close
تبلیغات در اینترنت
تفسیر قرآن

پیام شیعه | Shia

تفسیر قرآن


امروز : پنجشنبه 06 اردیبهشت 1397

Translate Website to ArabicTranslate Website to EnglishTranslate Website to GermanTranslate Website to TurkishTranslate Website to SpanishTranslate Website to KoreanTranslate Website

کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )

کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )

آیه ولایت از نگاه اهل سنت

آیه ولایت از نگاه اهل سنت

sticker(( آیه ی ولایت از نگاه اهلِ سُنَّت)) sticker
sticker((إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آَمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ.))
ترجمه : ولی شما فقط خدا، پیامبر و مؤمنانی هستند که نماز را به پا داشته، در رکوع زکات می‌دهند. ( سوره مائده آيه 55 )

stickerنه تنها شیعه بلکه اغلبِ عُلَمای اهلِ سنت ،شأنِ نزولِ آیه ی فوق که به آیه ی ولایت ، مشهور می باشد را ،ماجرای بخشیدنِ انگشتری توسطِ علی (ع) در نماز به سائل ، می دانند .
sticker در این خصوص ذیلاً به نَقلِ دو روایت از منابع اهل سنت و یک روایت از طریق شیعه ، اکتفاء می کنیم :
stickerطبراني كه مُحدثانِ بزرگ اهل سنت می باشد از زيد بن حسن از جدش از عمار نقل مي كند كه اميرالمؤمنين (ع) در حال ركوع ، مشغول خواندن نماز مستحبي بود و انگشترش را از انگشتش درآورد و به سائل داد و اين قضيه به نبي مُكرَّم خبر داده شد و  آنگاه بر پیامبر اکرم (ص )  اين آيه نازل شد:
stickerفقرأها رسول الله صلي الله عليه وسلم ثم قال من كنت مولاه فعلي مولاه.
stickerبعد از اين كه ، آيه ی فوق نازل شد و آنرا بر مردم قرائت كرد ، پیامبر (ص ) فرمود: هر کس که من مولای اویم ، علی (ع) مولای اوست .
📚((المعجم الأوسط، ج 6، ص 218 و مناقب علي بن أبي طالب ( ع ) وما نزل من القرآن في علي ( ع )، أحمد بن موسي ابن مردويه الأصفهاني، ص 235 و تخريج الأحاديث والآثار، الزيلعي، ج 1 ص 410 و الدر المنثور في التفسير بالمأثور، جلال الدين السيوطي، ج 2، ص 293 ، شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج‏1، ص: 223))

stickerبنابر این معلوم مي شود كه عبارت «من كنت مولاه» مخصوص واقعه ی غدير نيست بلکه در چند جای دیگر، رسول اکرم (ص) عبارتِ «مَن كُنتُ مولاه فَعَلِيٌّ مَولاه» را بیان فرموده است.
sticker امام المشککین  فخررازی در تفسیر کبیرش (مفاتیح الغیب)، می نویسد : «این آیه در شأن علی (ع) نازل گشته است و عُلَما  بر این موضوع معتقدند که اَدای زکات در حالِ رکوع واقع نشده است مگر از علی(ع) »
📚(تفسیر کبیر مفاتیح الغیب ، ج 11، ص 30)

sticker از "عمر بن خطاب" نقل شده که گفته است :
 (( وَاللهِ لَقَدْ تَصَدَّقْتُ بِاَرْبَعینَ خاتَماً وَ اَنَا راکِعٌ لِیَنْزِلَ فِیَّ ما نَزَلَ فی عَلِیِّ بْنِ اَبی طالِبٍ فَما نَزَلَ ))
ترجمه : به خدا سوگند! چهل انگشتر در حال رکوع داده‌ام تا در حق من نیز آنچه در حق علی بن ابی طالب نازل شده است، نازل شود؛ ولی نازل نشد .
sticker
📚((  نور الثقلین، ج1، ص648، ذیل حدیث 269؛ البرهان، ج2، ص 318، ذیل حدیث 3167 - بحارالانوار، جزء 35، صفحه  184)) 
sticker از این سخن عمر معلوم می‌شود که او نیز به این فضیلت خاص حضرت علی علیه السلام اعتراف داشته است و چون نمی‌توانست این فضیلت را انکار نماید؛ لذا سعی می‌کرد او نیز صاحبِ فضیلتی مثل حضرت علیه السلام باشد که بنا به اذعان خودش ، اینگونه  نشد.

برو ای گدای مسکین ، دَرِ خانه ی علی زَن
که نگینِ پادشاهی ، دهد از کَرَم گدا را

stickerبرگرفته از تفسیر سوره مائده توسط سید رضا نوعی ( حکیم )sticker

امضاي حکيم

دسته بندي: تفسیر قرآن,تفسیر روایی و ولایی قرآن,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,

پژواک سکوت

stickerدر ابتدای سیر و سلوک ، به عبدِ سالِک می گویند ، برای اینکه چشمه های حکمت از قلبِ تو به زبانت جاری شود ، می بایست (( سکوت و خاموشی )) را شعار خویش سازی ...

وَ إِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ‌ ﴿الأعراف‏، 204﴾

و چون قرآن خوانده شود ، گوش بدان فرا داريد و خاموش مانيد ، اميد كه بر شما رحمت آيد .

اَنْصِتوا را گوش کن، خاموش باش

چون زبان حق نگشتی، گوش باش

سالِکی گفتا چه داری آرزو؟ گفتم سکوت

معنی صد نکته را در یک سخن پیچیده ام

stickerدر گامِ بعدی ، علیرغم اینکه به سالِکِ الی الله ، اسراری را آموخته اند ، به او دستور می دهند که هنوز وظیفه ی گفتار ، نداری . بلکه ( انَّ علینا بیانَهُ )...

وظیفه ی سالِک در این مقام ، مانند مریم ، سکوت است .

فَکُلِي وَ اشْرَبِي وَ قَرِّي عَيْناً فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَداً فَقُولِي إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمٰنِ صَوْماً فَلَنْ أُکَلِّمَ الْيَوْمَ إِنْسِيّاً ﴿مريم‏، 26﴾

به مریم دستور دادیم که : بخور و بنوش و ديده روشن دار . پس اگر كسى از آدميان را ديدى ، بگو  :

« من براى [ خداى ] رحمان روزه ی (سکوت ) نذر كرده ‏ام ، و امروز مطلقاً با هیچ انسانى سخن نخواهم گفت . »

stickerالبته در شرع مقدس و مکتب تشیع ، چیزی تحت عنوان روزه ی سکوت نداریم ولی به سکوت بعنوان یک ادب با عنوان صَمت ، تأکید شده است.

  قال الرضا (ع) : إِنَّ الصَّمْتَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْحِكْمَةِ إِنَّهُ دَلِيلٌ عَلَى كُلِّ خَيْرٍ. ( کافی ج 2 ص 113 )
  امام رضا علیه السلام فرمودند: سکوت دری از درهای حکمت و راهنمای هر خیری است .  

stickerسخن گفتن نشانه ی تفرقه و تکثر است لیکن سکوت ، بهترین نشانه ی رفعِ تفرقه و بزرگترین ادبِ حضور در پیشگاهِ محبوب و برترین گواهِ توحید می باشد .

 کثرت و تفرقه درعالَمِ گفتار بُوَد

 که جهانی همه یک تَن شود از خاموشی

stickerدر فرازهای بعدی سلوک و در هنگام تَشَرُّف به کوی دوست و طورِ ولایت ، بازهم به سالِکِ الی الله ، فرمان می دهند که در این مقام ، سراپای گوش باشد نه زبان ...

وَ أَنَا اخْتَرْتُکَ فَاسْتَمِعْ لِمَا يُوحَى‌ ﴿طه‏، 13﴾

ای موسوی : من تو را برگزيده‏ام ، پس بدانچه وحى می شود گوش فرا ده .

در مجلس ما اگر ترا راه دهند

بی دیده بیا و بی سخن خارج شو !

stickerاما در پایان ، آنگاه که تربیتِ سالِک به کمال رسید ، به او فرمان دهند که اکنون سکوت را شکسته و فریاد برآور ! ...

فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِکِينَ‌ ﴿الحجر، 94﴾

ای پیامبر (ص ) با صدای بلند و رسا فریاد برآور و آنچه را بدان مأمورى آشكار كن و از مشركان اعراض کُن .

فریاد کن بگو که دل از دست داده ای

در عاشقی نشانِ رضایت سکوت نیست

صَمت و جُوع و سَهَر و خلوت و ذکری به دوام   

نا تمامانِ جهان را کند این پنج تمام

صَمت :  یعنی سکوت و به اندازه حرف زدن

جُوع:   گرسنگی و کم خوراکی

سَهر :   ( سَهر با هاء نه با حاء و آن غیر از سحر و به معنی بیداری و شب زنده داری است)

خلوت : یعنی در خود فرو رویم و گوشه گیری (عُزلت ) اختیار کنیم و به محاسبه ، تفکر و ذکر  بپردازیم .

ذکر به دوامیعنی ذکر دائم و مدام به یاد محبوب بودن .

stickerتبصره :

خلوت بر دو نوع است ، یکی خلوت خاص ( که همان عُزلت و گوشه گیری و انزوای از خلق است ) ، دیگری خلوتِ عام است که سالک در عین اینکه در بین مردم است دلش با خداست و این امر در ابتدا یک پارادوکس و تناقض بنظر می رسد ولی در مکتب اهل بیت (ع) و به برکت دستگیری آنها این امر کاملا مقدور و ممکن است . هیچگاه حضرت علی (ع) چله نشینی نکرد و همواره بین کثرت و وحدت ، جمع سالم نمود . در همه ی عرصه های اجتماعی حضور داشت و در عین حال ، این اشتغال ها اورا از یاد حق باز نمی داشت .

هرگز حضورِ حاضر و غائب شنیده ای ؟

من در میانِ جمع و دلم جای دیگر است !

stickerچله نشینی ، خانقاه ، مرید و مرادی ، سماع و غیره ، بدعت و از بافته های صوفیه و دراویش می باشد فلذا از نظر تشیع و مکتب تربیتی اهل بیت (ع) مذموم بوده و مورد نَهی واقع گردیده است .

وقتی بخواهیم به اصلاح نفس و جهاد اکبر به پردازیم ، مسلماً شیطان بیکار نمی نشیند ، از هر راهی وارد می شود ، گاهی از طریق دوستان و معاشرین ایجاد مزاحمت و دغدغه می کند ، که در اینصورت باید شعار و شعورمان این باشد که ( رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ * وَأَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَنْ يَحْضُرُونِ ) ، اگر غفلتی حاصل شد بلافاصله باید استغفار نمود و اگر لغزشی سرزد نباید ناامید شد و با استعانت از خدا و توسل به امامان و میزبانان هر روز ( هر روز اختصاص به تعدادی از معصومین دارد که باید به آنها متوسل شد) ، ادامه دهیم .

مزاحمت شیطان فقط در بیداری نیست بلکه در خواب نیز در قالب خوابهای ترسناک یا حزن آور و یا شهوانی ، به سالک حمله ور می شود . از همه مهمتر در عالم خیال خیلی تلاش می کند لذا یکی از مراحل مهم سلوک ، نفی خواطر است که با تمرین حاصل می شود مثلا در نماز، تمرین کنیم تا حضور قلب داشته باشیم ابتدا ممکن است فقط یک دقیقه موفق شویم ولی در اثر ممارست ان شاء الله دامنه ی این حضور ذهن بیشتر شود حتی در بیداری نیز تمرکز فکری و ذهنی بالاتری داشته باشیم .

بازهم تاکید می کنم هیچگاه نباید دلسرد شویم حتی اگر هزاران مرتبه به زمین بخوریم ، لا تیأسوا من روح الله ... بالاخره این جنگ و جهاد است آنهم جهاد اکبر ، شوخی نیست .

از ما حرکت از خدا برکت وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنينَ .

امضاي حکيم

sticker(( برگرفته از دروس عرفان عملی در مکتب اهل بیت علیهم السلام توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم ))sticker

 

دسته بندي: تفسیر قرآن,تفسیر روایی و ولایی قرآن,عرفان,عرفان عملی,متفرقه دینی,متفرقه های دینی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

اقتدای فخر رازی به علی علیه السلام

sticker (( اِقتدای فَخرِ رازی به علی علیه السلام )) sticker


sticker امام حسن عسگری (ع )می فرمایند: شیعه ی واقعی ،  پنج نشانه دارد :
 (( 1- زیارت اربعین  2- پنجاه یک رکعت نماز 3 - سجده بر تربت  4 - انگشتری به دست راست نمودن  5- جَهرِ بِسمِ الله ))
sticker باستناد روایتِ  فوق ،  یکی از نشانه های پنجگانه ی شیعه ، جَهرِ بسم الله ، یعنی بلند خواندنِ بسم الله الرحمن الرحیم در نماز ، می باشد.
stickerفقَهای شیعیان ، بر وجوبِ جَهرِ بِسمِ الله ( یعنی بلند خواندنِ بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحِیم ) در نمازهای جَهریه ( نمازِ صبح ، مغرب و عشاء ) و نیز استحبابِ جَهرِ آن در نمازهای اِخفاتیه ( سایر نمازها ) اتفاقِ نظر دارند.
stickerدر میانِ اهلِ سنت  ، فقط  امام شافعى به وجوب ِ بلند خواندنِ بسم الله در نمازهاى جَهرى قائل است.
sticker جالب است بدانیم ، فخر رازی که از عُلَمای بزرگ و مُفسرانِ معروف و موردِ وُثوقِ اهلِ سُنَّت است ، در تفسیر کبیرش ( مفاتیح الغیب ) ، صراحتا اذعان نموده که طریقه ی علی(ع) ، جَهرِ بسم الله ( یعنی بلند خواندنِ بسم الله در نماز) ، می باشد.
sticker حائز اهمیت است که بدانیم ، فخر رازی بعد از اذعانِ باینکه ، روشِ علی (ع) ، بلند خواندنِ بسم الله در نماز است ، بلافاصله می گوید :
sticker (( وَ مَن اقتَدَی فِی دِینهِ بِعَلیِ بنِ اَبِیطالِبٍ فَقَدِ اهتَدَی )) sticker
یعنی : (هرکس در دینش به علی‌بن‌ابیطالب(ع) اِقتداء کند قطعاً هدایت می یابد ).
sticker فخر رازی در ادامه ، دو روایت در شأن ومَنقَبَتِ علی (ع) نقل نموده که ذیلاً به آنها اشاره می نمائیم :
stickerقال رسول الله (ص)  : ((اللّهُمَّ اَدرِالحَقَّ مَعَ عَلِیً حَیثُ دارٍ ))
ترجمه : ( خدایا حق را آنجا قرار ده که علی(ع) هست. )
stickerقال رسول الله (ص) : ((مَن اِتّخِذ عَلَیاً اِماماً لِدینه فَقَد اِستَمسَک بِالعُروَة ِالوثقی فِی دِینِهِ وَ نَفسِهِ )) .
ترجمه : هرکس علی را امام خود قرار دهد قطعاً به دست گیره ی محکمی در دین و جانش دست یافته است.
stickerفخررازی در ادامه از علی (ع) روایت می کند که : کانَ علی بن ابیطالب (علیه السّلام) یقول: یا مَن ذِکرهُ شَرَفٌ للَّذاکِرِین .sticker
ترجمه : ای کسی که ذکرش موجبِ شَرَف ، برای ذِکر کننده است.
stickerآنگاه ایشان اینگونه نتیجه گیری می نماید که : با توجه به بیاناتِ فوق ، چگونه شایسته است برای انسانِ عاقل که بسم الله را آهسته بخواند ؟
sticker( فخر رازی ، تفسیر کبیر، ج۱، ص۲۰۹ الی 212 )
stickerای یوسفِ زهرا (عج) ، ای فرزندِ خلَفِ علی (ع) و ای آفتابِ صبحِ امید :
stickerبر آی ، ای آفتابِ صبحِ اُمّید         
stickerکه در  دستِ  شبِ  هجران اسیرم
stickerبه فریادم رَس ای پیرِ خرابات         
stickerبه یک جرعه جوانم کُن که پیرم
stickerبه گیسوی تو خوردم دوش سوگند         
stickerکه من از پایِ تو ، سَر بَرنگیرم

sticker(( برگرفته از تفسیر تطبیقی قرآن کریم ، توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم))sticker

stickerstickerامضاي حکيم

 

دسته بندي: تفسیر قرآن,تفسیر روایی و ولایی قرآن,معارف,مباحث اعتقادی,متفرقه دینی,متفرقه های دینی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,

تفسیر آیه 207 سوره بقره


 

🌙 (( دَقُ البابِ مسجد و تبریکِ ربیع الاول ، خُرافه یا سُنَّتی پسندیده ؟ )) 🔥

🔰و مِنَ النَّاسِ مَن یشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ ( سوره بقره  آیه ۲۰۷)

✍🏼شیعه و سُنِّی ، اتفاق نظر دارند که آیه ی فوق در شأنِ علی(ع) و در ماجرای لَیلَةُ المَبِیت نازل شده که به آیه ی اِشتراء یا شِراء معروف می باشد.

🕌لیلَةُ المَبیت، شبی است که حضرتِ امیرالمؤمنین علی(ع) برای حفظِ جانِ پیامبر(ص) ، در بسترِ ایشان خوابید و در نتیجه رسول خدا(ص) توانست در آن شب به سمتِ یثرب ( مدینه ) هجرت کند. تاریخ این واقعه ، شبِ اولِ ماهِ ربیعُ الاولِ سالِ ( سیزدهم و بنا به نقلی چهاردهمِ ) بعثت ، ذکر شده است که بعنوانِ مبدأ تاریخِ هجری ، محسوب می گردد .

👈همانطوریکه عرض کردیم ، شیعه و اهل سنت ، ماجرای ایثارگری و از خودگذشتگی علی (ع) را در لَیلَةُ المَبیت ، موجبِ شأنِ نُزولِ آیه ی مزبور می دانند که این موضوع از جمله فضائلِ بی شُمار و مُنحَصِر بفردِ ایشان و موجبِ مُباهاتِ اهل اسلام و بالاَخَص ، شیعه می باشد . بنابراین با توجه به اهمیت موضوع ، ذیلاً به نقل قول از تعدادی از علمای بزرگِ اهل سنت اکتفاء می نمائیم :

1ثُعلبی که او را ( امامُ المُفَسِّرین ، شیخ التفسیر ، حافظ ، علامه ، امام و ...) می دانند در تفسیر خود " الکشف و البیان " چنین می گوید :

🤔 " قال ابن عبّاس : نزلت فی علی بن أبی طالب حین هرب النبیّ من المشرکین إلى الغار مع أبی بکرالصدیق ونام علیَّ على فراش النبیّ . "

📝( ابن عباس می گوید : آیه مذکور در شان علی بن ابیطالب نازل شد وقتی پیامبر به همراه ابوبکر ،شبانه از دستِ مُشرکین ، فرار می کردند تا به غار بروند و علی بن ابی طالب در بستر پیامبر خوابید ).

📚( الکشف والبیان ج 2 ص 125 – 126 )  

2- ابن اثیر جزری نیز در " اسد الغابه " در ذکر فضایل امیرالمومنین علیه السلام ، دقیقا همین کلام ثعلبی را بدون خدشه در سند و یا متن آن نقل می کند .

📚( أسد الغابة فی معرفة الصحابة ، ج 4 ص 133)

3 - حاکم نیشابوری در " المستدرک علی الصحیحین " چنین می گوید :

🌸(( علی علیه السلام نفس خود را ( در راه خدا ) فروخت و لباس پیامبر را بر تن کرد و در جای پیامبر خوابید ... قریش می خواست که پیامبر را به قتل برساند لذا بر علی ( که در بستر پیامبر خوابیده بود ) سنگ می انداختند و فکر می کردند که او همانا پیامبر است . و علی علیه السلام لباس پیامبر را برتن کرده بود و از درد به خود می پیچید))

💥حاکم بعد از نقل این روایت می گوید : صحیح الاسناد ( اسناد آن صحیح است )

 📚(المستدرک على الصحیحین ، ج 3 ص 5)

4 - ابن ابی الحدید معتزلی شافعی در " شرح نهج البلاغه " از قول جعفر اسکافی ( کسی که ذهبی وی را با الفاظ علامه ، متکلم ، اعجوبه فی الذکاء مدح می کند ) چنین می گوید :

📖(( شیخِ ما ، ابوجعفر اسکافی چنین می گوید : داستان در بستر رسول اکرم (ص) خوابیدن حضرت على به تواتر ثابت شده و جز دیوانه یا بى دین آنرا انکار نمى‏کند و همه مفسرین روایت نموده‏اند که آیه وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی‏ تا آخر آیه در شبِ خوابیدنِ حضرت على (ع) بجاى حضرتِ رسول (ص) و در باره ی على (ع) نازل شده است. ))

📚( شرح نهج البلاغة  ج13 ص 158 )

5- آلوسی که از علمای متعصب اهل سنت است در " روح المعانی " در تفسیر آیه " النّاس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله   "

چنین می گوید :

👳🏿" وقال الإمامیة وبعض منا : إنها نزلت فی علی کرم الله تعالى وجهه حین أستخلفه النبی صلى الله تعالى علیه وسلم على فراشه بمکة لما خرج إلى الغار "

🌷( مذهب شیعه امامیه و گروهی از ما اهل سنت می گویند که این آیه در شان علی بن ابیطالب نازل شد وقتی پیامبر وی را در بستر خود در مکه قرار داد و ( برای هجرت ) به سَمتِ غار رفت )

📚( روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی ، ج 2 ص 97)

6 - عده ی زیادی از علمای بزرگ اهل سنت ، نزول آیه را در لَیلَةُ المَبیت و در شأنِ علی (ع) می دانند که بخاطر عدمِ تطویل کلام ، فقط به ذکر نام و مَنبعِ برخی دیگر از آنها اکتفاء می نمائیم :

📚((خوارزمی حنفی در " المناقب " ص 126 - علامه حموینی به نقل از " تفسیر اللوامع " ج 2 ص 377 - حلبی در " السیره الحلبیه " ج 3ص 161 - قسطلانی در " المواهب اللدنیه " به نقل از " تفسیر اللوامع " ج 2 ص 377 - مقریزی در " امتاع الاسماع " ج 1 ص 57 )) 📚

👇👇سخنِ پایانی و توصیه ی حکیم : 😘🙏 ... 👇👇


🌹الف : متأسفانه اخیراً عده ای از روی ناآگاهی به استناد روایتی ضعیف از قولِ پیامبر (ص ) : ( من بشرنی بخروج صفر قله الجنه) هر کس به من بشارت دهد که ماه صفر تمام شده است، بهشت  را برای او تضمین می کنم ... ! به روش های گوناگون ، حُلولِ ماهِ ربیعُ الاول را به یگدیگر تبریک گفته و از آن بدتر قبل از اذانِ صبحِ روزِ اولِ این ماه ، مبادرت به دَقُّ الباب و کوبیدن دربِ مسجد و روشن کردنِ شمع ،مقابلِ مساجد ، می کنند که همه ی اینها اقدامی بی پایه و خُرافی و مورد نَهی عُلمای عِظام می باشد .

🌺ب : شایسته است بجای اقدامات بی اساس و خُرافیِ قید شده در بندِ ( الف ) ، سالروز واقعه ی لیلةُ المبیت و نزولِ آیه ی 207 سوره مبارکه ی بقره را که در شأنِ آقا امیرالمومنین (ع) می باشد ،به یکدیگر تبریک گفته و به این فضیلتِ مُنحَصِر بفردِ ایشان که تا اَبَد ، فَصلِ جدیدی در تاریخ گشود ، مُباهات و افتخار نموده و در همه ی شئونِ زندگی به آن حضرت اقتداء نمائیم .

👈👨‍💻(( برگرفته از جلسات تفسیرِ ولائی و تطبیقی آیات قرآن ، توسط سید رضا نوعی ، مُتَخَلِّص به حکیم ))

 

امضاي حکيم

دسته بندي: تفسیر قرآن,تفسیر روایی و ولایی قرآن,پاسخ به شبهات و سوالات دینی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,

تفسیر کلامی و تطبیقی آیه تطهیر

 

إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً ( احزاب 33)

ترجمه : (بی‌گمان، خدا اراده کرده است تا آلودگی را از شما اهل بیت [پیامبر] بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند   (.

تفسیر کلامی و تطبیقی آیه تطهیر :

نه تنها شیعه معتقد است که اهلِ بیتِ پیامبر (ص) ، علی (ع) ، زهرا (س) و حسنین (ع) می باشند ، بلکه عده ی زیادی از علمای اهل سنت نیز در این موضوع با شیعه هم عقیده هستند . اکنون ما در تفسیر کلامی و تطبیقی خود بر آیه ی تطهیر ، بدون هیچ ابراز نظری از ناحیه ی خود و شیعه ، صرفاً به نقل دیدگاه علمای ثقه ی اهل سنت و پاسخ آنها به بسیاری از شبهات مطروحه در مورد آیه تطهیر ، بسنده می نمائیم :

1- ابن تِیمیّه حَرّانیِ حَنبَلی ، معروف به( اِبنِ تِیمیّه ) که از دشمنانِ سَرسختِ شیعه و تئوریسینِ وهابیت می باشد در یکی از تالیفاتش بنام منهاج السنه ، می گوید :

( والحسن والحسين من أعظم أهل بيته اختصاصا به كما ثبت في الصحيح أنه دار كساءه على علي وفاطمة وحسن وحسين ثم قال اللهم هؤلاء أهل بيتي فأذهب عنهم الرجس وطهرهم تطهيرا ).

ترجمه : حسن و حسين از مهمترين و بزرگترين اعضاي خاندان پيامبرند، همانگونه كه در خبر صحيح آمده است كه رسول خدا عَبا ( کساء ) را روي بدن علي و فاطمه و حسن و حسين كشيد، سپس عرضه داشت: خداوندا اينان اهل بیتِ من مي باشند، پليدي را از آنان دور و پاكشان فرما.

( منهاج السنة النبوية ج4/ص561)

2-آلوسی ، مفسر بزرگ و معروف اهل سنت ؛ تصریح نموده :

( أن النساء المطهرات غير داخلات في أهل البيت الذين هم أحد الثقلين )

ترجمه : زنان پيامبر (ص) به هيچ‌ وجه ، مشمولِ أهل بيت ، كه يكي از مصادیقِ بارزِ ثقلين هستند، نمي‌شوند

(روح المعانی آلوسی ج22 ص16)

همچنین ایشان در جاي ديگری از تفسیرش (روح المعانی) به صراحت مي‌گويد:

( و أخبار إدخاله علياً و فاطمة و ابنيهما رضي الله تعالى عنهم تحت الكساء و قوله اللهم هؤلاء أهل بيتي و دعائه لهم و عدم إدخال أم سلمة أكثر من أن تحصى ، و هي مخصصة لعموم أهل البيت بأي معنى كان البيت.)

(روح المعاني، ج22، ص14)

ترجمه : رواياتی که دلالت می‌کند پيغمبر اکرم ، علي و زهرا و فرزندانشان را تحت کساء آورده است و همچنين فرموده: خدايا اينها اهل بيت من هستند و امّ سلمه را هم داخل در اهل بيت نکرده است، خارج از حدّ شمارش است و اين روايات عموم اهل بيت به هر معنا که باشد را تخصيص می‌زند.

3- در تاریخ کبیر بخاری آمده است: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بعد از این‌که آیه تطهیر نازل شد تا نه ماه هرروز صبح به درب خانه حضرت علی و فاطمه زهراء (علیهما السلام) می‌آمدند و این آیه را تلاوت می‌نمودند.

( بخاری، تاریخ کبیرج9، ص25)

4- زید بن ارقم که یکی از صحابه ی بزرگ و معروف می باشد بنابه نقل صحیح مُسلِم ، تصریح می کند که همسران پیامبر ، اهل بیتِ او محسوب نمی گردند :

عَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ قَالَ دَخَلْنَا عَلَيْهِ فَقُلْنَا لَهُ لَقَدْ رَأَيْتَ خَيْرًا لَقَدْ صَاحَبْتَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَصَلَّيْتَ خَلْفَهُ وَسَاقَ الْحَدِيثَ بِنَحْوِ حَدِيثِ أَبِي حَيَّانَ غَيْرَ أَنَّهُ قَالَ أَلَا وَإِنِّي تَارِكٌ فِيكُمْ ثَقَلَيْنِ أَحَدُهُمَا كِتَابُ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ هُوَ حَبْلُ اللَّهِ مَنْ اتَّبَعَهُ كَانَ عَلَي الْهُدَي وَمَنْ تَرَكَهُ كَانَ عَلَي ضَلَالَةٍ وَفِيهِ فَقُلْنَا مَنْ أَهْلُ بَيْتِهِ نِسَاؤُهُ قَالَ لَا وَايْمُ اللَّهِ إِنَّ الْمَرْأَةَ تَكُونُ مَعَ الرَّجُلِ الْعَصْرَ مِنْ الدَّهْرِ ثُمَّ يُطَلِّقُهَا فَتَرْجِعُ إِلَي أَبِيهَا وَقَوْمِهَا أَهْلُ بَيْتِهِ أَصْلُهُ وَعَصَبَتُهُ الَّذِينَ حُرِمُوا الصَّدَقَةَ بَعْدَهُ .

ترجمه : از ( زَيْدِ بْنِ أَرْقَم ) سئوال شد كه اهل بيت رسول خدا چه کسانی هستند ؟ آیا همسرانِ پیامبر، اهل بیتِ او می باشند ؟ زید پاسخ داد : قَالَ لَا وَايْمُ اللَّهِ یعنی : به خدا سوگند که اینگونه نیست ( همسران پیامبر بعنوان اهل بیتِ ایشان محسوب نمی گردند ) اما همسرِ یک مرد ، ممکن است مدتی با شوهرش زندگی کرده و سپس از وي طلاق گرفته وبه نزد خانواده وبستگانش باز گردد . در صورتیکه اهل بيتِ رسول خدا ، افرادي هستند كه از اصلِ او بوده و بعد از ایشان ، صدقه بر آنان حرام شده است .

( صحيح مسلم ج4/ص1874 كتاب فضائل الصحابة باب من فضائل علي بن أبي طالب )

5- طحاوي که اهل سنت از او به الإمام المحدث الفقيه المفسر ، تعبير مي‌کنند و کتابهاي او هم کتاب درسي است در کتاب شرح مشکل الآثارش مي‌گويد:

( فدلّ ما روينا في هذه الآثار مما کان من رسول الله الي ام سلمة مما ذكر فيها لم يرد به أنها كانت ممن أريد به مما في الآية المتلوة في هذا الباب وأن المرادين بما فيها هم رسول الله صلى الله عليه وسلم وعلي وفاطمة وحسن وحسين عليهم السلام دون من سواهم )

ترجمه : آنچه که ما نقل کرديم از اين آثار از نبي مکرم صلي الله عليه و آله و سلم، از ام سلمه و غيره ، مراد نبي مکرم و علي و فاطمه و امام حسن و امام حسين سلام الله عليهم اجمعين هستند و غير از اينها کس ديگري مراد اين آيه نيست.

(شرح مشکل الآثار، ج2، ص 244، 245)

6- قابل توجه آن عده ای که می گویند ، سیاق آیه ی تطهیر ، دلالت می کند که اهل بیت ، همسران پیامبر می باشند :

مقريزي در کتاب امتاع الأسماع ( در پاسخ به این گروه ) مي‌گويد:

أما الاجماع: فلأنّ الأمّة اتّفقت علي أنّ لفظ أهل البيت إذا أطلق إنما ينصرف إلي من ذکرناه دون النساء و لو لم يکن إلا شهرته فيهم کفي و إذا ثبت بما ذکرناه من النص و الأجماع أن أهل البيت علي و زوجته و ولداه فما استدللتم به من سياق الآية و نظمه علي خلافه لا يعارضه.

ترجمه :امت اجماع دارند بر اينکه هر وقت کلمه اهل‌بيت ، اِطلاق شود این عنوان ، به (علي، زهرا، حسن و حسين سلام الله عليهم اجمعين )انصراف دارد نه به زنان پيامبر (ص) و اگر غير از اين شهرت  و اجماع در ميانِ امتِ اسلام ،که اهلِ بيت را مُنحصِر به اين چهار نفر می دانند ، دلیلِ دیگری نداشتیم ، همین اجماع ،به تنهائی برای اثباتِ موضوع کافي بود. حال آنکه ما ثابت کرديم که هم از نظر روایات مُتواتر و صحیح و هم از نظر اجماع ، منظور از اهل‌بيت ، علي ، همسرِ علي و فرزندانِ علي می باشند ، بنابر اين کسانیکه مي‌گويند سياق آيه ی ( تطهیر ) دلالت مي‌کند که مُراد ، زنانِ پيغمبر است ، اينها در برابر اجماع و نُصوص ، هيچگونه مقاومتي نمي‌توانند داشته باشند.

( امتاع الأسماع صفحه 388 )

اين سخن عالم بزرگی از اهل سنت ، جناب مقريزي است نه صرفا حرف شيعه ، همانطور که می بینیم او مي‌گويد در اين مسئله اجماع وجود دارد ، (خوب است که اینرا هم بدانیم که اهل سنت حتي ابن تيميه منکر اجماع را کافر مي‌دانند .)

7-یکی از دلایل اینکه همسران پیامبر ، مشمول آیه ی تطهیر نمی گردند ، آمدن ضمایر مذکر می باشد یعنی اگر مخاطب آیه همسران پیامبر بود می بایست به جای "عَنکُم"، "عَنکُنَّ" و به جای "یطَهِّرَکُم"، "یطَهِّرَکُنَّ" می‌آمد .

قاضي ابو المحاسن يوسف بن موسي حَنَفي در کتاب المختصر من مُشکل الآثار در صفحه 267 ضمن تایید همین نظریه ،  می فرماید:

والكلام لخطاب أزواج النبي (صلى الله عليه وآله) تم الى قوله: ((وأقمن الصلاة وآتين الزكاة)), وقوله تعالى: ((إنما يريد الله ليذهب عنكم الرجس أهل البيت)) استئناف تشريفاً لأهل البيت وترفيعاً لمقدارهم ، ألا ترى أنه جاء على خطاب المذكر فقال (عنكم) ولم يقل عنكن! فلا حجة لأحد في إدخال الأزواج في هذه الآية, يدل عليه ما روي ان رسول الله (ص) كان إذا أصبح أتى باب فاطمة (س)

فقال: (السلام عليكم أهل البيت إنما يريد الله ليذهب عنكم الرجس أهل البيت ويطهركم تطهيرا).

ترجمه : اين آيه شريفه تطهير استيناف و ابتداي کلام است (ارتباط به قبل و بعد ندارد ) واين  نشان مي‌دهد که خداوند سبحان خواسته تا جايگاه رفیع اهل‌بيت را براي مردم بيان کند. آيا نمي‌بيني اينجا خطاب، با صيغه  مذکر است؟! پس به این ترتیب ،آن کسي که بخواهد زنانِ پيغمبر را داخل آيه تطهير کند هيچ دليل و حجتي ندارد. یکی از ادله ی محکم ما روایتی است که پیامبر هرروز صبح به درب خانه ی فاطمه (س) می آمد و او اهل خانه اش را اینگونه مخاطب قرار می داد :

سلام برشما ای اهل بیت ، بدریستکه خدا اراده فرموده که فقط شما را از هرگونه رجس ، پاک فرماید .

( المختصر مِن مُشکل الآثار في باب أهل البيت ج 2 ص 267)

قسطلانی نیز اجماع را بر همین نظر دانسته و می گوید :

الجمهور على أنّهم: على وفاطمة والحسن والحسین. قال: وحجة الجمهور قوله تعالى: عَنْکُمُ، وَیُطَهِّرَکُمْ «2» ب «المیم» ولو کان للنساء خاصة لقال: عنکن .
ترجمه : (ابن عطیة می گوید ) : جمهور ( یعنی اکثریت ) علمای اهل سنت ، نظرشان این است که منظور از اهل بیت در آیه علی و فاطمه و حسن و حسین ( علیهم السلام ) هستند و دلیل آنها ضمیر( ک ) می باشد که در واژه های عنکم و یطهرکم با ( میم ) ذکر شده و اگر این آیه شامل زنان پیامبر می شد ، می بایست به جای واژه عنکم خداوند واژه عنکن را یعنی به صورت مؤنث در این آیه می آورد.
( المواهب اللدنیه ج3ص340 و ص361 المکتب الاسلامی) .

8-هیچکدام از همسران پیامبر (ص) تاکنون ، ادعای اهل بیت بودن را نداشته بلکه اغلبِ آنها خود ، راوی احادیثی هستند که صراحتاً ، مقام اهل بیت بودن را  ویژه ی ( علی ، فاطمه ، حسن و حسین ) می داند . بعنوان نمونه  یکی از همسرانِ  پیامبر ، بنام  اُمِّ سَلَمِه ، خودش می گوید :

( فرفعت الكِساء لأدخل معهم فجذبه من يدي وقال: إنّك على خير. )

یعنی : به پیامبر عرض کردم که آیا من از اهل بیت نیستم ؟ و خواستم وارد کِساء شوم که پیامبر ممانعت کرده و فرمودند : تو جایگاه نیکوئی داری ( ولی از اهل بیت من نیستی ) .

( مسند أحمد ج 6 ص 323، المعجم الكبير للطبراني ج 3 ص 53)(صحيح سنن الترمذي، الألباني ج 3 ص 306 ح 3205) (المستدرك حاکم نیشابوری : 416/2، 146/3 ) (مسند احمد، ج 6، ص 292، تفسیر ابن کثیر، ج 3، ص 484 )

9- از جناب عایشه نیز روایات عدیده ای در منابع صحیح برادارانِ اهل سنت در بابِ اینکه اهل بیت ، اختصاص به علی و زهرا و حسنین (ع) دارد نقل شده که اینک به یک نمونه از آنها ، ذیلاً اکتفاء می کنیم :

عن صَفِيَّةَ بِنْتِ شَيْبَةَ، قَالَتْ: قَالَتْ عَائِشَةُ: خَرَجَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم غَدَاةً وَعَلَيْهِ مِرْطٌ مُرَحَّلٌ مِنْ شَعْرٍ أَسْوَدَ فَجَاءَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ فَأَدْخَلَهُ ثُمَّ جَاءَ الْحُسَيْنُ فَدَخَلَ مَعَهُ ثُمَّ جَاءَتْ فَاطِمَةُ فَأَدْخَلَهَا ثُمَّ جَاءَ عَلِيٌّ فَأَدْخَلَهُ ثُمَّ قَالَ (إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا) .

ترجمه :عائشه گفت که رسول خدا صبح هنگام بيرون رفتند و بر روي دوش ايشان کسائی طرح دار از موي سياه بود، حسن بن علي آمد، او را در زير کساء گرفت، حسين آمد  او را نيز وارد کرد، فاطمه نیز آمد و ایشان را وارد نمود ، سپس علي آمد او را نيز وارد در زیر کساء کرد، سپس فرمود: خداوند مي خواهد از شما اهل بيت پليدي ها را دور کند و شما را پاک نماید .

( صحيح مُسِلم باب فضائل أهل بيت النبي حدیث 2424) و ( سنن النسائی الکبری ج 5 ص 113) (تاریخ ابن عساکرحدیث 3179) ( تفسیر الدرالمنثور سیوطی ج 5 ص 198 )

10- جلال الدین سیوطی یکی از مفسران بزرگ اهل سنت نیز در تفسیرش بنام الدرالمنثور ، روایات زیادی( از جمله روایت منقول از عایشه که در بند 9 بالا به آن اشاره شد ) را درمورد اینکه آیه تطهیر در شأن علی و زهرا و حسنین (ع) نازل شده نقل کرده که به یکی دیگر از این احادیث ذیلا اشاره می گردد :

و أخرج ابن جرير و ابن أبى حاتم و الطبراني عن أبى سعيد الخدري رضى الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم نزلت هذه الآية في خمسة في و في علي و فاطمة و حسن و حسين إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرا.

یعنی : رسول خدا (ص) فرمودند که : آیه ی تطهیر در مورد پنج تَن ، نازل شده : من ، علی ، فاطمه و حسنین (ع) .

( تفسیر الدرالمنثور سیوطی ج 5 ص 198 ) (ابن عساکر در کتابش نام الاربعین ص 106مشابه همین حدیث را نقل کرده)

11-"ابوبکر الآجری" عالم مشهور اهل سنت را در مورد شان نزول آیه تطهیر ، در کتاب "الشریعة" می نویسد:

(قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَیْنِ رَحِمَهُ اللَّهُ: هُمُ الْأَرْبَعَةُ الَّذِینَ حَوَوْا جَمِیعَ الشُّرَفِ , وَهُمْ: عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ , وَفَاطِمَةُ , وَالْحَسَنُ وَالْحُسَیْنُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ)

ترجمه : محمد بن حسین رحمت خدا بر او (در مورد آیه ی تطهیر) گفته است: آن ها چهار نفری هستند که تمامی شرف در نزد آنان است، و آن ها علی بن ابی طالب و فاطمه و حسن و حسین رضی الله عنهم هستند.

( الشریعة ج 5 ص2205 طبع دار الوطن )

12-ابن حاکم نیشابوری نیز در المستدرک علی الصحیحین روایت کرده :

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، أَنّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَمُرُّ بِبَابِ فَاطِمَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا سِتَّةَ أَشْهُرٍ إِذَا خَرَجَ لِصَلاةِ الْفَجْرِ ، يَقُولُ :  الصَّلاةُ يَا أَهْلَ الْبَيْتِ ، إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًاً . (سورة الأحزاب آية33 )   

) هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِ مُسْلِمٍ ، وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ)

ترجمه : انس بن مالک از پیامبر (ص) روایت کرده که ( پس از نزول آیه تطهیر ) بمدت شش ماه بطور مستمر هنگام خروج از منزل برای نماز صبح ، جلوی منزل فاطمه رضی الله عنها می ایستاد و می فرمود :

( ای اهل بیت ، هنگام اقامه ی نماز صبح است ) و آیه تطهیر را خطاب به آنها قرائت می فرموند .

حاکم نیشابوری در بررسی سند حدیث می گوید : این حدیث بنابه شرطِ مُسلم ، صحیح است ولی او این حدیث را نیاورده است .

 (المستدرك على الصحيحين ، كِتَابُ مَعْرِفَةِ الصَّحَابَةِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ  ، وَ منْ مَنَاقِبِ أَهْلِ بَيْتِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى ،  ذِكْرُ مَنَاقِبِ فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ ، حدیث 4692)

جمع بندی :

الف : ما در تفسیر تطبیقی و کلامی آیه ی تطهیر به شرح فوق ، نظراتِ علمای ثِقه ی اهلِ سنت را تعمداً از منابع معتبر آنها نقل کردیم و بر این باور هستیم که اگرچه شیعه برای اثبات حقانیت خود نیاز به تأیید دیگران نداشته و در منابع خود ( قرآن و سنت ، براساس عقل و اجتهاد) محکمترین ادله را بعنوان قولٌ فَصل و بُنیانٌ مَرصوص دارد ، لیکن ترجیحاً بهترین روش در بررسی بسیاری از مسائلِ کلامی را ، در اولویت یکم ، استناد به وحدت نظرِ فریقین می دانیم .

ب : در مورد آن دسته از مسائلِ کلامی نیز که اختلاف نظر وجود دارد ، بهتر است بجای طرح آن در فضای سایبری ، این موارد را به اهلش واگذاشته تا در حوزه ها و مجامع علمی فریقین و توسط علماء و متخصصین بررسی شود . ما می توانیم برای ناکام گذاشتن دشمنان اسلام که در صدد اختلاف افکنی بین شیعه و سنی می باشند ، در فضای سایبری بیشتر به طرح مسائلی که فریقین وحدت نظر دارند اقدام کنیم . البته موضعگیری و پاسخِ دندان شکن دادن به وهابیون ، از این قائده مُستثناء بوده و حسابِ آنها از برادرانِ عزیز اهل سنت ، کاملا جداست .

ج: اکنون بیش از پیش جامعه نیاز به وحدت و هم دلی دارد که توصیه مقام معظم رهبری ( دام ظله العالی ) و مراجع عظامِ شیعه و نیز علمای معزز اهل سنت بر همین موضوع می باشد تا انشاء الله توطئه های دشمنان اسلام ، کماکان ناکام بماند .

امضاي حکيم

دسته بندي: تفسیر قرآن,تفسیر روایی و ولایی قرآن,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

راسخون فی العلم چه کسانی هستند ؟

 

(( تفسیر آیه 7 آل عمران ))

 

هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ ۖ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ ۗ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ ۗ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ    (آیه 7 آل عمران ) .

ترجمه : اوست خدایی که قرآن را بر تو فرستاد که برخی از آن کتاب آیات محکم است که اصل و مرجع سایر آیات کتاب خداست و برخی دیگر متشابه است، و آنان که در دلشان میل به باطل است از پی متشابه رفته تا به تأویل کردن آن در دین راه شبهه و فتنه‌گری پدید آرند، در صورتی که تأویل آن را فقط خداوند و اهل دانش (راسخان در علم ) می دانند ؛ اینها گویند: ما به همه ی کتاب گرویدیم که همه از جانب پروردگار ما آمده، و به این (دانش) تنها خردمندان آگاهند.

 

خداوند سبحان در آیه ی فوق ، می فرماید که تأویلِ قرآن را فقط راسخانِ در عِلم می دانند که بنا به نظریه این حقیر ، فرقه ی ناجیه شیعه و نیز برخی از برادارن اهل سنت ، پیامبر(ص ) ، علی (ع) و اهل بیت (ع) ، بعنوانِ مصادیقِ مُنحَصِر به فردِ ( راسخانِ در عِلم ) مطرح می باشند .

 

دراینجا به دو نمونه از احادیث منقوله از پیامبر اکرم (ص) ، یکی از طریق شیعه و دیگری از طریق منابع معتبر اهل سنت ، اکتفاء می نمائیم .لازم بذکر است  که در این دو حدیث ، علی (ع) نه تنها عالِم به تأویل قرآن ، بلکه بعنوان کسی که بعد از پیامبر(ص) ، برای تبیین تأویل قرآن و معارف عالیه ی آن ، جنگ و جهاد می پردازد ، معرفی گردیده است .

1- پيامبر گرامى (ص) به اميرمؤمنان خطاب نموده  و مى فرمايد:

( فتُقاتِلْ على تأويل القرآن كما قاتلتَ على تنزيله ثمّ تُقْتَلُ شهيداً تُخضَبُ لحيتُك من دم رأسك .)

 

تو بر تأويلِ قرآن (با ناكثين، قاسطين، مارقين) نَبَرد مى كنى، همچنان كه در كنارِ من در راستای تنزيلِ آن جهاد کردی ، آنگاه مَحاسنِ تو با خونِ سَرَت خَضاب مى گردد.

( بحار الأنوار:40ج/ص1)

 

2-عَنْ أَبِي سَعِيدٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، قَالَ : كُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ ، فَانْقَطَعَتْ نَعْلُهُ فَتَخَلَّفَ عَلِيٌّ يَخْصِفُهَا ، فَمَشَى قَلِيلا ، ثُمَّ قَالَ : إِنَّ مِنْكُمْ مَنْ يُقَاتِلُ عَلَى تَأْوِيلِ الْقُرْآنِ كَمَا قَاتَلْتُ عَلَى تَنْزِيلِهِ ، فَاسْتَشْرَفَ لَهَا الْقَوْمُ ، وَفِيهِمْ أَبُو بَكْرٍ وَعُمَرُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا ، قَالَ أَبُو بَكْرٍ : أَنَا هُوَ ، قَالَ : " لا " , قَالَ عُمَرُ : أَنَا هُوَ ، قَالَ :" لا "، وَلَكِنْ خَاصِفُ النَّعْلِ ، يَعْنِي عَلِيًّا ، فَأَتَيْنَاهُ فَبَشَّرْنَاهُ ، فَلَمْ يَرْفَعْ بِهِ رَأْسَهُ كَأَنَّهُ قَدْ كَانَ سَمِعَهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ. هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِ الشَّيْخَيْنِ ، وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ . 

 

یكی از شما بر تأویل قرآن می‌جنگد، همان گونه‌ای كه من بر تنزیل قرآن جنگیدم. ابوبكر گفت: منم؟ حضرت فرمود: خیر. عمر گفت: منم؟ حضرت فرمود: خیر، آن كسی است كه كفشش را مشغول پینه‌زدن است. علی هم مشغول پینه‌دوزی كفشش بود است. این حدیث طبق شرط شیخین صحیح است لیکن آنها این حدیث را نیاورده اند .

 

(( المستدرك علی الصحیحین للحاكم النیشابوری، ج3،  كِتَابُ مَعْرِفَةِ الصَّحَابَةِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ  وَمِنِ مَنَاقِبِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ ابیطالب  ص110، 128،  122 ، حدیث 4560))

 

من ، از اَزَل به مِهر علی ، خو گرفته ام

درسِ خداشناسی و نیرو  گرفته ام

 

از مُرشدِ طریقتِ خود ، شاهِ لافَتی

خوی محبت از کَرَم او گرفته ام

 

تفسیرِ مُحکمات ، چو تأویلِ مَشتَبَه

من از جمالِ یارِ نکو رو گرفته ام

 

با کشتی شکسته ز گرداب ، یا علی

در ساحلِ نجات تو پهلو گرفته ام

 

 (( برگرفته از دورس تفسیر ولائی آیات قرآن توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم ))

امضاي حکيم

دسته بندي: تفسیر قرآن,تفسیر روایی و ولایی قرآن,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,,

عباس ، اُسوه ی وفاداری و ادب

🚩(( عباس ، اُسوه ی وفاداری و ادب )) 🖐


🔰((عَبَسَ وَ تَوَلَّى)) (‌چهره درهم كشيد و روى گردانيد ).((أَنْ جَاءَهُ الْأَعْمَى‌ ))(كه آن مرد نابينا پيش او آمد).

🌱﴿سوره عبس‏،آیات1و2﴾🌱

✍🏼تاویل آیات ِ فوق ، در بُعدِ مثبتِ آن ، توسطِ قَمرِ بنی هاشم ، حضرتِ ابوالفضل العباس ( ع) ، در صحنه ی قیام حسینی ع و مواجهه ی با دعوتِ دیوِ سِیرَتان ، عینیت یافت .

😡 هنگامیکه  (شِمرِ بنِ ذِی الجوشَن ) امان نامه را  به بهانه ی هم قبیله بودن با اُمُّ البَنِین ، برایش آورد 🗞 ،ایشان با کمالِ وفا داری نسبتِ به امام حسین ع ، در برابرِ شِمر ((عَبَسَ وَ تَوَلَّى )) (‌ چهره درهم كشيد و روى گردانيد )((أَنْ جَاءَهُ الْأَعْمَى‌ )) آنگاه که آن مَردِ کور باطن ( یعنی شِمر) ، نزدِ او آمد ولی وی ، امان نامه ی او را نپذیرفت .

🕌حضرتِ ابوالفضل العباس در سه جا زیارت می شود :   

🖐الف : اول در جائی که دستِ راستِ ایشان ، قَطع گردیده ، کتیبه ای در آنجا نصب شده و این شعرِ فارسی در آن نوشته شده است :

💪افتاد دستِ راست ، خدايا  ز پيكرم
🌺بر دامنِ حسين رسان ، دستِ ديگرم

✋️دستِ چپم به جاست ، اگر نيست دستِ راست🤳
👏اما هزار حيف ، كه يك دست بی‌صداست😔

📰ب : آنجا كه دستِ چپِ حضرت قطع شده ، كتيبه‌اي هست که این شعرِ عربی در آن نوشته شده است:

🗡انَّ فِی هَذَا المَقامِ اِنقَطَعَت
✋️يسرةِ العَبّاس بَحرُ الکَرَم

🍂(( یعنی : در این مکان ، دستِ چپِ عباس که دریای کرامت است ، قطع گردید  ))
 
🕌ج : مکانِ سومی که آن اُسوه ی وفاداری و اَدَب را زیارت می کنند ، مَدفَنِ ایشان است :

🙏(( السَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْعَبْدُ الصّالِحُ ... لَعَنَ اللّهُ مَنْ حالَ بَیْنَکَ وَبَیْنَ مَاءِ الْفُراتِ * اَشْهَدُ اَنَّکَ قُتِلْتَ مَظْلُوماً...))

📝اینطور نَقلِ شده که از ژولیده ی نیشابوری خواستند که یک شعر در وصفِ ابوالفضلِ العباس ( ع ) ، بِسُرایَد که پنج بار ، کلمه ی "چشم" در آن شعر بکار رفته باشد .

👁آن مرحوم ، بنا به درخواستِ آنها ، شعرِ ذیل را سرود ، با این تفاوت که بجای پنج بار، ده مرتبه از کلمه ی"چشم" در ابیاتِ خویش استفاده نمود.

😍چشم ها از هیبتِ چَشمم ، به پیچ و تاب بود
💧محوِ چَشمم ، چَشم ها و چَشمِ من بر آب بود

🙏چشم گفتم ، چَشم دادم ، چَشم پوشیدم ز آب🤦‍♂️
👁من سَراپا چَشم و چَشمم جانبِ ارباب بود

✅حسنِ خِتام اینکه : یا قَمرِ بنی هاشم ...

🏇برگرد که این قافله را بیمِ عَطَش نیست
🚩ما تشنه لبِ عشقِ تو هستیم علمدار


https://t.me/hakim 🕊
 🌴🏇🌊 🗡🖐🌴

امضاي حکيم

دسته بندي: تفسیر قرآن,تفسیر روایی و ولایی قرآن,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,

انسان و سرنوشت

انسان و سرنوشت

آیه شریفه « إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ » ؛ دلالت بر بُطلانِ جبر و تَفویض دارد :

زیرا هنگامی که می‌گوییم : « ایاک نَعْبُدُ » ( تنها تو را می‌پرستیم ) ، پس داراى اختیار هستیم ، نه مجبور.

این که گوئی این کنم ، یا آن کنم
خـود دلـیلِ اختیـار است ای صَنَـم

و چون می‌گوییم: « ایاک نَسْتَعِینُ » ( تنها از تو یارى می‌جوئیم ) ، پس نیاز به او داریم و امور ، مطلقاً به ما تفویض ( واگذار ) نشده است.

این نه جَبر ، این معنیِ جَبّاری است
ذکـــرِ جَبّـاری ، بـرای زاری است

تفصیل بحث در ادامه مطلب

 

ادامــه مطلب

دسته بندي: تفسیر قرآن,تفسیر روایی و ولایی قرآن,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,

تفسیر سوره فرقان توسط سید رضا نوعی ( حکیم ) - جلسه 7

تفسیر سوره فرقان توسط سید رضا نوعی ( حکیم ) - جلسه 7

تفسیر قرآن توسط سید رضا نوعی ( حکیم )

با نگرشی ولایی و بر اساس روش تفسیری قرآن به قرآن

و دروس عرفان عملی منطبق با سیره اهل بیت (ع) و نص قرآن کریم

 

سوره ی فرقان   - جلسه 7

 

(( زُهدِ عَلَوی ))

 

دانلود فایل صوتی این جلسه در ادامه مطلب

 

ادامــه مطلب

دسته بندي: تفسیر قرآن,فایل های صوتی دروس تفسیر قرآن,جلسات تفسیر قرآن,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,

تفسیر وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً

تفسیر وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً

وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً ( و پروردگارشان شرابى پاك و گوارا به ایشان بنوشاند ) (21-انسان)

صاحب مجمع البیان در ذیل آیه ی فوق ، روایتی از امام صادق(عليه السلام) آورده که ایشان در تفسیرِ شرابِ طهور، فرمودند :

(( اَی يُطَهِرُهُم عَن كُلَّ شَئٍ سِوَى الله إذ لاَ طَاهِرَ مِن تَدَنُّسِ بِشَئٍ مِنَ الأكوَانَ إلا الله ))

یعنی : ( ایشان را از هر چیز غیر از خدا ، پاک می کند زیرا طاهرِ از آلودگی چیزی از ما سوی الله وجود ندارد مگر خدای تعالی )

(مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۶۲۳)

بیـا ای شـیخ و از خمخـانه ی ما                   شرابی خور که در کوثر نباشد

از آن افیون که ساقی در مِی‌ افکند                 حریفان را نه سر ماند نه دستار

شرح تفصیلی در ادامه مطلب

ادامــه مطلب

دسته بندي: تفسیر قرآن,تفسیر روایی و ولایی قرآن,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,

دیدگاه قرآن کریم نسبت به جایگاه زن

دیدگاه قرآن کریم نسبت به جایگاه زن

1. حقيقت انسان نه مذكر است نه مونث بلکه حقیقتِ انسان به انسانیت و روحِ متعالی اوست که از مَنظرِ قرآن ، زن و مرد از یک جنس ، آفریده شده اند.                                   

                            (( فاطِرُ السَّمواتِ وَ اْلاَرْضَ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ اَنْفُسِكُمْ اَزْواجاً. )) (شورى/11)

(( آفريدگارِ آسمانها و زمين (خداست) که او براى شما مردان از جنسِ شما ، همسرانى بيافريد. ))

2. جایگاه والای زن ایجاب کرده که در قرآن کریم ، سومین سوره که از سوره های مُفصلات ( طولانی ) می باشد ، به زن ( نساء ) اختصاص یافته است .

3. متاسفانه کسانیکه از آشنائی لازم به علومِ قرآنی و ادبیاتِ عرب ندارند ، می پرسند که چرا اغلب خطاب های قرآن ، مردان هستند ؟ !
این برداشت ناصحیح از ظواهر قرآن ، ناشی از نا آشنا بودن با مختصات زبان عربی است.در زبان عربی وقتی بخواهند جمعی، که همه از زنان هستند را مخاطب قرار دهند از ضمایر و اسم‌های اشاره و دیگر خطابات مؤنث استفاده می‌کنند، اما اگر جمعِ مورد نظر، مرد باشند یا مردان و زنان همه با هم مورد خطاب قرار گیرند، از ضمایر و خطابات مُذکر استفاده می‌شود.

بنابراین در اکثر مواردی که در قرآن از خطابات مذکر استفاده شده است، زنان و مردان همه با هم مورد نظر خداوند می باشند و کلماتی مانند «المؤمنین»، «الصالحین»، «المستغفرین» و «الحامدون»، هم شامل مردان است و هم شامل زنان.
 

ادامه مباحث در ادامه مطلب

 

ادامــه مطلب

دسته بندي: تفسیر قرآن,علوم قرآنی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,

تفسیر ولائی و روائی قرآن ( آیات الولایه )

تفسیر ولائی و روائی قرآن ( آیات الولایه )

تفسیر ولائی و روائی قرآن ( آیات الولایه )
 

(( وَ الشَّمْسِ وَ ضُحَاهَا )) ( به خورشید و گسترش نور آن سوگند ) ﴿الشمس‏، 1﴾

وَ الْقَمَرِ إِذَا تَلاَهَا ( قَسَم به ماه در آن هنگام كه پشتِ سَرِخورشید درآید ) ﴿الشمس‏، 2﴾

 

طبق روایات وارده از طریق شیعه و سنی ، منظور از خورشید ( پیامبر ) و از ماه ( علی ) می باشد. البته برابر روایاتِ شیعه ، تأویلِ ( وَالنَهارِ اِذا تَجَلّی ) ظهور امام زمان (عج) است ، در روایاتِ اهلِ سنت ، ( وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها ) به بنی امیه تأویل گردیده است .


 ما در این زمینه به برخی از از روایاتی که حاکم نیشابوری ( حنفی ) نقل کرده اشاره می کنیم:

عن ابن عباس في قول الله تعالى: وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها قال(هو) رسول الله ص  وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها قال: (هو)علي بن أبي طالب  وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها قال: الحسن و الحسين  وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها قال: بنو اُمَيَّه .

 

ابن عباس في قول الله تعالى :

وَ الشَّمْسِ قال: هو النبي ص  وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها قال: (هو) عَلي  وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها قال: الحسن و الحسين  وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها قال: بنو اُمَيَّه  ( شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج‏2، ص: 434 )

 

شرح تفصیلی در ادامه مطلب
 

ادامــه مطلب

دسته بندي: تفسیر قرآن,تفسیر روایی و ولایی قرآن,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,

به دليل بروز بودن سايت لطفا از صفحات ديگر هم ديدن کنيد

مطالب تصادفي

مطالب پربازديد

فان بروز متفاوت ترین سایت تفریحی آموزشی
پرسش از حکیم در تلگرام