close
تبلیغات در اینترنت
تفسیر قرآن
loading...

پیام شیعه | Shia

متفاوت ترین سایت مذهبی

sticker حضرت فاطمه ی معصومه (س ) ، حدیثِ عشق که به ( فواطم ) شهرت دارد را اینگونه روایت نموده :

عنْ فَاطِمَةُ بِنْتَ موسَى بْن جَعْفَر (ع) قال رسول الله (ص) :

👈 ألا مَنْ ماتَ عَلى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ ماتَ شَهِيداً 👉

یعنی : پیامبر (ص) فرمودند :


stickerهمانا هر كه با مُحبتِ آل محمد بميرد ، شهید از دنیا رفته ( مرگِ او شهادت است) .sticker

📚( عوالم العلوم، ج ٢١، ص ٣٥٣ و کتاب اسنى المطالب ص 49 )

stickerمفسر بزرگ اهل سنت ( زمخشری ) در ذیل آیه ی ( 23 سوره مبارکه شوری) که خطاب به پیامبر (ص) می فرماید : (قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى ) ، روایت نموده :

أَنَّهَا لَمَّا نَزَلَتْ ، قِيلَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ ، مَنْ قَرَابَتُكَ هَؤُلاَءِ الَّذينَ وَجَبتْ عَلَيْنا مَوَدَّتهٌمْ ،قَالَ : عَلِيٌّ وَ فَاطِمَةُ وَ اِبْنَاهُمَا .

یعنی : در مورد فرموده ی خداوند که به پیامبر (ص) می فرماید : «بگو من هیچ مُزد و پاداشى بر رسالتم درخواست نمى کنم ؛ جز دوست داشتنِ نزدیکانم » از رسول اکرم (ص) سئوال شد که نزدیکان شما که طبق آیه ی مزبور ، محبت و مودّتِ آنها بر ما واجب است چه کسانی هستند ؟

👈رسول اکرم (ص) پاسخ دادند : آنها علی و فاطمه و فرزندان آن دو ( علیهم السلام ) می باشند .
sticker

stickerجالب است بدانید که زمخشری در ادامه ی تفسیرِ آیه ی مورد بحث ، حدیثی را از پیامبر (ص) در مورد محبتِ اهلِ بیت (ع) نقل می کند که روایتِ فاطمه ی معصومه (ع) را نیز دربر دارد  و ما برای اجتناب از اطاله ی کلام ، فقط به ذکر دو فراز از آن ، اکتفاء می نمائیم :

پیامبر اکرم (ص)  فرمودند :


مَن ماتَ عَلى حُبّ آلِ مُحَمَّدٍ ماتَ شَهیداً sticker اَلا وَ مَن ماتَ عَلى بُغضِ آلِ مُحَمَّدٍ ماتَ کافِراً sticker

👈یعنی : یقیناً اینگونه است که هرکس با محبت و دوستی آلِ محمد بمیرد ، شهید از دنیا رفته sticker... یقیناً هرکس با کینه و دشمنی آلِ محمد بمیرد ، کافر از دنیا رفته است sticker

📚 (( تفسیر کشاف ج2 ص977 و-978 )) . (( تصویر فوق 👆))


عشقِ تو  مرا ، اَلَسْتُ مِنْکُمْ  بِبَعید
هجرِ تو  مرا،  إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ
 
بر کُنجِ لبت نوشته یُحیی و یُمیت
مَن مَاتَ مِنَ العشق فَقَد مَاتَ شَهید

stickerبرگرفته از دروسِ تفسیر قرآن کریم سید رضا نوعی ( حکیم )sticker


امضاي حکيم

وَ اللاَّتي‏ تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبيلاً إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيًّا كَبيراً              ( سوره نساء آیه 34)

و آن دسته از زنان را كه نافرمانی می کنند ، باید نخست آنان را موعظه کنید و (اگر مطیع نشدند) در بستر از آنها دوری كنيد و ( اگر موثر واقع نشد ) تنبيه شان كنيد پس اگر اطاعت كردند به آنها ستم نکنید که همانا خدا والای بزرگوار است .


stickerقرآن کریم به منظور متنبّه شدنِ زنانی که نافرمانی می کنند ، در آیه ی فوق دستورالعملی را برای مردان تبیین فرموده است که سه مرحله دارد :

الف : فَعِظُوهُنَّ : یعنی در صورت مواجه شدن با نافرمانی زن ، ابتدا او را موعظه و راهنمائی نمائید .

ب وَ اهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضاجِعِ : اگر پند و اندرز ، مفید واقع نشد ، در بستر از آنها دوری کنید .

امام باقر(ع) فرموده : "یحوّل ظهره إلیها ، یعنی مرد ، پشت به زن بخوابد( و با این روش ، عدم رضایت خود را از رفتار همسرش ، ابراز نماید )

📚((مجمع البیان ج 3 ص44 ))

ج : وَ اضْرِبُوهُنَّ : اگر مراحل قبل در تغییر رویّه ی زن ، موثر نبود این روش اعمال می گردد . اما معنی صحیح این عبارت چیست
 

sticker اولین معنائی که از عبارت ( وَ اضْرِبُوهُنَّ  ) و ریشه ی آن (ضَرب ) به ذهن مُتبادر می شود ، کتک زدن و تنبیه یدی است و متأسفانه در خیلی از ترجمه های رایج نیز کلمه ی (  وَ اضْرِبُوهُنَّ )، به کتک زدن ، ترجمه شده ⁉️ که بنحوی منشاء سوء برداشت از آیه ی شریفه ی مذکور گردیده است .

🔘واژه ی (ضَرب ) در زبان عرب کاربردهای زیادی دارد که هیچکدام به معنی کتک زدن نیست و در قرآن کریم نیز در موارد مختلفی استعمال شده مانند : ( ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا ) ، (ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ)...

🔘بهترین معنایی که با توجه به فرهنگ لغات عرب می توان برای ( وَ اضْرِبُوهُنَّ ) در نظر گرفت ، معنای :
 👈 کناره گیری ، مَنع و اجتناب است . 👉

🔘کما اینکه پیامبر اکرم (ص) نیز عبارت ( وَ اضْرِبُوهُنَّ ) را همین گونه تفسیر فرموده اند :

وَ قَالَ النَّبِيُّ ص إِنِّي أَتَعَجَّبُ مِمَّنْ يَضْرِبُ امْرَأَتَهُ وَ هُوَ بِالضَّرْبِ أَوْلَى مِنْهَا لَا تَضْرِبُوا نِسَاءَكُمْ بِالْخَشَبِ فَإِنَّ فِيهِ الْقِصَاصَ 👈و لَكِنِ اضْرِبُوهُنَّ بِالْجُوعِ وَ الْعُرْيِ 👉حتَّى تُرِيحُوا [تَرْبَحُوا] فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة .

"در شگفتم از کسی که همسر خود را می‌زند، حال آن که خود به زدن شایسته‌تر است. زنانِ خود را با چوب نزنید که قصاص دارد، 👈ولی با سخت‌گیری در خوراک و پوشاک آنان را بزنید ( تنبیه کنید )👉تا در دنیا و آخرت آسوده باشید."

📚(( بحار الانوار ج 100 ص 249 و  جامع الأخبار ص 158 ))

🔘پس مشخص گردید که 👈منظور از عبارتِ( وَ اضْرِبُوهُنَّ) کتک زدن همسر نیست بلکه در تنگنا قرار دادنِ او از لحاظ خوراک و پوشاک است👉 ، آنهم  با رعایت اعتدال و صرفاً بمنظور بازداشتن او از نافرمانی و رفتارهای ناشایست .


stickerعده ای با توجه به برخی از  روایات مانند : (فاضْرِبُوهنَّ ضَرْباً غَيْرَ مُبَرِّح ) ، زدن همسر را (غَيْرَ مُبَرِّح ) یعنی به شکلی که منجر به سرخی یا کبودی نشود و یا (  إنّه الضرب بالسواک ) زدن او با چوب نرم و نازکِ (سواک) را مراد از کلمه ی ( وَ اضْرِبُوهُنَّ ) می دانند .

👈این تفسیر چندان مناسب به نظر نمی رسد ، زیرا اقتضای سیاق آیه ی مورد بحث ، این است که هر مرحله از مراحل سه گانه ی مزبور از مرحله ی قبل شدیدتر باشد ، حال آنکه زدن با چوبِ نازک ، آنهم به نحوی که نه درد داشته باشد نه پوست ، سرخ شود و نه کبود ، از مراحلِ قبل ( موعظه و سرزنش و قهر ) نه تنها شدیدتر نیست ، بلکه بیشتر به یک شوخی شبیه است تا تنبیه و پیداست که نمی تواند اثری بازدارنده داشته باشد .

👈لذا مناسبت ترین معنا برای ( وَ اضْرِبُوهُنَّ ) ،به استناد حدیثی که از پیامبر(ص) در بالا نقل کردیم ، بی اعتنائی به همسر و در تنگنا قرار دادن او از لحاظِ خوراک و پوشاک با رعایتِ عدالت و اعتدال ، می باشد نه کتک زدن او ( چه کم و چه زیاد ) .⛔️

✔️اکنون ابیات زیر را بعنوان حُسنِ خِتام تقدیم می نمائیم :

 

اگر باید زنی همچون زنانِ قصّه‌ها باشی
نه عَذرا دوستت دارم ، نه شیرین و نه لیلایت

که من با پاکبازی‌های وِیس  و  شورِ  رودابه
خوشت می‌دارم و دیوانگی‌های زلیخایت

مرا آن نیمه ی دیگر بدان ، آن روحِ سرگردان
كه كامل می شود با نیمه ی خود ، روحِ تنهایت

stickerبرگرفته از دروس تفسیر سید رضا نوعی ( حکیم )sticker


امضاي حکيم

🔴معنی کوثر از نگاه اهل سنت


 مفسرِ بزرگ اهل سنت ، نظام الدین نیشابوری در باره ی معنی کوثر می فرماید :

👈منظور از کوثر در قرآن ، فرزندان پیامبر (ص) از صُلبِ فاطمه (س) است 👉

زیرا سوره ی ( کوثر ) در پاسخ به کسی نازل شده که به پیامبر (ص) بخاطر نداشتن فرزند ، طعنه می زد ،

💥پس معنی کوثر ، آن است که خدا به رسول اکرم (ص) ، نسلی عطا فرموده که علیرغم کشته شدن تعداد زیادی از آنها ، همچنان در طول زمان های متوالی ،باقی هستند ولی از بنی امیه ، احدی باقی نمانده ،

💥اگر با دقت نگاه کنی خواهی دید تا چه اندازه بینِ ایشان ، علمای بزرگ وجود دارد مانند :

( امامان ) باقر ، صادق ،کاظم ، رضا ، تقی ، نقی و  زکیّ (عسگری ) علیهم السلام  و  امثالهم .

📚(( تفسیر غرائب القرآن ج 6 ص 576))

تبصره :

🔘عبارت بالا ، سخنِ فخر رازی در تفسیر مفاتیح الغیب (ج32 ص 124) می باشد که نظام الدین نیشابوری آنرا عیناً بشرح فوق ، گزارش نموده است .

🔘بر اساس محاسبه ی ابجدِ وضعی ، ( کوثر ) برابر است با عدد (60)


👈و عدد 60 نیز برابر است با ( هی فاطمه ) 👉

( یعنی فاطمه همان کوثر ) می باشد .

🔘بر اساس محاسبه ی ابجد کبیر ( انا اعطیناک ) برابر است با عدد ( 213 )


👈که عدد (213) نیز معادل است با ( زهرا ) سلام الله علیها 👉

یعنی :ای پیامبر (ص) ، ما بتو  زهرا (س) را عطا فرمودیم .


*******
  تلفیقِ نَهرِ کوثر و اموجِ سلسبیل
  پیوندِ پاکِ سوره ی
یاسین و کوثر است

*******


امضاي حکيم

🔴 فاطمه سلام الله علیها ، محورِ آیه ی تطهیر   

sticker  محّدثِ بزرگِ اهلِ سنت ، حاکم نیشابوری روایت کرده :

📜 هنگامی که رسول خدا (ص) مشاهده نمود ، رحمتِ خداوند ( یعنی وحی ) در حالِ فرود آمدن است، فرمود :

نزدِ من بیاورید ! (صفیه) گفت : چه کسی را ای رسول خدا ؟

⚡️ فرمود : اهل بیتِ من ،علی، فاطمه، حسن و حسین را بگوئید نزدِ من آیند .

آن گاه که ایشان آمدند ،پیامبر اکرم (ص) (کساء) خویش را بر آنها افکند و سپس دستهای مبارکش را بلند کرد و فرمود :

🙏 خداوندا ، اینان ( آلِ ) من می باشند ، پس بر محمد و آلش درود فرست ، ‌

👈 آنگاه خداوند متعال این آیه ی را نازل فرمود :

 (إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا ).

📚(( المستدرک علی الصحیحین ، حاکم نیشابوری ج 3 ص 160))

(( تصویر بالا sticker ))

 ✅تحلیل اجمالی حدیث :

حاکم نیشابوری ، می گوید :هذا حدیث صحیح الاسناد ،

یعنی : سند این حدیث صحیح است و در ادامه تأکید می کند این حدیث ،نحوه ی درستِ صلوات فرستادن به اهلِ بیت و آلِ پیامبر (ص) را به همگان می آموزد که همانند پیامبر (ص) آنطوری که در متن حدیث آمده ، می بایست بگوئیم :


sticker( أللّهمّ صَلِّ عَلی مُحمَّدٍ و عَلی آلِ مُحَمَّد )sticker

🔘 اما متاسفانه برخی ( آل ) را حذف و به جای آن ( اصحاب ، صحبه) را جایگزین نموده اند ❗️

حال آنکه از مجموع 353 حدیثی که در مورد صلوات ،در منابع معتبرِ اهل سنت وجود دارد حتی یک مورد نیز صلواتِ بر اصحاب ، وارد نشده ❗️
sticker

💥بلکه از صلوات فرستادنِ بدونِ ( آل ) بعنوانِ صلواتِ اَبتَر و ناقص یادشده و از آن نهی گردیده است . 🚫

📚(( الصواعق المُحرقه ج 1 ص 430))

🔘محورِِ آیه ی تطهیر ، زهرای اَطهَر (س) است ، کما اینکه در حدیثِ معتبر کساء نیز ، خداوند پنج تنِ آلِ عَبا را با محوریتِ زهراء (س) به جبرئیل معرفی می کند :

👈فقالَ عَزَّوَجَلَّ هُمْ اَهْلُ بَیتِ النُّبُوَّةِ ... هُمْ فاطِمَةُ وَ اَبُوها وَ بَعْلُها وَ بَنُوها فَقالَ جِبْراَّئیلُ یا رَبِّ اَتَاْذَنُ لی اَنْ اَهْبِطَ اِلَی الارْضِ لاِکونَ مَعَهُمْ سادِساً ...

🔘آیه ی تطهیر ، در شأنِ اهلِ بیت و آلِ پیامبر (ص) نازل شده و ایشان نیز در حدیثِ فوق به بهترین شیوه ، مصادیقِ عینی آن ( یعنی علی ، فاطمه ، حسن و حسین ) علیهم السلام را مشخص فرموده اند. در روایت دیگری نیز در منابع اهل سنت به همین موضوع تصریح شده :

قال رسول اللّه صلى الله علیه وآله: «أُنْزِلَتْ آیَةُ التطْهِیرِ فِیْ خَمْسَةٍ فِیَّ، وَفِیْ عَلیٍّ وَحَسَنٍ وَحُسَیْنٍ وَفاطِمَة».

یعنی : پیامبر (ص) فرمودند : آیه ی تطهیر در خصوص 5 نفر نازل شد: ( بر من و علی و حسن و حسین و فاطمه علیهم‌السلام ).

📚(( إسعاف الراغبین ص 116 و صحیح مسلم، كتاب فضائل الصحابة ))

🔘تاکنون حتی یک حدیث هم از طریق اهل سنت وارد نشده که همسرانِ پیامبر (ص) نیز مشمولِ این آیه باشند بلکه بالعکس ، عایشه و ام سلمه ، خود روای حدیثِ کساء می باشند .

📚( صحیح مسلم ج4 ص 1883) ( السنن البیهقی، ج۲ ص۲۱۲) ( تفسیر طبری، ج۲۰،ص۲۶۳ )( تفسیر ابن کثیر ج۳،ص۴۹۳ )(تفسیر الدرالمنثور،سیوطی ج۶،ص۶۰۵)


امضاي حکيم

🔴فدک ، هدیه ی اختصاصی پیامبر (ص) به فاطمه (س)sticker


stickerاین فقط اعتقاد شیعه نیست ، علمای اهل سنت نیز همین را می گویند .


🔘ابن حجر عسقلانی در کتاب ( المطالب العالیه ) از ابوسعید خدری روایت کرده که وقتی آیه ی (وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ ) (سوره اسراء آیه 26) نازل گردید :


( دَعَا رَسُولُ الله صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فاطمة رَضِیَ الله عَنْها وَأَعْطَاهَا فَدَکًا)
stickerپیامبر (ص) فاطمه (س) را خواست و فدک را به ایشان بخشید .
📚(( المطالب العالیة بزوائد المسانید الثمانیة ج15 ص192...🔙 تصویر فوق
sticker ))

🔘این موضوع را سایر علمای سرشناس اهل سنت نیز روایت کرده اند ، از جمله : sticker
stickerسیوطی در تفسیر الدر المنثور  ج 5 ص 273 همین روایت را آورده .
stickerحاکم حسکانی در شواهد التنزیل ج 1 ص 441
((بنابه نَقلِ ایشان ، پیامبر (ص) در ادامه فرمودند : هَذَا قَسْمٌ قَسَمَهُ اَللَّهُ لَكِ وَ لِعَقِبِكِ . یعنی : این فدک را خداوند روزی تو و ذریه ی تو قرار داده ))

sticker ابویعلی در مُسند  ج 2 ص334 گفته: (دَعَى النَّبِيُّ صلي الله عليه وسلم فَاطِمَةَ وَأَعْطَاهَا فَدَكَ.)
stickerمسعود البغوي در تفسیر معالم التنزیل ج4 ص197باستناد حدیث منقول از پیامبر (ص) به همین موضوع تصریح کرده .

:محمد شوکانی در کتاب فتح القدیر ج 3 ص 224  از ابن عباس روایت کرده sticker

لما نزلت (وآت ذا القربى حقه) أقطع رسول الله صلى الله عليه وسلم فاطمة فدکا(یعنی : وقتی که آیه ی مزبور نازل شد ، پیامبر صلی الله علیه و آله فدک را به فاطمه تخصیص داد . )

stickerتو خود حدیثِ مفصل بخوان از این مُجمَل

stickerحقِّ ذِی القُربی اَدا  شد بعدِ تو  یا مصطفیsticker
stickerکوثرِ  قرآن  فدا  شد بعدِ  تو یا مصطفیsticker
stickerتازیانه خوردن و ناله کشیدن از جگر stickersticker
stickerقسمتِ آل عبا شد بعدِ تو یا مصطفی sticker

sticker******sticker
stickerقضاوت منصفانه با شما sticker


امضاي حکيم

🔴اهل سنت نیز می گویند در قیامت از ولایتِ علی (ع) سئوال می شود .


stickerتعجب نکنید ⁉️


👈این را یکی از علمای سرشناسِ اهل سنت ، ( ابن حجرِ هیثمی ) می گوید ❗️


 شرح ماجرا :


ابن حجر هیثمی ، علیرغم اینکه از دشمنان سرسختِ شیعه می باشد و کتابِ«الصَّواعِق‌ُ المُحْرِقَه عَلَی اَهْل‌ِ الرّفْضِ و البِدَعِ و الزّنْدِقَه» را بر علیه شیعه تألیف نموده ، در مورد معنی آیه 24 سوره صافات (وَقِفُوهُمْ ۖ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ) از قول پیامبر (ص) روایت کرده :


أخرج الديلمي عَن أبي سعيد الْخُدْرِيّ أَن النَّبِي صلى الله عَلَيْهِ وَسلم قَالَ : وقفوهم إِنَّهُم مسؤولون عَن ولَايَة عَليّ . و کأن هذا هو مراد الواحدی بقوله روی فی قوله تعالى  (وقفوهم إنهم مسؤولون) أی عن ولایة علی وأهل البیت.


رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

👈مردم متوقف می‌شوند تا در مورد ولایت علی (علیه السلام) از آن‌ها پرسیده شود.


و این همان کلام واحدی است که گفته : آنها را متوقف سازید که باید بازپرسی شوند یعنی از ولایتِ علی (ع) و اهل بیت [علیهم السلام] ، سوال می شود.


📚(( الصواعق المحرقة، تألیف ابن حجر مکی، جلد ۲، صفحه ۴۳۷، چاپ مؤسسة الرسالة ...🔙 تصویر فوق👆))


🔘سایر علمای بزرگ اهل سنت نیز به اینکه در قیامت از ولایت علی (ع) و اهل بیت (ع) سئوال می شود صراحتاً اذعان و اعتراف نموده اند:
stickerبعنوان نمونه 👇👇👇


📚(( آلوسی ، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، ج‏12، ص 78 - جمال الدین الزرندی الحنفی ،کتاب نظم درر السمطین فی فضائل المصطفى والمرتضى والبتول والسبطین، ص 144 - تذکرة الخواص، سبط بن جوزی، منشورات رضی، نجف اشرف: ص  22 - الحاکم الحسکانی، شواهد التنزیل، ج 2، ص 162- قندوزی حنفی کتاب ینابیع الموده لذوی القربى، ج ۱، ص334- ابن مردویه ، کتاب مناقب علی بن أبی طالب (ع) وما نزل من القرآن فی علی (ع)ص312- المناقب الخوارزمی ص 275- فرائد السمطین للجوینی، ج 1، ص - 289- الریاض النضرة، ج 3، ص116 ))

👈اکنون قضاوتِ منصفانه با شما 👉

ما بی علی ، بهشتِ خدا را نخواستیم 
 اصلاً
بهشت ، دیدنِ رُخسارِ حیدر  است

                                                                                      
sticker..... sticker.....sticker


امضاي حکيم

🔴قبولی توبه ی آدم (ع) به حُرمَتِ اهلِ بیت (ع)⁉️

sticker تعجب نکنید sticker


🔘این فقط حرفِ شیعه نیست ،بلکه دانشمندانِ بزرگِ اهل سنت نیز همین اعتقاد را دارند :
stickerجلال الدین سیوطی ، مفسر و مُحدّثِ بزرگِ اهلِ سنت ، در تفسیر معروفش ( الدر المنثور ) این حدیث را ذیل آیه 37 سوره ی مبارکه ی بقره آورده :


ابن عباس گويد : از پيغمبر(ص) پرسيدم ، كلماتى كه آدم از پروردگارِ خود دريافت نمود و به بركتِ آن كلمات ،خداوند توبه ی آدم را پذيرفت چه بود ؟


پیامبر (ص) فرمود :


👈 آدم ، خدا را به حقِّ محمّد و على و فاطمه و حسن و حسين خواند ، تا توبه‌اش را بپذيرد و خداوند نیز توبه‌اش را ( به احترامِ آنها ) قبول كرد.


📚( الدر المنثور في تفسير المأثور، سیوطی ج‏1،ص 60 ،61 )


stickerحاکم نیشابوری( محدث بزرگ اهل سنت )در مورد این حدیث گفته : هذا حديث صحيح الاسناد.


 یعنی 👈اين حدیث از نظر سند ، کاملا صحيح است .👉


📚( حاکم نيشابوري ، المستدرک  ج 2 ، ص 672 ، ح 4227 )

🔘ابوسعید ابوالخیر که شافعی مذهب است فرموده :


یا رب به محمد و علی و زهرا
یا رب به حسین و حسن و آلِ ‌عَبا
کز لطف برآر حاجتم در دو  سَرا
بی‌منّتِ خلق ، یا عَلیِّ اَعْلی

🔘و اما سخن پایانی اینکه :


مُرده را، ما خود مَسیحا  می‌کنیم
درد را، عینِ مُداوا  می‌کنیم
ما رهانیدیم یوسف را  ز چاه
ما مَدَد  کردیم، شد دور از گناه
توبه را ما یادِ  آدم داده‌ایم
ما برائت را به مریم داده‌ایم
هر عدم را، جودِ ما موجود کرد
«بوالبشر» را نورِ ما مسجود کرد

sticker*************sticker


امضاي حکيم

sticker آیا عُمر ، دخترش را زنده بگور کرده sticker


🔘عمر می گوید نمی دانم به قساوتِ  و بی رحمیِ خود ، گریه کنم  و  یا به حماقتم بخندم  ... sticker


🔘قرآن کریم در آیات 8 و 9 سوره ی تکویر می فرماید :
وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ  *  در قیامت از آنها در مورد دختران زنده بگور ، سئوال خواهد شد .
بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ *  به كدامين گناه ، كشته شدند ؟

 
🔘اکنون،شرح ماجرا را از زبانِ عُمر ، آنهم به استناد منابع معتبر اهل سنت ( همراه با اسکن صفحات مورد استناد ) در نوشتار زیر مطالعه کنید .

                        stickerstickerstickersticker

 


امضاي حکيم


🔴همه ی انبیاء به ولایتِ رسول اکرم و علی (ع) مبعوث شده اند⁉️


👈 تعجب نکنید 😳

این فقط حرف شیعه نیست ، بلکه ادعای بزرگترین محدث و دانشمند اهل سنت ( حاکم حسکانی ) صاحب کتاب شواهد التنزیل می باشد .

🔘حاکم حسکانی در کتاب شواهد التنزیل ( در ذیل آیه ی 45 سوه ی زخرف ) این روایت را آورده است :

حَدَّثَنِي أَبُو اَلْحَسَنِ اَلْفَارِسِيُّ حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ أَحْمَدَ ، حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ بْنِ سُفْيَانَ اَلْكُوفِيُّ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ اَلْحَسَنِيُّ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ اَلْعَطَّارُ حَدَّثَنَا عَبَّادٌ ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ فُضَيْلٍ ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُوقَةَ . قَالَ: وَ حَدَّثَنَا أَبُو سَهْلٍ سَعِيدُ بْنُ مُحَمَّدٍ ، حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ اَلْكِرْمَانِيُّ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ عُثْمَانَ اَلْحَافِظُ ، حَدَّثَنَا عُبَيْدُ بْنُ كَثِيرٍ ،حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ اَلْأَحْمَسِيُّ حَدَّثَنَا اِبْنُ فُضَيْلٍ ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُوقَةَ ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ عَنْ عَلْقَمَةَ وَ اَلْأَسْوَدِ ، عَنِ اِبْنِ مَسْعُودٍ قَالَ: قَالَ: لِي رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : - لَمَّا أُسْرِيَ بِي إِلَى اَلسَّمَاءِ إِذَا مَلَكٌ قَدْ أَتَانِي فَقَالَ لِي: يَا مُحَمَّدُ سَلْ مَنْ أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ - مِنْ رُسُلِنَا عَلَى مَا بُعِثُوا - قُلْتُ: مَعَاشِرَ اَلرُّسُلِ وَ اَلنَّبِيِّينَ عَلَى مَا بَعَثَكُمُ اَللَّهُ قَالُوا: عَلَى وَلاَيَتِكَ يَا مُحَمَّدُ وَ وَلاَيَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ .

 
stickerرسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
 
در معراج و سیری که در ملکوت آسمان‏‌ها داشتم ، فرشته‌اى نزد من آمد و عرض کرد: ای محمد ! از آن‌ها که ‏قبل از تو ، به رسالت رسیده‌اند سوال کن که بر چه عقیده‌ای مبعوث شده‌اند ؟


من نیز از آنها سئوال کردم :ای پیامبران و ای رسولان الهی ؛ شما قبل از من بر چه عقیده‌ای به رسالت برانگیخته شدید؟

همه ی آنها پاسخ دادند که :

👈قالُوا: عَلَى وَلاَيَتِكَ يَا مُحَمَّدُ وَ وَلاَيَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ .👉

یعنی :همه ی رسولان و انبیاء پاسخ دادند که ما بر ولایت تو و ولایتِ علی بن ابی طالب (علیه السلام)  مبعوث شدیم .


کیستم من ؟ پای  تا سَر ، نسخه‌ای از زلفِ او
تیره روزی بیقرار ، آشفته حالی ، درهمی


امضاي حکيم

sticker(( آیه ی ولایت از نگاه اهلِ سُنَّت)) sticker
sticker((إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آَمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ.))


ترجمه : ولی شما فقط خدا، پیامبر و مؤمنانی هستند که نماز را به پا داشته، در رکوع زکات می‌دهند. ( سوره مائده آيه 55 )
stickerنه تنها شیعه بلکه اغلبِ عُلَمای اهلِ سنت ،شأنِ نزولِ آیه ی فوق که به آیه ی ولایت ، مشهور می باشد را ،ماجرای بخشیدنِ انگشتری توسطِ علی (ع) در نماز به سائل ، می دانند .
sticker در این خصوص ذیلاً به نَقلِ دو روایت از منابع اهل سنت و یک روایت از طریق شیعه ، اکتفاء می کنیم :
stickerطبراني كه مُحدثانِ بزرگ اهل سنت می باشد از زيد بن حسن از جدش از عمار نقل مي كند كه اميرالمؤمنين (ع) در حال ركوع ، مشغول خواندن نماز مستحبي بود و انگشترش را از انگشتش درآورد و به سائل داد و اين قضيه به نبي مُكرَّم خبر داده شد و  آنگاه بر پیامبر اکرم (ص )  اين آيه نازل شد:
stickerفقرأها رسول الله صلي الله عليه وسلم ثم قال من كنت مولاه فعلي مولاه.
stickerبعد از اين كه ، آيه ی فوق نازل شد و آنرا بر مردم قرائت كرد ، پیامبر (ص ) فرمود: هر کس که من مولای اویم ، علی (ع) مولای اوست .


📚((المعجم الأوسط، ج 6، ص 218 و مناقب علي بن أبي طالب ( ع ) وما نزل من القرآن في علي ( ع )، أحمد بن موسي ابن مردويه الأصفهاني، ص 235 و تخريج الأحاديث والآثار، الزيلعي، ج 1 ص 410 و الدر المنثور في التفسير بالمأثور، جلال الدين السيوطي، ج 2، ص 293 ، شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج‏1، ص: 223))
stickerبنابر این معلوم مي شود كه عبارت «من كنت مولاه» مخصوص واقعه ی غدير نيست بلکه در چند جای دیگر، رسول اکرم (ص) عبارتِ «مَن كُنتُ مولاه فَعَلِيٌّ مَولاه» را بیان فرموده است.
sticker امام المشککین  فخررازی در تفسیر کبیرش (مفاتیح الغیب)، می نویسد : «این آیه در شأن علی (ع) نازل گشته است و عُلَما  بر این موضوع معتقدند که اَدای زکات در حالِ رکوع واقع نشده است مگر از علی(ع) »


📚(تفسیر کبیر مفاتیح الغیب ، ج 11، ص 30)
sticker از "عمر بن خطاب" نقل شده که گفته است :


 (( وَاللهِ لَقَدْ تَصَدَّقْتُ بِاَرْبَعینَ خاتَماً وَ اَنَا راکِعٌ لِیَنْزِلَ فِیَّ ما نَزَلَ فی عَلِیِّ بْنِ اَبی طالِبٍ فَما نَزَلَ ))
ترجمه : به خدا سوگند! چهل انگشتر در حال رکوع داده‌ام تا در حق من نیز آنچه در حق علی بن ابی طالب نازل شده است، نازل شود؛ ولی نازل نشد .
sticker


📚((  نور الثقلین، ج1، ص648، ذیل حدیث 269؛ البرهان، ج2، ص 318، ذیل حدیث 3167 - بحارالانوار، جزء 35، صفحه  184)) 
sticker از این سخن عمر معلوم می‌شود که او نیز به این فضیلت خاص حضرت علی علیه السلام اعتراف داشته است و چون نمی‌توانست این فضیلت را انکار نماید؛ لذا سعی می‌کرد او نیز صاحبِ فضیلتی مثل حضرت علیه السلام باشد که بنا به اذعان خودش ، اینگونه  نشد.

برو ای گدای مسکین ، دَرِ خانه ی علی زَن
که نگینِ پادشاهی ، دهد از کَرَم گدا را

stickerبرگرفته از تفسیر سوره مائده توسط سید رضا نوعی ( حکیم )sticker


امضاي حکيم

إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً ( احزاب 33)

ترجمه : (بی‌گمان، خدا اراده کرده است تا آلودگی را از شما اهل بیت [پیامبر] بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند   (.

تفسیر کلامی و تطبیقی آیه تطهیر :

نه تنها شیعه معتقد است که اهلِ بیتِ پیامبر (ص) ، علی (ع) ، زهرا (س) و حسنین (ع) می باشند ، بلکه عده ی زیادی از علمای اهل سنت نیز در این موضوع با شیعه هم عقیده هستند . اکنون ما در تفسیر کلامی و تطبیقی خود بر آیه ی تطهیر ، بدون هیچ ابراز نظری از ناحیه ی خود و شیعه ، صرفاً به نقل دیدگاه علمای ثقه ی اهل سنت و پاسخ آنها به بسیاری از شبهات مطروحه در مورد آیه تطهیر ، بسنده می نمائیم :

1- ابن تِیمیّه حَرّانیِ حَنبَلی ، معروف به( اِبنِ تِیمیّه ) که از دشمنانِ سَرسختِ شیعه و تئوریسینِ وهابیت می باشد در یکی از تالیفاتش بنام منهاج السنه ، می گوید :

( والحسن والحسين من أعظم أهل بيته اختصاصا به كما ثبت في الصحيح أنه دار كساءه على علي وفاطمة وحسن وحسين ثم قال اللهم هؤلاء أهل بيتي فأذهب عنهم الرجس وطهرهم تطهيرا ).

ترجمه : حسن و حسين از مهمترين و بزرگترين اعضاي خاندان پيامبرند، همانگونه كه در خبر صحيح آمده است كه رسول خدا عَبا ( کساء ) را روي بدن علي و فاطمه و حسن و حسين كشيد، سپس عرضه داشت: خداوندا اينان اهل بیتِ من مي باشند، پليدي را از آنان دور و پاكشان فرما.

( منهاج السنة النبوية ج4/ص561)

2-آلوسی ، مفسر بزرگ و معروف اهل سنت ؛ تصریح نموده :

( أن النساء المطهرات غير داخلات في أهل البيت الذين هم أحد الثقلين )

ترجمه : زنان پيامبر (ص) به هيچ‌ وجه ، مشمولِ أهل بيت ، كه يكي از مصادیقِ بارزِ ثقلين هستند، نمي‌شوند

(روح المعانی آلوسی ج22 ص16)

همچنین ایشان در جاي ديگری از تفسیرش (روح المعانی) به صراحت مي‌گويد:

( و أخبار إدخاله علياً و فاطمة و ابنيهما رضي الله تعالى عنهم تحت الكساء و قوله اللهم هؤلاء أهل بيتي و دعائه لهم و عدم إدخال أم سلمة أكثر من أن تحصى ، و هي مخصصة لعموم أهل البيت بأي معنى كان البيت.)

(روح المعاني، ج22، ص14)

ترجمه : رواياتی که دلالت می‌کند پيغمبر اکرم ، علي و زهرا و فرزندانشان را تحت کساء آورده است و همچنين فرموده: خدايا اينها اهل بيت من هستند و امّ سلمه را هم داخل در اهل بيت نکرده است، خارج از حدّ شمارش است و اين روايات عموم اهل بيت به هر معنا که باشد را تخصيص می‌زند.

3- در تاریخ کبیر بخاری آمده است: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بعد از این‌که آیه تطهیر نازل شد تا نه ماه هرروز صبح به درب خانه حضرت علی و فاطمه زهراء (علیهما السلام) می‌آمدند و این آیه را تلاوت می‌نمودند.

( بخاری، تاریخ کبیرج9، ص25)

4- زید بن ارقم که یکی از صحابه ی بزرگ و معروف می باشد بنابه نقل صحیح مُسلِم ، تصریح می کند که همسران پیامبر ، اهل بیتِ او محسوب نمی گردند :

عَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ قَالَ دَخَلْنَا عَلَيْهِ فَقُلْنَا لَهُ لَقَدْ رَأَيْتَ خَيْرًا لَقَدْ صَاحَبْتَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَصَلَّيْتَ خَلْفَهُ وَسَاقَ الْحَدِيثَ بِنَحْوِ حَدِيثِ أَبِي حَيَّانَ غَيْرَ أَنَّهُ قَالَ أَلَا وَإِنِّي تَارِكٌ فِيكُمْ ثَقَلَيْنِ أَحَدُهُمَا كِتَابُ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ هُوَ حَبْلُ اللَّهِ مَنْ اتَّبَعَهُ كَانَ عَلَي الْهُدَي وَمَنْ تَرَكَهُ كَانَ عَلَي ضَلَالَةٍ وَفِيهِ فَقُلْنَا مَنْ أَهْلُ بَيْتِهِ نِسَاؤُهُ قَالَ لَا وَايْمُ اللَّهِ إِنَّ الْمَرْأَةَ تَكُونُ مَعَ الرَّجُلِ الْعَصْرَ مِنْ الدَّهْرِ ثُمَّ يُطَلِّقُهَا فَتَرْجِعُ إِلَي أَبِيهَا وَقَوْمِهَا أَهْلُ بَيْتِهِ أَصْلُهُ وَعَصَبَتُهُ الَّذِينَ حُرِمُوا الصَّدَقَةَ بَعْدَهُ .

ترجمه : از ( زَيْدِ بْنِ أَرْقَم ) سئوال شد كه اهل بيت رسول خدا چه کسانی هستند ؟ آیا همسرانِ پیامبر، اهل بیتِ او می باشند ؟ زید پاسخ داد : قَالَ لَا وَايْمُ اللَّهِ یعنی : به خدا سوگند که اینگونه نیست ( همسران پیامبر بعنوان اهل بیتِ ایشان محسوب نمی گردند ) اما همسرِ یک مرد ، ممکن است مدتی با شوهرش زندگی کرده و سپس از وي طلاق گرفته وبه نزد خانواده وبستگانش باز گردد . در صورتیکه اهل بيتِ رسول خدا ، افرادي هستند كه از اصلِ او بوده و بعد از ایشان ، صدقه بر آنان حرام شده است .

( صحيح مسلم ج4/ص1874 كتاب فضائل الصحابة باب من فضائل علي بن أبي طالب )

5- طحاوي که اهل سنت از او به الإمام المحدث الفقيه المفسر ، تعبير مي‌کنند و کتابهاي او هم کتاب درسي است در کتاب شرح مشکل الآثارش مي‌گويد:

( فدلّ ما روينا في هذه الآثار مما کان من رسول الله الي ام سلمة مما ذكر فيها لم يرد به أنها كانت ممن أريد به مما في الآية المتلوة في هذا الباب وأن المرادين بما فيها هم رسول الله صلى الله عليه وسلم وعلي وفاطمة وحسن وحسين عليهم السلام دون من سواهم )

ترجمه : آنچه که ما نقل کرديم از اين آثار از نبي مکرم صلي الله عليه و آله و سلم، از ام سلمه و غيره ، مراد نبي مکرم و علي و فاطمه و امام حسن و امام حسين سلام الله عليهم اجمعين هستند و غير از اينها کس ديگري مراد اين آيه نيست.

(شرح مشکل الآثار، ج2، ص 244، 245)

6- قابل توجه آن عده ای که می گویند ، سیاق آیه ی تطهیر ، دلالت می کند که اهل بیت ، همسران پیامبر می باشند :

مقريزي در کتاب امتاع الأسماع ( در پاسخ به این گروه ) مي‌گويد:

أما الاجماع: فلأنّ الأمّة اتّفقت علي أنّ لفظ أهل البيت إذا أطلق إنما ينصرف إلي من ذکرناه دون النساء و لو لم يکن إلا شهرته فيهم کفي و إذا ثبت بما ذکرناه من النص و الأجماع أن أهل البيت علي و زوجته و ولداه فما استدللتم به من سياق الآية و نظمه علي خلافه لا يعارضه.

ترجمه :امت اجماع دارند بر اينکه هر وقت کلمه اهل‌بيت ، اِطلاق شود این عنوان ، به (علي، زهرا، حسن و حسين سلام الله عليهم اجمعين )انصراف دارد نه به زنان پيامبر (ص) و اگر غير از اين شهرت  و اجماع در ميانِ امتِ اسلام ،که اهلِ بيت را مُنحصِر به اين چهار نفر می دانند ، دلیلِ دیگری نداشتیم ، همین اجماع ،به تنهائی برای اثباتِ موضوع کافي بود. حال آنکه ما ثابت کرديم که هم از نظر روایات مُتواتر و صحیح و هم از نظر اجماع ، منظور از اهل‌بيت ، علي ، همسرِ علي و فرزندانِ علي می باشند ، بنابر اين کسانیکه مي‌گويند سياق آيه ی ( تطهیر ) دلالت مي‌کند که مُراد ، زنانِ پيغمبر است ، اينها در برابر اجماع و نُصوص ، هيچگونه مقاومتي نمي‌توانند داشته باشند.

( امتاع الأسماع صفحه 388 )

اين سخن عالم بزرگی از اهل سنت ، جناب مقريزي است نه صرفا حرف شيعه ، همانطور که می بینیم او مي‌گويد در اين مسئله اجماع وجود دارد ، (خوب است که اینرا هم بدانیم که اهل سنت حتي ابن تيميه منکر اجماع را کافر مي‌دانند .)

7-یکی از دلایل اینکه همسران پیامبر ، مشمول آیه ی تطهیر نمی گردند ، آمدن ضمایر مذکر می باشد یعنی اگر مخاطب آیه همسران پیامبر بود می بایست به جای "عَنکُم"، "عَنکُنَّ" و به جای "یطَهِّرَکُم"، "یطَهِّرَکُنَّ" می‌آمد .

قاضي ابو المحاسن يوسف بن موسي حَنَفي در کتاب المختصر من مُشکل الآثار در صفحه 267 ضمن تایید همین نظریه ،  می فرماید:

والكلام لخطاب أزواج النبي (صلى الله عليه وآله) تم الى قوله: ((وأقمن الصلاة وآتين الزكاة)), وقوله تعالى: ((إنما يريد الله ليذهب عنكم الرجس أهل البيت)) استئناف تشريفاً لأهل البيت وترفيعاً لمقدارهم ، ألا ترى أنه جاء على خطاب المذكر فقال (عنكم) ولم يقل عنكن! فلا حجة لأحد في إدخال الأزواج في هذه الآية, يدل عليه ما روي ان رسول الله (ص) كان إذا أصبح أتى باب فاطمة (س)

فقال: (السلام عليكم أهل البيت إنما يريد الله ليذهب عنكم الرجس أهل البيت ويطهركم تطهيرا).

ترجمه : اين آيه شريفه تطهير استيناف و ابتداي کلام است (ارتباط به قبل و بعد ندارد ) واين  نشان مي‌دهد که خداوند سبحان خواسته تا جايگاه رفیع اهل‌بيت را براي مردم بيان کند. آيا نمي‌بيني اينجا خطاب، با صيغه  مذکر است؟! پس به این ترتیب ،آن کسي که بخواهد زنانِ پيغمبر را داخل آيه تطهير کند هيچ دليل و حجتي ندارد. یکی از ادله ی محکم ما روایتی است که پیامبر هرروز صبح به درب خانه ی فاطمه (س) می آمد و او اهل خانه اش را اینگونه مخاطب قرار می داد :

سلام برشما ای اهل بیت ، بدریستکه خدا اراده فرموده که فقط شما را از هرگونه رجس ، پاک فرماید .

( المختصر مِن مُشکل الآثار في باب أهل البيت ج 2 ص 267)

قسطلانی نیز اجماع را بر همین نظر دانسته و می گوید :

الجمهور على أنّهم: على وفاطمة والحسن والحسین. قال: وحجة الجمهور قوله تعالى: عَنْکُمُ، وَیُطَهِّرَکُمْ «2» ب «المیم» ولو کان للنساء خاصة لقال: عنکن .
ترجمه : (ابن عطیة می گوید ) : جمهور ( یعنی اکثریت ) علمای اهل سنت ، نظرشان این است که منظور از اهل بیت در آیه علی و فاطمه و حسن و حسین ( علیهم السلام ) هستند و دلیل آنها ضمیر( ک ) می باشد که در واژه های عنکم و یطهرکم با ( میم ) ذکر شده و اگر این آیه شامل زنان پیامبر می شد ، می بایست به جای واژه عنکم خداوند واژه عنکن را یعنی به صورت مؤنث در این آیه می آورد.
( المواهب اللدنیه ج3ص340 و ص361 المکتب الاسلامی) .

8-هیچکدام از همسران پیامبر (ص) تاکنون ، ادعای اهل بیت بودن را نداشته بلکه اغلبِ آنها خود ، راوی احادیثی هستند که صراحتاً ، مقام اهل بیت بودن را  ویژه ی ( علی ، فاطمه ، حسن و حسین ) می داند . بعنوان نمونه  یکی از همسرانِ  پیامبر ، بنام  اُمِّ سَلَمِه ، خودش می گوید :

( فرفعت الكِساء لأدخل معهم فجذبه من يدي وقال: إنّك على خير. )

یعنی : به پیامبر عرض کردم که آیا من از اهل بیت نیستم ؟ و خواستم وارد کِساء شوم که پیامبر ممانعت کرده و فرمودند : تو جایگاه نیکوئی داری ( ولی از اهل بیت من نیستی ) .

( مسند أحمد ج 6 ص 323، المعجم الكبير للطبراني ج 3 ص 53)(صحيح سنن الترمذي، الألباني ج 3 ص 306 ح 3205) (المستدرك حاکم نیشابوری : 416/2، 146/3 ) (مسند احمد، ج 6، ص 292، تفسیر ابن کثیر، ج 3، ص 484 )

9- از جناب عایشه نیز روایات عدیده ای در منابع صحیح برادارانِ اهل سنت در بابِ اینکه اهل بیت ، اختصاص به علی و زهرا و حسنین (ع) دارد نقل شده که اینک به یک نمونه از آنها ، ذیلاً اکتفاء می کنیم :

عن صَفِيَّةَ بِنْتِ شَيْبَةَ، قَالَتْ: قَالَتْ عَائِشَةُ: خَرَجَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم غَدَاةً وَعَلَيْهِ مِرْطٌ مُرَحَّلٌ مِنْ شَعْرٍ أَسْوَدَ فَجَاءَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ فَأَدْخَلَهُ ثُمَّ جَاءَ الْحُسَيْنُ فَدَخَلَ مَعَهُ ثُمَّ جَاءَتْ فَاطِمَةُ فَأَدْخَلَهَا ثُمَّ جَاءَ عَلِيٌّ فَأَدْخَلَهُ ثُمَّ قَالَ (إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا) .

ترجمه :عائشه گفت که رسول خدا صبح هنگام بيرون رفتند و بر روي دوش ايشان کسائی طرح دار از موي سياه بود، حسن بن علي آمد، او را در زير کساء گرفت، حسين آمد  او را نيز وارد کرد، فاطمه نیز آمد و ایشان را وارد نمود ، سپس علي آمد او را نيز وارد در زیر کساء کرد، سپس فرمود: خداوند مي خواهد از شما اهل بيت پليدي ها را دور کند و شما را پاک نماید .

( صحيح مُسِلم باب فضائل أهل بيت النبي حدیث 2424) و ( سنن النسائی الکبری ج 5 ص 113) (تاریخ ابن عساکرحدیث 3179) ( تفسیر الدرالمنثور سیوطی ج 5 ص 198 )

10- جلال الدین سیوطی یکی از مفسران بزرگ اهل سنت نیز در تفسیرش بنام الدرالمنثور ، روایات زیادی( از جمله روایت منقول از عایشه که در بند 9 بالا به آن اشاره شد ) را درمورد اینکه آیه تطهیر در شأن علی و زهرا و حسنین (ع) نازل شده نقل کرده که به یکی دیگر از این احادیث ذیلا اشاره می گردد :

و أخرج ابن جرير و ابن أبى حاتم و الطبراني عن أبى سعيد الخدري رضى الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم نزلت هذه الآية في خمسة في و في علي و فاطمة و حسن و حسين إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرا.

یعنی : رسول خدا (ص) فرمودند که : آیه ی تطهیر در مورد پنج تَن ، نازل شده : من ، علی ، فاطمه و حسنین (ع) .

( تفسیر الدرالمنثور سیوطی ج 5 ص 198 ) (ابن عساکر در کتابش نام الاربعین ص 106مشابه همین حدیث را نقل کرده)

11-"ابوبکر الآجری" عالم مشهور اهل سنت را در مورد شان نزول آیه تطهیر ، در کتاب "الشریعة" می نویسد:

(قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَیْنِ رَحِمَهُ اللَّهُ: هُمُ الْأَرْبَعَةُ الَّذِینَ حَوَوْا جَمِیعَ الشُّرَفِ , وَهُمْ: عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ , وَفَاطِمَةُ , وَالْحَسَنُ وَالْحُسَیْنُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ)

ترجمه : محمد بن حسین رحمت خدا بر او (در مورد آیه ی تطهیر) گفته است: آن ها چهار نفری هستند که تمامی شرف در نزد آنان است، و آن ها علی بن ابی طالب و فاطمه و حسن و حسین رضی الله عنهم هستند.

( الشریعة ج 5 ص2205 طبع دار الوطن )

12-ابن حاکم نیشابوری نیز در المستدرک علی الصحیحین روایت کرده :

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، أَنّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَمُرُّ بِبَابِ فَاطِمَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا سِتَّةَ أَشْهُرٍ إِذَا خَرَجَ لِصَلاةِ الْفَجْرِ ، يَقُولُ :  الصَّلاةُ يَا أَهْلَ الْبَيْتِ ، إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًاً . (سورة الأحزاب آية33 )   

) هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِ مُسْلِمٍ ، وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ)

ترجمه : انس بن مالک از پیامبر (ص) روایت کرده که ( پس از نزول آیه تطهیر ) بمدت شش ماه بطور مستمر هنگام خروج از منزل برای نماز صبح ، جلوی منزل فاطمه رضی الله عنها می ایستاد و می فرمود :

( ای اهل بیت ، هنگام اقامه ی نماز صبح است ) و آیه تطهیر را خطاب به آنها قرائت می فرموند .

حاکم نیشابوری در بررسی سند حدیث می گوید : این حدیث بنابه شرطِ مُسلم ، صحیح است ولی او این حدیث را نیاورده است .

 (المستدرك على الصحيحين ، كِتَابُ مَعْرِفَةِ الصَّحَابَةِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ  ، وَ منْ مَنَاقِبِ أَهْلِ بَيْتِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى ،  ذِكْرُ مَنَاقِبِ فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ ، حدیث 4692)

جمع بندی :

الف : ما در تفسیر تطبیقی و کلامی آیه ی تطهیر به شرح فوق ، نظراتِ علمای ثِقه ی اهلِ سنت را تعمداً از منابع معتبر آنها نقل کردیم و بر این باور هستیم که اگرچه شیعه برای اثبات حقانیت خود نیاز به تأیید دیگران نداشته و در منابع خود ( قرآن و سنت ، براساس عقل و اجتهاد) محکمترین ادله را بعنوان قولٌ فَصل و بُنیانٌ مَرصوص دارد ، لیکن ترجیحاً بهترین روش در بررسی بسیاری از مسائلِ کلامی را ، در اولویت یکم ، استناد به وحدت نظرِ فریقین می دانیم .

ب : در مورد آن دسته از مسائلِ کلامی نیز که اختلاف نظر وجود دارد ، بهتر است بجای طرح آن در فضای سایبری ، این موارد را به اهلش واگذاشته تا در حوزه ها و مجامع علمی فریقین و توسط علماء و متخصصین بررسی شود . ما می توانیم برای ناکام گذاشتن دشمنان اسلام که در صدد اختلاف افکنی بین شیعه و سنی می باشند ، در فضای سایبری بیشتر به طرح مسائلی که فریقین وحدت نظر دارند اقدام کنیم . البته موضعگیری و پاسخِ دندان شکن دادن به وهابیون ، از این قائده مُستثناء بوده و حسابِ آنها از برادرانِ عزیز اهل سنت ، کاملا جداست .

ج: اکنون بیش از پیش جامعه نیاز به وحدت و هم دلی دارد که توصیه مقام معظم رهبری ( دام ظله العالی ) و مراجع عظامِ شیعه و نیز علمای معزز اهل سنت بر همین موضوع می باشد تا انشاء الله توطئه های دشمنان اسلام ، کماکان ناکام بماند .


امضاي حکيم

 

(( تفسیر آیه 7 آل عمران ))

 

هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ ۖ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ ۗ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ ۗ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ    (آیه 7 آل عمران ) .

ترجمه : اوست خدایی که قرآن را بر تو فرستاد که برخی از آن کتاب آیات محکم است که اصل و مرجع سایر آیات کتاب خداست و برخی دیگر متشابه است، و آنان که در دلشان میل به باطل است از پی متشابه رفته تا به تأویل کردن آن در دین راه شبهه و فتنه‌گری پدید آرند، در صورتی که تأویل آن را فقط خداوند و اهل دانش (راسخان در علم ) می دانند ؛ اینها گویند: ما به همه ی کتاب گرویدیم که همه از جانب پروردگار ما آمده، و به این (دانش) تنها خردمندان آگاهند.

 

خداوند سبحان در آیه ی فوق ، می فرماید که تأویلِ قرآن را فقط راسخانِ در عِلم می دانند که بنا به نظریه این حقیر ، فرقه ی ناجیه شیعه و نیز برخی از برادارن اهل سنت ، پیامبر(ص ) ، علی (ع) و اهل بیت (ع) ، بعنوانِ مصادیقِ مُنحَصِر به فردِ ( راسخانِ در عِلم ) مطرح می باشند .

 

دراینجا به دو نمونه از احادیث منقوله از پیامبر اکرم (ص) ، یکی از طریق شیعه و دیگری از طریق منابع معتبر اهل سنت ، اکتفاء می نمائیم .لازم بذکر است  که در این دو حدیث ، علی (ع) نه تنها عالِم به تأویل قرآن ، بلکه بعنوان کسی که بعد از پیامبر(ص) ، برای تبیین تأویل قرآن و معارف عالیه ی آن ، جنگ و جهاد می پردازد ، معرفی گردیده است .

1- پيامبر گرامى (ص) به اميرمؤمنان خطاب نموده  و مى فرمايد:

( فتُقاتِلْ على تأويل القرآن كما قاتلتَ على تنزيله ثمّ تُقْتَلُ شهيداً تُخضَبُ لحيتُك من دم رأسك .)

 

تو بر تأويلِ قرآن (با ناكثين، قاسطين، مارقين) نَبَرد مى كنى، همچنان كه در كنارِ من در راستای تنزيلِ آن جهاد کردی ، آنگاه مَحاسنِ تو با خونِ سَرَت خَضاب مى گردد.

( بحار الأنوار:40ج/ص1)

 

2-عَنْ أَبِي سَعِيدٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، قَالَ : كُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ ، فَانْقَطَعَتْ نَعْلُهُ فَتَخَلَّفَ عَلِيٌّ يَخْصِفُهَا ، فَمَشَى قَلِيلا ، ثُمَّ قَالَ : إِنَّ مِنْكُمْ مَنْ يُقَاتِلُ عَلَى تَأْوِيلِ الْقُرْآنِ كَمَا قَاتَلْتُ عَلَى تَنْزِيلِهِ ، فَاسْتَشْرَفَ لَهَا الْقَوْمُ ، وَفِيهِمْ أَبُو بَكْرٍ وَعُمَرُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا ، قَالَ أَبُو بَكْرٍ : أَنَا هُوَ ، قَالَ : " لا " , قَالَ عُمَرُ : أَنَا هُوَ ، قَالَ :" لا "، وَلَكِنْ خَاصِفُ النَّعْلِ ، يَعْنِي عَلِيًّا ، فَأَتَيْنَاهُ فَبَشَّرْنَاهُ ، فَلَمْ يَرْفَعْ بِهِ رَأْسَهُ كَأَنَّهُ قَدْ كَانَ سَمِعَهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ. هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِ الشَّيْخَيْنِ ، وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ . 

 

یكی از شما بر تأویل قرآن می‌جنگد، همان گونه‌ای كه من بر تنزیل قرآن جنگیدم. ابوبكر گفت: منم؟ حضرت فرمود: خیر. عمر گفت: منم؟ حضرت فرمود: خیر، آن كسی است كه كفشش را مشغول پینه‌زدن است. علی هم مشغول پینه‌دوزی كفشش بود است. این حدیث طبق شرط شیخین صحیح است لیکن آنها این حدیث را نیاورده اند .

 

(( المستدرك علی الصحیحین للحاكم النیشابوری، ج3،  كِتَابُ مَعْرِفَةِ الصَّحَابَةِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ  وَمِنِ مَنَاقِبِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ ابیطالب  ص110، 128،  122 ، حدیث 4560))

 

من ، از اَزَل به مِهر علی ، خو گرفته ام

درسِ خداشناسی و نیرو  گرفته ام

 

از مُرشدِ طریقتِ خود ، شاهِ لافَتی

خوی محبت از کَرَم او گرفته ام

 

تفسیرِ مُحکمات ، چو تأویلِ مَشتَبَه

من از جمالِ یارِ نکو رو گرفته ام

 

با کشتی شکسته ز گرداب ، یا علی

در ساحلِ نجات تو پهلو گرفته ام

 

 (( برگرفته از دورس تفسیر ولائی آیات قرآن توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم ))


امضاي حکيم

🚩(( عباس ، اُسوه ی وفاداری و ادب )) 🖐


🔰((عَبَسَ وَ تَوَلَّى)) (‌چهره درهم كشيد و روى گردانيد ).((أَنْ جَاءَهُ الْأَعْمَى‌ ))(كه آن مرد نابينا پيش او آمد).

🌱﴿سوره عبس‏،آیات1و2﴾🌱

✍🏼تاویل آیات ِ فوق ، در بُعدِ مثبتِ آن ، توسطِ قَمرِ بنی هاشم ، حضرتِ ابوالفضل العباس ( ع) ، در صحنه ی قیام حسینی ع و مواجهه ی با دعوتِ دیوِ سِیرَتان ، عینیت یافت .

😡 هنگامیکه  (شِمرِ بنِ ذِی الجوشَن ) امان نامه را  به بهانه ی هم قبیله بودن با اُمُّ البَنِین ، برایش آورد 🗞 ،ایشان با کمالِ وفا داری نسبتِ به امام حسین ع ، در برابرِ شِمر ((عَبَسَ وَ تَوَلَّى )) (‌ چهره درهم كشيد و روى گردانيد )((أَنْ جَاءَهُ الْأَعْمَى‌ )) آنگاه که آن مَردِ کور باطن ( یعنی شِمر) ، نزدِ او آمد ولی وی ، امان نامه ی او را نپذیرفت .

🕌حضرتِ ابوالفضل العباس در سه جا زیارت می شود :   

🖐الف : اول در جائی که دستِ راستِ ایشان ، قَطع گردیده ، کتیبه ای در آنجا نصب شده و این شعرِ فارسی در آن نوشته شده است :

💪افتاد دستِ راست ، خدايا  ز پيكرم
🌺بر دامنِ حسين رسان ، دستِ ديگرم

✋️دستِ چپم به جاست ، اگر نيست دستِ راست🤳
👏اما هزار حيف ، كه يك دست بی‌صداست😔

📰ب : آنجا كه دستِ چپِ حضرت قطع شده ، كتيبه‌اي هست که این شعرِ عربی در آن نوشته شده است:

🗡انَّ فِی هَذَا المَقامِ اِنقَطَعَت
✋️يسرةِ العَبّاس بَحرُ الکَرَم

🍂(( یعنی : در این مکان ، دستِ چپِ عباس که دریای کرامت است ، قطع گردید  ))
 
🕌ج : مکانِ سومی که آن اُسوه ی وفاداری و اَدَب را زیارت می کنند ، مَدفَنِ ایشان است :

🙏(( السَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْعَبْدُ الصّالِحُ ... لَعَنَ اللّهُ مَنْ حالَ بَیْنَکَ وَبَیْنَ مَاءِ الْفُراتِ * اَشْهَدُ اَنَّکَ قُتِلْتَ مَظْلُوماً...))

📝اینطور نَقلِ شده که از ژولیده ی نیشابوری خواستند که یک شعر در وصفِ ابوالفضلِ العباس ( ع ) ، بِسُرایَد که پنج بار ، کلمه ی "چشم" در آن شعر بکار رفته باشد .

👁آن مرحوم ، بنا به درخواستِ آنها ، شعرِ ذیل را سرود ، با این تفاوت که بجای پنج بار، ده مرتبه از کلمه ی"چشم" در ابیاتِ خویش استفاده نمود.

😍چشم ها از هیبتِ چَشمم ، به پیچ و تاب بود
💧محوِ چَشمم ، چَشم ها و چَشمِ من بر آب بود

🙏چشم گفتم ، چَشم دادم ، چَشم پوشیدم ز آب🤦‍♂️
👁من سَراپا چَشم و چَشمم جانبِ ارباب بود

✅حسنِ خِتام اینکه : یا قَمرِ بنی هاشم ...

🏇برگرد که این قافله را بیمِ عَطَش نیست
🚩ما تشنه لبِ عشقِ تو هستیم علمدار


https://t.me/hakim 🕊
 🌴🏇🌊 🗡🖐🌴


امضاي حکيم

انسان و سرنوشت

سید رضا نوعی چهارشنبه 02 فروردين 1396 : نظرات ( )

آیه شریفه « إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ » ؛ دلالت بر بُطلانِ جبر و تَفویض دارد :

زیرا هنگامی که می‌گوییم : « ایاک نَعْبُدُ » ( تنها تو را می‌پرستیم ) ، پس داراى اختیار هستیم ، نه مجبور.

این که گوئی این کنم ، یا آن کنم
خـود دلـیلِ اختیـار است ای صَنَـم

و چون می‌گوییم: « ایاک نَسْتَعِینُ » ( تنها از تو یارى می‌جوئیم ) ، پس نیاز به او داریم و امور ، مطلقاً به ما تفویض ( واگذار ) نشده است.

این نه جَبر ، این معنیِ جَبّاری است
ذکـــرِ جَبّـاری ، بـرای زاری است

تفصیل بحث در ادامه مطلب

 


امضاي حکيم

تفسیر قرآن توسط سید رضا نوعی ( حکیم )

با نگرشی ولایی و بر اساس روش تفسیری قرآن به قرآن

و دروس عرفان عملی منطبق با سیره اهل بیت (ع) و نص قرآن کریم

 

سوره ی فرقان   - جلسه 7

 

(( زُهدِ عَلَوی ))

 

دانلود فایل صوتی این جلسه در ادامه مطلب

 


امضاي حکيم

وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً ( و پروردگارشان شرابى پاك و گوارا به ایشان بنوشاند ) (21-انسان)

صاحب مجمع البیان در ذیل آیه ی فوق ، روایتی از امام صادق(عليه السلام) آورده که ایشان در تفسیرِ شرابِ طهور، فرمودند :

(( اَی يُطَهِرُهُم عَن كُلَّ شَئٍ سِوَى الله إذ لاَ طَاهِرَ مِن تَدَنُّسِ بِشَئٍ مِنَ الأكوَانَ إلا الله ))

یعنی : ( ایشان را از هر چیز غیر از خدا ، پاک می کند زیرا طاهرِ از آلودگی چیزی از ما سوی الله وجود ندارد مگر خدای تعالی )

(مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۶۲۳)

بیـا ای شـیخ و از خمخـانه ی ما                   شرابی خور که در کوثر نباشد

از آن افیون که ساقی در مِی‌ افکند                 حریفان را نه سر ماند نه دستار

شرح تفصیلی در ادامه مطلب


امضاي حکيم

1. حقيقت انسان نه مذكر است نه مونث بلکه حقیقتِ انسان به انسانیت و روحِ متعالی اوست که از مَنظرِ قرآن ، زن و مرد از یک جنس ، آفریده شده اند.                                   

                            (( فاطِرُ السَّمواتِ وَ اْلاَرْضَ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ اَنْفُسِكُمْ اَزْواجاً. )) (شورى/11)

(( آفريدگارِ آسمانها و زمين (خداست) که او براى شما مردان از جنسِ شما ، همسرانى بيافريد. ))

2. جایگاه والای زن ایجاب کرده که در قرآن کریم ، سومین سوره که از سوره های مُفصلات ( طولانی ) می باشد ، به زن ( نساء ) اختصاص یافته است .

3. متاسفانه کسانیکه از آشنائی لازم به علومِ قرآنی و ادبیاتِ عرب ندارند ، می پرسند که چرا اغلب خطاب های قرآن ، مردان هستند ؟ !
این برداشت ناصحیح از ظواهر قرآن ، ناشی از نا آشنا بودن با مختصات زبان عربی است.در زبان عربی وقتی بخواهند جمعی، که همه از زنان هستند را مخاطب قرار دهند از ضمایر و اسم‌های اشاره و دیگر خطابات مؤنث استفاده می‌کنند، اما اگر جمعِ مورد نظر، مرد باشند یا مردان و زنان همه با هم مورد خطاب قرار گیرند، از ضمایر و خطابات مُذکر استفاده می‌شود.

بنابراین در اکثر مواردی که در قرآن از خطابات مذکر استفاده شده است، زنان و مردان همه با هم مورد نظر خداوند می باشند و کلماتی مانند «المؤمنین»، «الصالحین»، «المستغفرین» و «الحامدون»، هم شامل مردان است و هم شامل زنان.
 

ادامه مباحث در ادامه مطلب

 


امضاي حکيم

تفسیر ولائی و روائی قرآن ( آیات الولایه )
 

(( وَ الشَّمْسِ وَ ضُحَاهَا )) ( به خورشید و گسترش نور آن سوگند ) ﴿الشمس‏، 1﴾

وَ الْقَمَرِ إِذَا تَلاَهَا ( قَسَم به ماه در آن هنگام كه پشتِ سَرِخورشید درآید ) ﴿الشمس‏، 2﴾

 

طبق روایات وارده از طریق شیعه و سنی ، منظور از خورشید ( پیامبر ) و از ماه ( علی ) می باشد. البته برابر روایاتِ شیعه ، تأویلِ ( وَالنَهارِ اِذا تَجَلّی ) ظهور امام زمان (عج) است ، در روایاتِ اهلِ سنت ، ( وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها ) به بنی امیه تأویل گردیده است .


 ما در این زمینه به برخی از از روایاتی که حاکم نیشابوری ( حنفی ) نقل کرده اشاره می کنیم:

عن ابن عباس في قول الله تعالى: وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها قال(هو) رسول الله ص  وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها قال: (هو)علي بن أبي طالب  وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها قال: الحسن و الحسين  وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها قال: بنو اُمَيَّه .

 

ابن عباس في قول الله تعالى :

وَ الشَّمْسِ قال: هو النبي ص  وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها قال: (هو) عَلي  وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها قال: الحسن و الحسين  وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها قال: بنو اُمَيَّه  ( شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج‏2، ص: 434 )

 

شرح تفصیلی در ادامه مطلب
 


امضاي حکيم

درباره ما
سيد رضا نوعی حکیم
با سلام
سایت پیام شیعه برای تبیین معارف شیعه اثنی عشری و رساندن پیام حقانیت آن به گوش جهانیان می باشدکه مطالب آن در قالب مباحث تفسیری ، شرح احادیث ، شرح و نقد متون ادبی ، دروس معرفتی (عرفان نظری و عملی ) ، بررسی تطبیقی احادیث ، تقاسیر و مباحث کلام شیعه و پاسخ به شبهات دینی ، ارائه خواهد شد.
روح پدرم شاد که می گفت به استاد
فرزند مرا عشق بیاموز و دگر هیچ
سید رضا نوعی ( حکیم ) کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 195
  • کل نظرات : 66
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 12
  • آی پی امروز : 78
  • آی پی دیروز : 82
  • بازدید امروز : 615
  • باردید دیروز : 547
  • گوگل امروز : 60
  • گوگل دیروز : 28
  • بازدید هفته : 5,554
  • بازدید ماه : 17,990
  • بازدید سال : 134,063
  • بازدید کلی : 395,995