close
تبلیغات در اینترنت
متفرقه دینی
loading...

پیام شیعه | Shia

متفاوت ترین سایت مذهبی


stickerیکی از دانشمندان شیعه می گوید ، روزی با یک وهابی مواجه شدم :

🔸 از من پرسيد : شما شيعه هستيد يا سنی ؟
🔹 گفتم: سنی

🔸 برای اينكه اطمينان كند گفت : بگو خلفای بعد از پيغمبر چه کسانی هستند ؟
🔹 گفتم : سَيِّدُنا  ابوبكر

🔸 گفت : احسنت . بعدش ؟
🔹 گفتم : سَيِّدُنا  عُمَر

🔸 گفت : احسنت . بعدش ؟
🔹 گفتم : سَيِّدُنا  علی

🔸 گفت : پس عثمان چی شدstickersticker
🔹 گفتم : عثمان را مردم از خلافت خلع كردند .

🔸 گفت : به مردم چه ربط دارد كه خليفه را بركنار كنند ؟
sticker
🔹 گفتم : به مردم چه ربط دارد كه خليفه تعيين كنندstickersticker

🔸 با عصبانیت گفت : sticker تو رافضی (شیعه ) هستیsticker


stickerتبصره :

stickerاعتقاد شیعه این است که امامت انتصابی است و امام را خدا منصوب و پیامبر (ص ) معرفی نموده است .

stickerاما پیروان سقیفه بر این باورند که خلافت ، انتخابی است .

 

**********

ای تشنگانِ حشر به حقِّ خدا قسم
باور کنید ساقی کوثر فقط علی است

بعد از نبی به امرِ خداوندِ ذوالجلال
ما را امام و هادی و رهبر فقط علی است

**********


امضاي حکيم

(( روزه دارِ واقعی ))

 روزه آن نیست که همسایه ی ما می گیرد
 یا  که  اربابِ  هَوَس رانِ  شما  می گیرد

 روزه آن است که مِسکین ، سَحَری ناخورده
 با همان مِعده ی خالی ز غذا می گیرد

 روزه آن نیست که این ماه ، بعنوانِ رژیم
 مالکِ چاق و شکم گُنده ی ما می گیرد

 روزه آن است که با پیکرِ بی بُنیه ی خود
 مُفلسی از سَرِ ایمان و صَفا می گیرد

 روزه آن نیست که چون مَردِ ریاکار گرفت
 می کند اَخم و چنان سگ ، پَر و پا می گیرد

 روزه آن است که آن باربَرِ  زار و نَحیف
 زیرِ بارِ غم و اندوه و بَلا می گیرد

 روزه آن نیست که آقای خَبیثُ الْوُکَلا
 یا که سَرکارِ خَسیسُ الْوُزَرا  می گیرد

 روزه آن است که بی رنگ و  ریا ، در همه حال
مَردِ  زحمتکشِ  بی برگ و نَوا  می گیرد

sticker*****sticker*****sticker


امضاي حکيم

(( نوروز از نگاه اهل بیت ، علیهم السلام و مکتب تشیع  ))



 stickerابتدا چند روایت در مورد نوروز را ذیلاً نقل می کنیم و سپس به داوری و توضیح پیرامون آنها می پردازیم :

1- پیامبراسلام (ص ) فرمودند:

فنَیرِزُوا إن قَدَرتُم کُلَّ یَومٍ یَعنی تَهادَوا و تَواصَلُوا فِی اللَّهِ.

اگر می‏توانید هر روز را نوروز کنید ؛ یعنی در راه خدا به یکدیگر هدیه بدهید و با یکدیگر پیوند داشته باشید.

📚 (دعائم الإسلام ، ج ۲ ، ص ۳۲۶ )

2- قال الصادق ( ع ) :

یوْمُ النَّیْرُوزِ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی یَظْهَرُ فِیهِ قَائِمُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ وُلَاةَ الْأَمْرِ ... وَ مَا مِنْ یَوْمِ نَیْرُوزٍ إِلَّا وَ نَحْنُ نَتَوَقَّعُ فِیهِ الْفَرَجَ لِأَنَّهُ مِنْ أَیَّامِنَا حَفِظَتْهُ الْفُرْسُ وَ ضَیَّعْتُمُوه‏.  

شیخ احمد بن فهد حلى در کتاب «مهذب» و دیگران در تألیفات خود از معلى بن خنیس و او از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده است که فرمود: نوروز، روزى است که قائم ما اهل بیت و صاحب امر خلافت در آن روز قیام مى‏کند ... و هیچ روز نوروزى نیست مگر اینکه ما در آن انتظار فرج داریم. زیرا نوروز از روزهاى ماست. ایرانیان آن روز را حفظ کردند، ولى شما عربها آن را از دست دادید !

📚( بحار الأنوار ، علامه مجلسی ج ‏52 ص  308 )

3-‏ قال الصادق ( ع ) :

أنَّ یَوْمَ النَّیْرُوزِ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی أَخَذَ فِیهِ النَّبِیُّ (ص) لِأَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (ع) الْعَهْدَ بِغَدِیرِ خُمٍّ فَأَقَرُّوا لَهُ بِالْوَلَایَةِ فَطُوبَى لِمَنْ ثَبَتَ عَلَیْهَا وَ الْوَیْلُ لِمَنْ نَكَثَهَا...مَا مِنْ یَوْمِ نَوْرُوزٍ إِلَّا نَحْنُ نَتَوَقَّعُ فِیهِ الْفَرَج‏.

امام صادق علیه السلام می‌فرماید: نوروز روزی‌ست که در آن پیامبر صلی الله علیه و آله برای حضرت علی علیه السلام در غدیر خم پیمان گرفت و آنانکه آنجا بودند به ولایت آن حضرت اقرار کردند و خوشا به حال کسی که بر آن ثابت قدم ماند و وای به حال کسی که آن پیمان و عهد ولایت را شکست .

📚(بحارالانوار جلد ۵۹ )

4- امام صادق علیه السّلام فرمودند:

ما مِن يَومِ نَيروزٍ إلاّ و نَحنُ نَتَوقَّعُ فِيهِ الفَرَجَ لأِنَّهُ مِن أيّامِنا و أيّامِ شِيعَتِنا

هيچ نوروزي نيست مگر آن كه ما در آن روز منتظر فرج [ظهور قائم آل محمّد صلي الله عليه و آله و سلم] هستيم؛ چرا كه نوروز از روزهاي ما و شيعيان ما است.  

📚( مستدرك الوسائل ، ج 6 ، ص 352 )

5- أتی علی(ع) بهدیة النَّیروز، فقال(ع):

 «ما هذا؟». قالوا: یا أمیرالمؤمنین! الیوم النَّیروز. فقال(ع): « إصنَعوا لَنا کُلّ یَومٍ نَیروزاً ».

برای علی(ع) هدیه نوروز آوردند. فرمود: «این چیست؟». گفتند: ای امیرمؤمنان! امروز، نوروز است. فرمود: هر روزِ ما را نوروز سازید.

📚 (مَن لايحضره الفقيه، شيخ صدوق، ج 3، ص300 )

6- روی أنّه قال علی (ع) : نیروزُنا کُلَّ یَومٍ.  

روایت شده است که علی(ع) فرمود: هر روزِ ما  نوروز است.

📚 (من لايحضره الفقيه، شيخ صدوق، ج 3، ص300)

7- امام علی(علیه السلام) فرمودند:

کلُّ یَومٍ لا یُعصَی اللَّهُ فیهِ فَهُوَ عِیدٌ .

هر روزی که در آن خداوند نافرمانی نشود ، عید است.

📚( نهج ‏البلاغه ، حکمت ۴۲۸ )

 

 stickerشرح و توضیح روایات فوق توسط حکیم :

🔘 واژه ی ( عید ) از ماده عود به معنی بازگشت است که یکی از مصادیق آن بازگشت از گناه و ظاهر شدنِ نورانیت و صفای بندگی است فلذا علی (ع) فرمودند : ( هر روز که در آن معصیت نشود ، عید است ) اینگونه است که بهار واقعی و تحول حقیقی و نوروز ، در درون ما تحقق می یابد .
 
🔘یکی دیگر از مصادیق عید ، که در روایات بالا بدان اشاره شده ، غدیر ولایت است کما اینکه خداوند سبحان، اِکمال دین و تمامیّتِ نعمتش را به ولایت امیرالمؤمنین (ع) منحصر فرموده : (الْيَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِينَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْکُمْ نِعْمَتِي( آیه 3 ،سوره مائده ) .

🔘با کمی تأمل و امعانِ نظر در روایات فوق در می یابیم که «نوروز» در روایات اهل بیت (ع) ، با تَعریب ، بصورتِ «نَیروز» آمده ولی حضراتِ معصومین (ع) هرگز آنرا به یک روز خاص در طول سال شمسی ( روز اوّلِ «حَمَل» - روز اوّلِ فروردین  ) مختص ندانسته بلکه مصادیق دیگری برای آن ذکر فرموده اند :

👈مانند : ( روز غدیر ، روز ظهور امام زمان عج ، هر روز که گناه نشود و از آن بالاتر اینکه معنای نوروز را چنان وسعت داده اند که به تمام ایام می تواند تعمیم یابد کما اینکه فرموده اند : ( هر روز ، نوروز است ) .

🔘در منطق اهل بیت ، نه تنها با سنت هائی مانند (صله ی رحم ) مخالفت نشده ، بلکه به آنها توصیه نیز گردیده لیکن مفهوم نوروز را توسعه داده و آنرا مختص به یک روز خاص ( اول فروردین ) نمی دانند و فرموده اند : ( إصنَعوا لَنا کُلّ یَومٍ نَیروزاً ، یعنی : هر روز را نوروز قرار دهید ) .

🔘 نکته ی حائز اهمیت اینکه اگر در روایات فوق ، نوروز به روز غدیر و یا هنگام ظهور امام زمان (عج) ،انطباق یافته ، البته منظور این نیست که واقعه ی غدیر ، در روزِ نوروز واقع شده  و یا ظهور امام زمان (عج) در این روز واقع می شود ، بلکه منظور آن است که نوروز واقعی و عیدِ حقیقی ،با ولایتِ علی (ع) و ظهور امام زمان (عج) پیوند ناگسستنی داشته و از مصادیق بارزِ آن است ، بنابر این شایسته است ، منتظرانِ ظهور امام زمان (عج) در انتظارِ چنین عید و نوروزی باشد .

🔘 اگر هر روز از ایامِ روزگار و لحظاتِ زندگیِ ما با ولایتِ علی (ع) ، پیوند خورده و رنگ بوی ولائی داشته باشد ، از اِندراس و کهنگی نجات یافته و قطعاً آنروز و آن لحظه ،  عیدِ حقیقی و نوروزِ واقعی خواهد بود .



stickerاما کلام آخر اینکه : ( ای یوسفِ زهرا ) :

جدا از رویت ای ماه دل افروز
نه روز از شب شناسم نه شب از روز
وصالت گر مرا گردد میسر
همه روزم شود چون عید نوروز


********

اندر دل من ماهِ دل افروز تویی
بر رنجِ منِ غریب ، دلسوز تویی
شادند جهانیان به نوروز و به عید
عیدِ من و نوروزِ من ، امروز تویی


امضاي حکيم

sticker آیا دعایِ تحویلِ سال ، مُعتبر است ؟

sticker دعای تحویلِ سال در منابع روایی اوّلیه و معتبرِ شیعه یا اهلِ سُنت ، وارد نشده و همچنین در کتاب‌های معتبر و مشهورِ دعا ( سید ابن طاووس در اقبال و شیخ طوسی در مصباح المتهجد) به آن اشاره ای ننموده‌‌اند .

فقط برای اولین بار ، علامه مجلسی در کتاب «زاد المعاد» به نَقل آن پرداخته ، لیکن ایشان تصریح نموده ، منبعِ او ، برخی از کتاب‌های غیرِ مشهور بوده که در همان کُتُب نیز این دعا به معصوم(علیه‌‌السلام) نسبت داده نشده است.

به استنادِ
قائده ی( تَسامُحِ در ادله ی سُنَن ) نیز نمی توان این دعا را بجا آورد زیرا موردِ استعمالِ قاعده ، جایی است که ثوابِ خاصی بر عَمَلِ خاصی به یکی از معصومین(علیهم‌‌السلام) نسبت داده شود که این خصوصیت در این دعا نیست.

👈با توجه به موارد مطروحه ی فوق ، دعای تحویل سال ، مَأثور و معتبر نبوده و نمی توان آنرا به معصومین نسبت داد ، اما این دعا ، مُشکلِ محتوائی نداشته و چنانچه بعنوانِ راز و نیاز و مناجاتِ با خداوندِ سُبحان ، خوانده شود بلااشکال می باشد .


stickerروایت مجلسی از دعای مزبور این چنین است :

sticker«یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَى أَحْسَنِ الْحَالِ»sticker


تپیدم ، ناله کردم ، داغ گشتم ، خاک گردیدم
وفا افسانه ها دارد که می باید شنید از من


امضاي حکيم

sticker(( رازِ ولادتِ امیر المؤمنین علیه السلام در کعبه ))sticker

stickerتولد امیرالمؤمنین علی (ع) در کعبه از مُسَلَّماتِ تاریخ و موردِ اتفاقِ فریقین ( شیعه و سنی ) می باشد که بعنوان نمونه به سخنِ حاکمِ نیشابوری که اهل سنت او را اِمامُ المُحَدِّثین می نامند ، بسنده می کنیم :

🔘حاکم نیشابوری ضمن تصریح به تَواترِ روایاتِ مربوط به ولادتِ علی (ع) در کعبه و مورد اتفاق بودنِ آنها ، فرموده :

(( فَقَدْ تَوَاتَرَتِ الْأَخْبَارِ أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَسَدٍ وَلَدَتْ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ کَرَّمَ اللهُ وَجْهَهُ فِی جَوْفِ الْکَعْبَةِ ))

👈یعنی : رواياتِ مُتواتري وارد شده که فاطمه ی بِنتِ اَسَد ( علیها السلام ) ، حضرتِ علي (عليه السلام) را در درونِ کعبه به دنيا آورده است.

📚( حاكم نيشابوري , المستدرک علی الصحیحین، ج3، ص550 )



🔴ولادتِ علی (ع) در کعبه از فضائلِ اختصاصی و مُنحصر بفردِ ایشان و حاکی از اسراری است که به برخی از آنها ، ذیلاً اشاره می گردد :

stickerکلمه ی ( رجب ) به ابجدِ صغیر ، برابر است با عدد ( 13 )

کلمه ی ( کعبه ) نیز به ابجدِ کبیر ، برابر است با عدد ( 97 )

⚡️نتیجه 110= 97  + 13

👈 یعنی از پیوند و تلفیقِ ابجدِ ( رجب  + کعبه ) ، عدد (110) که ابجدِ کبیرِ ( علی ) است ، ظاهر می گردد .

🔘عدد 13 نیز اشاره به سیزدهم رجب ( سالروز ولادت علی علیه السلام ) دارد .


stickerاز حضرتِ زهراء ( س ) و امام باقر (ع) روایت شده که امام ( علی علیه السلام ) را به کعبه تشبیه فرموده اند:

 مَثَلُ الاِمام ، مَثَلُ الکعبة ...🕋 و تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام .

امام ،مانند کعبه است و تمامیتِ حج ، مَنوطِ به دیدارِ امامِ معصوم (با چشمِ دل ) می باشد.

📚 (عیون‌اخبار الرضا‌ ج2 ص262)


stickerامیر المومنین (ع) ، قبله ی حقیقی و معنوی است و ملائکه آنگاه که آدم (ع) را بدستور خداوند ،قبله قرار داده و در برابر او سجد کردند ، در باطنِ این قبله ( آدم ) ، نور ولایتِ علی (ع) را در صُلبِ او مشاهده و آنرا قبله گاه حقیقی خود قرار داند .

👈 حافظ علیه الرحمه چه خوب این معنی را به نظم آورده :

 مَلَک در سجده ی آدم ، زمین بوسِ تو نیّت کرد
 که در روی تو ، حُسنی دید ، بیش از حَدِّ انسانی

🔘سخن آخر آنکه :

 مُشکِل گُشای عالَم و آدم ،تویی علی
 شادی قلبِ حضرتِ خاتم ، تویی علی
 
کعبه به دورِ نامِ "علی" می کند طَواف
عَرشِ کریم و بِیتِ مُعَظَّم ، تویی علی



👈 برگرفته از دروسِ امام شناسی ، توسط سید رضا نوعی ( حکیم )


امضاي حکيم

خانه تکانی دل

سید رضا نوعی پنجشنبه 23 اسفند 1397 : نظرات ( )


stickerگروهی از مردم ،با نزدیک شدنِ ایامِ نوروز ، دغدغه ی خانه تکانیِ عید را داشته و زبانِ حالِ آنها این است :


stickerعید آمد و ما خانه ی خود را نتکاندیم sticker
stickerگردی نَسِتُردیم و غُباری نَسِتاندیم sticker


🔴اما گروهی دیگر ، تطهیر خانه ی دل را ، بر رُفت و روبِ خانه ی گِل ( اگر چه آن نیز لازم است )، مقدم داشته و زبانِ حالشان این است :
 

stickerکی عید می رسد که تکانی دهم بخویش sticker
stickerهر گوشه از اتاقِ دلم ، تار بسته است
sticker


✔️این گروه ، همواره آیاتِ زیر را سرلوحه ی زندگی خویش قرار داده اند :

🔰( وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ )

 و لباس خويشتن را  پاك كن ( یعنی ظاهر و باطنت را از هر آلودگی ، تطهیر کن )

🔰( وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ )

یعنی از هرگونه گناه و آلودگی به رذایل اخلاقی ، شرک خَفی و جَلی ( آشکار و پنهان ) و هر چه غیر خداست اجتناب نموده و  هجرت کن .

👈  زبانِ حالِ این منتظرانِ واقعی یوسفِ زهرا (عج) ، با امام و مُقتدایشان این است :   


عید است و دلم خانه ی ویرانه ، بیا
این خانه تکاندیم ز بیگانه ، بیا

یک سال در انتظارِ رویت بودم
یک روز به مهمانی این خانه بیا

sticker   ********   sticker
 


امضاي حکيم


sticker اسلام با سُنّت هائی که در جوامع بشری رواج داشته و هیچگونه تضادی با مبانی عقلی و فطری انسان ندارند ، موافق می باشد لیکن با خُرافه پرستی و نیز سنت گرائی که صرفاً منشاء آن تقلیدِ کورکورانه از گذشتگان می باشد ، مخالف است .

✔️برخی از سنت ها که اسلام با آنها مخالف نبوده بلکه نسبت به ترویج بیشتر آنها ، توصیه و ترغیب نموده به شرح زیر می باشد :

👈سنّتِ دید و بازدید و صِله ی رَحِم ، کمک های مادی و معنوی به ایتام و مستمندان ،تدبر در فصلِ پُرشکوهِ بهار (روز طبیعت ) و ...

✔️اما از سنت هائی که اسلام با آنها مخالف است ، بعنوان نمونه :

👈 ((چهارشنبه سوری ، فال گوشی ، آجلیلِ مُشکل گُشا  ، مَلاقِه زنی ، فالِ قهوه ،فالِ چای ، شوم دانستنِ صدای جُغد ،صبر هنگامِ عطسه زدن و ... )) می باشد .

🔴لازم بذکر است که معمولاً کسانیکه مبادرت به برپائی سنت های ناپسند فوق ، از جمله (
چهارشنبه سوریsticker ) می نمایند ، هیچگونه توجیهِ منطقی و عقلانی برای کارِ خود نداشته و صرفاً به تعبیرِ قرآن کریم ، زبانِ حالشان در موردِ تقلیدِ کورکورانه ی خود ، این است که :

 🔰( بَلْ وَجَدْنَا ءَابَاءَنَا كَذَالِكَ یَفْعَلُونَ )

👈یعنی : چون پدرانِ ما این کار را می کردند ما نیز از آنها پیروی کرده و راهشان را ادامه می دهیم.
sticker

                      (سوره شُعَراء ، آیه 74 )


خلق را تقلیدشان برباد داد
ای دو صد لعنت بر این تقلید باد


😔جای تأسف و شگفتی است که امروزه بشر ، در عصرِ تمدن ، علم و عقلانیت ، ارزش های حقیقی ، عقلانی و انسانیِ خویش را در توده ای از خرافات ، گم نموده است :


 میانِ جهل و خرافات ، عقل گُم گشته
و این حکایتِ تلخی برای انسان هاست

  ********

خداوندا در این منزل ، برافروز از کَرَم نوری    
که تا گُم کرده ی خود را بیابد عقلِ انسانی

sticker  *******   sticker
 


امضاي حکيم

🔴اگر عُمَر بجای علی (ع) بود عایشه را تکه تکه می کرد 🗡❣️

stickerسوء تفاهم نشود ، این حرفِ شیعه نیست ، بلکه سخنِ دانشمندِ مشهورِ اهلِ سنت و بزرگترین شارحِ نهج البلاغه ، ابن ابی الحدید (معتزلیِ شافعی ) ،می باشد .
stickerابن ابی الحدید در شرح نامه ی معاویه به علی (ع) می نویسد :

برپا کنندگان جنگ جمل ، همگی اهل دوزخند ،بجز عایشه و طَلحه و زُبیر ؛البته در صورتیکه این سه نفر توبه کرده باشند و اگر توبه نکرده باشند ، حُکمِ این‌ها نیز بخاطر اصرارشان بر  بَغی ، دوزخ است ، آنچه بر سَرِ عایشه آمد ، نتیجه ی خطاى خودش بود . اگر عایشه ( طبق آیه ی 33 سوره احزاب که می فرماید : وَ قَرْنَ في‏ بُيُوتِکُنَّ ... ) در خانه ی خود مى ماند، هرگز میانِ مردمِ کوفه و اَعرابِ بادیه نشین ، خوار و زبون نمى شد و حال آنکه علیرغم این کارها ، علی (ع ) او را گرامى و محفوظ داشت و شأنِ او را رعایت فرمود .

⚡️آنگاه ابن ابی الحدید این سخنِ تأمّل برانگیز و مطابقِ واقع را از خود به یادگار می گذارد  : 👇

👈 اگر عایشه کارى را که نسبت به على (ع) انجام داد ، نسبت به عُمَر انجام داده بود و وحدتِ مسلمانان را علیه عُمَر برهم زده و آغازگر جنگی بود ( که بیش از 2500کشته برجا گذاشت ) ، عُمَر بدون تردید ، عایشه را به قتل می رساند و بدنش را با شمشیر پاره پاره می گرد🗡❣️ ، ولى على (ع) شخصی بردبار و بزرگوار بود .


📚(( شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج‏17 ، 254 )) (( تصویر بالاsticker))



🔴 فرمایش آقا امیر المومنین (ع) در مورد عایشه در خطبه 156 نهج البلاغه ، شنیدنی و قابل تأمل است :👇

( وَ أَمَّا فُلَانَةُ فَأَدْرَكَهَا رَأْيُ النِّسَاءِ، وَ ضِغْنٌ غَلَا فِي صَدْرِهَا كَمِرْجَلِ الْقَيْنِ، وَ لَوْ دُعِيَتْ لِتَنَالَ مِنْ غَيْرِي مَا أَتَتْ إِلَيَّ لَمْ تَفْعَلْ؛ وَ لَهَا بَعْدُ حُرْمَتُهَا الْأُولَى وَ الْحِسَابُ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى.)

sticker ایشان می فرمایند :

اما بر فلان زن (عایشه )، انديشه ی زنانه غلبه يافت و كينه در سينه ی او جوشيدن گرفت ، همچون کوره ی آهنگران كه در آن فلزها را می گدازند. اگر او را فرا  مى خواندند كه آنچه با فتنه گری بر علیه من مرتکب شد ، همان را با ديگرى انجام دهد ، هرگز نمى پذيرفت
sticker

stickerبه هر حال، حرمتى كه در نخست داشت همچنان بر جاى است و در عین حال ، حسابِ گناه و فتنه گری او با خداست . 💥

📚( خطبه 156 نهج البلاغه )


stickerنکات محوری در فرمایش امیرالمومنین عبارتند از :

stickerهدف عایشه از جنگ ، چیزی جز کینه ی شخصی او نسبت به علی (ع) نبوده است ، اگر چه به ظاهر ،خون خواهی از عثمان را بهانه و شعار خود قرار داده بود .

stickerکینه ی عایشه نسبت به علی (ع) به حدی است که علیرغم  آن همه گذشت و مهربانی ایشان ( که سخن ابن ابی الحدید ، یکی از شواهد آن است ) ، پس از رسیدن خبر شهادت امیرالمومنین (ع) به عایشه ، او از خوشحالی سجده ی شُکر بجای آورد و در روایت دیگر عصای خود را انداخته و شعری را که حاکی از خشنودی او بود ، زمزمه کرد .

stickerهمین عایشه ، که معاویه را بخاطر به قتل رساندن فجیع برادرش ( محمد بن ابی بکر ) و  نیز کُشتن ( حجربن عدی ) ، نفرین می کرد ، نهایتاً از در سازش با او درآمد stickerبنحویکه یک مرتبه معاویه برای ایشان یکصد هزار دینار فرستاد و همچنین هجده هزار دینار قرض او را نیز پرداخت کرد .sticker

📚(( مقاتل الطالبین ص 55  )) و (( طبقات الکبری ج 3 ص 38)) و (( الکامل فی التاریخ ابن اثیر ج 8 ص 136))و ((  حلیة الاولیاء 2/47 )) و (( سیر اعلام النبلاء 2/131)) .


امضاي حکيم

🔴السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ 🔴

 stickerقال رسول اللّه (صلي الله عليه وآله): (فاطِمَة أَنْتِ أَوَّلُ أَهْلِ بَيْتي لُحُوقاً بِي)
sticker( ای فاطمه , تو اوّلين شخصی هستی از عترتم که بعد از من ، نزد من می آيی )

📚((حلية الأولياء ج 2 ص 40/ صحيح البخاري كتاب الفضائل/كنز العمّال ج 13 ص 93/ منتخب كنز العمّال ج 5 ص 97. ))

sticker*** *** sticker


هر ‌دَم به ‌ضر‌یحِ بی‌نشانت ای ماه
بسته ‌است دخیل ، قلبِ من با  هر  آه

 عُمری است ‌تپش‌های دلم می‌گوید
یا
فاطمه اِ‌شفِعی لَنا عِندَ اللّه

sticker***sticker ***sticker



🏴شهاتِ اولین مدافع ولایت ، حضرت صدیقه ی کُبری ، تسلیت باد 🏴


امضاي حکيم

🔴ندامتِ ابوبکر از بی حرمتی به خانه ی زهراء (س)stickersticker


stickerضیاء الدین مقدسی حنبلی که از علمای طرازِ اولِ اهل سنت محسوب می گردد ، روایت کرده که خلیفه ی اول در اواخر عُمرش گفت ، ای کاش سه کار را در زمانِ حیاتم هرگز انجام نمی‌دادم . یکی از آن کارها این بود که:


 (( فوَدِدْتُ أَنِّي لَمْ أَكُنْ كَشَفْتُ بَيْتَ فَاطِمَةَ أَوْ تَرَكْتُهُ وَأَنْ أُعَلِّقَ عَلَى الْحَرْبِ...))


👈یعنی : ای کاش حتی اگر دربِ خانه ی فاطمه (س) برای جنگ و مخالفتِ با من بسته شده بود ،هرگز  آن را (با بی حرمتی)نمی گشودم .


🔘در صحتِ این روایت همین بس که ضیاء الدین مقدسی می‌گوید:


👈 هذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ عَنْ أَبِي بَكْرٍ  .  این حدیث حسن (صحیح ) است.


📚(( الأحاديث المختارة ج 1 ص 89 و 90 ...🔙 تصویر فوق👆))


🔘موضوع پشیمانی ابوبکر از بی حرمتی به خانه ی علی و زهراء ( علیهما السلام ) در سایر منابعِ معتبرِ اهل سنت نیز آمده ،از جمله :👇👇


📚((الإمامة والسياسة، ج 1، ص 21 -المعجم الكبير، ج 1، ص 62-  العقد الفريد، ج 4، ص 254- مجمع الزوائد ج 5 ص 366  - لسان المیزان ج4 - ص 189 -میزان الاعتدال  ج 3 ص 108))

sticker اين آروزيي كه ابوبكر در آخرين لحظاتِ عمرش کرد ، دقيقاً همان چيزي است كه خداوند متعال در سورۀ مؤمنون مي‌ فرمايد :

آن گاه که وقت مرگ هر یک از آنها فرا رسد در آن حال نادم و پشیمان شده و می گوید : بار الها ، مرا به دنیا بازگردان .تا شاید نسبت به تدارکِ اعمالِ اشتباهِ گذشته ام اقدام نمایم  ، اما به او خطاب شود که هرگز ( این خواسته ی تو محقق ) نخواهد شد زیرا این آرزوی ( بازگشت برای جبران اشتباهاتِ گذشته ) صرفاً حرفی پوچی است که بر زبان جاری می کند .

                                                                                                   *****

😔چون خطایی از تو سر زد در پشیمانی گریز
⚡️کز خطا نادم نگردیدن ، خطای دیگرست 💥

*****

👈هر چند که آن کوچه و آن خانه دگر نیست🕌
💥اما اثرِ سیلیِ در ، هست به دیوار 🚪🔥

stickerstickersticker


امضاي حکيم

 

stickerقال رسول الله (ص) : اَوَّلُ شَخْص یَدْخُلُ الْجَنَّةُ فاطِمَةُ ( علیها السلام )

stickerپیامبر (ص) فرمودند :


اولین شخصی که واردِ بهشت می شود ، فاطمه سلام الله علیها است .
stickerحدیث فوق را جلال الدین سیوطی محدث و مفسر بزرگ اهل سنت در مسند فاطمه ، از پیامبر (ص) روایت کرده که موردِ اتفاقِ فریقین ( شیعه و سنی ) می باشد . (تصویر فوق
sticker )

🔘منابعِ معتبرِ اهلِ سنت ، روایتِ فوق را نَقل کرده اند ، از جمله :


📚((مُسنَدِ فاطمة ،جلال الدین سیوطی حدیث 114 ص 52 - میزان الاعتدالِ ذهبی ج 2 ص 618 - تاریخ بغداد ج 1 ص 259- لسانُ المیزان ج4 ص 16 - ذخائر العقبی ص 48- دلائل النبوة ابونعیم ج1ص66- ینابیع المودة قندوزی حنفی ج2ص322)) .

🔘منابعِ معتبرِ شیعه نیز روایتِ مذکور را نَقل کرده اند ، از جمله :


📚((بحار الانوار ، ج 37 ص 70 - فضائل الخمسة من الصحاح الستة، ج 3، ص 167 -إحقاق الحق و إزهاق الباطل ج10ص135 ))

stickerحک شده با خطِّ حیدر (ع) روی درهای بهشتsticker
stickerاولین فردی که می آید به جنّت ، فاطمه است sticker

    sticker *********  sticker


امضاي حکيم

sticker آیا عُمر ، دخترش را زنده بگور کرده sticker


🔘عمر می گوید نمی دانم به قساوتِ  و بی رحمیِ خود ، گریه کنم  و  یا به حماقتم بخندم  ... sticker


🔘قرآن کریم در آیات 8 و 9 سوره ی تکویر می فرماید :
وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ  *  در قیامت از آنها در مورد دختران زنده بگور ، سئوال خواهد شد .
بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ *  به كدامين گناه ، كشته شدند ؟

 
🔘اکنون،شرح ماجرا را از زبانِ عُمر ، آنهم به استناد منابع معتبر اهل سنت ( همراه با اسکن صفحات مورد استناد ) در نوشتار زیر مطالعه کنید .

                        stickerstickerstickersticker

 


امضاي حکيم

stickerstickerstickerstickersticker

پادشاه وهابی عربستان که ادعای خادم الحرمین و داعیه ی حسبنا کتاب الله دارد

حتی از روی نوشته ی خودش ، قرآن را اشتباه میخواند sticker

 


امضاي حکيم

sticker(( کارتِ  تبریکِ ولادتِ علی علیه السلام ))sticker
stickerپدرِ بزرگوارِ آقا امیرالمومنین ، جنابِ ابوطالب ( ع ) ، هنگامیکه چشمانش به جمالِ دلآرایِ فرزندِ گرامیش ، حضرت علی علیه السلام روشن گردید ، کتباً با جمله ی زیر ، از مَردم برای وَلِیمِه و جشنِِ تولّدِ ایشان ، اینگونه دعوت نمود:
sticker(( هَلُمُّوا وَطَوِّفُوا بالبَيْتِ سَبْعاً وَادْخُلُوا وَسَلِّموا عَلی عَلیً وَلَدِي ))
sticker یعنی : ای مردم! بياييد و ابتدا ، هفت مرتبه به دورِ خانه ی کعبه 🕋، طواف كنيدsticker، آن گاه ، داخلِ خانه ی من  شويدsticker و بر فرزندم علیsticker ، سلام كنيد . sticker


📚( کتاب بحارالانوار ج35 ص 8 ذيل حديث 14 )


stickerاین جمله ی ابوطالب ( ع ) ، مُبَیِّنِ یکی از عمیق ترین معارفِ ولائی شیعه می باشد و آن این است که حقیقتِ کعبه ، ولایتِ علی و اهل بیت (علیهم السلام ) می باشد ، کما اینکه امام باقر (ع) در همین خصوص فرموده اند:
sticker مَثَلُ الاِمامsticker ، مَثَلُ الکعبة ...🕋 و تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَامstickersticker
امام ،مانند کعبه است و تمامیتِ حج ، مَنوطِ به دیدارِ امامِ معصوم (با چشم دل ) می باشد.


📚 (عیون‌اخبار الرضا‌ ج2 ص262).
stickerبه قول حافظ :
stickerمگر برویِ دلآرایِ یارِ ما ، ور نه
 
stickerبه هیچ  وَجهِ  دگر ، کار بر نمی آید


sticker - حقیقتِ کعبه ،ولایتِ علی (ع) و حجِ  واقعی نیز ، پروانه وار ، گِردِ شمعِ ولایت ، طَواف نمودن است .
sticker - هنگامیکه زمین یک دور ، به گِردِ خورشیدِ ظاهری می گردد ، بهارِ طبیعت ، ظاهر می شود ، اما این بهار ، هرگز موجبِ شکوفائی دل های خزان زده نخواهد شد .
sticker - آنگاه به نوروزِ حقیقی و بهارِ معنوی و روحانی خواهیم رسید که پروانه وارsticker ، خورشیدِ ولایتِ علی و اهل بیتِ عصمت و طهارت (ع) را طَواف نمائیم stickerو به همین دلیل ،به امام زمان ( رَبِیعُ الأنام وَ نَضرَةِ الأیّام ) یعنی بهارِ جان و جانِ بهار ، اِطلاق شده است .


sticker.مُشکِل گُشای عالَم و آدم ،تویی علی
sticker.شادی قلبِ حضرتِ خاتم ،تویی علیsticker
 sticker.کعبه به دورِ نامِ "علی" می کند طَوافsticker sticker 
sticker.عَرشِ کریم و بِیتِ مُعَظَّم 🕋، تویی علی stickersticker

stickerبرگرفته از دروسِ امام شناسی توسط سید رضا نوعی ( حکیم ) sticker


امضاي حکيم

🕌 (( فَاصْبِرْ صَبْراً جَمِيلاً )) 🔥



 🙏(( اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ صَبْراً جَمِيلًا وَ فَرَجاً قَرِيباً وَ قَوْلًا صَادِقاً وَ أَجْراً عَظِيماً ))



🌺صبرِ جَمیلِ زینب ، صبری است بی نهایت
😘«گر نکته‌دان عشقی، بشنو تو این حکایت»

👑رأسِ پدر رقیّه، بر کف گرفت و گفتا :
🍁«با یارِ دل‌نوازم، شُکری است با شکایت»

⛺️در این خرابه‌ی شوم، دادند منزلِ ما
👣«گویا ولی‌شناسان، رفتند از این ولایت»

🌚شهری است پُر تلاطم، شب تیره، خَصم غَدّار
🌙«از گوشه‌ای برون آی، ای کوکبِ هدایت!»

🐪همراهِ ما اسیران، جانا ، اگر بیائی
🗡«سَرها بُریده بینی، بی‌جُرم و بی‌جنایت»

😔از دوره‌ی اسارت، پُرسی ز من ، چه‌ گویم ؟
🌋«کش صد هزار منزل، بیش است در بِدایت»

🌄ما را به کوخ منزل ، دادی ، یزید را کاخ🏛
❣️«جانا  روا نباشد، خون‌ریز را حمایت»

🏇جان پدر، به همراه، این جسم خسته را بَر
🍁«جور از حبیب خوش‌تر ، کز مدّعی رعایت»

😔جان پدر ، به جانت ، کز عُمرِ خویش سِیرم
🌧«یک ساعتم بگُنجان، در سایه‌ی عنایت»

🔥در راه کوفه و شام ، با ما چِه ها نکردند
... «زنهار از این بیابان ، وین راهِ بی‌نهایت »

اگر زینب نبود, عاقبت حادثه عاشورا چه می شد؟ این حادثه چگونه به حماسه مبدل می گشت؟ آیا در فرایند داستان کربلا ، از نیم روز عاشورا به بعد, صدایی رساتر از صدای زینب ( س ) و فریادی افشاگرانه تر از فریاد او  بود ...  

✍🏼 اعتراف دشمن :

🗞عمروبن سعدالاشراق, والی مدینه در زمان حکومت یزید, پس از بازگشت کاروان اُسرا به مدینه ، به یزید چنین نوشت:

 📝«همانا که وجودِ زینب (س) در میانِ مردم مدینه ، اذهان را می آشوبد. او زنی سخنور و عاقل و خردمند است و عزم کرده تا با هوادارانش انتقامِ خونِ حسین (ع) را بگیرد».

🐪...کربلا در نینوا ، می ماند ، اگر زینب نبود 🕌


امضاي حکيم

🗞(( مَرثیه ی ایرج میرزا و آرزوی عجیبِ علامه طباطبائی))🙏


🏹بعد از پسر، دلِ پدر ، آماجِ تير شد 💘
🔥آتش زدند لانه‏ی مُرغِ  پريده را 🕊
      
🤔مرحوم علامه طباطبائی ( صاحبِ تفسیر المیزان ) با شنیدنِ بیتِ فوق از مرثیه ی ایرج میرزا که در مورد مصیبت حضرت علی اکبر(ع) سروده ، فرمودند :

👈 ای کاش ایرج میرزا ثوابِ این بیت را به من می داد و من نیز متقابلاً ، پاداش و ثوابِ تفسیرِ المیزان را به او می دادم .

✍🏼شرح ماجرا از زبان حضرت آیت الله علوی بروجردی :

ایشان می فرمایند : یکروز با مرحوم علامه ی مداح ، در محضرِ علامه ی طباطبائی بودیم که علامه ی طباطبائی از علامه مداح درخواست نمودند ذکرِ مصیبتی داشته باشند . مرحوم مداح نیز مرثیه ایرج میرزا را با این مَطلَع شروع نمودند :

😔رسم است هر که داغِ جوان ديد ، دوستان
🌧 رأفت بَرَند حالتِ آن داغديده را

🗣و با صدایی گرم ، مرثیه ی را خواندند ، تا به این بیت رسیدند :

🏹بعد از پسر، دلِ پدر ، آماجِ تير شد 💘
🔥آتش زدند لانه‏ی مُرغِ  پريده را 🕊

⚡️مرحوم علامه ی مداح ، تا به این بیت رسیدند ، علامه ی طباطبائی خطابِ به ایشان ، فرمودند :

💫( اَعِد ، یعنی بیت را اعاده و تکرار کُن ) و تا سه مرتبه با همین عبارت درخواستِ تکرارِ بیتِ مزبور را نمودند .

😭وقتی روضه تمام شد ، علامه با گریه تا لحظاتی بعد ، بیت مذکور را با خود تکرار نمودند و نهایتاً فرمودند :

🙏ای کاش ایرج میرزا ثوابِ این بیت را به من می داد و من نیز متقابلاً ، پاداش و ثوابِ تفسیرِ المیزان را به او می دادم .

😳من ( علوی بروجردی) وقتی جمله ی فوق را از علامه طباطبائی شنیدم با تعجب پرسیدم که آقا شما واقعاً ایرج میرزا را می شناسید که چنین آرزوئی می کنید ؟!.. زیرا ایرج میرزا شاعر خوش نامی نبوده و هزل سُرا می باشد .

🌸علامه طباطبائی فرمودند : بله او را می شناسم ، اتفاقاً دیوانش را هم دارم ، من گمان نمی کنم کسی چنین شعری را بِسُرایَد و در قیامت ، امام حسین (ع ) به او بی اعتنائی نماید .

✅تبصره :

🌺در ادامه مطلب ، مرثیه ی ایرج میرزا را بطور کامل ، تقدیم  ، می نمایم .

🌹کسانی که تمایل دارند خاطره ی فوق را از زبان ( آیت الله علوی بروجردی ) بشنوند ، می توانند کلیپ تصویری ایشان را در آپارات به آدرس ذیل مشاهده نمایند . 👇👇👇


http://yon.ir/hakimEraj


👈 ((شرح تفصیلی در ادامه مطلب ...))
 


امضاي حکيم

کعبه ی عشق

سید رضا نوعی پنجشنبه 12 مرداد 1396 : نظرات ( )

با نزدیک شدن به بهارِ طبیعت ، معمولا آماده ی خانه تکانی می شویم که چه زیباست با توجه به آموزه های ولائی و قرآنی ، به موارد ذیل توجه اکید داشته باشیم :

1- علاقمندی و توجه به طهارت و پاکی ( اعم از ظاهر و باطن ) همواره مورد توصیه قرآن و اهل بیت (ع) است :

فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ‌ ﴿التوبة، 108﴾

ترجمه : در آن (اماکن مقدس)، مردانى‏ هستند كه دوست دارند خود را پاك سازند ، و خدا كسانى را كه خواهان پاکی اند دوست می ‏دارد .

در دعاهای ماثوره نیز وارد شده که :

( اللهم اجعلنی من التوابین و اجعلنی من المتطهرین )

یعنی خداوندا مرا از توبه کنندگان و پاک شوندگان قرار ده .

طهارت بر دو قسم است : طهارت ظاهری و طهارت باطنی که باید توأماً مورد توجه قرار گیرند .

(طهارت ظاهر با آبِ ظاهری و طهارت باطنی ، با آبِ توبه و انابه ) همانگونه که در دعای فوق بدان اشاره شده ، تحقق می یابد.

شرح در ادامه مطلب

 


امضاي حکيم

جدیدترین نسخه نرم افزار قرآن اندروید iQuran Pro به همراه تمامی فایل های صوتی

دارای امتیاز ۴٫۸ از ۵ در گوگل پلی

 قصد معرفی یکی از ارزشمندترین نرم افزارهای تولید شده برای گوشی های آندرویدی را داریم. این نرم افزارiQuran Pro نام دارد که با نصب نرم افزار قرآن اندروید ۱۱۴ سوره قرآن کریم را به صورت کامل بر روی گوشی خود خواهید داشت. قرآن اندروید در در اکثر سایت ها تحت یک فایل apk چند مگابایتی معرفی و در قالب یک لینک دانلود خلاصه شده است. اما آن چه که این قرآن ارزشمند و این نرم افزار زیبا را بیش از پیش ارزشمند تر می کند فایل های صوتی نرم افزار به همراه فایل ترجمه فارسی آن است.

 فایل های صوتی سوره ها توسط خود نرم افزار قرآن اندروید  قابل دانلود خواهد بود اما سرعت دریافت فایل های صوتی از سرور پایین بوده و نیاز به اینترنت پر سرعت دارد. همچنین در مواردی دیده شده که فایل ها به صورت اشتباه دانلود می شوند و شما مجبور هستید برای دانلود فایل ها با مشکلاتی دست و پنجه نرم کنید.

نسخه ای که هم اکنون در اختیار شماست آخرین نسخه برنامه iQuran می باشد که جهت سهولت فایل های صوتی ۵ تن از قاریان برجسته با نام های مشاری بن راشد العفاسی،  سعود الشریم، عبد الباسط عبد الصمد، سعد الغامدی و ماهر المعیقلی به صورت جدا برای دانلود قرار داده شده است.

علاوه بر فایل های صوتی  ترجمه فارسی و روان تمام سوره های قرآن را نیز قرار داده ایم.

 

 امکانات این نرم افزار:

  • کاملترین نرم افزار قرآن برای موبایل و اندروید
  • ترجمه قرآن به زبان های مختلف از جمله فارسی
  • قرائت قرآن توسط قاریان مختلف و برجسته
  • امکان انتخاب سریع آیه ها و جستجوگر قدرتمند
  • امکان نوشتن یادداشت برای آیه های مختلف
  • قرائت اتوماتیک آیه ها یکی پس از دیگری
  • انتخاب آسان جزء و حزب های مختلف
  • آموزش قواعد تجوید
  • و امکانات دیگر

دانلود در ادامه مطلب


امضاي حکيم

 

روزه بود و افطار ز آب آتشین کرد
داغ ماتم او عالمی غمگین کرد
ریخت دل خون شده اندر برش
شاهد خون های دلش خواهرش


شهادت دومین نور ولایت، صاحب کرامت و شفیع قیامت، امام حسن مجتبى علیه السلام ، را تسلیت مى گوییم.
 

عاقبت از زهر مأمون، پاره شد قلب رضا
در میان حجرۀ در بسته، می‌زد دست و پا
گه، جوادش را، گهی معصومه، را می‌زد صدا
داغ او تا صبح محشر، بر دل سوزان ماست
شهادت امام رضا(علیه السلام) تسلیت باد


امضاي حکيم

رحلت پیامبر اکرم (ص)

tarbaran یکشنبه 30 آذر 1393 : نظرات ( )

 

داغی اگر نبود که گریان نمی شدیم
لطفی اگر نبود مسلمان نمی شدیم
یا ایّها الرّسول بدون دعای تو
از پیروان عترت و قرآن نمی شدیم

 


امضاي حکيم

گريه بر امام حسين (علیه السلام) ؛ هدف يا وسيله

هر که در مرثيه حسين (عليه السّلام) شعري بگويد و بگريد و بگرياند، حق تعالي او را بيامرزد و بهشت را براي او واجب مي گرداند‎. هميشه زبان، مترجم عقل بوده ولي ترجمان عشق، چشم است. آنجا که اشکي از روي احساس و درد و سوز ميريزد، عشق حضور دارد ولي آنجا که زبان با گردش منظم خود جمله هاي منطقي ميسازد عقل حاضر است.

رویداد کامل متن در ادامه مطلب


امضاي حکيم

 

حقیقت مرگ از این نظر مهّم است که اصل مرگ را همه انسان ها چه ماتریالیست ها و مادی گراها و چه متدینین، همه قبول دارند. منتها در حقیقت مرگ با هم اختلاف دارند که واقعاً مرگ چه کار می کند؟ آیا مرگ نقطه پایان زندگی انسان است یا نه شروع زندگی دیگری است؟ اگر این حقیقت روشن بشود خیلی از مباحث دیگر هم روشن می شود.

ادامه متن در ادامه مطلب


امضاي حکيم

درباره ما
سيد رضا نوعی حکیم
با سلام
سایت پیام شیعه برای تبیین معارف شیعه اثنی عشری و رساندن پیام حقانیت آن به گوش جهانیان می باشدکه مطالب آن در قالب مباحث تفسیری ، شرح احادیث ، شرح و نقد متون ادبی ، دروس معرفتی (عرفان نظری و عملی ) ، بررسی تطبیقی احادیث ، تقاسیر و مباحث کلام شیعه و پاسخ به شبهات دینی ، ارائه خواهد شد.
روح پدرم شاد که می گفت به استاد
فرزند مرا عشق بیاموز و دگر هیچ
سید رضا نوعی ( حکیم ) کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 195
  • کل نظرات : 66
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 12
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 82
  • بازدید امروز : 193
  • باردید دیروز : 547
  • گوگل امروز : 44
  • گوگل دیروز : 28
  • بازدید هفته : 5,132
  • بازدید ماه : 17,568
  • بازدید سال : 133,641
  • بازدید کلی : 395,573