست ...
sticker
stickerگفته ای لعلِ لبم ، هم درد بخشد ، هم دوا   sticker      
stickerگاه پیشِ درد و گه پیشِ مُداوا میرمَتsticker
stickerثواب حجِ قبول و نماز ، آنکس بُرد
که خاکِ میکده ی عشق را زیارت کرد

stickerکیمیائی است عجب بندگی پیر مُغان
خاکِ او گشتم و چندین درجاتم دادند

stickerجای بسی شگفتی است از کسانیکه برای بهره مندی از شفا ، به تربتِ مُطهرِ ایشان روی می آورند ( که در حَدِّ خود ، صحیح و حق است) لیکن از این معنا غافلند که حسین  (ع ) ، طبیبِ عشق و  کیمیای اعظم و  داروی اکبر است.

 

stickerباید به این قوم گقت:
stickerعلاجِ ضعفِ دلِ ما کرشمه ی ساقیست          
stickerبرآر سَر ،که طبیب آمد و دوا  آورد

stickerطبیب عشق ، مسیحا دَم است و مُشفق ، لیک

stickerچو درد در تو نبیند ، کِرا دَوا بکند
stickerو چه خوب سروده حکیم الهی و عارف ربانی ، ملاهادی سبزواری :

خوشا جانی که جانانش تو باشی          
خوشادردی که درمانش تو باشی
بباید تَرکِ جان گفت و به سَر رفت          
بآن راهی که پایانش تو باشی
نه با ایمان بُوَد کارش نه با کُفر          
هر آنکس کُفر و ایمانش تو باشی
خِرَد زنجیری و دیوانه ات شد                    
که خود زنجیر جنبانش تو باشی  

sticker(( برگرفته از دروس عرفان در مکتب حسین (ع) توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم))
sticker


امضاي حکيم

پرستش عاشقانه

سید رضا نوعی چهارشنبه 26 مهر 1396 : نظرات ( )

 

(( پرستشِ عاشقانه ))



🕌حضرت علی (ع) می فرمایند :

« اِلهِى مَا عَبَدْتُكَ خَوْفاً مِنْ عِقابِكَ وَ لا طَمَعاً فى جَنَّتِكَ وَ لكِنْ وَجَدْتُكَ اَهْلا لِلْعِبادَةِ فَعَبَدْتُكَ »

🌺 ترجمه :

((خدايا، تو را به جهت ترس از عذابت و یا طَمَعِ در بهشت ، عبادت نكردم ، بلكه تو را   می پرستم ، برای اینکه شایسته ی پرستش هستی .))

🍂بحارالأنوار، ج 41 ، ص  14 🍂

 💥با هوس عاشقِ آن چشمه ی نوریم هنوز
 🐪وای و صد  وای ، کزین قافله دوریم هنوز

 🌸 نه کمالِ دگران دیده ، نه نُقصان در خویش
 ⚗️ ای فَلَک ، آینه بُگذار که کوریم هنوز 😎

 🗡زنده کُش بوده و با مُرده پَرَستی شادیم😃
🍙 این گواه است که ما عاشقِ گُوریم هنوز

🔥 دوزخی تا نَبُوَد ، سویِ عبادت نرویم
💪 خود گواه است که ما بنده ی زوریم هنوز

🙏 راحتِ خویشتن از دستِ قَضا میجوئیم
🌊 تشنه لب بر سَرِ این بِرکه ی شوریم هنوز


امضاي حکيم

👈(( عباراتِ مَشهوری که حدیث نیست ! ... (2) ))🔥


✍🏼جمله ی معروف: « إِنَّ الْحُسَیْنَ مِصبَاحُ الْهُدی و سَفِینَةُ النَّجاة »، با این لفظ ، در منابع حدیثِ معتبر ، نیامده است. 😳

📚آنچه در متونِ معتبرِ حدیثِ ما ( شیعه ) آمده دو تعبیرِ زیر است :

🌺1- « إِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ فِی السَّمَاءِ أَکْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمَکْتُوبٌ عَنْ یَمِینِ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِصْبَاحُ هُدًی وَ سَفِینَةُ نَجَاةٍ »

🌿( عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج ‏1، ص 59 – 64 )🌿

🌸2- « إِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ فِی السَّمَاءِ أَکْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ فَإِنَّهُ مَکْتُوبٌ عَنْ یَمِینِ الْعَرْشِ مِصْبَاحٌ هَادٍ وَ سَفِینَةُ نَجَاة ».

🍂( کمال الدین و تمام النعمة، ج‏1، ص: 264- 269  - إعلام الورى، ص400 ) 🍂

📚اما جمله ی معروفِ « إنّ الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة » را که اکنون بعنوان یک شُعار ، مطرح می باشد ، مرحوم سید هاشم بحرانی در کتاب مدینة المعاجز الائمة آورده و دیگران نیز از ایشان نقل کرده اند .

👈با بررسی بعمل آمده مرحوم سید هاشم ، عبارت فوق را از منابع معتبر اشاره شده با عین عبارت نیاورده بلکه صرفاً نقل به معنا نموده است .😳

🍁( مدینة معاجز الأئمة الإثنی عشر، ج4، ص  52)🍁

🌹حدیث سفینه بنابر نقل ابوذر غفاری از پیامبر(ص)، این چنین است:

⛵️إنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَیتِی فِیکُمْ کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوحٍ، مَنْ دَخَلَهَا نَجَی، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ .
 
🌧(ترجمه: مَثَل اهل بیت من در میان شما کشتی نوح است، هر کس به این کشتی داخل شود نجات می‌یابد، و هر کس جا بماند، غرق می‌شود.)

📖حاکم نیشابوری در کتاب المستدرک خود بعد از نقل این حدیث از ابوذر غفاری تصریح می‌کند که بنا بر معیارهای مسلم نیشابوری، این روایت صحیح است.

🌱((حاکم نیشابوری، المستدرک، ج ۲ ص 273))🌱

✅ در اینجا سخن خود را با شعری زیبا از امام محمد شافعی ( یکی از رؤسای اربعه ی فقهی اهل سنت ) به پایان می رسانیم :

🤔و لَمَّا رَأيتُ النَّاسَ قَد ذَهَبَت بِهِم
🔥مذَاهِبُهُم فِي أبحُرِ الغَيِّ وَ الجَهلِ

🏊ركِبتُ عَلَي اسمِ الله فِي سُفُنِ النَّجَا⛵️
🕌و هُم آل بَيتِ المُصطفَي خَاتَمِ الرُّسُلِ

🙏و أمسَكتُ حَبلَ اللهِ وَ هُوَ وَلاءُهُم😘
🔰كما قَد أُمِرنَا بالتَمسُّكِ بِالحَبل

👈همانطوریکه می بینید، شافعی در بیت دوم بالا،صراحتاً اذعان می نماید که از نظر او کِشتی نجات ( سُفُنِ النَّجا ) فقط اهل بیت پیامبر ( ص ) می باشند

👨‍💻(( برگرفته از دروسِ فِقه الحدیث ، توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم ))


https://t.me/hakim 🕊


امضاي حکيم

👈(( عباراتِ مَشهوری که حدیث نیست ! ... ))🔥


🤔ضرب‏ المثل معروفی است که می‏گوید: « رُبَّ مَشهورٍ لا اَصلَ لَه »

💨یعنی : چه بسیار امورِ مشهوری که فاقد اصل و ریشه می باشد.

✍🏼 در موضوع قیام عاشورا نیز ، عباراتی توسط برخی مداحان از روی عدم آگاهی و یا بنا به نقل از مقاتلی ضعیف و مَشحون از تحریف مانند : («ابي‌مخنف»، «اسرارالشهادة»، «نورالعين»، «منتخب طريحي») در اذهان جامعه رواج یافته که ضمن تحریف در واقعه عاشورا ، این عبارات بعنوان حدیث ، تَلَقِّی گردیده است .

✅ ما در اینجا بمنظور تنویری اذهان ، به چند نمونه از این موارد اشاره می نمائیم :

شرح تفصیلی در ادامه مطلب
 


امضاي حکيم

السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُحَدَّثَةُ الْعَلِيمَةُ  

( اقبال الاعمال، ص 624؛ بحارالانوار، ج 97، ص 199-195. )

یکی از القاب حضرت صدیقه ی کُبری ، ( مُحَدَّثه ) می باشد که آنرا به دو اعتبار می توان لحاظ نمود :

1- مُحَدِّثه ( به كسر دال و تشديد آن ) به معناى «سخن گوينده» است و این لقب بدان جهت به آن حضرت داده شده که ایشان در رَحمِ مادرش ( حضرت خدیجه سلام الله علیها ) با او سخن می گفته و مصاحبت می نموده است .

شرح در ادامه مطلب

 


امضاي حکيم

 

قال رسول اللّه صلى الله علیه وآله:

« أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ الجَنَّةَ : عَلیٌّ  وَ فاطِمَة »

اولین کسانی که وارد بهشت می‌شوند : علی و فاطمه هستند.

نور الأبصار ص 52/ و کنز العمّال ج 13 ص 95


امضاي حکيم

پيامبر اعظم (صلوات الله عليه و آله) فرمودند :

 

لَوْ كَانَ‏ الْحِلْمُ‏ رَجُلًا لَكَانَ عَلـِيّاً

اگر قرار بود حلم به صورت مردي جلوه کند همانا آن، علي بود

وَ لَوْ كَانَ الْفَضـلُ شَـخْصاً لَكَانَ الْحَسَنَ

و اگر قرار بود فضل به صورت شخصي تجلي يابد همانا آن، حسن بود

وَ لَوْ كَانَ الْسَخَاءُ صُورَةً  لَكَانَ الْحُسَيْنَ

و اگر قرار بود بخشندگي صورتي داشته باشد همانا آن، حسين بود

وَ لَوْ كَانَ الْحُسْنُ هَيْئَةً لَكَانَتْ فَاطِـمَةَ بَلْ هِـيَ أَعْـظَمُ

و اگر قرار بود حُسن و خوبي شکلي داشته باشد همانا آن، فاطمه بود؛ بلکه فاطمه فراتر از خوبي است

إِنَّ فَاطِـمَةَ ابْنَتِي خَيـْرُ أَهْـلِ الْأَرْضِ عُنْصُراً وَ شَـرَفاً وَ كَرَماً.

به درستي که دخترم فاطمه بهترين اهل زمين است در شرافت و کرامت.

 

مائة منقبة من مناقب أمير المؤمنين و الأئمة (ابن شاذان)، ص126 .127  (منقبه السابعه و الستون 67 )

قندوزی فی ینابع الموده (ص 263) , الجوینی فی فرائد السمطین حدیث 392

 

شرح حدیث در ادامه مطلب

 


امضاي حکيم

حدیث سفینه که آنرا شیعه و سنی از پیامبر اکرم (ص) متواتراً نقل کرده اند ، به جایگاه والای اهل بیت عصمت و طهارت در عالم آفرینش اشاره دارد که در طوفانهای جهل و گمراهی ، ضلالت و تباهی ، هیچ راه نجاتی برای امت پیامبر (ص) و هر انسان آزاده ای نیست ، مگر پناه بردن به اینان که به منزله ی کشتی نجات و نوح دوران می باشند.

به منظور اجتناب از تطویل کلام از نقل حدیث مذکور از طریق شیعه ، خودداری و تنها به نمونه هایی از منابع اهل سنت که به این حدیث اذعان شده ، اکتفاء می نمائیم :

1-    فخرالدين رازى در تفسیر کبیرش ( مفاتیح الغیب ) ، حدیث سفینة را در مورد اهل بیت (ع) اینگونه از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده است

إنه صلى اللّه عليه و سلّم قال:  (( مَثَل أهلِ بَيتي كَمَثَلِ سَفِينَة نُوحٌ مَن رَّكِبَ فِيها نَجَا )) مفاتيح الغيب، ج‏27، ص:    596

 

تفصیل بحث در ادامه مطلب

 


امضاي حکيم

قال رسول الله (ص) : الْمُومِنُ مِرآةُ الْمُومِنِ  ( بحار الانوار،61 ، 235 )

(( وایضاً همین عبارت از آقا امیرالمومنین در کتاب شریف تُحَفُ العُقول ( ص 171) روایت گردیده است. ))

ما حدیث شریف فوق را ذیلاً از دو منظر عرفانی و اخلاقی شرح و تفسیر می نمائیم :

الف : شرح عرفانی و ولائی حدیث :

بدانکه یکی از اسامی خداوند سبحان ( اَلْمُؤْمِن ) می باشد .

1. هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ ۚ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿آیه 23 حشر﴾

همچنین ، اسم مومن ، به انسانی اطلاق می گردد که نور ایمان در آئینه ی دلش تابیده و در سیر و سلوک به سرمنزل خورشید حقیقت ، همه ی غبارهای تعیناتش ، بحکم ( مَحوالموهوم ) از صحیفه ی وجودی او ، رخت بربسته و به تعبیر قرآن کریم :

الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَٰئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ ( آیه 82 انعام ) به مقام فنا و ( امن ) رسیده است .

انسان مومن در چنین حالی از قهر و غضب الهی رسته وعبارت ( یا امان الخائفین ) نشانه ای از این رهیافت می باشد ، دیگران نیز از شَرِّ او در امان می باشند .

شرح تفصیلی در ادامه مطلب

 


امضاي حکيم

عن النبي صلى اللّه عليه و سلّم أنه قال :
 مَن مَاتَ عَلى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهيداً .... ألا و مَن مَاتَ عَلى بُغضِ آلِ مُحَمَّد مَاتَ كافِراً

فخر رازی که یکی از بزرگترین مفسران اهل سنت می باشد در تفسیر کبیرش (مفاتیح الغیب) ، حدیث فوق را از زمخشری و از قول پیامبر اکرم (ص) نقل کرده است.

ترجمه ی حدیث مذکور: ( یقیناً اینگونه است که هرکس با محبت و دستی آلِ محمد بمیرد ، شهید از دنیا رفته ... یقیناً هرکس با کینه و دشمنی آلِ محمد بمیرد ، کافر از دنیا رفته است ).

فخررازی در ادامه ضمن طرح مواردی مبنی بر لزوم محبت به آلِ پیامبر و اینکه مصداق ( آل ) چه کسانی هستند ، اینگونه نتیجه گیری نموده است :

 

(( تفصیل موضوع در ادامه ...))

 


امضاي حکيم

درباره ما
سيد رضا نوعی حکیم
با سلام
سایت پیام شیعه برای تبیین معارف شیعه اثنی عشری و رساندن پیام حقانیت آن به گوش جهانیان می باشدکه مطالب آن در قالب مباحث تفسیری ، شرح احادیث ، شرح و نقد متون ادبی ، دروس معرفتی (عرفان نظری و عملی ) ، بررسی تطبیقی احادیث ، تقاسیر و مباحث کلام شیعه و پاسخ به شبهات دینی ، ارائه خواهد شد.
روح پدرم شاد که می گفت به استاد
فرزند مرا عشق بیاموز و دگر هیچ
سید رضا نوعی ( حکیم ) کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 195
  • کل نظرات : 66
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 12
  • آی پی امروز : 78
  • آی پی دیروز : 82
  • بازدید امروز : 641
  • باردید دیروز : 547
  • گوگل امروز : 60
  • گوگل دیروز : 28
  • بازدید هفته : 5,580
  • بازدید ماه : 18,016
  • بازدید سال : 134,089
  • بازدید کلی : 396,021