close
تبلیغات در اینترنت
شرح احادیث

پیام شیعه | Shia

شرح احادیث


امروز : یکشنبه 30 اردیبهشت 1397

Translate Website to ArabicTranslate Website to EnglishTranslate Website to GermanTranslate Website to TurkishTranslate Website to SpanishTranslate Website to KoreanTranslate Website

کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )

کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )

مذهب عشق

stickersticker(( مذهبِ عشق ))stickersticker

sticker شخصی از امام باقر عليه السلام پرسید ، عشق چیست ؟ امام (ع) فرمودند :
«هَلِ الدِّينُ إلَّا الْحُبُّ؛ آیا دین ،بجز عشق و محبت چیز دیگری است ؟ !  »
📚(بحار الأنوار، ج66،ص237)

sticker خدای متعال ،یگانه مَحبوبِ عالَم ، شیرینِ فرهاد و لیلایِ هر مجنونی است که از جلوه ی حُسن و عشوه گری او مجنون شده و فرهاد وار ، سَر به کوه و بیابان می نَهند .
stickerاساساً هدف از خلقت ، عشق است کمااینکه حافظ علیه الرحمه می فرماید :
stickerعاشق شو ، ارنه روزی ، کارِ چهان ، سَر آیدsticker
stickerناخوانده درسِ مَقصود از کارگاهِ هستی sticker
stickerاینجانب نیز در یکی از غزل های خویش اینگونه سروده ام :
stickerاز بَنای این جهان ، میخانه می باشد غَرَضsticker
stickerبر مِی و پیمانه اش ، شُکرانه می باشد غَرضsticker
stickerاین است معنی دین ، که امام باقر (ع) به آن تصریح می نماید . قرآن کریم نیز صراحتاً ما را به همین معنا فرا می خواند :
🔰(( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ )) ﴿المائدة، 54﴾

stickerیعنی ای کسانیکه بظاهر ایمان آورده اید ، اگر از دینِ حق ( که همانا عشقِ به محبوبِ عالَم است ) رو گردان و مُرتَد شوید ، پس بدانید که خدا بزودی قومی عارف و عاشق پیشه را برمی گزیند که به آنها عشق می ورزد و اینان نیز عاشق و مُحِبِّ او می باشند .
stickerاگر در آیه ی فوق نیز دقت نمائیم ، خواهیم دید که دین ، معادلِ با عشق و محبتِ به خدا بوده  و  شایسته است که مذهبِ ما مذهبِ عشق و دینِ ما نیز ، دینِ مُحبت باشد .sticker
stickerمن نخواهم کرد ترکِ لَعلِ یارstickerو جامِ مِی sticker
stickerزاهدان ، مَعذور داریدم که اینم مذهب است
پیروی از اهل بیت (ع) ، رهاوردی جز عشقِ و محبتِ به محبوبِ عالَم ، نخواهد داشت :

stickerقلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْکُمُ اللَّهُ sticker ﴿آل‏عمران‏، 31﴾
🔹یعنی : (ای پیامبر ) به بندگانم بگو ، اگر عاشقِ خدائید، از من پیروی کنید تا به مقامِ عشق و محبتِ خدائی ، نائل شوید.

stickerدینِ ما عشقِ تو sticker و مذهبِ ما خدمتِ توست  sticker   
stickerتا نگویی که ز اَسرارِ جهان بی خبریم
stickerتبصره :

دکتر عبدالکریم سروش ، قرآن را خوف نامه ی پیامبر نامیده و شالوده ی دین را ( بیم و ترس ) می داند ! او معتقد است که تا قرنِ هفتم ،مَشیِ اسلام ، مُبتنی بر ترس و خوفِ زاهدانه بوده تا اینکه مولوی ، عُنصُرِ عشق را واردِ دین نمود و به این ترتیب ، نَقصِ آنرا مرتفع کرده و به اصطلاح ، شریعتِ محمدی را بَسط داده است . حال آنکه با توضیحاتِ فوق ، بُطلانِ این نظریه واضح گردید و مشخص شد که بَنای دین ، بر مُحبت می باشد .
sticker برگرفته از دروسِ تفسیرِ ولائی آیات قرآنِ کریم ، توسطِ سید رضا نوعی ( حکیم )stickersticker

امضاي حکيم

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,معارف,مباحث اعتقادی,پاسخ به شبهات و سوالات دینی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,

فاطمه معصومه روایتگر حدیث عشق

sticker((فاطمه ی مَعصومه ، روایتگرِ حدیثِ عشق )) sticker

stickerعن النبي صلى اللّه عليه و سلّم أنه قال:
(( مَن مَاتَ عَلى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهيداً sticker ألا و مَن مَاتَ عَلى بُغضِ آلِ مُحَمَّد مَاتَ كافِراً sticker))
stickerترجمه از پیامبر اکرم ص روایت شده که ایشان فرمودند :
sticker((یقیناً اینگونه است که هرکس با محبت و دستی آلِ محمد بمیرد ، شهید sticker از دنیا رفته  و یقیناً هر کس با کینه و دشمنی آلِ محمد بمیرد ، کافر از دنیا رفته استsticker)) 
sticker تعجب نکنید ...stickersticker
sticker حدیث فوق را مفسر بزرگ و نامیِ اهلِ سنت ،(فخررازی) در تفسیر مفاتیح الغیب ، از قول یکی از معروفترین مفسرانِ  سنی مذهب ( زَمُخشری ) و از تفسیر كشاف ، نَقل کرده است .
stickerفخررازی پس از تحقیقاتی مبسوط و کلامی طولانی ، بعنوان نتیجه گیری از مَباحثِ خویش ،در خصوصِ محبتِ اهل بیت و آلِ پیامبر (ص) اینچنین می گوید:
sticker (فكُلُّ ذلِكَ يَدُلُّ عَلى أنَّ حُبّ آلِ مُحَمَّدٍ واجِبٌ  ) .
sticker ترجمه :stickerاینها دلایلی مُتقِن و محکمی است که دوستی آلِ محمد ، امری واجب می باشد.sticker
sticker(تفسیر مفاتیح الغیب ج27 ص 165) ( تفسیر کشاف ج2 ص 222 )
sticker حضرتِ فاطمه ی معصومه (س ) نیز اولین فرازِ حدیثِ فوق الذکر را ، از پیامبر اکرم (ص) روایت فرموده است :
stickerعنْ فَاطِمَةُ بِنْتَ موسَى بْن جَعْفَر (ع) :ألا مَنْ ماتَ عَلى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ ماتَ شَهِيداً .
stickerهمانا هر كه با محبت آل محمد بميرد شهيد مُرده است.sticker
sticker( عوالم العلوم، ج ٢١، ص ٣٥٣ اسنى المطالب ص 49 )
stickerسعدی اگر عاشقی کنی و جوانیstickersticker
stickerعشقِ محمد بس است و آلِ محمدsticker

امضاي حکيم

sticker(( برگرفته از دروس فقه الحدیث و کلام تطبیقی سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم ))sticker...sticker

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,معارف,مباحث اعتقادی,پاسخ به شبهات و سوالات دینی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,

احادیث جعلی و کذب در مثنوی

 

sticker (( احادیثِ جَعلی و کِذب در مثنوی ))  sticker


sticker پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود:
sticker  اصحابِي کَالنُّجوم ، بِأيُّهُمُ اقتَدَيتُم اِهتَدَيتُم.
sticker ترجمه : اصحابِ من مانند ستارگان هستند که به هر کدام از آنها اقتداء کنيد ، هدايت خواهيد شد.
sticker  حدیثِ کِذب و جعلیِ فوق را مولانا جلال الدین بلخی ( مولوی) با دیده ی قبول نگریسته و آنرا اینگونه در مثنوی روایت نموده :
گفت پیغمبر که اصحابی نُجوم                 
رهروان را شمع و شیطان را رُجوم

stickerو در جای دیگر نیز گفته :
مُقتَبِس شو زود ، چون یابی نُجوم    
گفت پیغمبر که : اصحابی نُجوم

sticker  تبصره (1) :
sticker  حدیث فوق نه تنها از نظر شیعه بلکه از نظرِ علمای برجسته ی اهلِ تسنن ، مَجعول و کِذب می باشد که ذیلاً به نظریه های تعدادی از عالِمانِ سُنّی مذهب در مورد آن اکتفاء می کنیم :
sticker ابوبکر بزار ، که از شخصيت هاي برجسته ی اهل سنت است، مي گويد:
هذا الکلام لم يصح عن النبي.( اين سخني است که صحت ندارد پيامبر اکرم (ص) گفته باشد.)

sticker ( تلخيص الحبير ابن حجر، ج4، ص  191
stickerابن عبد البر ، که از استوانه هاي رجالي اهل سنت است، مي گويد:
هذا الکلام لا يصح عن النبي ( این حدیث ، صحیح نمی باشد )

sticker ( جامع بيان العلم، ج2، ص 90)
stickerاحمد بن حنبل مي گويد:
لا يصح هذا الحديث ( این حدیث ، صحیح نمی باشد )
sticker( سلسلة الأحاديث الضعيفة الباني، ج1، ص 79)
stickerابن حزم آندلسي مي گويد:
هذا خبر مكذوب موضوع باطل ( اين حديث دروغ و ساختگي و باطل است. )

sticker(سلسلة الأحاديث الضعيفة الباني، ج1، ص78 )
stickerابن حزم درباره اين روايت در جای دیگری مي نويسد:
 و أما الحديث المذكور فباطل مكذوب .

حديث «اصحابي کالنجوم...»باطل و دروغ است .
sticker( الاحكام ، ابن حزم ، ج 5 ، ص 642 ، 643 )
stickerابن قيم جوزي نیز در اين باره گفته :
وَأَمَّا مَا يُرْوَى عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ { أَصْحَابِي كَالنُّجُومِ بِأَيِّهِمْ اقْتَدَيْتُمْ اهْتَدَيْتُمْ } فَهَذَا الْكَلَامُ لَا يَصِحُّ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ .
(حديث «اصحابي کالنجوم...»کلامي است که از رسول خدا صلي الله عليه وآله صادر نشده و صحت ندارد.)

sticker( إعلام الموقعين عن رب العالمين ، ج2 ص 361 مصدر الكتاب )
sticker  تبصره (2) :
sticker دشمنانِ اهل بیت (ع) ، حدیث فوق را در مقابل حدیث صحیح و متواتر ذیل که در مورد اهل بیت پیامبر(ص) وارد شده ، جعل نموده اند .
sticker
sticker  حدیث  صحیحِ مزبور ، که در منابع معتبر اهل سنت نیز آمده بدین شرح است :
sticker قالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " النُّجُومُ أَمَانٌ لأَهْلِ السَّمَاءِ ، إِذَا ذَهَبَتِ النُّجُومُ ذَهَبَ أَهْلُ السَّمَاءِ ، وَأَهْلُ بَيْتِي أَمَانٌ لأَهْلِ الأَرْضِ ، فَإِذَا ذَهَبَ أَهْلُ بَيْتِي ذَهَبَ أَهْلُ الأَرْضِ "
sticker ترجمه : ستارگان مايه امنيت و آسايش اهالي آسمان هستند؛ اگر ستارگان از آسمان بروند اهل آسمان نيز از بين مي‌روند و اهل بيت من نيز مايه امنيت و نجات اهل زمينند كه چون اهل بيت من نباشند اهل زمين از بين مي‌روند .
 
sticker سيوطي در «الجامع الصغير» روايت را حسن دانسته و ابن حاکم نیشابوری نیز گفته : هذا حديث صحيح الإسناد .
sticker(( أحمد بن حنبل، فضائل الصحابة: ج2 ص671 ح1145. الطبراني، المعجم الكبير: ج7 ص22. الحاكم النيشابوري، المستدرك وبذيله التلخيص للذهبي: ج2 ص448، ج3 ص149، ج3 ص457. محمد بن هارون الروياني، مسند الروياني: ج2 ص253ـ 258، الناشر: مؤسسة قرطبة ـ القاهرة. السخاوي، استجلاب ارتقاء الغرف: ج2 ص477 ح211. )).
sticker (( برگرفته از  دروس فقه الحدیث و کلام تطبیقی ، توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم))sticker

امضاي حکيم

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,معارف,مباحث اعتقادی,عرفان,عرفان نظری,پاسخ به شبهات و سوالات دینی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,

طبیب عشق

 

sticker(( طبیبِ عشق ))sticker


stickerقال الصادق علیه السلام: (( فِي طِينِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع الشِّفَاءُ مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ هُوَ الدَّوَاءُ الْأَكْبَرُ. ))
stickerترجمه : امام صادق ع فرمودند : ((شفاى هر دردى در تربت قبر حسين (عليه السلام) است و همان است كه بزرگترين داروست))

sticker(كامل الزيارات ص 275 - وسائل الشيعه ج 14 ، ص 524 )
stickerبدرستیکه ،تُربتِ پاکِ امام حسین (ع ) ، شفاست  ،بلکه فراتر از آن اینکه ، ایشان ، طبیبِ عشق است و به همین دلیل،خاکِ کوی او ، هر دردی را شفا و هر آلامی را  دواست ، بلکه به تعبیر امام صادق در روایت فوق ، خودِ ایشان ، داروی اکبر و کیمیائی اعظم است .
stickerبر میوه ی بهشت ، دگر لب نمی زنند
stickerآنان که طعمِ تربت ِاو را چشیده اند

stickerمتاسفانه روایت را اغلب طوری دیگر معنا کرده و ضمیر (هُو َ) را به (طِین ) ارجاع داده اند ، که در این صورت، معنی آن می شود (تربتِ حسین دوای اکبر است).
stickerلیکن به نظر این حقیر، همانگونه که در بالا توضیح دادم ، ضمیر (هُو َ) به امام حسین ع  ، بر می گردد  و  بر این اساس باید گفت : امام حسین ، طبیبِ عشق است ، فلذا  ، نَفَسِ مسیحائی او دوا  و کیمیای اکبر ، بلکه اعظم است و به همین دلیل می باشد که تربتِ پاکش نیز شفاست ...
sticker
stickerگفته ای لعلِ لبم ، هم درد بخشد ، هم دوا   sticker      
stickerگاه پیشِ درد و گه پیشِ مُداوا میرمَتsticker
stickerثواب حجِ قبول و نماز ، آنکس بُرد
که خاکِ میکده ی عشق را زیارت کرد

stickerکیمیائی است عجب بندگی پیر مُغان
خاکِ او گشتم و چندین درجاتم دادند

stickerجای بسی شگفتی است از کسانیکه برای بهره مندی از شفا ، به تربتِ مُطهرِ ایشان روی می آورند ( که در حَدِّ خود ، صحیح و حق است) لیکن از این معنا غافلند که حسین  (ع ) ، طبیبِ عشق و  کیمیای اعظم و  داروی اکبر است.

 

stickerباید به این قوم گقت:
stickerعلاجِ ضعفِ دلِ ما کرشمه ی ساقیست          
stickerبرآر سَر ،که طبیب آمد و دوا  آورد

stickerطبیب عشق ، مسیحا دَم است و مُشفق ، لیک

stickerچو درد در تو نبیند ، کِرا دَوا بکند
stickerو چه خوب سروده حکیم الهی و عارف ربانی ، ملاهادی سبزواری :

خوشا جانی که جانانش تو باشی          
خوشادردی که درمانش تو باشی
بباید تَرکِ جان گفت و به سَر رفت          
بآن راهی که پایانش تو باشی
نه با ایمان بُوَد کارش نه با کُفر          
هر آنکس کُفر و ایمانش تو باشی
خِرَد زنجیری و دیوانه ات شد                    
که خود زنجیر جنبانش تو باشی  

sticker(( برگرفته از دروس عرفان در مکتب حسین (ع) توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم))
sticker 

hakim@

امضاي حکيم

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,عرفان,عرفان عملی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,

فضائل علی از زبان ابوبکر ، عمر ، عثمان و عایشه

stickersticker(( فضائلِ علی (ع) ، از زبانِ ابوبکر ، عُمَر ، عُثمان و عایشه ))stickersticker


الف : در صِحاحِ سِتِّه ، کُتُبِ تفسیر و نیز تاریخ و سیره ی اهلِ سنت ، روایات بی شماری در مورد فضائل و مناقبِ امیرالمومنین (ع) وارد شده است . جالب است که بدانیم تعداد قابل توجهی از این فضائل ، توسط سه خلیفه ی اسلام ( ابوبکر ، عُمر و عُثمان ) و جنابِ عایشه ، روایت شده است که ذیلاً به ذکرِ روایتی از هر کدامِ آنها ، مُستند به کُتبِ معتبرِ اهلِ تسنن ، اکتفاء می نمائیم :  

1- ابوبکر : ( عبور از صراط ، منوطِ به کسبِ مجوز از علی است ).

عن قیس بن حازم قال:
التقی ابوبکر الصدیق و علی بن ابی طالب، فتبسم ابوبکر فی وجه علی فقال له ما لک تبسمت؟

قال: سمعت رسول الله (ص) یقول: لاَ یَجُوزَ أَحَدٌ عَلَی الصِّرَاطِ إِلاَّ مَنْ کَتَبَ لَهُ عَلِیٌّ الْجَوَازَ.

از قیس بن حازم روایت شد که: ابوبکر با علی بن ابی طالب ملاقات کرد، پس ابوبکر به چهره علی (ع) نگاه کرده و تبسم می‌نمود، علی (ع) به او فرمود: چرا تبسم می‌کنی؟ گفت: شنیدم پیامبر اکرم (ص) می‌فرمود: هیچ کس بر صراط نمی‌گذرد، مگر آنکه علی برایش جوازِ عبور ( گذرنامه ) صادر کرده باشد.

(تيجانى، محمد، آنگاه هدايت شدم، ص۲)( ابان السمان، الموافقه، ص۱۳۷)( ابن حجر در کتاب الصواعق المحرقه، ص۱۲۶)( مناقب ابن مغازلی ص۱۱۹ )

2- عُمَر نیز اینگونه در فضائل علی (ع) سخن گفته :

فقال عمر بن الخطاب: عجزت النساء ان یلدن مثل علی (ع) ، لولا علي لهلك عمر.

عمر بن خَطّاب گفت: زنان عاجزند از اینکه ، فرزندی مثلِ علی بن ابی طالب به دنیا آورند ، براستی اگر علی (ع) نبود ، عُمَر هلاک می شد .

 ( سلیمان قندوزی، سلیمان بن ابراهیم، ینابیع المودة، ج۳، ص۱۴۶. ) (مواقف ايجي ج 3 ص 636 )( تفسير سمعاني ج 5 ص 154) (المناقب موفق خوارزمي ص 81)

3- عُثمان نیز روایتگرِ این حدیثِ شِگرف از پیامبر (ص) در مورد علی (ع) است :

رجع عثمان الی علی فساله المصیر الیه، فصار الیه فجعل یحد النظر الیه، فقال له علی: مالک یا عثمان؟ مالک تحد النظر الی؟

قال: سمعت رسول الله ( ص) یقول: اَلنَّظَر اِلیَ  وَجهِ عَلِیً (ع) عِبادَة  .

عثمان به سوی علی بازگشت و از آن حضرت درخواست کرد که به سوی او برگردد. حضرت به طرفِ او آمد. پس (در این وقت) عثمان شروع کرد به نگاه کردن (و تماشای سیمای) آن حضرت ، علی (ع) به او فرمود: تو را چه شده است ‌ای عثمان؟ چه شده تو را که اینگونه به من خیره شده و نگاهم می‌کنی؟ عثمان گفت :

از رسول خدا (ص) شنیدم که می‌فرمود: نگاه کردنِ به علی عبادت است.

(ابن کثیر، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج۷، ص۳۵۸. ) (ابن عساکر، علی بن حسن، تاریخ دمشق، ج۲، ص۳۹۳ )( سیوطی، عبدالرحمن بن ابی‌بکر، تاریخ الخلفاء، ص۱۷۲ )

4- با مضمونِ روایتِ قید شده در بندِ 3 فوق، از جناب عایشه نیز ، روایتی نقل شده که ایشان گفته ،

پیامبر(ص) فرمودند: ( نگاه کردن به سیمای علی علیه السلام عبادت است ).

((كنز العمال، 11 / 601 / 32894))(( مناقب علي ابي‌طالب (ابن مغازلي)، 206/243.))

همچنین جُمَیع بن عُمَیر گوید که به محضرِ جنابِ عایشه وارد شدم،پس به او گفتم:محبوبترینِ مَردم نزدِ پیامبر اکرم (ص) چه کسی است ؟

عایشه گفت : از مردان ، علی (ع) و از زنان ، فاطمه (س) می باشد .

( الحاکم النیشابوری فی المستدرک علی الصحیحین ج 3ص 154 و157)

خوش تر آن باشد که سِرِّ دلبران

گفته آید در حدیثِ دیگران

ب : لطیفه ای معرفتی :

در اعمالِ شب و روز مَبعثِ پیامبر (ص) و نیز در اعمالِ شب و روزِ میلادِ با سعادتِ ایشان در 17 ربیع الاول ، زیارتِ امیرالمومنین (ع) بعنوانِ افضلِ اعمال ، وارد شده است .

شاید لطیفه ی معرفتی این موضوع ، مرتبط با پیوندِ ولائی و اتحادِ نوری این دو وجود نازنین باشد که در آیه ی شریفه ی مباهله با ( اَنفُسَنا ) از آن یاد شده است . که ما در مباحث کلام تطبیقی خود ، باستناد احادیث معتبر شیعه و اهل سنت ، ثابت کردیم که بالاتفاق و اجماع امت ، منظور از ( اَنفُسَنا ) علی (ع) است که بمنزله ی جانِ گرامی پیامبر(ص) از ایشان یاد شده است .

من کِی اَم ؟ لیلی و لیلی کیست ؟ من

 ما یکی روحیم ، اندر دو بدن

stickerیا علی :

کتابِ فضلِ ترا آبِ بَحر کافی نیست

که تَر کنم سَرِ انگشت و صفحه بشمارم

sticker(( برگرفته از دروس کلام تطبیقی توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم ))sticker

امضاي حکيم

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,معارف,مباحث اعتقادی,پاسخ به شبهات و سوالات دینی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,

شرح حدیث سلسلة الذهب

شرح حدیث سلسلة الذهب

stickerحدیث سِلسِلَةُ الذَّهَب از نظر شیعه و اهل سنت :

stickerحدیث سِلسِلَةُ الذَّهَب از احادیثِ قُدسی است که از طریق شیعه و اهل سنت ، متواتراً ، روایت شده است .

با توجه به اهمیت این حدیث و اتفاق نظر شیعه و سنی نسبت به آن ، ابتدا اصل حدیث را از طریق شیعه و سپس ، آنرا از طریق اهل سنت ، نقل نموده و نهایتاً به شرح و تفسیر آن خواهیم پرداخته و نظریه ی اختصاصی خود را که برگرفته از آموزه های عمیق مکتب ولائی و معرفتی اهل بیت (ع) را مطرح می نمائیم :

stickerحدیث سِلسِلَةُ الذَّهَب ،حدیثِ قُدسی منقول از امام رضا(ع) در باب توحید و شروط آن می باشد که امام رضا(ع) این حدیث را هنگام عبور از نیشابور به طرفِ مَرو بیان فرموده اند. راویان این حدیث ،همگی امامانِ معصوم‌اند تا به پیامبر(ص) و سرانجام به خداوند می‌رسد. به همین دلیل این حدیث را «سِلسِلَةُ الذَّهب» به معنای «زنجیره ی زَرّین» توصیف کرده‌اند.

طبق برخی گزارش‌ها، همزمان با نقل این حدیث، بیش از بیست هزار نفر آن را مکتوب کرده اند.

الف : دو حدیث تحت عنوانِ سِلسِلَةُ الذَّهَب وارد شده که قبل از شروع به بحث تفسیری خود ، آن دو حدیث را نقل می نمائیم :

1-حدیث اول :

إسحاق بن راهوَیه گوید:

لمّا وافی أبُو الحَسَنِ الرِّضا(ع) بِنَیشابورَ و أرادَ أن یخرُجَ مِنها إلَی المَأمونِ اجتَمَعَ إلَیهِ أصحابُ الحَدیثِ، فَقالوا لَهُ: یابنَ رَسولِ اللّهِ، تَرحَلُ عَنّا و لا تُحَدِّثُنابِحَدیثٍ فَنَستَفیدَهُ مِنک؟! و کانَ قَد قَعَدَ فِی العُمارِیةِ، فَأَطلَعَ رَأسَهُ و قالَ: سَمِعتُ أبی موسَی بنَ جَعفَرٍ یقولُ: سَمِعتُ أبی جَعفَرَ ابنَ مُحَمَّدٍ یقولُ: سَمِعتُ أبی مُحَمَّدَ بنَ عَلِی یقولُ: سَمِعتُ أبی عَلِی بنَ الحُسَینِ یقولُ: سَمِعتُ أبِی الحُسَینَ بنَ عَلِی بنِ أبی طالِبٍ یقولُ: سَمِعتُ أبی أمیرَ المُؤمِنینَ عَلِی بنَ أبی طالِبٍ یقولُ: سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ(ص) یقولُ: سَمِعتُ جَبرَئیلَ یقولُ: سَمِعتُ اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ یقولُ:

(( کلمة لا إلهَ إلَّا اللّهُ حِصنِی، فَمَن دَخَلَ حِصنِی أَمِنَ مِن عَذابی. قالَ: فَلَمّا مَرَّتِ الرّاحِلَةُ نادانا : بِشُروطِهَا، وَ أنَا مِن شُروطِهَا ))

ترجمه : هنگامی که ابوالحسن الرضا(ع) به نیشابور رسید و خواست که آن جا را به قصد رفتن نزد مأمون ترک گوید، راویان حدیث، گردش را گرفتند و عرض کردند: ای پسر پیامبر خدا، از پیش ما می روی و برایمان حدیثی که از محضرتان فیضی بریم، نمی گویی؟! حضرت که در کجاوه نشسته بود سرش را بیرون آورد و فرمود: از پدرم، موسی بن جعفر شنیدم که می فرماید: از پدرم، جعفر بن محمّد شنیدم که می فرماید: از پدرم، محمّد بن علی شنیدم که می فرماید: از پدرم، علی بن الحسین شنیدم که می فرماید: از پدرم، حسین بن علی بن ابی طالب شنیدم که می فرماید: از پدرم، امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب شنیدم که می فرماید: از رسول خدا(ص) شنیدم که می فرماید: از جبرئیل شنیدم که می فرماید: از خداوند جلّ جلاله شنیدم که می فرماید:

(( لا اله الا اللّه حصار من است و هرکس وارد حصار من شود از عذابم در امان است. ))

اسحاق می گوید: چون شتر به راه افتاد sticker... ، آن حضرت با صدای بلند به ما فرمود:

sticker(( اما این شرطهایی دارد و من از شرطهای آن هستم.))sticker

(( توحید صدوق ( ص 25 ) ، عیون اخبار الرضا ( ص 135 ) ، بحارالانوار( جلد ۴۹، ص ۱۲۶، ح ۳ ) . ))

2-حدیث دوم:

شرح حدیث سلسلة الذهب

sticker(( يقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي. ( اَمِنَ مِن عَذابِی ) . ))

ترجمه : خداوند جل جلاله می‌فرماید: ولایت علی ابن ابیطالب دژ و قلعه ی محکمِ من است، پس هرکس که در دژ و قلعه ی من وارد شود از عذابم در امان است.

(( امالی صدوق ، ص۲۳۵))

روایت اخیر را نیز اغلب محدثان اهل سنت از جمله حاکم حسکانی در کتاب شواهد التنزيل لقواعد التفضيل‏[ص 170] و شعیری در کتاب جامع الأخبار[ چاپ نجف ص 14] نیز نقل کرده‌اند .

اغلب محدثان اهل سنت ، هر دو روایتِ سِلسِلَةُ الذَّهَب را که نقل کردیم ، روایت نموده اند ، اما متأسفانه بخش پایانی حدیث «... اَلا بشروطها و أنا مِنْ شروطها»؛ را نقل نکرده اند ️ ...

لیکن برخی از محدثان و علمای مُنصف ، از برادران اهل سنت ، حدیث اول را با جمله ی پایانی آن نقل نموده اند  ،که از جمله ی آنها ، قاضى بهجت اَفندى شافعى (1350 ه . ق . ) و محمّد خواجه پارساى بخارى حنفى (822 ق ) می باشند .

stickerاکنون حدیث مزبور را بنا به نقل خواجه ، ذیلاً می آوریم :

عن أبی الصلت عبدالسلام بن صالح بن سلیمان الهروی قال: كنت مع علی الرضا(رض) حین خرج مِنْ نیشابور و هو راكب بغلته الشهباء، ... قال: « لقد حدّثنی أبی موسى، عن أبیه جعفر، عن أبیه محمّد، عن أبیه علی، عن أبیه الحسین، عن أبیه علی بن أبی طالب(رض)، عن رسول‏الله صلی الله علیه وآله وسلم أنّه قال: سمعت جبرائیل علیه السلام یقول: سمعت الله جل جلاله یقول: «إنّی أنا الله‏ لا إله إلاّ أنا فاعبدونی؛ مَن جاء بشهاده اَنْ لا إله إلاّ الله‏ بالإخلاص دَخَلَ حصنی، فمن دخل حصنی اَمِنَ من عذابی». و فی روایه، فلمّا مرّت الراحله نادانا: (( اَلا بشروطها وأنا من شروطها)) .

sticker قیل: مِنْ شروطها الإقرار بأنّهُ إمام مُفتَرضُ الطّاعَه .

ترجمه : از اباصلت نقل است كه گفت: هنگامى كه على [بن موسی] الرضا سوار بر استرى خاكسترى مایل به سیاه، از نیشابور خارج مى‏شد همراهش بودم كه در این هنگام احمد بن حرب و یحیى بن یحیى و اسحاق بن راهویه و تعدادى دانشمند، لگام استرش را گرفتند و عرضه داشتند: اى فرزند رسول خدا! به حق پدران پاكت، حدیثى براى ما روایت كن كه آن را از پدرت [و او] از پدرانش شنیده‏اى. پس سر مباركش را از کجاوه بیرون آورد و فرمود: پدرم موسى، از پدرش جعفر، از پدرش محمّد، از پدرش على، از پدرش حسین، از پدرش على بن ابى‏طالب، از رسول خدا روایت كرد كه فرمود: از جبرئیل شنیدم كه مى‏گفت: از خداوند شنیدم كه مى‏فرمود: به راستى كه من خداوندم؛ خدایى جز من نیست؛ پس مرا بپرستید. هركه با شهادت و گواهى مخلصانه به لا اله الاّ الله‏ بیاید، در دِژ و قلعه ی من وارد مى‏شود و هركه در دِژ و قلعه ی من ،  داخل شود از عذابم در امان مى‏ماند.

stickerو در روایتى چون كاروان حركت كرد، به ما فرمود: «آگاه باشید، شروطى دارد و من از شروط آن هستم». گفته شده است: از شروطِ كلمه ی اخلاص، اقرارِ به واجب بودن اطاعت از امام  است .

 (( قندوزی، ینابیع الموده، 3/168 - سبط بن جوزى، تذکره الخواص،ص 315 - محمد بن سلامه قضاعی، مسند الشهاب ج 2، ص 323، - مُناوی ، فیض القدیر ج4، ص 489))

stickerتبصره :

(1) - از احمد بن حنبل که یکی از رؤسای اربعه ی فقه اهل سنت است درباره اثرات شفا بخش این روایت نقل شده است؛: لو قُرئ هذا الإسناد على مجنون لأفاق. 

یعنی : اگر این اسناد بر دیوانه ‏اى خوانده شود، هرآینه عاقل مى‏شود.

))ابن حجر هیثمی، الصواعق المحرقه، 2/594 و 595 )) ((شبلنجی، نورالأبصار، 236 ))

stickerدر این خصوص باید گفت :

stickerیا علی :

آنکس که ترا شناخت ، جان را چه کند

فرزند و عیال و خانمان را چه کند

دیوانه کنی هر دو جهانش بخشی

دیوانه ی تو  ، هر دو جهان را چه کند

(2) - سیوطى شافعى ،حدیثِ حِصن را صحیح دانسته و مى‏گوید: «حدیثٌ صحیح» (سیوطی، الجامع الصغیر، 376)

stickerب : (( شرح حدیث سلسلة الذهب توسط حیکم )):

حِصن : در لغت به معنای دِژ، قلعه و جای محکم است؛ یعنی جایی که در اثرِ ارتفاع و مستحکم بودنش، نمی‌توان به آن دست یافت.

کلمه : در قرآن به معانی مختلفی بکار رفته که یکی از موارد استعمال آن ، ( انسانِ کامل ) است .

stickerبعنوان نمونه :

((1)) : در آیه ی ذیل به حضرت مسیح ، کلمةُ الله ، اطلاق شده :

إنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَكَلِمَتُهُ أَلْقَاهَا إِلَى مَرْيَمَ وَرُوحٌ مِنْهُ (171 النساء)

((2)): در مواردی هم ، از ائمه ی اطهار (ع ) ، به کلمات ، کَلِمَةً التقوی ، كَلِمَةً بَاقِيَةً ، كَلِمَةُ اللَّه ، كَلِمَةً طَيِّبَةً  و... یاد شده که به آیات مربوطه ذیلاً اشاره می گردد :

) وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَى وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (٤٠ التوبة)

در آیه ی فوق ، نمی گوید الله دارای عُلُوّ و برتری است بلکه می فرماید : کلمه ی خدا ، یعنی حضرت رسول(  ص ) ، والا و برتر است ، چرا ؟ چون ( وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ) .

) وَجَعَلَهَا كَلِمَةً بَاقِيَةً فِي عَقِبِهِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ (٢٨زخرف)

در این آیه نیز منظور از كَلِمَةً بَاقِيَةً ، زهرا ( س ) و امامان معصوم می باشند که در مباحث گذشته ( در همین کانال) با ذکر دلایل علمی و نقلی ، توضیح داده شد.

کلمةً باقیةً ، با ابجد کبیر می شود (213) که برابر است با ( زهرا ) یعنی امامان معصوم که کلمه ی باقیه ای پس از ابراهیم هستند همگی از نسلِ زهرای مرضیه (س) می باشند .

) فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَى رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَأَلْزَمَهُمْ كَلِمَةَ التَّقْوَى وَكَانُوا أَحَقَّ بِهَا (26 فتح)

کلمه ی تقوائیکه خداوند ، مومنین را به التزام و پیروی از آن امر نموده ، امامان معصوم (ع ) می باشند . کما اینکه در يکي از خطبه هاي پيامبر مي خوانيم نَحنُ کلِمَةُ التَّقوي و سَبيلَ الهُدي  .

(( نور الثقلين ج5 ص73  ، تفسير نمونه ج22 ص96))

) فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ (٣٧ بقره)

در آیه ی فوق نیز منظور از ( کلمات ) که آدم (ع) بوسیله ی آن توبه کرد ، پنج تن آل عبا (ع) می باشند که البته فقط اعتقاد شیعه این نیست بلکه بعضاً از طریق اهل سنت نیز به آن اذعان گردیده :

stickerبعنوان مثال :

جلال الدّین سیوطی در تفسیر «الدّر المنثور – التفسیر بالمأثور، ص 324» در این باره آورده است که :

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:

حضرت آدم خدا را صدا زد بحقِّ محمد، و علی، و فاطمه، و حسن، و حسین که توبه مرا بپذیر ، پس بعد از آن خداوند توبه حضرت آدم علیه السلام را پذیرفت.

stickerنکته ی معرفتی : کلمه ،بر اساسِ ابجدِ کبیر ،برابر است با عدد( 95 ) که اگر عدد 5 را با 9 جمع کنیم می شود (14) .

) أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ (٢٤ ابراهيم)

انسان کامل، انبیاء ،بالاخص پیامبر (ص) ، امامان معصوم  و نیز شیعیانِ علی (ع) می باشند که به شجره ی طیّبه ( تنه ، ساقه ، برگ و میوه ی) آن ، تشبیه گردیده اند.

سوگند که درگاهِ علی ،حِصنِ حَصین است

تا بوده همین بوده و تا هست همین است

stickerج : جمع بندی و تفسیر نهائی حکیم از حدیث :            

(1)- عمدتاً حدیث را اینگونه معنا کرده اند که ( لا اله الا الله ) و بعبارت دیگر، اعتقاد به توحید ، قلعه ی مُحکمِ خداست  و شرطِ  تَشَرُّف به این دژ و قلعه ی توحید ، امامت و ولایت می باشد .

(2)- علیرغم اینکه تفسیر فوق را صحیح می دانم ، لیکن حدیث مزبور ، معنای دقیقتری دارد که با عنایت به مقدمات مطروحه ی فوق ، آن معنی و تفسیر عمیق تر این است که :

منظور از لا اله الا الله ( توحید است ) ، ولی مقصود از ( کلمه ی لا اله الا الله ) انسانِ توحیدی و مُوَحِّد ( یعنی امامِ معصوم ) می باشد ، در حدیثِ قُدسی و شریفِ سلسلة الذهب نیز، خداوند سبحان نفرموده : لا اله الا الله ( توحید ) ، قلعه ی مُحکم من است ، بلکه فرموده :( کلمه ی ) لا اله الا الله ، ( که انسان توحیدی و امامِ معصوم است) ، قلعه ی مُحکم و حِصنِ حَصینِ من است .

(( بنابراین نه تنها ، شرطِ ورود به قلعه ی توحید ، امامِ معصوم است ، بلکه ، کلمه ی لا اله الا الله و ( قلعه ی توحید ) نیز امام می باشد . یا بعبارت دیگر، اولاً  امام ، خودش کلمه ی لا اله الا الله و قلعه ی توحید بوده و ثانیاً چون واسطه ی فیض است ، لذا ورودِ به این قلعه ی توحید  نیز مشروط به  ولایتِ او  می باشد. ))

stickerبا توجه به صعبِ مُستصعب بودن موضوع ، در مقام توضیح بیشتر آن برآمده و می گوئیم :

(الف) : ( لا اله الا الله ) نمادی برای توحید می باشد .

( ب ): ( کلمه ی لا اله الا الله) کنایه از انسانِ توحیدی و مُوَحِّد ( یعنی امامِ معصوم ) می باشد که در این حدیث بعنوان قلعه ی مُستحکمِ خدا و ملاکِ امان از عذابِ الهی  معرفی گردیده است .

( ج ) : امامِ معصوم دو نقشِ اساسی را ایفاء می کند ، اولاً خودش قلعه ی مُستحکم توحید و پناهگاهِ اَمن( کهفَ الوَری ) بوده و ثانیاً ورودِ به این دژِ محکم نیز مَشروط به قبولِ ولایتِ آنها و بمنزله ی اِذنِ دخول در این حَرَم و حَریمِ اَمن می باشد.

اینکه در قرآن دستور داده شده که : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَ تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلاَّ أَنْ يُؤْذَنَ لَکُمْ ...﴿الأحزاب‏، 53﴾

تأکید به رعایتِ همین ادبِ ولائی است ، یعنی تنها با قبول ولایت است که به انسانِ مومن ، اجازه ی ورود به حریم ولایت داده می شود . نه اینکه بی اجازه هم می توان وارد شد ولی بهتر است اجازه بگیرید ،بلکه منظور این است که بدون اجازه ( قبول ولایت) ، اصلاً نمی توانید واردِ حَرَمِ امنِ الهی که حریمِ ولایتِ آنهاست ، بشوید .

( د ) : استبعادی ندارد که انسانِ کامل و امامِ معصوم را بعنوان قلعه ، دژ و حِصنِ حَصین (مستحکم ) معنا کنیم ، کما اینکه امیرالمومنین ( ع ) در مورد سربازانِ دلیرِ اسلام نیز، در نامه 53 نهج البلاغه تعبیر به ( حُصونُ الرَّعیِّه ) نموده اند:

الجُنُوُد بِإذنِ اللَّهِ حُصُونُ الرَّعيَّةِ وَ زَينُ الوُلاةِ وَ عِزُّالدِّينِ وَ سُبُلُ الأَمنِ وَ لَيسَ تَقُومُ الرَّعِيِّةُ إلّا بِهِم .

طبق آنچه توضیح داده شد ، بین دو حدیثِ سِلسِلَةُ الذَّهَب که اولی ، کلمه ی لا اله الا الله را قلعه ی محکم و حدیثِ دوم  ، ولایتِ علی (ع) را بعنوان قلعه ی مُستحکمِ خدا معرفی می کرد ، بنحو شایسته ای جمع نمودیم ، بدین نحو که کلمه ی لا اله الا الله ، اشاره به ولایت کلی ائمه ی اطهار (ع) دارد و ولایت علی (ع) نیز نمونه ی بارزِ آن و مصداقِ اعلای آن می باشد.

مطلبِ دیگر اینکه : امام ، واسطه ی فیض به همه ی عوالم هستی است که به همین دلیل ، برخورداری از هر خیر و کمالی ، مشروط به ولایت ایشان و از رهگذر خاکِ سَرِ کوی آنان می باشد .

stickerبه قول حافظ :

از رهگذر خاکِ سَرِ کوی شما بود

هر نافه که در دست نسیمِ سحر افتاد

sticker(( بِیُمنِهِ رُزِقَ الوَری‌ وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الأرضُ و السَّماء  ))

stickerیا صاحب الزمان (عج) :

چون چشمِ تو دل می‌بَرَد از گوشه نشینان

دنبالِ تو بودن گُنَه از جانبِ ما نیست

روی تو مگر آینه ی لطفِ الهیست

حقا که چنین است و در این روی و ریا  نیست

باز آی که بی روی تو ای شمعِ دل افروز

در بزمِ حریفان اثرِ نور و صَفا  نیست

sticker(( برگرفته از دروس شرح الحدیث توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم ))sticker

امضاي حکيم

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,

تحریف حدیث سفینه توسط مولوی

 

sticker(( تَحریفِ حدیثِ سَفینه ، توسطِ مولوی )) sticker


stickerمولوی ، حدیثِ صحیح و مُتواترِ وارده از پیامبر (ص) که در شأنِ اهل بیت (ع) و معروف به حدیثِ سَفینه ( کِشتی ) می باشد را در مثنوی معنوی ، به شکل ذیل آورده و  کلمه ی ( اهلِ بیت ) را تحریف و به جای آن ، کلمه ی ( اصحاب ) را جایگزین نموده است ؟ ! sticker
sticker بهرِ این فرمود پیغمبر : که من              
sticker همچو کشتی ام به طوفانِ زَمَن
sticker ما و  ( اصحابیم ) چون کشتیِ نوح        
sticker هر که دست اَندَر  زَنَد ، یابد فُتوح
sticker تبصره :
stickerحدیث سفینه ، بین شیعه و سنی متواتر بوده و در منابع موثق اهل سنت نیز با کلمه ی ( اهل بیت ) آمده که ذیلاً به دو نمونه از منابع حدیث اهل تسنن ، اشاره می گردد :
sticker - احمد بن حنبل در كتاب «فضائل الصحابه» با سند خود از حنش كناني روايت كرده است :
stickerسمعت أباذر يقول وهو آخذ بباب الكعبة: من عرفني، فأنا من قد عرفني، ومن أنكرني، فأنا أبوذر، سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول: ثم ألا إنّ مثل أهل بيتي مثل سفينة نوح من ركبها نجا ومن تخلف عنها هلك .
stickerترجمه : در حالي كه ابوذر خود را به درب خانه كعبه چسبانده بود شنيدم كه مي‌گفت: «هر كس مرا مي‌شناسد كه مي‌شناسد و آن كس كه مرا نمي‌شناسد بداند كه من ابوذر هستم و از پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله شنيدم كه مي‌فرمود: هان بدانيد كه مثال اهل بيت من همچون كشتي نوح است كه هر كس بر آن سوار گشت نجات يافت و هر كس از آن روي گرداند هلاك خواهد شد.
📚(أحمد بن حنبل، فضائل الصحابة: ج2 ص785 )

sticker - اين روايت را بزرگان ديگری از اهل سنت ، همچون:
stickerطبراني در «المعجم الكبير» ، «المعجم الأوسط» ، «المعجم الصغير» روایت کرده است.
📚(المعجم الكبير: ج3 ص45ـ 46 ، المعجم الأوسط: ج4 ص10، المعجم الصغير: ج1 ص139ـ 140)

sticker - حاكم نیشابوری نیز در مستدرك ، در ذیل این روايت ، به صحیح بودن آن تصریح نموده و گفته است:
(حديث صحيح على شرط مسلم ولم يخرجاه)
📚(الحاكم النيشابوري در المستدرك وبذيله التلخيص للذهبي  ج2 ص343 )

sticker - امام محمد شافعی ، که یکی از رؤسای اربعه ی اهل سنت ، در شعر معروفش به همین حدیث اشاره کرده و صراحتاً می فرماید از نظر من ، اهل بیتِ پیامبر(ص) ، بمنزله ی کشتی نجات هستند که منِ امام محمد شافعی با نام خدا ، به آنها پناه آورده ام .
sticker رَکبتُ عَلی اسمِ الله فِی سُفُنِ النَّجی sticker
stickerوَ هُم اَهلِ بَیتِ المُصطَفی خاتَمِ الرُّسُل sticker

sticker(( برگرفته از دروسِ شرح و نقدِ مثنوی توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم ))

امضاي حکيم

 


 

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,معارف,مباحث اعتقادی,پاسخ به شبهات و سوالات دینی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,

احساسِ شادی و یا غم و اندوهِ بی دلیل

 

surprise  (( احساسِ شادی و یا غم و اندوهِ بی دلیل )) surprise



👈 گاهی اوقات ، در خود احساسِ غم و اندوه و یا شادی و سُرور ، می کنیم که ظاهراً توجیه یا دلیلِ خاصی ندارد .

✍🏼 علتِ این موضوع را یکی از اصحابِ امام صادق (ع ) از ایشان سئوال کرد ، آن حضرت در پاسخ فرمودند :

🌸(( إِنَّ ذَلِکَ الْحَزَنَ وَ الْفَرَحَ یَصِلُ‏ إِلَیْکُمْ‏ مِنَّا لِأَنَّا إِذَا دَخَلَ عَلَیْنَا حُزْنٌ أَوْ سُرُورٌ کَانَ ذَلِکَ دَاخِلًا عَلَیْکُمْ لِأَنَّا وَ إِیَّاکُمْ مِنْ نُورِ اللَّهِ عَزَّ وَجَل . ))

📝یعنی : احساسِ آن اندوه و شادی که به شما می رسد ، از جانبِ ما می باشد ، هنگامیکه ما اندوهگین و یا شادمان شویم ، شما نیز همین حالات را در خویش احساس می کنید و این بخاطر آن است که ما و شما ( هردو) از نور خداوند عزوجل ، آفریده شده ایم.

🔹در روایات دیگر اینگونه وارد شده که ما از نور خدا و شما از شعاعِ نور و فاضلِ طینتِ ما ، خلق شده اید .

👈به تعبیرِ من ( حکیم ) ، چون با امامانِ معصوم ، هم گِلیم ، هم دلِیم . 💞

📚( علل الشرائع  ج1، ص 93)🌱

🌤یا صاحب الزمان (عج) :

💘زخمِ دلِ هجران زدگان را ، تو شَفائی
😔دردِ غَمِ بی نُسخه ی ما را ، تو دوائی

⚫️عالَم همه جا ، پُر شده از تیرگی مَحض
💫ما گُم شده گانیم و تو مِصباحِ هُدائی

🏹. مَگذار که با ما همه عالَم بستیزند
👑. ما با همه گفتیم : که تو صاحب مائی

🕌سوگند به تنهائیِ تنهایِ مدینه
🗡تنها تو فقط ، مُنتَقِمِ خونِ خدائی

💪تو وارثِ بازوی علمدارِ حسینی🚩
🗣تو پاسخِ فریادِ تمامِ شهدائی 😘

❣️با خونِ دل و اشکِ روان ، هر شبِ جمعه
🌅با مادرِ خود ، فاطمه (س) ، در کرب و بَلائی

🌤ای کاش که یک لحظه به چشمِ همه عالَم
🕌زان گوشه ی شش گوشه ، به ما رُخ بنمائی

🌻ما پیشِ تو بودیم ، ولی حیف نبودیم
💔تو در دلِ مائی و ندانیم کجائی

🙏گفتم که دعائی کنم از بَهرِ ظُهورت
👈دیدم تو دعائی ، تو دعائی ، تو دعائی

گلایه ی عاشقانه ی حکیم ، از قُطبِ عالَمِ اِمکان ، یوسفِ زهرا (عج ) :

😔مولای من ، براستی اگر ، دل را به دل ، راه است ، پس چرا با این گدای درمانده و دردمندِ خویش ، طوری رفتار می کنی که گویا از حالِ پریشانم ، بی خبری ؟

💞غلط است اینکه گویند : به دل ، رَه است دل را
❣️دلِ من ز غُصّه خون شد ، دلِ تو خبر ندارد ... !


 

امضاي حکيم

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح ادعیه,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,

پرستش عاشقانه

 

🍷(( پرستشِ عاشقانه )) 💃



🕌حضرت علی (ع) می فرمایند :

« اِلهِى مَا عَبَدْتُكَ خَوْفاً مِنْ عِقابِكَ وَ لا طَمَعاً فى جَنَّتِكَ وَ لكِنْ وَجَدْتُكَ اَهْلا لِلْعِبادَةِ فَعَبَدْتُكَ »

🌺 ترجمه :

((خدايا، تو را به جهت ترس از عذابت و یا طَمَعِ در بهشت ، عبادت نكردم ، بلكه تو را   می پرستم ، برای اینکه شایسته ی پرستش هستی .))

🍂بحارالأنوار، ج 41 ، ص  14 🍂

 💥با هوس عاشقِ آن چشمه ی نوریم هنوز
 🐪وای و صد  وای ، کزین قافله دوریم هنوز

 🌸 نه کمالِ دگران دیده ، نه نُقصان در خویش
 ⚗️ ای فَلَک ، آینه بُگذار که کوریم هنوز 😎

 🗡زنده کُش بوده و با مُرده پَرَستی شادیم😃
🍙 این گواه است که ما عاشقِ گُوریم هنوز

🔥 دوزخی تا نَبُوَد ، سویِ عبادت نرویم
💪 خود گواه است که ما بنده ی زوریم هنوز

🙏 راحتِ خویشتن از دستِ قَضا میجوئیم
🌊 تشنه لب بر سَرِ این بِرکه ی شوریم هنوز

 

امضاي حکيم

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,

برچسب ها : ,,,,,,,,

شرح دعای عرفه

 

🌺🚩(( شرحِ فرازی از دعای عرفه ی اباعبدالله الحسین ))🚩🌺



((عَمِيتْ عَينٌ لا تَراكَ علَيها رَقيبا ))


⚡️متأسفانه این فراز از دعای عرفه ، غالبا بصورتِ نادرست ، اینطور ترجمه شده که :

👈 ((خداوندا : كور باد چشمى كه تو را بر خود ناظر و نگهبان نبيند )).

✍🏼 حال آنکه این جمله ، نفرين نيست ، تا آنکه كسي در ترجمه‌ی آن بگويد:

😔🔥: (خدایا : کور باد چشمی كه تو را نبیند .)

🌹بلكه جمله‌ی اِخباری است و لذا در ترجمه‌ ی آن بايد گفت:

🕊(( خداوندا : ديده‌ای كه تو را ، هم اکنون نمی بيند ، كور است. ))😵

تبصره :

عارف ، کسی است که جلوه ی معشوق را در جهانِ پیرامونی ( آفاق ) و عالَمِ درونِ خویش ، مشاهده نماید و کسی که اینچنین نیست ، از بینائی ، مَحروم و دیده ی باطنش ، کور می باشد .

🔰ومَن كَانَ فِي هَٰذِهِ أَعْمَىٰ فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَىٰ وَأَضَلُّ سَبِيلًا (72 اسراء)

 عارف بالله ، مُدام غرقِ مشاهده ی جمالِ دلآرای معشوقِ خویش و جلوه های اوست .

💃با صد هزار جلوه برون آمدی که من
👁با صد هزار ، دیده تماشا کنم ترا

 ه  🍂****** 🍂

😍دیده را فایده آنست که دلبر بیند          
🔥ور نبیند ، چه بُوَد فایده بینایی را

 

🖍در روايتي از حضرت رسول (صلي الله عليه وآله و سلم) درباره احسان سؤال شد، فرمودند:

(أن تَعبُدَ اللهَ کَأنَّکَ تَرَاهُ فَإن لم تکُن تراهُ فانَّهُ يَرَاک )

یعنی :مقام ِ احسان آن است که ، به گونه اي خدا را عبادت کني که گويا او را مي بيني! که اگر تو او را نمي بيني، او تو را مي بيند.

🌻دقت بفرمائید ، پیامبر (ص) برای مقام احسان (که بالاترین مرز یقین است ) دو مقام را مشخص می فرمایند :

1- اینکه خدای را طور عبادت کنی که (( کَأنَّ یعنی گویا)) او را می بینی .

2-مرتبه ی پائین تر اینکه ، خدای را طوری عبادت کنی که (باور داشته باشی) او ترا می بیند .

🌿اما مرتبه ی بالا تر از کَأنَّ ، مرتبه ی (أَنَّ یعنی به تحقیق ) است ، این مرتبه بالا ترین مقام یقین است ، همان فرموده ی مولا امیرالمومنین که فرمود  :

((ما کُنتُ أعبُدُ رَبَّاً لَم أرَه؛ من خدايي را که نبينم عبادت نمي کنم  ))

🔸دلی کز معرفت نور و صفا دید                 

به هرچیزی رسید ، اول خدا دید 


  امیرالمومنین علی (ع) می فرماید :

🕌 ما رأیتُ شَیاً الاّ  قد رأَیتُ الله قَبلَهِ  وَ بَعدِهِ وَ مَعَه .

📝 یعنی : (هیچ چیز را ندیم ، مگر اینکه ، جلوه ی خدا را قبل از آن ، بعد از آن و با آن ، مشاهده کردم ) .

🌤در برخی نَقل ها ، تعبیرِ ( وَ فِیهِ) دارد ، یعنی : (در آئینه ی وجودی آن شیء ، خدا را مشاهده کردم ).

  زبانِ حال و مرتبه ی موسی (ع) این است که :

🌋چو رسی به طورِ سینا ، اَرِنی بگوی و مَگذر
🙏که بیارزد این تمنّا ، چه تَری چه لَن تَرانی

👈اما این کجا و مقامِ علی (ع) کجا ، که این بیت ، زبانِ حالِ ایشان است :

🌋 چو رَسی به طورِ سینا ، اَرِنی بگوی و بُگذر
😘 به کسی که دیده رویش ، چه جوابِ لَن تَرانی

☀️یعنی : موسی ، از شهودِ جمال محبوب محروم بوده و لذا درخواست دیدار می کند ، اما به او پاسخ می دهند که ( لَن تَرانی )، ولی علی (ع) ، می فرماید :

من خدائی را که نبینم نمی پرستم . ببین تفاوتِ رَه از کجاست تا به کجا.😳

(( برگرفته از دروسِ عرفانِ اهل بیت (ع) توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم ))

امضاي حکيم

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح ادعیه,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,,

عبارات مشهوری که حدیث نیست ! ( 2 )

👈(( عباراتِ مَشهوری که حدیث نیست ! ... (2) ))🔥


✍🏼جمله ی معروف: « إِنَّ الْحُسَیْنَ مِصبَاحُ الْهُدی و سَفِینَةُ النَّجاة »، با این لفظ ، در منابع حدیثِ معتبر ، نیامده است. 😳

📚آنچه در متونِ معتبرِ حدیثِ ما ( شیعه ) آمده دو تعبیرِ زیر است :

🌺1- « إِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ فِی السَّمَاءِ أَکْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمَکْتُوبٌ عَنْ یَمِینِ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِصْبَاحُ هُدًی وَ سَفِینَةُ نَجَاةٍ »

🌿( عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج ‏1، ص 59 – 64 )🌿

🌸2- « إِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ فِی السَّمَاءِ أَکْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ فَإِنَّهُ مَکْتُوبٌ عَنْ یَمِینِ الْعَرْشِ مِصْبَاحٌ هَادٍ وَ سَفِینَةُ نَجَاة ».

🍂( کمال الدین و تمام النعمة، ج‏1، ص: 264- 269  - إعلام الورى، ص400 ) 🍂

📚اما جمله ی معروفِ « إنّ الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة » را که اکنون بعنوان یک شُعار ، مطرح می باشد ، مرحوم سید هاشم بحرانی در کتاب مدینة المعاجز الائمة آورده و دیگران نیز از ایشان نقل کرده اند .

👈با بررسی بعمل آمده مرحوم سید هاشم ، عبارت فوق را از منابع معتبر اشاره شده با عین عبارت نیاورده بلکه صرفاً نقل به معنا نموده است .😳

🍁( مدینة معاجز الأئمة الإثنی عشر، ج4، ص  52)🍁

🌹حدیث سفینه بنابر نقل ابوذر غفاری از پیامبر(ص)، این چنین است:

⛵️إنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَیتِی فِیکُمْ کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوحٍ، مَنْ دَخَلَهَا نَجَی، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ .
 
🌧(ترجمه: مَثَل اهل بیت من در میان شما کشتی نوح است، هر کس به این کشتی داخل شود نجات می‌یابد، و هر کس جا بماند، غرق می‌شود.)

📖حاکم نیشابوری در کتاب المستدرک خود بعد از نقل این حدیث از ابوذر غفاری تصریح می‌کند که بنا بر معیارهای مسلم نیشابوری، این روایت صحیح است.

🌱((حاکم نیشابوری، المستدرک، ج ۲ ص 273))🌱

✅ در اینجا سخن خود را با شعری زیبا از امام محمد شافعی ( یکی از رؤسای اربعه ی فقهی اهل سنت ) به پایان می رسانیم :

🤔و لَمَّا رَأيتُ النَّاسَ قَد ذَهَبَت بِهِم
🔥مذَاهِبُهُم فِي أبحُرِ الغَيِّ وَ الجَهلِ

🏊ركِبتُ عَلَي اسمِ الله فِي سُفُنِ النَّجَا⛵️
🕌و هُم آل بَيتِ المُصطفَي خَاتَمِ الرُّسُلِ

🙏و أمسَكتُ حَبلَ اللهِ وَ هُوَ وَلاءُهُم😘
🔰كما قَد أُمِرنَا بالتَمسُّكِ بِالحَبل

👈همانطوریکه می بینید، شافعی در بیت دوم بالا،صراحتاً اذعان می نماید که از نظر او کِشتی نجات ( سُفُنِ النَّجا ) فقط اهل بیت پیامبر ( ص ) می باشند

👨‍💻(( برگرفته از دروسِ فِقه الحدیث ، توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم ))


https://t.me/hakim 🕊

🌱🚢🌊 🕌🌱

امضاي حکيم

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,

عبارات مشهوری که حدیث نیست !

👈(( عباراتِ مَشهوری که حدیث نیست ! ... ))🔥


🤔ضرب‏ المثل معروفی است که می‏گوید: « رُبَّ مَشهورٍ لا اَصلَ لَه »

💨یعنی : چه بسیار امورِ مشهوری که فاقد اصل و ریشه می باشد.

✍🏼 در موضوع قیام عاشورا نیز ، عباراتی توسط برخی مداحان از روی عدم آگاهی و یا بنا به نقل از مقاتلی ضعیف و مَشحون از تحریف مانند : («ابي‌مخنف»، «اسرارالشهادة»، «نورالعين»، «منتخب طريحي») در اذهان جامعه رواج یافته که ضمن تحریف در واقعه عاشورا ، این عبارات بعنوان حدیث ، تَلَقِّی گردیده است .

✅ ما در اینجا بمنظور تنویری اذهان ، به چند نمونه از این موارد اشاره می نمائیم :

شرح تفصیلی در ادامه مطلب
 

ادامــه مطلب

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,

چرا به حضرت زهرا ، محدثه میگویند ؟!

چرا به حضرت زهرا ، محدثه میگویند ؟!

السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُحَدَّثَةُ الْعَلِيمَةُ  

( اقبال الاعمال، ص 624؛ بحارالانوار، ج 97، ص 199-195. )

یکی از القاب حضرت صدیقه ی کُبری ، ( مُحَدَّثه ) می باشد که آنرا به دو اعتبار می توان لحاظ نمود :

1- مُحَدِّثه ( به كسر دال و تشديد آن ) به معناى «سخن گوينده» است و این لقب بدان جهت به آن حضرت داده شده که ایشان در رَحمِ مادرش ( حضرت خدیجه سلام الله علیها ) با او سخن می گفته و مصاحبت می نموده است .

شرح در ادامه مطلب

 

ادامــه مطلب

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,,

أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ الجَنَّةَ ...

أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ الجَنَّةَ ...

 

قال رسول اللّه صلى الله علیه وآله:

« أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ الجَنَّةَ : عَلیٌّ  وَ فاطِمَة »

اولین کسانی که وارد بهشت می‌شوند : علی و فاطمه هستند.

نور الأبصار ص 52/ و کنز العمّال ج 13 ص 95

امضاي حکيم

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,

فاطمه آیینه ی جمال و جلالِ الهی

فاطمه آیینه ی جمال و جلالِ الهی

پيامبر اعظم (صلوات الله عليه و آله) فرمودند :

 

لَوْ كَانَ‏ الْحِلْمُ‏ رَجُلًا لَكَانَ عَلـِيّاً

اگر قرار بود حلم به صورت مردي جلوه کند همانا آن، علي بود

وَ لَوْ كَانَ الْفَضـلُ شَـخْصاً لَكَانَ الْحَسَنَ

و اگر قرار بود فضل به صورت شخصي تجلي يابد همانا آن، حسن بود

وَ لَوْ كَانَ الْسَخَاءُ صُورَةً  لَكَانَ الْحُسَيْنَ

و اگر قرار بود بخشندگي صورتي داشته باشد همانا آن، حسين بود

وَ لَوْ كَانَ الْحُسْنُ هَيْئَةً لَكَانَتْ فَاطِـمَةَ بَلْ هِـيَ أَعْـظَمُ

و اگر قرار بود حُسن و خوبي شکلي داشته باشد همانا آن، فاطمه بود؛ بلکه فاطمه فراتر از خوبي است

إِنَّ فَاطِـمَةَ ابْنَتِي خَيـْرُ أَهْـلِ الْأَرْضِ عُنْصُراً وَ شَـرَفاً وَ كَرَماً.

به درستي که دخترم فاطمه بهترين اهل زمين است در شرافت و کرامت.

 

مائة منقبة من مناقب أمير المؤمنين و الأئمة (ابن شاذان)، ص126 .127  (منقبه السابعه و الستون 67 )

قندوزی فی ینابع الموده (ص 263) , الجوینی فی فرائد السمطین حدیث 392

 

شرح حدیث در ادامه مطلب

 

ادامــه مطلب

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,

حدیث سفینه از نظر شیعه و سنی

حدیث سفینه از نظر شیعه و سنی

حدیث سفینه که آنرا شیعه و سنی از پیامبر اکرم (ص) متواتراً نقل کرده اند ، به جایگاه والای اهل بیت عصمت و طهارت در عالم آفرینش اشاره دارد که در طوفانهای جهل و گمراهی ، ضلالت و تباهی ، هیچ راه نجاتی برای امت پیامبر (ص) و هر انسان آزاده ای نیست ، مگر پناه بردن به اینان که به منزله ی کشتی نجات و نوح دوران می باشند.

به منظور اجتناب از تطویل کلام از نقل حدیث مذکور از طریق شیعه ، خودداری و تنها به نمونه هایی از منابع اهل سنت که به این حدیث اذعان شده ، اکتفاء می نمائیم :

1-    فخرالدين رازى در تفسیر کبیرش ( مفاتیح الغیب ) ، حدیث سفینة را در مورد اهل بیت (ع) اینگونه از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده است

إنه صلى اللّه عليه و سلّم قال:  (( مَثَل أهلِ بَيتي كَمَثَلِ سَفِينَة نُوحٌ مَن رَّكِبَ فِيها نَجَا )) مفاتيح الغيب، ج‏27، ص:    596

 

تفصیل بحث در ادامه مطلب

 

ادامــه مطلب

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,

شرح عرفانی و اخلاقی ( المومن مراه المومن )

شرح عرفانی و اخلاقی ( المومن مراه المومن )

قال رسول الله (ص) : الْمُومِنُ مِرآةُ الْمُومِنِ  ( بحار الانوار،61 ، 235 )

(( وایضاً همین عبارت از آقا امیرالمومنین در کتاب شریف تُحَفُ العُقول ( ص 171) روایت گردیده است. ))

ما حدیث شریف فوق را ذیلاً از دو منظر عرفانی و اخلاقی شرح و تفسیر می نمائیم :

الف : شرح عرفانی و ولائی حدیث :

بدانکه یکی از اسامی خداوند سبحان ( اَلْمُؤْمِن ) می باشد .

1. هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ ۚ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿آیه 23 حشر﴾

همچنین ، اسم مومن ، به انسانی اطلاق می گردد که نور ایمان در آئینه ی دلش تابیده و در سیر و سلوک به سرمنزل خورشید حقیقت ، همه ی غبارهای تعیناتش ، بحکم ( مَحوالموهوم ) از صحیفه ی وجودی او ، رخت بربسته و به تعبیر قرآن کریم :

الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَٰئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ ( آیه 82 انعام ) به مقام فنا و ( امن ) رسیده است .

انسان مومن در چنین حالی از قهر و غضب الهی رسته وعبارت ( یا امان الخائفین ) نشانه ای از این رهیافت می باشد ، دیگران نیز از شَرِّ او در امان می باشند .

شرح تفصیلی در ادامه مطلب

 

ادامــه مطلب

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,,

محبت اهل بیت از نظر اهل سنت ( فخر رازی و زمخشری )

محبت اهل بیت از نظر اهل سنت ( فخر رازی و زمخشری )

عن النبي صلى اللّه عليه و سلّم أنه قال :
 مَن مَاتَ عَلى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهيداً .... ألا و مَن مَاتَ عَلى بُغضِ آلِ مُحَمَّد مَاتَ كافِراً

فخر رازی که یکی از بزرگترین مفسران اهل سنت می باشد در تفسیر کبیرش (مفاتیح الغیب) ، حدیث فوق را از زمخشری و از قول پیامبر اکرم (ص) نقل کرده است.

ترجمه ی حدیث مذکور: ( یقیناً اینگونه است که هرکس با محبت و دستی آلِ محمد بمیرد ، شهید از دنیا رفته ... یقیناً هرکس با کینه و دشمنی آلِ محمد بمیرد ، کافر از دنیا رفته است ).

فخررازی در ادامه ضمن طرح مواردی مبنی بر لزوم محبت به آلِ پیامبر و اینکه مصداق ( آل ) چه کسانی هستند ، اینگونه نتیجه گیری نموده است :

 

(( تفصیل موضوع در ادامه ...))

 

ادامــه مطلب

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,

برچسب ها : ,,,,,,,,,

به دليل بروز بودن سايت لطفا از صفحات ديگر هم ديدن کنيد

مطالب تصادفي

مطالب پربازديد

فان بروز متفاوت ترین سایت تفریحی آموزشی
پرسش از حکیم در تلگرام