close
تبلیغات در اینترنت
تفسیر روایی و ولایی قرآن

پیام شیعه | Shia

تفسیر روایی و ولایی قرآن


امروز : شنبه 30 تیر 1397

Translate Website to Arabic Translate Website to English Translate Website to German Translate Website to Turkish Translate Website to Spanish Translate Website to Korean Translate Website

کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )

کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )

سیمای قرآنی مهدی از نظر اهل سنت ( بخش دوم)

سیمای قرآنی مهدی از نظر اهل سنت ( بخش اول)

آیه ولایت از نگاه اهل سنت

پژواک سکوت

اقتدای فخر رازی به علی علیه السلام

تفسیر آیه 207 سوره بقره

تفسیر کلامی و تطبیقی آیه تطهیر

راسخون فی العلم چه کسانی هستند ؟

 

(( تفسیر آیه 7 آل عمران ))

 

هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ ۖ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ ۗ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ ۗ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ    (آیه 7 آل عمران ) .

ترجمه : اوست خدایی که قرآن را بر تو فرستاد که برخی از آن کتاب آیات محکم است که اصل و مرجع سایر آیات کتاب خداست و برخی دیگر متشابه است، و آنان که در دلشان میل به باطل است از پی متشابه رفته تا به تأویل کردن آن در دین راه شبهه و فتنه‌گری پدید آرند، در صورتی که تأویل آن را فقط خداوند و اهل دانش (راسخان در علم ) می دانند ؛ اینها گویند: ما به همه ی کتاب گرویدیم که همه از جانب پروردگار ما آمده، و به این (دانش) تنها خردمندان آگاهند.

 

خداوند سبحان در آیه ی فوق ، می فرماید که تأویلِ قرآن را فقط راسخانِ در عِلم می دانند که بنا به نظریه این حقیر ، فرقه ی ناجیه شیعه و نیز برخی از برادارن اهل سنت ، پیامبر(ص ) ، علی (ع) و اهل بیت (ع) ، بعنوانِ مصادیقِ مُنحَصِر به فردِ ( راسخانِ در عِلم ) مطرح می باشند .

 

دراینجا به دو نمونه از احادیث منقوله از پیامبر اکرم (ص) ، یکی از طریق شیعه و دیگری از طریق منابع معتبر اهل سنت ، اکتفاء می نمائیم .لازم بذکر است  که در این دو حدیث ، علی (ع) نه تنها عالِم به تأویل قرآن ، بلکه بعنوان کسی که بعد از پیامبر(ص) ، برای تبیین تأویل قرآن و معارف عالیه ی آن ، جنگ و جهاد می پردازد ، معرفی گردیده است .

1- پيامبر گرامى (ص) به اميرمؤمنان خطاب نموده  و مى فرمايد:

( فتُقاتِلْ على تأويل القرآن كما قاتلتَ على تنزيله ثمّ تُقْتَلُ شهيداً تُخضَبُ لحيتُك من دم رأسك .)

 

تو بر تأويلِ قرآن (با ناكثين، قاسطين، مارقين) نَبَرد مى كنى، همچنان كه در كنارِ من در راستای تنزيلِ آن جهاد کردی ، آنگاه مَحاسنِ تو با خونِ سَرَت خَضاب مى گردد.

( بحار الأنوار:40ج/ص1)

 

2-عَنْ أَبِي سَعِيدٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، قَالَ : كُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ ، فَانْقَطَعَتْ نَعْلُهُ فَتَخَلَّفَ عَلِيٌّ يَخْصِفُهَا ، فَمَشَى قَلِيلا ، ثُمَّ قَالَ : إِنَّ مِنْكُمْ مَنْ يُقَاتِلُ عَلَى تَأْوِيلِ الْقُرْآنِ كَمَا قَاتَلْتُ عَلَى تَنْزِيلِهِ ، فَاسْتَشْرَفَ لَهَا الْقَوْمُ ، وَفِيهِمْ أَبُو بَكْرٍ وَعُمَرُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا ، قَالَ أَبُو بَكْرٍ : أَنَا هُوَ ، قَالَ : " لا " , قَالَ عُمَرُ : أَنَا هُوَ ، قَالَ :" لا "، وَلَكِنْ خَاصِفُ النَّعْلِ ، يَعْنِي عَلِيًّا ، فَأَتَيْنَاهُ فَبَشَّرْنَاهُ ، فَلَمْ يَرْفَعْ بِهِ رَأْسَهُ كَأَنَّهُ قَدْ كَانَ سَمِعَهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ. هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِ الشَّيْخَيْنِ ، وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ . 

 

یكی از شما بر تأویل قرآن می‌جنگد، همان گونه‌ای كه من بر تنزیل قرآن جنگیدم. ابوبكر گفت: منم؟ حضرت فرمود: خیر. عمر گفت: منم؟ حضرت فرمود: خیر، آن كسی است كه كفشش را مشغول پینه‌زدن است. علی هم مشغول پینه‌دوزی كفشش بود است. این حدیث طبق شرط شیخین صحیح است لیکن آنها این حدیث را نیاورده اند .

 

(( المستدرك علی الصحیحین للحاكم النیشابوری، ج3،  كِتَابُ مَعْرِفَةِ الصَّحَابَةِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ  وَمِنِ مَنَاقِبِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ ابیطالب  ص110، 128،  122 ، حدیث 4560))

 

من ، از اَزَل به مِهر علی ، خو گرفته ام

درسِ خداشناسی و نیرو  گرفته ام

 

از مُرشدِ طریقتِ خود ، شاهِ لافَتی

خوی محبت از کَرَم او گرفته ام

 

تفسیرِ مُحکمات ، چو تأویلِ مَشتَبَه

من از جمالِ یارِ نکو رو گرفته ام

 

با کشتی شکسته ز گرداب ، یا علی

در ساحلِ نجات تو پهلو گرفته ام

 

 (( برگرفته از دورس تفسیر ولائی آیات قرآن توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم ))

امضاي حکيم

دسته بندي: تفسیر قرآن,تفسیر روایی و ولایی قرآن,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,,

تا کی خدا خدا

 

فَدَعَا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ

ترجمه : آنگاه نوح دعا نمود که خداوندا : من مغلوب شده ام ، پس از لطف خود ، یاریم کِن .( سوره قمر آیه 10)

 

تا کِی تَحمُّلِ غم و تا کِی خدا خدا

دیگر ز یاد بُرده گمانم ، مرا خدا

 

در سنگسار ، آینه ای را که می بَرَند
شاید شکسته خواسته ، از ابتدا خدا

 

اکنون که من به فکرِ رسیدن به ساحلم
در فکرِ غَرق کردنِ کشتی است ، نا خدا

 

امکانِ رستگاریِ من گر نبوده است
بیهوده آزموده مرا ، بار ها خدا

 

با نِیَّتِ بهشت اگرم آفریده است
می رانَدَم به سوی جهنّم چرا ؟ خدا

 

ای دل خلافِ هَروَلِه ی حاجیان مَرو
کافی است هر چه عقل درافتاد با خدا

 

بگذار بی مُجادله از نِیل بُگذریم
تا از عَصا نساخته است اژدها ، خدا

 

surprise سالک الی الله در هنگام مضطر شدن و انقطاع ، طلبِ انتصار از خداوند سبحان نموده و اگر چه خود را مغلوب دیده و هیچ راه گریزی فرا روی خود نمی بیند لیکن مانند یوسف از هیمنه ی ظاهری اسباب ، به مسبب الاسباب می گریزد :

گرچه رخنه نیست در عالم ، پدید

خیره یوسف وار ، می باید دوید

 

در این هنگام مانند یوسف ، درب های بسته بروی سالِک الی الله ، گشوده می گردد و به فتح و نصرت الهی نائل می گردد.

در آیه بعدی ( 11 سوره قمر) خداوند پاسخ نوح را اینگونه می دهد :

فَفَتَحْنَا أَبْوَابَ السَّمَاءِ بِمَاءٍ مُّنْهَمِرٍ (11)

یعنی : ما در اجابت دعای نوح ، درهای آسمان را بروش گشودیم و آب فراوان نازل کردیم .

«منهمر» از «همر» به معناى فرو ریختن اشك و آب است.

پس برای رسیدن به مقام فتح ، باید به درگاه ربوبی خداوند متعال ، ابراز عجز و بیچارگی نمود.

 

 (( برگرفته از تفسیر سوره قمر توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم ))

 

 

امضاي حکيم

دسته بندي: تفسیر روایی و ولایی قرآن,ادبیات,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,

عباس ، اُسوه ی وفاداری و ادب

🚩(( عباس ، اُسوه ی وفاداری و ادب )) 🖐


🔰((عَبَسَ وَ تَوَلَّى)) (‌چهره درهم كشيد و روى گردانيد ).((أَنْ جَاءَهُ الْأَعْمَى‌ ))(كه آن مرد نابينا پيش او آمد).

🌱﴿سوره عبس‏،آیات1و2﴾🌱

✍🏼تاویل آیات ِ فوق ، در بُعدِ مثبتِ آن ، توسطِ قَمرِ بنی هاشم ، حضرتِ ابوالفضل العباس ( ع) ، در صحنه ی قیام حسینی ع و مواجهه ی با دعوتِ دیوِ سِیرَتان ، عینیت یافت .

😡 هنگامیکه  (شِمرِ بنِ ذِی الجوشَن ) امان نامه را  به بهانه ی هم قبیله بودن با اُمُّ البَنِین ، برایش آورد 🗞 ،ایشان با کمالِ وفا داری نسبتِ به امام حسین ع ، در برابرِ شِمر ((عَبَسَ وَ تَوَلَّى )) (‌ چهره درهم كشيد و روى گردانيد )((أَنْ جَاءَهُ الْأَعْمَى‌ )) آنگاه که آن مَردِ کور باطن ( یعنی شِمر) ، نزدِ او آمد ولی وی ، امان نامه ی او را نپذیرفت .

🕌حضرتِ ابوالفضل العباس در سه جا زیارت می شود :   

🖐الف : اول در جائی که دستِ راستِ ایشان ، قَطع گردیده ، کتیبه ای در آنجا نصب شده و این شعرِ فارسی در آن نوشته شده است :

💪افتاد دستِ راست ، خدايا  ز پيكرم
🌺بر دامنِ حسين رسان ، دستِ ديگرم

✋️دستِ چپم به جاست ، اگر نيست دستِ راست🤳
👏اما هزار حيف ، كه يك دست بی‌صداست😔

📰ب : آنجا كه دستِ چپِ حضرت قطع شده ، كتيبه‌اي هست که این شعرِ عربی در آن نوشته شده است:

🗡انَّ فِی هَذَا المَقامِ اِنقَطَعَت
✋️يسرةِ العَبّاس بَحرُ الکَرَم

🍂(( یعنی : در این مکان ، دستِ چپِ عباس که دریای کرامت است ، قطع گردید  ))
 
🕌ج : مکانِ سومی که آن اُسوه ی وفاداری و اَدَب را زیارت می کنند ، مَدفَنِ ایشان است :

🙏(( السَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْعَبْدُ الصّالِحُ ... لَعَنَ اللّهُ مَنْ حالَ بَیْنَکَ وَبَیْنَ مَاءِ الْفُراتِ * اَشْهَدُ اَنَّکَ قُتِلْتَ مَظْلُوماً...))

📝اینطور نَقلِ شده که از ژولیده ی نیشابوری خواستند که یک شعر در وصفِ ابوالفضلِ العباس ( ع ) ، بِسُرایَد که پنج بار ، کلمه ی "چشم" در آن شعر بکار رفته باشد .

👁آن مرحوم ، بنا به درخواستِ آنها ، شعرِ ذیل را سرود ، با این تفاوت که بجای پنج بار، ده مرتبه از کلمه ی"چشم" در ابیاتِ خویش استفاده نمود.

😍چشم ها از هیبتِ چَشمم ، به پیچ و تاب بود
💧محوِ چَشمم ، چَشم ها و چَشمِ من بر آب بود

🙏چشم گفتم ، چَشم دادم ، چَشم پوشیدم ز آب🤦‍♂️
👁من سَراپا چَشم و چَشمم جانبِ ارباب بود

✅حسنِ خِتام اینکه : یا قَمرِ بنی هاشم ...

🏇برگرد که این قافله را بیمِ عَطَش نیست
🚩ما تشنه لبِ عشقِ تو هستیم علمدار


https://t.me/hakim 🕊
 🌴🏇🌊 🗡🖐🌴

امضاي حکيم

دسته بندي: تفسیر قرآن,تفسیر روایی و ولایی قرآن,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,

انسان و سرنوشت

انسان و سرنوشت

آیه شریفه « إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ » ؛ دلالت بر بُطلانِ جبر و تَفویض دارد :

زیرا هنگامی که می‌گوییم : « ایاک نَعْبُدُ » ( تنها تو را می‌پرستیم ) ، پس داراى اختیار هستیم ، نه مجبور.

این که گوئی این کنم ، یا آن کنم
خـود دلـیلِ اختیـار است ای صَنَـم

و چون می‌گوییم: « ایاک نَسْتَعِینُ » ( تنها از تو یارى می‌جوئیم ) ، پس نیاز به او داریم و امور ، مطلقاً به ما تفویض ( واگذار ) نشده است.

این نه جَبر ، این معنیِ جَبّاری است
ذکـــرِ جَبّـاری ، بـرای زاری است

تفصیل بحث در ادامه مطلب

 

ادامــه مطلب

دسته بندي: تفسیر قرآن,تفسیر روایی و ولایی قرآن,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,

تفسیر وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً

تفسیر وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً

وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً ( و پروردگارشان شرابى پاك و گوارا به ایشان بنوشاند ) (21-انسان)

صاحب مجمع البیان در ذیل آیه ی فوق ، روایتی از امام صادق(عليه السلام) آورده که ایشان در تفسیرِ شرابِ طهور، فرمودند :

(( اَی يُطَهِرُهُم عَن كُلَّ شَئٍ سِوَى الله إذ لاَ طَاهِرَ مِن تَدَنُّسِ بِشَئٍ مِنَ الأكوَانَ إلا الله ))

یعنی : ( ایشان را از هر چیز غیر از خدا ، پاک می کند زیرا طاهرِ از آلودگی چیزی از ما سوی الله وجود ندارد مگر خدای تعالی )

(مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۶۲۳)

بیـا ای شـیخ و از خمخـانه ی ما                   شرابی خور که در کوثر نباشد

از آن افیون که ساقی در مِی‌ افکند                 حریفان را نه سر ماند نه دستار

شرح تفصیلی در ادامه مطلب

ادامــه مطلب

دسته بندي: تفسیر قرآن,تفسیر روایی و ولایی قرآن,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,

تفسیر ولائی و روائی قرآن ( آیات الولایه )

تفسیر ولائی و روائی قرآن ( آیات الولایه )

تفسیر ولائی و روائی قرآن ( آیات الولایه )
 

(( وَ الشَّمْسِ وَ ضُحَاهَا )) ( به خورشید و گسترش نور آن سوگند ) ﴿الشمس‏، 1﴾

وَ الْقَمَرِ إِذَا تَلاَهَا ( قَسَم به ماه در آن هنگام كه پشتِ سَرِخورشید درآید ) ﴿الشمس‏، 2﴾

 

طبق روایات وارده از طریق شیعه و سنی ، منظور از خورشید ( پیامبر ) و از ماه ( علی ) می باشد. البته برابر روایاتِ شیعه ، تأویلِ ( وَالنَهارِ اِذا تَجَلّی ) ظهور امام زمان (عج) است ، در روایاتِ اهلِ سنت ، ( وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها ) به بنی امیه تأویل گردیده است .


 ما در این زمینه به برخی از از روایاتی که حاکم نیشابوری ( حنفی ) نقل کرده اشاره می کنیم:

عن ابن عباس في قول الله تعالى: وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها قال(هو) رسول الله ص  وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها قال: (هو)علي بن أبي طالب  وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها قال: الحسن و الحسين  وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها قال: بنو اُمَيَّه .

 

ابن عباس في قول الله تعالى :

وَ الشَّمْسِ قال: هو النبي ص  وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها قال: (هو) عَلي  وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها قال: الحسن و الحسين  وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها قال: بنو اُمَيَّه  ( شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج‏2، ص: 434 )

 

شرح تفصیلی در ادامه مطلب
 

ادامــه مطلب

دسته بندي: تفسیر قرآن,تفسیر روایی و ولایی قرآن,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,

به دليل بروز بودن سايت لطفا از صفحات ديگر هم ديدن کنيد

مطالب تصادفي

مطالب پربازديد

فان بروز متفاوت ترین سایت تفریحی آموزشی
پرسش از حکیم در تلگرام