close
تبلیغات در اینترنت
شرح احادیث
loading...

پیام شیعه | Shia

متفاوت ترین سایت مذهبی

stickerامام سجاد (ع) هرگز با یزید ( علیه العنه ) بیعت نکرد .

sticker مخالفینِ شیعه با استناد به حدیث 313 ( کتاب روضه کافی کلینی ) ، ادّعا می کنند که امام سجاد (ع) با یزید بیعت کرده و با تقطیعِ کلامِ علامه مجلسی (ره) ، مدّعی هستند که ایشان سند این حدیث را تأیید فرموده است .

stickerحال آنکه صحیح بودن سند روایت ، هرگز به معنای صحیح بودن متنِ آن روایت نمی باشد . کما اینکه علامه مجلسی (ره) در ( مرآة العقول ، ص 178) به متن حدیث ، اشکال جدّی وارد کرده و فرموده : همه ی مورخین اتفاق نظر دارند که یزید علیه العنه در طولِ خلافتش ، هرگز از شام خارج نگردید .

sticker ( در نتیجه هیچگاه چنین ملاقاتی بین او و امام سجاد (ع) در مدینه ، واقع نگردیده است ) .

👈 برای مشاهده ی سند ( اینجا ) کلیک کنید . 👉


stickerاکنون به بررسی حدیثِ فوق و پاسخ تفصیلی به شبهه ی مذکور می پردازیم :

stickerدانشمند ارجمند و محدّث معاصر ، ( جنابِ شیخ علی آلِ محسن ) در کتاب ( لله و للحقیقه ، ج 1 ص 171-173) در مورد سند حدیث مزبور می فرماید :

👈سند این روایت ضعیف است زیرا از جمله ی راویان آن ابو ایوب الخراز (ابراهیم بن زیاد ) است که مجهول بوده و در کتب رجال ، توثیق نشده ، فلذا قابل اعتماد نیست .

👈 برای مشاهده ی سند ( اینجا ) کلیک کنید . 👉


stickerمحدّثِ و محقّقِ معاصر ( علی اکبر غفاری ) در ذیل حدیث مورد بحث ، این احتمال که داستان ، مربوط به مُسلم بن عُقبه بوده که مورخین اشتباهاً به یزید نسبت داده اند ، را صحیح نمی داند . زیرا در متن حدیث ، شخصی که قریشی است ، مخاطبِ خود را نیز قریشی می داند ، حال آنکه مُسلم بن عُقبه قریشی نمی باشد .

👈 برای مشاهده ی سند ( اینجا ) کلیک کنید . 👉


sticker احادیثی که در منابع اهل سنت آمده ، با حدیثِ روضه ی کافی ، مغایرت دارد . بعنوان نمونه :

الف :  مسعودی نیز که از علمای بزرگ اهل سنت است در ( مروج الذّهب ج 3 ص 63- 64) تصریح کرده :


sticker( بایع الناس علی أنهم عبیدٌ لیزید ، غیر علی بن الحسین السجاد (ع) و علی بن عبدالله بن العباس )sticker

👈یعنی : در واقعه ی حرّه ، بجز امام سجاد (ع) و نوه ی ابن عباس ، از همه ی مردم بعنوان برده ی یزید ، به زورِ شمشیر ، بیعت گرفته شد .👉

ب : در تاریخ طبری ( ج 5 ص 484-485)که از منابع معتبر اهل سنت است ، روایت شده که یزید علیه العنه بخاطر عدم دخالت امام سجاد (ع) در قیام حرّه ، به مُسلِم بن عُقبه دستور احترام و تکریم نسبت به ایشان را از قبل داده بود ، در حالیکه امام سجاد (ع) از این توصیه ی یزید ، کاملاً بی خبر بود .

👈برای مشاهده ی ( سند 1و ( سند 2  ) کلیک کنید . 👉


stickerاشکال دیگری که به متن حدیث وارد است این است که : مردی قریشی با شجاعت هرچه تمامتر از بیعت نمودن با یزید ، امتناع می ورزد و به یزید که دستور قتلش را صادر نموده می گوید : جانِ من که از امام حسین (ع) عزیزتر نیست .

👈اما امام سجاد (ع) ( معاذ الله ) از بیم آنکه مبادا به سرنوشت مردِ قُریشی دچار شود ، به یزید می گوید : من با تو بعنوان برده ، بیعت می کنم ، اگر خواستی مرا نگه دار و اگر خواستی مرا بفروش .
stickersticker

sticker( پناه بر خدا از این نسبتِ ناروا به امام معصوم )sticker

👈 برای مشاهده ی ( سند 1 ) و ( سند 2  ) کلیک کنید . 👉

stickerچگونه ممکن است امام سجاد (ع) با یزید علیه العنه بیعت نماید ، آنهم نه بیعتی عادی که از امام حسین (ع) می خواست ، بلکه هزاران مرتبه ننگین تر از آن ، یعنی : بیعتِ بندگی و بردگی برای یزید و حال آنکه ایشان با دو اصلِ اصیلِ نهضتِ عاشورا ، یعنی : (هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة ) و ( مِثْلِي لاَ يُبَايِعُ لِمِثْلِهِ ) ، کاملاً آشنا می باشد .

👈برای مشاهده ی ( سند 1 ) و ( سند 2 ) کلیک کنید . 👉


sticker غالباً روایات مربوط به بیعت ائمه ی اطهار (ع) را که نوعاً یا از لحاظ سند و یا از نظرِ متن با اشکال مواجه است متأسفانه با ساده ترین گزینه ، یعنی تقیّه ، توجیه می کنند . اما علیرغم اینکه بیعت نمودن در حالِ تقیّه ، مذموم نبوده و تأییدی برای بیعت گیرنده نیز محسوب نمی گردد . ولی هیچکدام از حضراتِ معصومین (ع) به آن تمکین نه فرموده اند ، ولو اینکه 25 سال خانه نشین شده و یا سالیان متمادی در زندان بسر برده و یا آنکه ناگزیر شوند عاشورائی را رقم زنند .

👈 البته ائمه ی اطهار(ع) ( بجز اصل امامت و ولایت که آنرا حق مُسَلَّمِ خویش می دانستند ) در امور جزئی دیگر  تقیّه داشته اند ، ولی برای شیعیان خود تقیّه را در همه ی موارد بعنوان یک تاکتیک ، توصیه فرموده اند .
 
stickerعلت اصلی قیام عاشورا ، نامه ی یزید به ولید بود که اگر حسین (ع) بیعت نکرد ، سرش را برای او بفرستد ، چنانچه بانیانِ سقیفه نیز برای گرفتنِ بیعت از علی (ع) ، بر چنین شرطی اصرار می ورزیدند ، در آن صورت تاریخ شاهد عاشورائی زود هنگام می گردید . ( و قس علی هذا )

👈 برای مشاهده ی سند ( اینجا ) کلیک کنید . 👉

stickerبرگرفته از دروس علم کلام تطبیقی ، سید رضا نوعی ( حکیم )sticker


امضاي حکيم

stickerحدیثِ ولایت ، محکمترین برهان بر اثباتِ امامتِ امیرالمومنین (ع) است که با سندِ صحیح و بصورتِ مُتواتر از طریقِ شیعه و سنی ، روایت شده که ذیلاً به واکاوی و پاسخ به شبهاتِ مطروحه پیرامونِ آن به استناد منابعِ معتبرِ اهلِ سُنّت می پردازیم :

👈 حدیثِ مذکور با عبارت های مختلفی نقل شده که مشهورترین آن (( هُوَ وَلِیُّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مِن بَعْدی )) می باشد .


sticker ابنِ سَعد ، که از محدثان مشهور اهل سنت است ، می گوید : شیعیان این سخنِ پیامبر (ص) که فرموده : ( مَنْ كُنْتُ مَوْلاَهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلاَهُ ) را دلیل بر امامتِ علی (ع) می دانند . اما به خدا سوگند اگر منظورِ ایشان ، امامت و حاکمیتِ علی (ع) بود ، باید می فرمود :👈 أیُّهَا النّاس هذا وَلِیُّکُم مِن بَعدی 👉 ، که اگر اینطور می فرمود ما قطعاً استدلالِ شیعه را بر امامتِ علی (ع) می پذیرفتیم .

📚(( کتاب الطبقات الکبیر این سعد ، ج 7  ، ص 314 و 315))

👈برای مشاهده ی سند ، اینجا کلیک کنید . 👉


stickerمطمئناً این عالم سُنّی اگر می دانست که اتفاقاً احادیثِ بسیاری از پیامبر (ص) با همین تعبیر ( وَلِیُّکُم مِن بَعدی ) ، در منابع معتبرِ خودشان وجود دارد ، هرگز چنین سخنی را به زبان نمی آورد . فلذا در ادامه ، به برخی از این احادیث که همگی صحیح و متواتر می باشند ( همراه با تصویر اسنادِ آنها ) اشاره می نمائیم .

stickerحدیث ولایت را که پیامبر (ص) درباره ی علی (ع) فرموده : ( هُوَ وَلِیُّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مِن بَعْدی) ، در منابع معتبر اهل سنت مانند : سُنَنِ نسائی ، صحیحِ ترمذی ،کنز العُمّالِ متقی هندی ، المستدرکِ حاکم نیشابوری ،سلسله ی احادیث الصحیحه ی آلبانی ، و از طُرُقِ متعددی نقل شده  است که ( ترمذی ، حاکم نیشابوری ، ذهبی ، آلبانی و متقی هندی ) به صحیح بودن آن تصریح نموده اند .

📚(( سلسلة الاحادیث الصحیحه آلبانی ص 263))
📚(( سنن نسائی ج 7 ص 309 ))
📚(( سنن ترمذی حدیث 3712 ))
📚(( کنز العمال ج 11 ص 608 حدیث 32941 ))


👈برای مشاهده ی اسناد ، بر روی اعداد (   1  /   2  /   3  /   4  ) کلیک کنید .👉


stickerعده ای دیگر که در مقابل ادله ی محکم شیعه و سندِ صحیح و مُتواتر حدیثِ ولایت ، چاره ای جز تسلیم نداشتند ، متأسفانه بهانه جوئی کرده و گفتند اگر منظورِ پیامبر (ص) از این حدیث ، امامتِ علی (ع) بود می بایست به جای عبارتِ ( وَلِیُّکُم مِن بَعدی ) از عبارتِ ( خَلِیفَتُکُم مِن بَعدی ) استفاده می کردstickersticker

stickerپاسخ ما به شُبهه ی مزبور ،به استناد منابع معتبر اهل سنت ، به شرح ذیل می باشد :

stickerرسول اکرم (ص) از عبارت ( خَلیفتی ) نیز درباره ی امیرالمومنین (ع) استفاده نموده ،از جمله حدیثِ یومُ الدّار است که طبق آنچه در منابع اهل سنت است ، فرمودند :

👈«إِنَّ هَذَا أَخِی وَ وَصِیی وَ خَلِیفَتِی فِیکُمْ فَاسْمَعُوا لَهُ وَأَطِیعُوا » 👉

📚(( تاریخ طبری ج 2 ص 319 -321)) (( تفسیر البغوی ج6 ص131)) (( تاریخ ابن عساکر ج 42 ص 49)) ((مجمع الزوائد ، هيثمي ، ج 8 ، ص 302 که رجال حدیث را ثقات می داند )) .

👈برای مشاهده ی سند 1 ، سند 2  و سند 3  ، کلیک کنید . 👉


stickerدر صحیح بخاری و صحیح مُسلم ، که هر دو از معتبرترین منابع اهل سنت است نیز از قولِ خلیفه ی دوم ( عُمَر بن خَطّاب ) روایت شده که ایشان می گوید :

( فَلَمَّا تُوُفِّیَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) قَالَ أَبُو بَکْرٍ أَنَا وَلِیُّ رَسُولِ اللَّه .... ثُمَّ تُوُفِّیَ أَبُو بَکْرٍ وَ أَنَا وَلِیُّ رَسُولِ اللَّه ) .

 یعنی : پس از رحلتِ پیامبر (ص) ، ابوبکر گفت : من جانشینِ رسول خدا (ص) هستم و آنگاه که ابوبکر نیز درگذشت ، من جانشینِ رسول خدا (ص) شدم .

📚(( صحیح بخاری حدیث 4033 )) و (( صحیح مسلم حدیث 1757))

👈برای مشاهده ی سند ، اینجا  کلیک کنید . 👉


stickerهمانطوریکه ملاحظه می فرمائید : خلیفه ی دوم برای اینکه بگوید من جانشینِ رسول خدا (ص) هستم ،از عبارتِ ( خلیفه ) استفاده نکرده ، بلکه می گوید : أَنَا وَلِیُّ رَسُولِ اللَّه (ص) ...

stickerپس روشن گردید که در زمانِ پیامبر (ص) و اصحابِ ایشان ، از عبارتِ ( وَلِیّ ) نیز برای بیانِ خلافت و سرپرستی استفاده می شده است .

👈 همان عده ای که صدها حدیثِ صحیح و مُتواتری که امامت و خلافتِ علی (ع) را با کلمه ی ( وَلِیّ ) و مُشتقّاتِ آن بیان فرموده را بدونِ هیچ قرینه و دلیل ، به ( دوستی یا نُصرَت )  ، ترجمه می کنند ، همین تعبیر را درباره ی خلیفه ی اول و دوم ، با کمال تعجب به خلافت و جانشینی ، معنا می کنند .
sticker sticker
stickerبرگرفته از دروس امام شناسی سید رضا نوعی (حکیم ) sticker


امضاي حکيم

stickerزید بن ارقم : چون غدیر را انکار کردم با نفرینِ علی (ع) ، نابینا شدمsticker

stickerامیرالمؤمنین (ع) در سال 35 هجری بمنظور اثبات حقانیت خود در اجتماع مردم در رُحبه ( صحن مسجد کوفه ) با حدیث غدیر ، مُناشَدة نمود . یعنی آنها را سوگند داد که اگر در روزِ غدیر از رسول خدا (ص) شنیده اند که درباره ی من فرمود : ( مَن كُنتُ مَوْلاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَن وَالاهُ وَ عَادِ مَن عَادَاهُ ) ، شهادت دهند .

stickerشانزده نفر از اصحابِ پیامبر (ص) در آن اجتماع ، شهادت دادند که در غدیرِ خُم ، عبارتِ فوق را از پیامبر (ص) شنیده اند .

👈زید بن اَرقَم می گوید : من از جمله کسانی بودم که در آن جمع ، حدیث غدیر را انکار کردم و با نفرینِ علی (ع ) ، کور شدم .  زیرا ایشان کسانی را که این واقعه را کتمان نمودند ، نفرین فرمود .

📚(( المعجم الکبیر طبرانی ج 5 ، حدیث 4985 ص 171))

👈برای مشاهده ی سند ، اینجا کلیک کنید .👉


stickerواقعه ی فوق را علاوه بر طبرانی ، ابن مغازلی شافعی ،ابوعبدالله علاء الدین مغلطای حنفی و ابن ابی الحدید معتزلی شافعی نیز به شرح ذیل نَقل کرده اند :

📚(( مناقب امیر المومنین ، ابن مغازلی حدیث 33 ص 34 ))

👈برای مشاهده ی سند ، اینجا کلیک کنید . 👉

📚(( إكمال تهذيب الكمال في أسماء الرجال ، ج 5 ص 129 ))

👈برای مشاهده ی سند ، اینجا  کلیک کنید . 👉


📚(( شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج 4 ، ص 74 ))

👈برای مشاهده ی سند ، اینجا کلیک کنید . 👉

stickerزید بن ارقم علیرغم اینکه بینائی خود را با نفرین علی (ع) از دست داده بود ، از کار خود پشیمان شد و از آن پس بعنوان جبران مافات ، حدیث غدیر و حتی ماجرای کور شدنش در روز رُحبه را نیز شخصاً برای همگان روایت می کرد . بنحوی که بسیاری از روایاتِ غدیر که در کتب اهل سنت موجود است از او نقل شده و حتی وقتی ابو طفیل از او می پرسد که علی (ع) با حدیث غدیربا مخالفانش مُناشَدة و احتجاج می کند .

stickerزید بن ارقم به او می گوید : مبادا سخنِ علی (ع) را انکار کنید ، زیرا حدیث غدیر را خودم از رسول خدا (ص) درباره ی ایشان شنیدم

📚(( مجمع الزوائد هیثمی ج 9 حدیث 14612 ص 89 ))

👈برای مشاهده ی سند ، اینجا کلیک کنید . 👉


sticker با توجه به مستندات فوق که همگی از منابع معتبر اهل سنت نقل گردید ، معنای صحیحِ عبارتِ ( مولا ) در حدیث غدیر ، 👈 ولایت و رهبری👉 است و اگر منظور از حدیث غدیر ( دوستی و محبت ) نسبت به علی (ع) بود ، ایشان هیچگاه برای اثبات حقانیت خود ، تنها با حدیث غدیر ، ( مُناشَدة ) و احتجاج نمی فرمود . بلکه به احادیث وارده ی دیگر که به لزوم محبت ایشان اشاره دارد ( مانند : يَا عَلِيُّ مَا يُحِبُّكَ إِلاَّ مُؤْمِنٌ تَقِيٌّ وَ لاَ يُبْغِضُكَ إِلاَّ مُنَافِقٌ ، حُبُّ علیًّ ایمان و بُغضه کُفر  و .... ) نیز استناد می نمود . فتأمَّل فیه جیّداً

stickerبرگرفته از دروسِ امام شناسی سید رضا نوعی (حکیم )sticker


امضاي حکيم

stickerعلی بن حسنِ حلبی که از علمای ناصبی و وهابی می باشد ، درباره ی ممنوعیتِ لقبِ امام ، برای امیرالمومنین (ع) ، می گوید :

 اختصاص دادنِ صحابی بزرگوار و چهارمین خلیفه از خلفای راشدین ، علی ابن ابی طالب به لقبِ  (امام) ، از بدعت های شیعیان است که به اهل سنت نیز سرایت کرده است . بنابراین ، گفتنِ (امام) به ایشان جایز نیست و باید به ( کلماتِ ممنوعه ) اضافه شود . همچنین گفتنِ ( علیه السلام ) و ( کرّمَ الله وَجهَه ) پس از نام آن حضرت نیز همین حُکم را داشته و ممنوع می باشد .

📚(( کتاب التنبیهات المتوائمه ، ص 149 ))

👈 برای مشاهده ی سند ، اینجا کلیک کنید . 👉


stickerنویسنده ی معاصر ( سلیمان بن صالح الخراشی ) که از علمای وهابی آلِ سعود می باشد نیز مانند حلبی ، لقب دادنِ ( امام ) به امیرالمومنین ( ع ) را از بدعت های شیعیان دانسته و خطاب قرار دادنِ ایشان به لفظِ ( امام ) را جایز نمی داند .

📚((  المستدرك على معجم المناهي اللفظية ، ج 1 ص 409 ))

👈برای مشاهده ی سند ، اینجا کلیک کنید.👉


sticker در منابع معتبر اهل سنت ، احادیثِ صحیحِ زیادی از رسول اکرم (ص) نقل شده که لقبِ ( إِمَامُ الْمُتَّقِين ) به علی (ع) اختصاص دارد . بعنوان نمونه :

stickerحاکم نیشابوری که از بزرگترین محدثان و علمای برجسته ی اهل سنت است ، روایت کرده :

 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص)  :أُوحِيَ إِلَيَّ فِي عَلِيٍّ  ثَلاثٍ :

 أَنَّهُ سَيِّدُ الْمُسْلِمِينَ ، 👈و إِمَامُ الْمُتَّقِينَ 👉 ، وَ قَائِدُ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ .

رسول خدا (ص) فرمود : خداوند متعال درباره ی علی (ع) این سه لقب را با وحی به من ابلاغ نمود :  

علی آقای مسلمانان و 👈 امامِ پرهيزگاران 👉 و پیشوای سفید رویان تا رسیدن به بهشت های پر نعمت می باشد .


stickerحاکم نیشابوری در پایان ، به صحیح بودنِ حدیثِ فوق،تصریح نموده است .

📚(( المستدرک علی الصحیحین ، ج 3 ص 148 ))

👈برای مشاهده ی سند فوق ،اینجا کلیک کنید 👉


stickerابونعیم اصفهانی نیز که از علمای مشهور اهل سنت می باشد نیز حدیث فوق را در کتاب معرفة الصحابه ، نقل کرده و تصریح نموده است که این روایت از طُرُقِ مختلف ، نقل شده و در همه ی آنها از قول پیامبر (ص) ، تصریح گردیده که لقبِ ( امام المتقین ) از جانب خداوند متعال به علی ابن ابی طالب ( ع ) اختصاص داده شده است .

📚(( کتاب معرفة الصحابة، ج3، ص1587، دار النشر ))

👈برای مشاهده ی سند فوق ، اینجا  کلیک کنید 👉


sticker عناد و دشمنی علمای وهابی و ناصبی آلِ سعود نسبت به امیرالمومنین (ع) تا به حدّی است که به دروغ ، لقبِ (امام) را برای علی (ع) از بدعت های شیعه معرفی کرده و آن را جزو کلماتِ ممنوعه قرار داده و فتوا به حرام بودن و غیر مشروع بودنش می دهند  .حال آنکه به استنادِ مدارکِ معتبرِ اهل سنت  ( به شرح فوق 👆 ) ، مشخص گردید که لقبِ مزبور را خداوندِ متعال به علی (ع) اختصاص داده است .

علی امامِ من است و منم گدای علی
هزار جانِ گرامی فدای نامِ علی

stickerبرگرفته از دروس علمِ کلام ، سید رضا نوعی ( حکیم )sticker


امضاي حکيم

stickerعلت حذفِ ( آلِ مُحَمَّد ) از صلوات ، توسطِ اهل سنّت stickersticker
stickerدر صحیحِ بخاری و صحیحِ مُسلم که از معتبرترین منابع اهلِ سنّت است ، روایت شده که اصحاب از رسول اکرم (ص) سئوال کردند که چگونه به شما صلوات بفرسیم sticker

👈پیامبر (ص) در پاسخ فرمودند : بگوئید : اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ 👉

📚(( صحیح بخاری ،کتاب احادیث الانبیاء حدیث 3370  ))(( تصویر بالا 👆 ))
📚 (( صحیح مسلم ،ص191، حدیث 405))

👈برای مشاهده ی حدیثِ صحیح مسلم ، اینجا کلیک کنید .👉


sticker برخی از علمای بزرگ اهل سنت ( بدون ذکر سند ) از پیامبر (ص) روایت کرده اند که ایشان فرمودند :

 
stickerبر من صلواتِ ناقص ( اَبتر ) نفرستید . سوال شد که صلواتِ ناقص چیست stickerپیامبر (ص) فرمودند این که فقط بگویید " اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد " ،👈 بلکه باید بگویید اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ  "👉

📚الصواعق المحرقة،اِبْن‌ِ حَجَرِ هَیْتَمی‌ ،ج2،ص430 .
📚جواهر العقدین،ص217
📚کشف الغمة،ج1،ص325 فصل فی الامر بالصلاة علی النبی
📚القول البدیع،ص70 ط مکتبة الموید
📚شرف المصطفی،ج5،ص107


👈برای مشاهده ی سند از کتاب القول البدیع ، اینجا کلیک کنید .
👈برای مشاهده سند از کتاب شرف المصطفی ، اینجا کلیک کنید .


stickerعلیرغم مستندات گفته شده، وهابیت بطور مطلق و اهل سنت نیز در غیر از تشهدِ نماز ، ( آلِ مُحَمَّد ) را از صلوات حذف و (صَحْبِهِ ) را جایگزینِ آن نموده اند و یا بعضاً صلوات را بطورِ اَبتَر ( ناقص ) ادا می کنند ، مانند :  اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى النَّبِی . sticker
👈اما علت واقعی این حذف و اضافه ، آنهم بر خلافِ روایات صحیح و متواتر وارده ، چیست sticker

🔴علامه محمد بن اسماعیل صنعانی که از علمای برجسته ی اهل سنت است پاسخِ صحیح و در عین حال ، تأمل برانگیزی به پرسشِ فوق داده است .

 ایشان می گوید :

 حذفِ لفظِ  " آل " از صلوات ، آن طوری که در منابعِ معتبرِ حدیث می بینیم ، کارِ شایسته ای نیست .کیفیت صلوات فرستادن بر پیامبر (ص) نزد اهل حدیث ثابت است که جای هیچ گونه تردیدی باقی نمی گذارد .

👈 اما متأسفانه در ایامِ حکومتِ بنی امیه ، راویانِ حدیث از روی خطا و به بهانه ی تقیّه ، لفظ ِ ( آلِ محمد ) را از صلوات ، حذف نمودند  ، آنهم به این دلیل که امویان از آلِ مُحَمَّد و اهلِ بیتِ ایشان (صلوات الله علیهم اجمعین ) ، خوششان نمی آمد ، 👉

 
stickerمردم نیز از آن زمان ( حکومت امویان ) تاکنون همین رویه ی غلط را ادامه داده اند ، در صورتیکه این عمل ، هیچگونه دلیلِ مستدل و موجهی ندارد .sticker

📚(( کتاب سبل السلام  ، ج 1 باب صفة الصلاة ، ص 554))

👈برای مشاهده سند از کتاب سُبُلُ السَّلام ، اینجا کلیک کنید .👉


stickerبرگرفته از دروس علمِ کلامِ تطبیقی سید رضا نوعی ( حکیم )sticker


امضاي حکيم

تعداد صفحات : 5

درباره ما
سيد رضا نوعی حکیم
با سلام
سایت پیام شیعه برای تبیین معارف شیعه اثنی عشری و رساندن پیام حقانیت آن به گوش جهانیان می باشدکه مطالب آن در قالب مباحث تفسیری ، شرح احادیث ، شرح و نقد متون ادبی ، دروس معرفتی (عرفان نظری و عملی ) ، بررسی تطبیقی احادیث ، تقاسیر و مباحث کلام شیعه و پاسخ به شبهات دینی ، ارائه خواهد شد.
روح پدرم شاد که می گفت به استاد
فرزند مرا عشق بیاموز و دگر هیچ
سید رضا نوعی ( حکیم ) کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 210
  • کل نظرات : 70
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 12
  • آی پی امروز : 117
  • آی پی دیروز : 115
  • بازدید امروز : 1,152
  • باردید دیروز : 716
  • گوگل امروز : 328
  • گوگل دیروز : 81
  • بازدید هفته : 5,686
  • بازدید ماه : 17,093
  • بازدید سال : 184,311
  • بازدید کلی : 446,243