close
تبلیغات در اینترنت
شرح احادیث

پیام شیعه | Shia

شرح احادیث


امروز : یکشنبه 01 مهر 1397

Translate Website to Arabic Translate Website to English Translate Website to German Translate Website to Turkish Translate Website to Spanish Translate Website to Korean Translate Website

کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )

کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )

مذهب عشق

فاطمه معصومه روایتگر حدیث عشق

احادیث جعلی و کذب در مثنوی

طبیب عشق

sticker(( طبیبِ عشق ))sticker


stickerقال الصادق علیه السلام: (( فِي طِينِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع الشِّفَاءُ مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ هُوَ الدَّوَاءُ الْأَكْبَرُ. ))
stickerترجمه : امام صادق ع فرمودند : ((شفاى هر دردى در تربت قبر حسين (عليه السلام) است و همان است كه بزرگترين داروست))

sticker(كامل الزيارات ص 275 - وسائل الشيعه ج 14 ، ص 524 )
stickerبدرستیکه ،تُربتِ پاکِ امام حسین (ع ) ، شفاست  ،بلکه فراتر از آن اینکه ، ایشان ، طبیبِ عشق است و به همین دلیل،خاکِ کوی او ، هر دردی را شفا و هر آلامی را  دواست ، بلکه به تعبیر امام صادق در روایت فوق ، خودِ ایشان ، داروی اکبر و کیمیائی اعظم است .
stickerبر میوه ی بهشت ، دگر لب نمی زنند
stickerآنان که طعمِ تربت ِاو را چشیده اند

stickerمتاسفانه روایت را اغلب طوری دیگر معنا کرده و ضمیر (هُو َ) را به (طِین ) ارجاع داده اند ، که در این صورت، معنی آن می شود (تربتِ حسین دوای اکبر است).
stickerلیکن به نظر این حقیر، همانگونه که در بالا توضیح دادم ، ضمیر (هُو َ) به امام حسین ع  ، بر می گردد  و  بر این اساس باید گفت : امام حسین ، طبیبِ عشق است ، فلذا  ، نَفَسِ مسیحائی او دوا  و کیمیای اکبر ، بلکه اعظم است و به همین دلیل می باشد که تربتِ پاکش نیز شفاست ...
sticker
stickerگفته ای لعلِ لبم ، هم درد بخشد ، هم دوا   sticker      
stickerگاه پیشِ درد و گه پیشِ مُداوا میرمَتsticker
stickerثواب حجِ قبول و نماز ، آنکس بُرد
که خاکِ میکده ی عشق را زیارت کرد

stickerکیمیائی است عجب بندگی پیر مُغان
خاکِ او گشتم و چندین درجاتم دادند

stickerجای بسی شگفتی است از کسانیکه برای بهره مندی از شفا ، به تربتِ مُطهرِ ایشان روی می آورند ( که در حَدِّ خود ، صحیح و حق است) لیکن از این معنا غافلند که حسین  (ع ) ، طبیبِ عشق و  کیمیای اعظم و  داروی اکبر است.

 

stickerباید به این قوم گقت:
stickerعلاجِ ضعفِ دلِ ما کرشمه ی ساقیست          
stickerبرآر سَر ،که طبیب آمد و دوا  آورد

stickerطبیب عشق ، مسیحا دَم است و مُشفق ، لیک

stickerچو درد در تو نبیند ، کِرا دَوا بکند
stickerو چه خوب سروده حکیم الهی و عارف ربانی ، ملاهادی سبزواری :

خوشا جانی که جانانش تو باشی          
خوشادردی که درمانش تو باشی
بباید تَرکِ جان گفت و به سَر رفت          
بآن راهی که پایانش تو باشی
نه با ایمان بُوَد کارش نه با کُفر          
هر آنکس کُفر و ایمانش تو باشی
خِرَد زنجیری و دیوانه ات شد                    
که خود زنجیر جنبانش تو باشی  

sticker(( برگرفته از دروس عرفان در مکتب حسین (ع) توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم))
sticker 

hakim@

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,عرفان,عرفان عملی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,

فضائل علی از زبان ابوبکر ، عمر ، عثمان و عایشه

شرح حدیث سلسلة الذهب

تحریف حدیث سفینه توسط مولوی

احساسِ شادی و یا غم و اندوهِ بی دلیل

 

surprise  (( احساسِ شادی و یا غم و اندوهِ بی دلیل )) surprise



👈 گاهی اوقات ، در خود احساسِ غم و اندوه و یا شادی و سُرور ، می کنیم که ظاهراً توجیه یا دلیلِ خاصی ندارد .

✍🏼 علتِ این موضوع را یکی از اصحابِ امام صادق (ع ) از ایشان سئوال کرد ، آن حضرت در پاسخ فرمودند :

🌸(( إِنَّ ذَلِکَ الْحَزَنَ وَ الْفَرَحَ یَصِلُ‏ إِلَیْکُمْ‏ مِنَّا لِأَنَّا إِذَا دَخَلَ عَلَیْنَا حُزْنٌ أَوْ سُرُورٌ کَانَ ذَلِکَ دَاخِلًا عَلَیْکُمْ لِأَنَّا وَ إِیَّاکُمْ مِنْ نُورِ اللَّهِ عَزَّ وَجَل . ))

📝یعنی : احساسِ آن اندوه و شادی که به شما می رسد ، از جانبِ ما می باشد ، هنگامیکه ما اندوهگین و یا شادمان شویم ، شما نیز همین حالات را در خویش احساس می کنید و این بخاطر آن است که ما و شما ( هردو) از نور خداوند عزوجل ، آفریده شده ایم.

🔹در روایات دیگر اینگونه وارد شده که ما از نور خدا و شما از شعاعِ نور و فاضلِ طینتِ ما ، خلق شده اید .

👈به تعبیرِ من ( حکیم ) ، چون با امامانِ معصوم ، هم گِلیم ، هم دلِیم . 💞

📚( علل الشرائع  ج1، ص 93)🌱

🌤یا صاحب الزمان (عج) :

💘زخمِ دلِ هجران زدگان را ، تو شَفائی
😔دردِ غَمِ بی نُسخه ی ما را ، تو دوائی

⚫️عالَم همه جا ، پُر شده از تیرگی مَحض
💫ما گُم شده گانیم و تو مِصباحِ هُدائی

🏹. مَگذار که با ما همه عالَم بستیزند
👑. ما با همه گفتیم : که تو صاحب مائی

🕌سوگند به تنهائیِ تنهایِ مدینه
🗡تنها تو فقط ، مُنتَقِمِ خونِ خدائی

💪تو وارثِ بازوی علمدارِ حسینی🚩
🗣تو پاسخِ فریادِ تمامِ شهدائی 😘

❣️با خونِ دل و اشکِ روان ، هر شبِ جمعه
🌅با مادرِ خود ، فاطمه (س) ، در کرب و بَلائی

🌤ای کاش که یک لحظه به چشمِ همه عالَم
🕌زان گوشه ی شش گوشه ، به ما رُخ بنمائی

🌻ما پیشِ تو بودیم ، ولی حیف نبودیم
💔تو در دلِ مائی و ندانیم کجائی

🙏گفتم که دعائی کنم از بَهرِ ظُهورت
👈دیدم تو دعائی ، تو دعائی ، تو دعائی

گلایه ی عاشقانه ی حکیم ، از قُطبِ عالَمِ اِمکان ، یوسفِ زهرا (عج ) :

😔مولای من ، براستی اگر ، دل را به دل ، راه است ، پس چرا با این گدای درمانده و دردمندِ خویش ، طوری رفتار می کنی که گویا از حالِ پریشانم ، بی خبری ؟

💞غلط است اینکه گویند : به دل ، رَه است دل را
❣️دلِ من ز غُصّه خون شد ، دلِ تو خبر ندارد ... !


 

امضاي حکيم

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح ادعیه,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,

پرستش عاشقانه

 

🍷(( پرستشِ عاشقانه )) 💃



🕌حضرت علی (ع) می فرمایند :

« اِلهِى مَا عَبَدْتُكَ خَوْفاً مِنْ عِقابِكَ وَ لا طَمَعاً فى جَنَّتِكَ وَ لكِنْ وَجَدْتُكَ اَهْلا لِلْعِبادَةِ فَعَبَدْتُكَ »

🌺 ترجمه :

((خدايا، تو را به جهت ترس از عذابت و یا طَمَعِ در بهشت ، عبادت نكردم ، بلكه تو را   می پرستم ، برای اینکه شایسته ی پرستش هستی .))

🍂بحارالأنوار، ج 41 ، ص  14 🍂

 💥با هوس عاشقِ آن چشمه ی نوریم هنوز
 🐪وای و صد  وای ، کزین قافله دوریم هنوز

 🌸 نه کمالِ دگران دیده ، نه نُقصان در خویش
 ⚗️ ای فَلَک ، آینه بُگذار که کوریم هنوز 😎

 🗡زنده کُش بوده و با مُرده پَرَستی شادیم😃
🍙 این گواه است که ما عاشقِ گُوریم هنوز

🔥 دوزخی تا نَبُوَد ، سویِ عبادت نرویم
💪 خود گواه است که ما بنده ی زوریم هنوز

🙏 راحتِ خویشتن از دستِ قَضا میجوئیم
🌊 تشنه لب بر سَرِ این بِرکه ی شوریم هنوز

 

امضاي حکيم

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,

برچسب ها : ,,,,,,,,

شرح دعای عرفه

 

🌺🚩(( شرحِ فرازی از دعای عرفه ی اباعبدالله الحسین ))🚩🌺



((عَمِيتْ عَينٌ لا تَراكَ علَيها رَقيبا ))


⚡️متأسفانه این فراز از دعای عرفه ، غالبا بصورتِ نادرست ، اینطور ترجمه شده که :

👈 ((خداوندا : كور باد چشمى كه تو را بر خود ناظر و نگهبان نبيند )).

✍🏼 حال آنکه این جمله ، نفرين نيست ، تا آنکه كسي در ترجمه‌ی آن بگويد:

😔🔥: (خدایا : کور باد چشمی كه تو را نبیند .)

🌹بلكه جمله‌ی اِخباری است و لذا در ترجمه‌ ی آن بايد گفت:

🕊(( خداوندا : ديده‌ای كه تو را ، هم اکنون نمی بيند ، كور است. ))😵

تبصره :

عارف ، کسی است که جلوه ی معشوق را در جهانِ پیرامونی ( آفاق ) و عالَمِ درونِ خویش ، مشاهده نماید و کسی که اینچنین نیست ، از بینائی ، مَحروم و دیده ی باطنش ، کور می باشد .

🔰ومَن كَانَ فِي هَٰذِهِ أَعْمَىٰ فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَىٰ وَأَضَلُّ سَبِيلًا (72 اسراء)

 عارف بالله ، مُدام غرقِ مشاهده ی جمالِ دلآرای معشوقِ خویش و جلوه های اوست .

💃با صد هزار جلوه برون آمدی که من
👁با صد هزار ، دیده تماشا کنم ترا

 ه  🍂****** 🍂

😍دیده را فایده آنست که دلبر بیند          
🔥ور نبیند ، چه بُوَد فایده بینایی را

 

🖍در روايتي از حضرت رسول (صلي الله عليه وآله و سلم) درباره احسان سؤال شد، فرمودند:

(أن تَعبُدَ اللهَ کَأنَّکَ تَرَاهُ فَإن لم تکُن تراهُ فانَّهُ يَرَاک )

یعنی :مقام ِ احسان آن است که ، به گونه اي خدا را عبادت کني که گويا او را مي بيني! که اگر تو او را نمي بيني، او تو را مي بيند.

🌻دقت بفرمائید ، پیامبر (ص) برای مقام احسان (که بالاترین مرز یقین است ) دو مقام را مشخص می فرمایند :

1- اینکه خدای را طور عبادت کنی که (( کَأنَّ یعنی گویا)) او را می بینی .

2-مرتبه ی پائین تر اینکه ، خدای را طوری عبادت کنی که (باور داشته باشی) او ترا می بیند .

🌿اما مرتبه ی بالا تر از کَأنَّ ، مرتبه ی (أَنَّ یعنی به تحقیق ) است ، این مرتبه بالا ترین مقام یقین است ، همان فرموده ی مولا امیرالمومنین که فرمود  :

((ما کُنتُ أعبُدُ رَبَّاً لَم أرَه؛ من خدايي را که نبينم عبادت نمي کنم  ))

🔸دلی کز معرفت نور و صفا دید                 

به هرچیزی رسید ، اول خدا دید 


  امیرالمومنین علی (ع) می فرماید :

🕌 ما رأیتُ شَیاً الاّ  قد رأَیتُ الله قَبلَهِ  وَ بَعدِهِ وَ مَعَه .

📝 یعنی : (هیچ چیز را ندیم ، مگر اینکه ، جلوه ی خدا را قبل از آن ، بعد از آن و با آن ، مشاهده کردم ) .

🌤در برخی نَقل ها ، تعبیرِ ( وَ فِیهِ) دارد ، یعنی : (در آئینه ی وجودی آن شیء ، خدا را مشاهده کردم ).

  زبانِ حال و مرتبه ی موسی (ع) این است که :

🌋چو رسی به طورِ سینا ، اَرِنی بگوی و مَگذر
🙏که بیارزد این تمنّا ، چه تَری چه لَن تَرانی

👈اما این کجا و مقامِ علی (ع) کجا ، که این بیت ، زبانِ حالِ ایشان است :

🌋 چو رَسی به طورِ سینا ، اَرِنی بگوی و بُگذر
😘 به کسی که دیده رویش ، چه جوابِ لَن تَرانی

☀️یعنی : موسی ، از شهودِ جمال محبوب محروم بوده و لذا درخواست دیدار می کند ، اما به او پاسخ می دهند که ( لَن تَرانی )، ولی علی (ع) ، می فرماید :

من خدائی را که نبینم نمی پرستم . ببین تفاوتِ رَه از کجاست تا به کجا.😳

(( برگرفته از دروسِ عرفانِ اهل بیت (ع) توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم ))

امضاي حکيم

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح ادعیه,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,,

عبارات مشهوری که حدیث نیست ! ( 2 )

👈(( عباراتِ مَشهوری که حدیث نیست ! ... (2) ))🔥


✍🏼جمله ی معروف: « إِنَّ الْحُسَیْنَ مِصبَاحُ الْهُدی و سَفِینَةُ النَّجاة »، با این لفظ ، در منابع حدیثِ معتبر ، نیامده است. 😳

📚آنچه در متونِ معتبرِ حدیثِ ما ( شیعه ) آمده دو تعبیرِ زیر است :

🌺1- « إِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ فِی السَّمَاءِ أَکْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمَکْتُوبٌ عَنْ یَمِینِ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِصْبَاحُ هُدًی وَ سَفِینَةُ نَجَاةٍ »

🌿( عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج ‏1، ص 59 – 64 )🌿

🌸2- « إِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ فِی السَّمَاءِ أَکْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ فَإِنَّهُ مَکْتُوبٌ عَنْ یَمِینِ الْعَرْشِ مِصْبَاحٌ هَادٍ وَ سَفِینَةُ نَجَاة ».

🍂( کمال الدین و تمام النعمة، ج‏1، ص: 264- 269  - إعلام الورى، ص400 ) 🍂

📚اما جمله ی معروفِ « إنّ الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة » را که اکنون بعنوان یک شُعار ، مطرح می باشد ، مرحوم سید هاشم بحرانی در کتاب مدینة المعاجز الائمة آورده و دیگران نیز از ایشان نقل کرده اند .

👈با بررسی بعمل آمده مرحوم سید هاشم ، عبارت فوق را از منابع معتبر اشاره شده با عین عبارت نیاورده بلکه صرفاً نقل به معنا نموده است .😳

🍁( مدینة معاجز الأئمة الإثنی عشر، ج4، ص  52)🍁

🌹حدیث سفینه بنابر نقل ابوذر غفاری از پیامبر(ص)، این چنین است:

⛵️إنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَیتِی فِیکُمْ کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوحٍ، مَنْ دَخَلَهَا نَجَی، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ .
 
🌧(ترجمه: مَثَل اهل بیت من در میان شما کشتی نوح است، هر کس به این کشتی داخل شود نجات می‌یابد، و هر کس جا بماند، غرق می‌شود.)

📖حاکم نیشابوری در کتاب المستدرک خود بعد از نقل این حدیث از ابوذر غفاری تصریح می‌کند که بنا بر معیارهای مسلم نیشابوری، این روایت صحیح است.

🌱((حاکم نیشابوری، المستدرک، ج ۲ ص 273))🌱

✅ در اینجا سخن خود را با شعری زیبا از امام محمد شافعی ( یکی از رؤسای اربعه ی فقهی اهل سنت ) به پایان می رسانیم :

🤔و لَمَّا رَأيتُ النَّاسَ قَد ذَهَبَت بِهِم
🔥مذَاهِبُهُم فِي أبحُرِ الغَيِّ وَ الجَهلِ

🏊ركِبتُ عَلَي اسمِ الله فِي سُفُنِ النَّجَا⛵️
🕌و هُم آل بَيتِ المُصطفَي خَاتَمِ الرُّسُلِ

🙏و أمسَكتُ حَبلَ اللهِ وَ هُوَ وَلاءُهُم😘
🔰كما قَد أُمِرنَا بالتَمسُّكِ بِالحَبل

👈همانطوریکه می بینید، شافعی در بیت دوم بالا،صراحتاً اذعان می نماید که از نظر او کِشتی نجات ( سُفُنِ النَّجا ) فقط اهل بیت پیامبر ( ص ) می باشند

👨‍💻(( برگرفته از دروسِ فِقه الحدیث ، توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم ))


https://t.me/hakim 🕊

🌱🚢🌊 🕌🌱

امضاي حکيم

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,

عبارات مشهوری که حدیث نیست !

👈(( عباراتِ مَشهوری که حدیث نیست ! ... ))🔥


🤔ضرب‏ المثل معروفی است که می‏گوید: « رُبَّ مَشهورٍ لا اَصلَ لَه »

💨یعنی : چه بسیار امورِ مشهوری که فاقد اصل و ریشه می باشد.

✍🏼 در موضوع قیام عاشورا نیز ، عباراتی توسط برخی مداحان از روی عدم آگاهی و یا بنا به نقل از مقاتلی ضعیف و مَشحون از تحریف مانند : («ابي‌مخنف»، «اسرارالشهادة»، «نورالعين»، «منتخب طريحي») در اذهان جامعه رواج یافته که ضمن تحریف در واقعه عاشورا ، این عبارات بعنوان حدیث ، تَلَقِّی گردیده است .

✅ ما در اینجا بمنظور تنویری اذهان ، به چند نمونه از این موارد اشاره می نمائیم :

شرح تفصیلی در ادامه مطلب
 

ادامــه مطلب

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,

چرا به حضرت زهرا ، محدثه میگویند ؟!

چرا به حضرت زهرا ، محدثه میگویند ؟!

السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُحَدَّثَةُ الْعَلِيمَةُ  

( اقبال الاعمال، ص 624؛ بحارالانوار، ج 97، ص 199-195. )

یکی از القاب حضرت صدیقه ی کُبری ، ( مُحَدَّثه ) می باشد که آنرا به دو اعتبار می توان لحاظ نمود :

1- مُحَدِّثه ( به كسر دال و تشديد آن ) به معناى «سخن گوينده» است و این لقب بدان جهت به آن حضرت داده شده که ایشان در رَحمِ مادرش ( حضرت خدیجه سلام الله علیها ) با او سخن می گفته و مصاحبت می نموده است .

شرح در ادامه مطلب

 

ادامــه مطلب

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,,

أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ الجَنَّةَ ...

أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ الجَنَّةَ ...

 

قال رسول اللّه صلى الله علیه وآله:

« أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ الجَنَّةَ : عَلیٌّ  وَ فاطِمَة »

اولین کسانی که وارد بهشت می‌شوند : علی و فاطمه هستند.

نور الأبصار ص 52/ و کنز العمّال ج 13 ص 95

امضاي حکيم

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,

فاطمه آیینه ی جمال و جلالِ الهی

فاطمه آیینه ی جمال و جلالِ الهی

پيامبر اعظم (صلوات الله عليه و آله) فرمودند :

 

لَوْ كَانَ‏ الْحِلْمُ‏ رَجُلًا لَكَانَ عَلـِيّاً

اگر قرار بود حلم به صورت مردي جلوه کند همانا آن، علي بود

وَ لَوْ كَانَ الْفَضـلُ شَـخْصاً لَكَانَ الْحَسَنَ

و اگر قرار بود فضل به صورت شخصي تجلي يابد همانا آن، حسن بود

وَ لَوْ كَانَ الْسَخَاءُ صُورَةً  لَكَانَ الْحُسَيْنَ

و اگر قرار بود بخشندگي صورتي داشته باشد همانا آن، حسين بود

وَ لَوْ كَانَ الْحُسْنُ هَيْئَةً لَكَانَتْ فَاطِـمَةَ بَلْ هِـيَ أَعْـظَمُ

و اگر قرار بود حُسن و خوبي شکلي داشته باشد همانا آن، فاطمه بود؛ بلکه فاطمه فراتر از خوبي است

إِنَّ فَاطِـمَةَ ابْنَتِي خَيـْرُ أَهْـلِ الْأَرْضِ عُنْصُراً وَ شَـرَفاً وَ كَرَماً.

به درستي که دخترم فاطمه بهترين اهل زمين است در شرافت و کرامت.

 

مائة منقبة من مناقب أمير المؤمنين و الأئمة (ابن شاذان)، ص126 .127  (منقبه السابعه و الستون 67 )

قندوزی فی ینابع الموده (ص 263) , الجوینی فی فرائد السمطین حدیث 392

 

شرح حدیث در ادامه مطلب

 

ادامــه مطلب

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,

حدیث سفینه از نظر شیعه و سنی

حدیث سفینه از نظر شیعه و سنی

حدیث سفینه که آنرا شیعه و سنی از پیامبر اکرم (ص) متواتراً نقل کرده اند ، به جایگاه والای اهل بیت عصمت و طهارت در عالم آفرینش اشاره دارد که در طوفانهای جهل و گمراهی ، ضلالت و تباهی ، هیچ راه نجاتی برای امت پیامبر (ص) و هر انسان آزاده ای نیست ، مگر پناه بردن به اینان که به منزله ی کشتی نجات و نوح دوران می باشند.

به منظور اجتناب از تطویل کلام از نقل حدیث مذکور از طریق شیعه ، خودداری و تنها به نمونه هایی از منابع اهل سنت که به این حدیث اذعان شده ، اکتفاء می نمائیم :

1-    فخرالدين رازى در تفسیر کبیرش ( مفاتیح الغیب ) ، حدیث سفینة را در مورد اهل بیت (ع) اینگونه از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده است

إنه صلى اللّه عليه و سلّم قال:  (( مَثَل أهلِ بَيتي كَمَثَلِ سَفِينَة نُوحٌ مَن رَّكِبَ فِيها نَجَا )) مفاتيح الغيب، ج‏27، ص:    596

 

تفصیل بحث در ادامه مطلب

 

ادامــه مطلب

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,

شرح عرفانی و اخلاقی ( المومن مراه المومن )

شرح عرفانی و اخلاقی ( المومن مراه المومن )

قال رسول الله (ص) : الْمُومِنُ مِرآةُ الْمُومِنِ  ( بحار الانوار،61 ، 235 )

(( وایضاً همین عبارت از آقا امیرالمومنین در کتاب شریف تُحَفُ العُقول ( ص 171) روایت گردیده است. ))

ما حدیث شریف فوق را ذیلاً از دو منظر عرفانی و اخلاقی شرح و تفسیر می نمائیم :

الف : شرح عرفانی و ولائی حدیث :

بدانکه یکی از اسامی خداوند سبحان ( اَلْمُؤْمِن ) می باشد .

1. هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ ۚ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿آیه 23 حشر﴾

همچنین ، اسم مومن ، به انسانی اطلاق می گردد که نور ایمان در آئینه ی دلش تابیده و در سیر و سلوک به سرمنزل خورشید حقیقت ، همه ی غبارهای تعیناتش ، بحکم ( مَحوالموهوم ) از صحیفه ی وجودی او ، رخت بربسته و به تعبیر قرآن کریم :

الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَٰئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ ( آیه 82 انعام ) به مقام فنا و ( امن ) رسیده است .

انسان مومن در چنین حالی از قهر و غضب الهی رسته وعبارت ( یا امان الخائفین ) نشانه ای از این رهیافت می باشد ، دیگران نیز از شَرِّ او در امان می باشند .

شرح تفصیلی در ادامه مطلب

 

ادامــه مطلب

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,,

محبت اهل بیت از نظر اهل سنت ( فخر رازی و زمخشری )

محبت اهل بیت از نظر اهل سنت ( فخر رازی و زمخشری )

عن النبي صلى اللّه عليه و سلّم أنه قال :
 مَن مَاتَ عَلى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهيداً .... ألا و مَن مَاتَ عَلى بُغضِ آلِ مُحَمَّد مَاتَ كافِراً

فخر رازی که یکی از بزرگترین مفسران اهل سنت می باشد در تفسیر کبیرش (مفاتیح الغیب) ، حدیث فوق را از زمخشری و از قول پیامبر اکرم (ص) نقل کرده است.

ترجمه ی حدیث مذکور: ( یقیناً اینگونه است که هرکس با محبت و دستی آلِ محمد بمیرد ، شهید از دنیا رفته ... یقیناً هرکس با کینه و دشمنی آلِ محمد بمیرد ، کافر از دنیا رفته است ).

فخررازی در ادامه ضمن طرح مواردی مبنی بر لزوم محبت به آلِ پیامبر و اینکه مصداق ( آل ) چه کسانی هستند ، اینگونه نتیجه گیری نموده است :

 

(( تفصیل موضوع در ادامه ...))

 

ادامــه مطلب

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,

برچسب ها : ,,,,,,,,,

به دليل بروز بودن سايت لطفا از صفحات ديگر هم ديدن کنيد

مطالب تصادفي

مطالب پربازديد

فان بروز متفاوت ترین سایت تفریحی آموزشی
پرسش از حکیم در تلگرام