close
تبلیغات در اینترنت
معارف

پیام شیعه | Shia

معارف


امروز : دوشنبه 30 بهمن 1396

Translate Website to ArabicTranslate Website to EnglishTranslate Website to GermanTranslate Website to TurkishTranslate Website to SpanishTranslate Website to KoreanTranslate Website

کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )

کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )

فاطمه معصومه روایتگر حدیث عشق

sticker((فاطمه ی مَعصومه ، روایتگرِ حدیثِ عشق )) sticker

stickerعن النبي صلى اللّه عليه و سلّم أنه قال:
(( مَن مَاتَ عَلى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهيداً sticker ألا و مَن مَاتَ عَلى بُغضِ آلِ مُحَمَّد مَاتَ كافِراً sticker))
stickerترجمه از پیامبر اکرم ص روایت شده که ایشان فرمودند :
sticker((یقیناً اینگونه است که هرکس با محبت و دستی آلِ محمد بمیرد ، شهید sticker از دنیا رفته  و یقیناً هر کس با کینه و دشمنی آلِ محمد بمیرد ، کافر از دنیا رفته استsticker)) 
sticker تعجب نکنید ...stickersticker
sticker حدیث فوق را مفسر بزرگ و نامیِ اهلِ سنت ،(فخررازی) در تفسیر مفاتیح الغیب ، از قول یکی از معروفترین مفسرانِ  سنی مذهب ( زَمُخشری ) و از تفسیر كشاف ، نَقل کرده است .
stickerفخررازی پس از تحقیقاتی مبسوط و کلامی طولانی ، بعنوان نتیجه گیری از مَباحثِ خویش ،در خصوصِ محبتِ اهل بیت و آلِ پیامبر (ص) اینچنین می گوید:
sticker (فكُلُّ ذلِكَ يَدُلُّ عَلى أنَّ حُبّ آلِ مُحَمَّدٍ واجِبٌ  ) .
sticker ترجمه :stickerاینها دلایلی مُتقِن و محکمی است که دوستی آلِ محمد ، امری واجب می باشد.sticker
sticker(تفسیر مفاتیح الغیب ج27 ص 165) ( تفسیر کشاف ج2 ص 222 )
sticker حضرتِ فاطمه ی معصومه (س ) نیز اولین فرازِ حدیثِ فوق الذکر را ، از پیامبر اکرم (ص) روایت فرموده است :
stickerعنْ فَاطِمَةُ بِنْتَ موسَى بْن جَعْفَر (ع) :ألا مَنْ ماتَ عَلى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ ماتَ شَهِيداً .
stickerهمانا هر كه با محبت آل محمد بميرد شهيد مُرده است.sticker
sticker( عوالم العلوم، ج ٢١، ص ٣٥٣ اسنى المطالب ص 49 )
stickerسعدی اگر عاشقی کنی و جوانیstickersticker
stickerعشقِ محمد بس است و آلِ محمدsticker

امضاي حکيم

sticker(( برگرفته از دروس فقه الحدیث و کلام تطبیقی سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم ))sticker...sticker

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,معارف,مباحث اعتقادی,پاسخ به شبهات و سوالات دینی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,

تولد مهدی از نظر اهل سنت

sticker(( تولد مهدی عج از نظر اهل سنت))sticker

sticker عده ای براین باورِ غلط می باشند که اهل تسنن ، در اصل مهدویت با شیعه موافق می باشند لیکن معتقد هستند که ایشان هنوز متولد نشده ، حال آنکه تعدادِ زیادی از علمای بزرگ اهل سنت مانند شیعه به ولادت امام زمان اذعان نموده اند .
 ما در یک بررسی اجمالی ، بیش از یکصد نمونه از کتب معتبر برادران اهل سنت را جمع آوری کرده ایم که ذیلاً به سه مورد از آنها اشاره نموده و بعلاوه به آدرس برخی دیگر از آنها نیز، بطور اجمال اکتفاء خواهیم کرد :

sticker- ابن حجر مکی (هیثمی) می نویسد:
stickerولم يخلف غير وَلَده أبي الْقَاسِم مُحَمَّد الْحجَّة وعمره عِنْد وَفَاة أَبِيه خمس سِنِين لَكِن آتَاهُ الله فِيهَا الْحِكْمَة وَيُسمى الْقَائِم المنتظر ....
stickerترجمه : امام عسکری فرزندی غیر از ابو القاسم محمد الحجة ، نداشت که در هنگام وفات پدرش پنج ساله بود، اما خداوند به او در آن سن کم ، حکمت عطا کرد و قائمِ مُنتَظَر، نامیده شده است.
sticker( الصواعق المحرقة ج2 ص601 ) 
sticker- ابن خلكان در كتاب وفيات الأعيان تصريح مي کند كه :
stickerأبو القاسم المنتظر: أبو القاسم محمد بن الحسن العسكري ... كانت ولادته يوم الجمعة منتصف شعبان سنة خمس وخمسين ومائتين ولما توفي أبوه وقد سبق ذكره كان عمره خمس سنين .
stickerابوالقاسمِ مُنتَظَر : ابوالقاسم محمد ، فرزند حسنِ عسگری است که در شب جمعه ی نيمه ی شعبان ، سال 255 هجري قمري به دنيا آمد ، ایشان در هنگام وفات پدرش ، پنج ساله بوده است.
sticker( وفيات الأعيان و انباء أبناء الزمان، ج2، ص94)
sticker-علي بن محمد بن أحمد مشهور به ابن صباغ مالكي در كتاب الفصول المهمه تصريح به ولادت آن حضرت كرده و القاب ايشان را شمرده است:
sticker( ولد أبو القاسم محمد الحجه بن الحسن الخالص بسر من رأي ليلة النصف من شعبان سنة 255 للهجرة ، وأما نسبه أباً وأماً فهو أبو القاسم محمد الحجه بن الحسن الخالص بن علي الهادي بن محمد الجواد بن علي الرضا بن موسي الكاظم بن جعفر الصادق بن محمد الباقر بن علي زين العابدين بن الحسين بن علي بن أبي طالب ، وأما أمه فأم ولد يقال لها : نرجس خير أمة ، وقيل : إسمها غير ذلك ، وأما كنيته فأبو القاسم ، وأما لقبه فالحجه والمهدي والخلف الصالح والقائم المنتظر وصاحب الزمان وأشهرها المهدي.)
stickerترجمه : ابو القاسم محمد الحجة بن الحسن در نيمه شعبان سال دويست و پنجاه و پنج در سامرا به دنيا آمد. که نَسَبَش از طرف پدر و مادر [این چنين است]:
sticker ابوالقاسم محمد الحجة فرزند حسن فرزند علي الهادي فرزند محمد الجواد فرزند علي الرضا فرزند موسي الکاظم فرزند جعفر الصادق فرزند محمد الباقر فرزند علي زين العابدين فرزند حسين بن ابي طالب مي باشد. گفته اند اسم مادرش ، نرجس بوده است . کنيه ی ایشان ابوالقاسم و القابش : حجت، مهدي، خلف الصالح، قائم المنتظر صاحب الزمان و مشهورترين لقبش مهدي می باشد .
sticker ( الفصول المهمة في معرفة الأئمة، ص282)
sticker - همچنی به ولادت امام زمان تعداد کثیری از علمای اهل سنت تصریح کرده اند از جمله :
(1) : سبط ابن الجوزی حنفی در کتاب (تذکرة الخواص.ص 363 و 364) پس از تصریح به ولادت امام زمان ،این حدیث مشهور را نیز در در مورد ایشان آورده است :

sticker وهذا حديث مشهور و قداخرج ابوداود والزهري عن علي بمعناه و فيه روى الإمام أحمد في مسنده عن رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) : ( لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدَّهْرِ إِلاَّ يَوم لَبَعَثَ اللهُ رَجُلاً مِنْ أهْلِ بَيْتِي ، يَمْلَؤُهَا عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً ) و ذکره في روايات کثيره .
stickerترجمه : یعنی در حدیث مشهوری است که پیامبر (ص) فرمودند :
sticker اگر حتی یکروز از عُمرِ روزگار و جهان هستی باقی مانده باشد ، خداوند مردی از اهل بیتِ مرا برمی انگیزد تا جهان را پُر از عدل و داد سازد پس از آنکه سراسر آنرا ظلم و جور فراگرفته باشد.
(2) : این بزرگان از علمای اهل سنت نیز ، به ولادت امام زمان تصریح نموده اند :
(قندوزي حنفي  در کتاب ينابيع المودة، ص 511 ) ، ( ابوالفداء مورخ مشهور در کتاب المختصر فی اخبار البشر ج2 ص45 ) ، ( فخر رازی ، مُفَسِّرِ مشهور اهل سنت  و صاحب تفسیر کبیر مفاتیح الغیب در کتاب الشجرة المبارکة فی انساب الطالبیة ج 1 ص78 و 79 ) ، ( محمد بن يوسف گنجي شافعي در كتاب كفايهء الطالب ص 458) ، ( ابن فوطي الشيباني در مجمع الآداب في معجم الألقاب، ج3 ص330 ) ، ( زين الدين ابن الوردي تاريخ ابن الوردي، ج1 ص232) ،( خواجه محمد پارسا از علماي حنفي  در کتاب فصل الخطاب بوصل الأحباب، ص443 )،( شمس الدين محمد بن طولون در کتاب الإئمة الإثنى عشر، ص117) .

sticker(( برگرفته از دروس کلام تطبیقی توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم )) sticker
 

امضاي حکيم

دسته بندي: معارف,مباحث اعتقادی,پاسخ به شبهات و سوالات دینی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,

سید الکریم


stickersticker(( اَلسَّلامُ عَلَیکَ یَا سَیِّدُ الکَریِم )) sticker

sticker عبدالعظیم حسنی (۱۷۳-۲۵۲ ق) مشهور به شاه عبدالعظیم و سیدالکریم از عالمان سادات حسنی و از راویان حدیث می باشد که نَسبِ او با چهار واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد. ایشان محضرِ امام رضا ، امام جواد و امام هادی ( علیهم السلام ) را درک کرده و مورد وثوق آنان بوده است .
 عبدالعظیم حسنی از نظرشیعه بعنوان یک محدث و عالم برجسته مطرح بوده و امامان مذکور همواره شیعیان را برای حل و فصلِ مشکلات علمی و دینی ، به ایشان ارجاع می داده اند .

sticker قال الامام علی النقی (ع) : (( إذا أشكَلَ عَلَيكَ شَى ءٌ مِن أمرِ دينِكَ بِناحِيَتِكَ ، فَسَلْ عَن عَبدِ العَظيمِ بنِ عَبدِاللّهِ الحَسَنِيِّ ))
stickerامام هادى(ع ) به حمّاد رازى فرمودند : هرگاه در قلمرو خود در كار دين به مشكلى دچار شدى، آن را با عبد العظيم حسنى در ميان بگذار .
sticker( مستدرك الوسائل ، ج ۱۷ ، ص ۳۲۱ )
sticker در عظمتِ شأن و مرتبه ی این شخصیت ، همین بس که برابر روایاتِ موثَّقِ وارده ، ثوابِ زیارت ایشان ، برابر ثوابِ زیارتِ امام حسین ( ع ) می باشد و در زیارتنامه ای ایشان نیز خطاب به او عرض می کنیم :
sticker (( اَلسَّلامُ عَلیْكَ یا مَنْ بِزِیارَتِهِ ثَوابُ زِیارَة سَیِّدِ الشُّهَداءِ یُرْتَجی ))sticker
sticker تبصره :
در توضیح اینکه چرا ثواب زیارت ایشان با امام حسین ( ع ) مقایسه و برابر دانسته شده مطالبی را ذیلاً تقدیم می نمائیم :

sticker -منظور از این روایات ، برابری مقام ایشان با ائمه و از جمله امام حسین (ع ) نیست ، زیرا :
stickerامیرالمومنین ( ع ) در خطبه 2 نهج البلاغه می فرمایند :
sticker((  لَا يُقَاسُ بِآلِ مُحَمَّدٍ ( ص ) مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَحَدٌ))
stickerیعنی : ( هیچ کس با آلِ محمد قابلی مقایسه و همانند نیست )
sticker - این برابری ثواب زیارت ، بخاطر برابری مقام ایشان با امام حسین ( ع ) نیست بلکه بدلیلِ فنای ایشان در مقامِ وجه اللهی اهل بیت ( ع ) می باشد و در این مقام همانند آئینه ای می باشد که جز انعکاسِ نورِ ولایت ، از خود هیچ نداشته و شخصی که در برابرِ ایشان و بزیارتِ آئینه ی وجودی او مُشَرَّف شود ، فقط انوار خورشیدِ ولایت و امامت را ظاهر خواهد دید .
stickerمن کِی ام ، لیلی و لیلی کیست ؟ من
stickerما یکی روحیم اندر دو بدن

stickerاین همان مرتبه ی ( مَعیَّت ) است که بالاتر از آن ، مقامِ ( مِنّا ) می باشد .
سلمانُ مِنّا اهلُ البَیت ، فقط مُختصِ سلمان نیست ، بلکه در مورد سایر اولیاء الله مانند عمار ، کمیل و سایرین ( مانند عبدالعظیم حسنی ) صادق است .

sticker- اما اینکه مقامِ مذکور در مورد همه ی ائمه ( ع ) صدقِ کرده و ایشان نسبت به تمامی این بزرگواران ، همین حالتِ فنا و تقرب را دارد ، پس چرا در روایت مزبور تنها به امام حسین ، تخصیص یافته است ؟
sticker شاید بتوان به این سئوال ، اینگونه پاسخ داد که :
sticker در آن زمان تمام سعی و اهتمامِ حُکّامِ ظلم و جور ، براین معطوف بود که حرم مطهر امام حسین ( ع ) را نابود و هرکس از شیعیان که قصد زیارت کربلا را داشت به قتل برسانند . فلذا امامان هم عصر با ایشان ، شیفتگانِ زیارتِ اباعبدلله الحسین ( ع ) را بخاطرِ مَصون ماندن از این مُخاطرات ، به محضرِ شریفِ عبدالعظیم ارجاع داده تا اشعه ی تابناکِ امام حسین ( ع ) را در آئینه ی وجود وی مشاهده و زیارت نمایند .
sticker عشق یکرنگی تقاضا می کند این روشن است sticker
sticker ورنه شمع آتش چرا زد همچو خود پروانه را sticker
sticker(( برگرفته از دروس تاریخ تحلیلی اسلام ، توسط سید رضا نوعی متخلص به حکیم ))sticker

امضاي حکيم

دسته بندي: معارف,مباحث اعتقادی,متفرقه دینی,متفرقه های دینی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,

یلدای منتظران

sticker(( یَلدای مُنتظرانِ ظهور ))sticker


sticker و اللَّيْلِ إِذَا يَغْشَى‌ ﴿الليل‏، 1﴾ وَ النَّهَارِ إِذَا تَجَلَّى‌﴿الليل‏، 2﴾
sticker هان ای یوسفِ زهراء (عج)، در مکتبِ معرفتی تو  اینگونه آموختیم که تأویلِ ( وَ اللَّيْلِ إِذَا يَغْشَى‌ ) ،شبِ یلدایِ هجرانِ شماست .
sticker در این شبِ سیاهم ، گُم گشته راهِ مقصود
sticker
از گوشه ای برون آی ، ای کوکبِ هدایت
sticker اما فقط این نیست ، بلکه در طولِ قرون و اَعصار ، سایه ی تیره ی طواغیت ( اَعَم از شجره ی ملعونه ی بنی امیه ها ، بنی عباس ها ، آلِ زیاد و آلِ مَروان ها و  تمامی حُکّامِ ظُلم و جور و از آن شوم تر ، سُلطه ی تاریکی جهل و غفلت ) در این ظلمتکده ی دنیا ، از مصادیقِ ( وَ اللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ ) می باشد  .
stickerبوی آسایشِ گیتی نَرِسَد ، بر دلِ  رِیش sticker       
stickerصبحِ صادق نَدَمَد تا شبِ یَلدا  نرود
ه----------------------*---------------------ه

sticker صحبتِ حُکّام ، ظلمتِ شبِ یلداست sticker     
stickerنور ز خورشید خواه ، بو که برآیدsticker

sticker  جای تأسف و شگفتی است که عده ای بجای اینکه در صَدَدِ پیدا کردنِ روزنه ای به عالَمِ نور باشند ، بدون هیچ منطقِ صحیحی ، صرفاً بخاطرِ طولانی تر شدنِ چند دقیقه از تاریکی شبی از شب های سال ، که آنهم یک واقعه و رُخدادِ طبیعی است ، با تقلیدی کودکانه از گذشتگانِ خویش ، با شور و شَعَف به یکدیگر تبریک می گویند ...!
stickerخداوندا ، در این منزل ، بیافروز از کَرَم نوری sticker
stickerکه تا گُم گشته ی خود را بیابد عقلِ انسانیsticker

sticker ای عزیزِ مِصرِ وجود ، ای تأویلِ ( وَ النَّهَارِ إِذَا تَجَلَّى‌ ) ، ای صبحِ امید و ای مُعتکفِ پردی غیب :
sticker. شبِ هجرانت ، ای دلبر، شبِ یلداست پنداری         
sticker. رُخَت چون ماه و دیدارِ تو ، عیدِ ماست پنداریsticker
stickerدمی نزدیکِ مَهجوران نیایی ، هیچ ننشینی         
sticker
طریقِ دلنوازی از جهان ، برخاست پنداری
stickerای نازنینِ من :
sticker دلبران اَخترند و تو  ماهی  sticker       
sticker جمله گی ، لشگرند و تو شاهیsticker
sticker چند گویی ، دِلَت چگونه بُوَد ؟         
sticker تو درونِ دلی ، خود آگاهی
🌌 بس درازی  تو ، ای شبِ یَلدا   sticker      
⚡️ لیک با زُلفِ دوست ، کوتاهی
sticker
sticker تو که از دشمنان گرفتی کام
sticker آخر از دوستان چه می‌خواهیsticker

sticker(( برگرفته از دروس آسیب شناسی فولکلور یا فرهنگ عامه ، توسط سید رضا نوعی متخلص به حکیم ))sticker

امضاي حکيم

 

دسته بندي: معارف,مباحث اعتقادی,متفرقه دینی,متفرقه های دینی,پاسخ به شبهات و سوالات دینی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,,

احادیث جعلی و کذب در مثنوی

 

sticker (( احادیثِ جَعلی و کِذب در مثنوی ))  sticker


sticker پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود:
sticker  اصحابِي کَالنُّجوم ، بِأيُّهُمُ اقتَدَيتُم اِهتَدَيتُم.
sticker ترجمه : اصحابِ من مانند ستارگان هستند که به هر کدام از آنها اقتداء کنيد ، هدايت خواهيد شد.
sticker  حدیثِ کِذب و جعلیِ فوق را مولانا جلال الدین بلخی ( مولوی) با دیده ی قبول نگریسته و آنرا اینگونه در مثنوی روایت نموده :
گفت پیغمبر که اصحابی نُجوم                 
رهروان را شمع و شیطان را رُجوم

stickerو در جای دیگر نیز گفته :
مُقتَبِس شو زود ، چون یابی نُجوم    
گفت پیغمبر که : اصحابی نُجوم

sticker  تبصره (1) :
sticker  حدیث فوق نه تنها از نظر شیعه بلکه از نظرِ علمای برجسته ی اهلِ تسنن ، مَجعول و کِذب می باشد که ذیلاً به نظریه های تعدادی از عالِمانِ سُنّی مذهب در مورد آن اکتفاء می کنیم :
sticker ابوبکر بزار ، که از شخصيت هاي برجسته ی اهل سنت است، مي گويد:
هذا الکلام لم يصح عن النبي.( اين سخني است که صحت ندارد پيامبر اکرم (ص) گفته باشد.)

sticker ( تلخيص الحبير ابن حجر، ج4، ص  191
stickerابن عبد البر ، که از استوانه هاي رجالي اهل سنت است، مي گويد:
هذا الکلام لا يصح عن النبي ( این حدیث ، صحیح نمی باشد )

sticker ( جامع بيان العلم، ج2، ص 90)
stickerاحمد بن حنبل مي گويد:
لا يصح هذا الحديث ( این حدیث ، صحیح نمی باشد )
sticker( سلسلة الأحاديث الضعيفة الباني، ج1، ص 79)
stickerابن حزم آندلسي مي گويد:
هذا خبر مكذوب موضوع باطل ( اين حديث دروغ و ساختگي و باطل است. )

sticker(سلسلة الأحاديث الضعيفة الباني، ج1، ص78 )
stickerابن حزم درباره اين روايت در جای دیگری مي نويسد:
 و أما الحديث المذكور فباطل مكذوب .

حديث «اصحابي کالنجوم...»باطل و دروغ است .
sticker( الاحكام ، ابن حزم ، ج 5 ، ص 642 ، 643 )
stickerابن قيم جوزي نیز در اين باره گفته :
وَأَمَّا مَا يُرْوَى عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ { أَصْحَابِي كَالنُّجُومِ بِأَيِّهِمْ اقْتَدَيْتُمْ اهْتَدَيْتُمْ } فَهَذَا الْكَلَامُ لَا يَصِحُّ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ .
(حديث «اصحابي کالنجوم...»کلامي است که از رسول خدا صلي الله عليه وآله صادر نشده و صحت ندارد.)

sticker( إعلام الموقعين عن رب العالمين ، ج2 ص 361 مصدر الكتاب )
sticker  تبصره (2) :
sticker دشمنانِ اهل بیت (ع) ، حدیث فوق را در مقابل حدیث صحیح و متواتر ذیل که در مورد اهل بیت پیامبر(ص) وارد شده ، جعل نموده اند .
sticker
sticker  حدیث  صحیحِ مزبور ، که در منابع معتبر اهل سنت نیز آمده بدین شرح است :
sticker قالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " النُّجُومُ أَمَانٌ لأَهْلِ السَّمَاءِ ، إِذَا ذَهَبَتِ النُّجُومُ ذَهَبَ أَهْلُ السَّمَاءِ ، وَأَهْلُ بَيْتِي أَمَانٌ لأَهْلِ الأَرْضِ ، فَإِذَا ذَهَبَ أَهْلُ بَيْتِي ذَهَبَ أَهْلُ الأَرْضِ "
sticker ترجمه : ستارگان مايه امنيت و آسايش اهالي آسمان هستند؛ اگر ستارگان از آسمان بروند اهل آسمان نيز از بين مي‌روند و اهل بيت من نيز مايه امنيت و نجات اهل زمينند كه چون اهل بيت من نباشند اهل زمين از بين مي‌روند .
 
sticker سيوطي در «الجامع الصغير» روايت را حسن دانسته و ابن حاکم نیشابوری نیز گفته : هذا حديث صحيح الإسناد .
sticker(( أحمد بن حنبل، فضائل الصحابة: ج2 ص671 ح1145. الطبراني، المعجم الكبير: ج7 ص22. الحاكم النيشابوري، المستدرك وبذيله التلخيص للذهبي: ج2 ص448، ج3 ص149، ج3 ص457. محمد بن هارون الروياني، مسند الروياني: ج2 ص253ـ 258، الناشر: مؤسسة قرطبة ـ القاهرة. السخاوي، استجلاب ارتقاء الغرف: ج2 ص477 ح211. )).
sticker (( برگرفته از  دروس فقه الحدیث و کلام تطبیقی ، توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم))sticker

امضاي حکيم

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,معارف,مباحث اعتقادی,عرفان,عرفان نظری,پاسخ به شبهات و سوالات دینی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,

اقتدای فخر رازی به علی علیه السلام

sticker (( اِقتدای فَخرِ رازی به علی علیه السلام )) sticker


sticker امام حسن عسگری (ع )می فرمایند: شیعه ی واقعی ،  پنج نشانه دارد :
 (( 1- زیارت اربعین  2- پنجاه یک رکعت نماز 3 - سجده بر تربت  4 - انگشتری به دست راست نمودن  5- جَهرِ بِسمِ الله ))
sticker باستناد روایتِ  فوق ،  یکی از نشانه های پنجگانه ی شیعه ، جَهرِ بسم الله ، یعنی بلند خواندنِ بسم الله الرحمن الرحیم در نماز ، می باشد.
stickerفقَهای شیعیان ، بر وجوبِ جَهرِ بِسمِ الله ( یعنی بلند خواندنِ بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحِیم ) در نمازهای جَهریه ( نمازِ صبح ، مغرب و عشاء ) و نیز استحبابِ جَهرِ آن در نمازهای اِخفاتیه ( سایر نمازها ) اتفاقِ نظر دارند.
stickerدر میانِ اهلِ سنت  ، فقط  امام شافعى به وجوب ِ بلند خواندنِ بسم الله در نمازهاى جَهرى قائل است.
sticker جالب است بدانیم ، فخر رازی که از عُلَمای بزرگ و مُفسرانِ معروف و موردِ وُثوقِ اهلِ سُنَّت است ، در تفسیر کبیرش ( مفاتیح الغیب ) ، صراحتا اذعان نموده که طریقه ی علی(ع) ، جَهرِ بسم الله ( یعنی بلند خواندنِ بسم الله در نماز) ، می باشد.
sticker حائز اهمیت است که بدانیم ، فخر رازی بعد از اذعانِ باینکه ، روشِ علی (ع) ، بلند خواندنِ بسم الله در نماز است ، بلافاصله می گوید :
sticker (( وَ مَن اقتَدَی فِی دِینهِ بِعَلیِ بنِ اَبِیطالِبٍ فَقَدِ اهتَدَی )) sticker
یعنی : (هرکس در دینش به علی‌بن‌ابیطالب(ع) اِقتداء کند قطعاً هدایت می یابد ).
sticker فخر رازی در ادامه ، دو روایت در شأن ومَنقَبَتِ علی (ع) نقل نموده که ذیلاً به آنها اشاره می نمائیم :
stickerقال رسول الله (ص)  : ((اللّهُمَّ اَدرِالحَقَّ مَعَ عَلِیً حَیثُ دارٍ ))
ترجمه : ( خدایا حق را آنجا قرار ده که علی(ع) هست. )
stickerقال رسول الله (ص) : ((مَن اِتّخِذ عَلَیاً اِماماً لِدینه فَقَد اِستَمسَک بِالعُروَة ِالوثقی فِی دِینِهِ وَ نَفسِهِ )) .
ترجمه : هرکس علی را امام خود قرار دهد قطعاً به دست گیره ی محکمی در دین و جانش دست یافته است.
stickerفخررازی در ادامه از علی (ع) روایت می کند که : کانَ علی بن ابیطالب (علیه السّلام) یقول: یا مَن ذِکرهُ شَرَفٌ للَّذاکِرِین .sticker
ترجمه : ای کسی که ذکرش موجبِ شَرَف ، برای ذِکر کننده است.
stickerآنگاه ایشان اینگونه نتیجه گیری می نماید که : با توجه به بیاناتِ فوق ، چگونه شایسته است برای انسانِ عاقل که بسم الله را آهسته بخواند ؟
sticker( فخر رازی ، تفسیر کبیر، ج۱، ص۲۰۹ الی 212 )
stickerای یوسفِ زهرا (عج) ، ای فرزندِ خلَفِ علی (ع) و ای آفتابِ صبحِ امید :
stickerبر آی ، ای آفتابِ صبحِ اُمّید         
stickerکه در  دستِ  شبِ  هجران اسیرم
stickerبه فریادم رَس ای پیرِ خرابات         
stickerبه یک جرعه جوانم کُن که پیرم
stickerبه گیسوی تو خوردم دوش سوگند         
stickerکه من از پایِ تو ، سَر بَرنگیرم

sticker(( برگرفته از تفسیر تطبیقی قرآن کریم ، توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم))sticker

stickerstickerامضاي حکيم

 

دسته بندي: تفسیر قرآن,تفسیر روایی و ولایی قرآن,معارف,مباحث اعتقادی,متفرقه دینی,متفرقه های دینی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,

حاضر غایب از نظر

stickerحاضرِ غائب از نَظَرsticker

sticker  واژه غیبت، در زبانِ ما دو معنا دارد:

sticker غیبت در برابرِ حضور : یعنی منظور ما از واژه ی غیبت ، عدمِ حضورِ امام زمان (عج) باشد . غیبتِ به معنای عدمِ حضور، در مورد حجّتِ خدا که وجه الله است؛ قابل تصوّر نیست. محال است حجت خدا ، جایی حاضر نباشد.

این که در دعای ندبه میخوانیم: «اَیْنَ وَجهُ اللهِ الَّذِی اِلَیْهِ یَتَوَجَّهُ اْلاَولِیاءُ» آن وَجهِ خدا ، که اولیای خدا به او توجّه دارند، کجاست؟ جوابش را قرآن داده است: «فَأیْنَما تُوَلُّوا فَثَّمَ وَجْهُ اللهِ»، در روایات داریم که : فرمودند : نحن وجه الله ( ما همان وجه خدائیم ) .

«اَللهُ لا إِلـهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ» خدا قیّوم عالم است. خلیفه ی این قیّوم کیست؟ حجّت خداست. حجّت خدا به قائم‌مقامیِ خدا، قیّومِ عالم است. او عالَم را به أذن الله برپا نگه داشته است. مگر میشود او نباشد و چیزی برپا باشد؟ لولا الحجة لساخت الارض باهلها ( اگر یک لحظه حجت خدا نباشد دنیا نابود می شود )

اگر نازی کند از هم فرو ریزند قالب ها

sticker لذا غیبتِ به معنای عدمِ حضور ، در موردِ حجتِ خدا و این که کسی بگوید امام زمان علیه السّلام حاضر نیست، اصلاً حرف بی ربطی است.

sticker معنای دوّم غیبت : پنهان بودنِ در برابرِ آشکار بودن و غیبتِ در برابر ظهور است. معروف است که اغلب می گویند امام ،حاضر است ولی ظاهر نیست ! علیرغم انتظار خیلی از مخاطبان عرض می کنم که این معنی نیز نادرست است .

ظاهرتر از حجّت خدا در این عالم کیست؟ یکی از اسامی خدا ( ظاهر) است و امام زمان به حکم ( نحن و الله الاسماء الحسنی ) ، همان نوری است که همه ی عالم بطور مستمر به نورانیت و اشراق ایشان ، ظاهر است ، اگر ما هم پا به عرصه ی وجود و ظهور گذاشته ایم از این رهگذر است . ( الشیعة مِن شُعاعِ نورنا ... ﺇﻥﱠ ﺭﻭﺡَ ﺍﻟﻤُﺆﻣِﻦِ ﻟَﺄَﺷَﺪﱡ ﺍﺗﱢﺼﺎﻟﺎً ﺑِﺮﻭﺡِ ﺍﻟﻠّﻪ ﻣِﻦِ ﺍﺗﱢﺼﺎﻝِ ﺷُﻌﺎﻉِ ﺍﻟﺸﱠﻤﺲِ ﺑِﻬﺎ).    

sticker معنی ولائی و صحیح غیبت چیست ؟

حالا که غیبتِ حجّتِ خدا ، نه به معنای عدمِ حضور و نه به معنی عدم ظهور است ، پس غیبت به چه معناست ؟ اگر ایشان هم حاضر و هم ظاهر است ، پس چرا او را نمی بینیم ؟ !

sticker پاسخ این است که ما از ایشان غائب هستیم . اگر حواس ظاهری و باطنی خود را ( جمع ) کنیم ، آنوقت ،حضور و ظهورِ ایشان را درک خواهیم کرد . لذا روز ظهور حضرت ، جمعه است.  (هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فِيهِ ظُهُورُكَ وَ الْفَرَجُ فِيهِ لِلْمُؤمِنِينَ عَلىٰ يَدَیكَ). مَتی غِبْتَ حَتّیٰ تَحتاجُ اِلیٰ دَلیلٍ یَدُلُّ اِلَیْکَ؟ کی غایب شده‌ای تا به راهنمایی ،نیازمند باشی که به سوی تو راهنمایی کند؟

sticker  کی رفته‌ای زدل که تَمنّا کنم تو را

sticker کی بوده‌ای نَهفته که پیدا کنم تو را

sticker غیبت نکرده‌ای که شوم طالبِ حضور

sticker پنهان نگشته‌ای که هویدا کنم تو را

sticker با صد هزار جلوه برون آمدی که من

sticker با صد هزار دیده ، تماشا کنم تو را

stickerروز قیامت هم ، روز جمع شدن است؛ (يَوْمَ يَجْمَعُکُمْ لِيَوْمِ الْجَمْعِ)، یکی از اسمهای قیامت یوم الجمع است. لذا اگر جمع شوی، اوّل قیامت صغریٰ برپا میشود که این قیامتِ صُغریٰ ، ظهورِ حجّتِ خداست.

stickerدر اصطلاح اهل معرفت : برخی در مقام فرق ( تفرقه ) هستند ، عده ای به مقام ( جمع ) رسیده اند و گروهی نیز به مقام جمع الجمعی این دو مقام نائل شده و بین وحدت و کثرت ، جمع سالم نموده اند .

stickerدر قیامتِ صُغریٰ، حجّتِ خدا ملاقات میشود؛ یوم اللّقاءِ حجّتِ خداست ؛ اما در قیامتِ کُبریٰ، یَومِ لِقاءُ الله (دیدار خدا )  ، با چشم دل است .

stickerامام عسگری (ع) در روایتی خطاب به امام زمان (عج) فرمودند: اِعْلَمْ أنَّ قُلُوبَ أهْلِ الطَّاعَةِ وَ اْلإخْلاصِ نُزَّعٌ إلَيْكَ مِثْلَ الطَّيْرِ إذا أمَّتْ أوْكَارَها.

stickerفرزندم ، مهدی جان : قلبها و دلهای اهل طاعت و اهل اخلاص به سوی تو پرمیکشد؛ همان طور که پرندگان به سَمتِ آشیانه ی خود ، پَر می کشند .

sticker ای غائب از نظر ، بخدا می سپارمت

sticker جان بسوختی و به جان دوست دارمتsticker
sticker خواهم که پیش میرمت ای بی وفا طبیب

sticker بیمار باز پرس که در انتظارمت

sticker(( برگرفته از دروس کلام تطبیقی ، مبحث انتظار ؛ توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم ))sticker

stickerstickerامضاي حکيم

 

دسته بندي: معارف,مباحث اعتقادی,عرفان,عرفان عملی,پاسخ به شبهات و سوالات دینی,

تصوری غلط از خدا

 

stickersticker(( تصوری غَلَط از خدا )) stickersticker
sticker پيش از اينها خاطرم دلگير بود
sticker از خدا ، در ذهنم اين تصوير بود
sticker آن خدا ، بی رحم بود و خشمگين
sticker خانه اش در آسمان ، دور از زمين
sticker بود ، اما در ميانِ ما نبود   
sticker مهربان و ساده و زيبا نبود
sticker در دلِ او دوستی جايی نداشت
sticker مهرباني هيچ معنايی نداشت
sticker هرچه مي پُرسيدم ، از خود ، از خداsticker
sticker از زمين ، از آسمان ، از ابرهاsticker
sticker زود مي گفتند : اين كارِِ خداست  sticker        
sticker پُرس و جو از كارِ او كاری خطاست
sticker تا ببندی چشم ، كورت مي كند          
sticker تا شدی نزديك ، دورت مي كندsticker
sticker كج گشودی دست ، سنگت مي كندsticker
sticker كج نهادی پای ، لنگت مي كندsticker
sticker با همين قِصّه، دلم مشغول بود
sticker خوابهايم ، خوابِ ديو و غول بود sticker                          
sticker نِيَّتِ من ، در نماز و در دعاsticker
sticker ترس بود و وحشت از خشمِ خداsticker
sticker هر چه مي كردم ، همه از ترس بودsticker
sticker مثلِ از بَركردنِ يك درس بود
stickerمثلِ تمرينِ حساب و هندسه
sticker مثل تنبيهِ مُديرِ مدرسه       
sticker تا كه يك شب دست در دستِ پدرstickersticker
sticker راه افتادم به قَصدِ يك سَفَر
sticker  در ميانِ راه ، در يك روستا
sticker خانه ای ديديم ، خوب و آشنا        
sticker زود پرسيدم : پدر اينجا كجاست ؟
sticker گفت : اينجا خانه ی خوبِ خداست !
sticker گفت : اينجا مي شود يك لحظه ماند
sticker گوشه ای خلوت ، نمازي ساده خواندstickersticker
sticker با وضويی ، دست و رويي تازه كردsticker
sticker با دلِ خود ، گفتگويی تازه كرد
sticker گفتمش: پس آن خدایِ خشمگينsticker
sticker خانه اش اينجاست ؟ اينجا ، در زمين ؟ !
sticker گفت : آری ، خانه ی او بي رياست
sticker فرش هايش از گليم و بورياست
sticker مهربان و ساده و بی كينه است
sticker مثلِ نوری در دلِ آئينه است             
sticker عادتِ او نيست ، خَشم و دشمني
sticker نامِ او نور و نِشانَش روشنیsticker
sticker قهرِ او از آشتی ، شيرين تر استsticker
sticker مثلِ قهر و آشتیِ مادر است
sticker تازه فهميدم خدايم ، اين خداست
sticker اين خدایِ مهربان و آشناست
sticker دوستی ، از من به من نزديكتر
sticker از رگِ گردن به من نزديكتر
sticker آن خدایِ پيش از اين را باد بُرد
sticker نامِ او را هم ، دلم از ياد بُرد
sticker آن خدا ، مثلِ خيال و خواب بود
sticker چون حُبابی ، نقشِ روي آب بودsticker
sticker مي توانم بعد از اين ، با اين خدا
sticker دوست باشم ، دوست ، پاك و بي ريا
sticker مي توان با اين خدا پرواز كرد
sticker سُفره ی دل را برايش باز كرد stickersticker

stickerامضاي حکيم

 

دسته بندي: معارف,مباحث اعتقادی,ادبیات,اشعار ناب,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,

فضائل علی از زبان ابوبکر ، عمر ، عثمان و عایشه

stickersticker(( فضائلِ علی (ع) ، از زبانِ ابوبکر ، عُمَر ، عُثمان و عایشه ))stickersticker


الف : در صِحاحِ سِتِّه ، کُتُبِ تفسیر و نیز تاریخ و سیره ی اهلِ سنت ، روایات بی شماری در مورد فضائل و مناقبِ امیرالمومنین (ع) وارد شده است . جالب است که بدانیم تعداد قابل توجهی از این فضائل ، توسط سه خلیفه ی اسلام ( ابوبکر ، عُمر و عُثمان ) و جنابِ عایشه ، روایت شده است که ذیلاً به ذکرِ روایتی از هر کدامِ آنها ، مُستند به کُتبِ معتبرِ اهلِ تسنن ، اکتفاء می نمائیم :  

1- ابوبکر : ( عبور از صراط ، منوطِ به کسبِ مجوز از علی است ).

عن قیس بن حازم قال:
التقی ابوبکر الصدیق و علی بن ابی طالب، فتبسم ابوبکر فی وجه علی فقال له ما لک تبسمت؟

قال: سمعت رسول الله (ص) یقول: لاَ یَجُوزَ أَحَدٌ عَلَی الصِّرَاطِ إِلاَّ مَنْ کَتَبَ لَهُ عَلِیٌّ الْجَوَازَ.

از قیس بن حازم روایت شد که: ابوبکر با علی بن ابی طالب ملاقات کرد، پس ابوبکر به چهره علی (ع) نگاه کرده و تبسم می‌نمود، علی (ع) به او فرمود: چرا تبسم می‌کنی؟ گفت: شنیدم پیامبر اکرم (ص) می‌فرمود: هیچ کس بر صراط نمی‌گذرد، مگر آنکه علی برایش جوازِ عبور ( گذرنامه ) صادر کرده باشد.

(تيجانى، محمد، آنگاه هدايت شدم، ص۲)( ابان السمان، الموافقه، ص۱۳۷)( ابن حجر در کتاب الصواعق المحرقه، ص۱۲۶)( مناقب ابن مغازلی ص۱۱۹ )

2- عُمَر نیز اینگونه در فضائل علی (ع) سخن گفته :

فقال عمر بن الخطاب: عجزت النساء ان یلدن مثل علی (ع) ، لولا علي لهلك عمر.

عمر بن خَطّاب گفت: زنان عاجزند از اینکه ، فرزندی مثلِ علی بن ابی طالب به دنیا آورند ، براستی اگر علی (ع) نبود ، عُمَر هلاک می شد .

 ( سلیمان قندوزی، سلیمان بن ابراهیم، ینابیع المودة، ج۳، ص۱۴۶. ) (مواقف ايجي ج 3 ص 636 )( تفسير سمعاني ج 5 ص 154) (المناقب موفق خوارزمي ص 81)

3- عُثمان نیز روایتگرِ این حدیثِ شِگرف از پیامبر (ص) در مورد علی (ع) است :

رجع عثمان الی علی فساله المصیر الیه، فصار الیه فجعل یحد النظر الیه، فقال له علی: مالک یا عثمان؟ مالک تحد النظر الی؟

قال: سمعت رسول الله ( ص) یقول: اَلنَّظَر اِلیَ  وَجهِ عَلِیً (ع) عِبادَة  .

عثمان به سوی علی بازگشت و از آن حضرت درخواست کرد که به سوی او برگردد. حضرت به طرفِ او آمد. پس (در این وقت) عثمان شروع کرد به نگاه کردن (و تماشای سیمای) آن حضرت ، علی (ع) به او فرمود: تو را چه شده است ‌ای عثمان؟ چه شده تو را که اینگونه به من خیره شده و نگاهم می‌کنی؟ عثمان گفت :

از رسول خدا (ص) شنیدم که می‌فرمود: نگاه کردنِ به علی عبادت است.

(ابن کثیر، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج۷، ص۳۵۸. ) (ابن عساکر، علی بن حسن، تاریخ دمشق، ج۲، ص۳۹۳ )( سیوطی، عبدالرحمن بن ابی‌بکر، تاریخ الخلفاء، ص۱۷۲ )

4- با مضمونِ روایتِ قید شده در بندِ 3 فوق، از جناب عایشه نیز ، روایتی نقل شده که ایشان گفته ،

پیامبر(ص) فرمودند: ( نگاه کردن به سیمای علی علیه السلام عبادت است ).

((كنز العمال، 11 / 601 / 32894))(( مناقب علي ابي‌طالب (ابن مغازلي)، 206/243.))

همچنین جُمَیع بن عُمَیر گوید که به محضرِ جنابِ عایشه وارد شدم،پس به او گفتم:محبوبترینِ مَردم نزدِ پیامبر اکرم (ص) چه کسی است ؟

عایشه گفت : از مردان ، علی (ع) و از زنان ، فاطمه (س) می باشد .

( الحاکم النیشابوری فی المستدرک علی الصحیحین ج 3ص 154 و157)

خوش تر آن باشد که سِرِّ دلبران

گفته آید در حدیثِ دیگران

ب : لطیفه ای معرفتی :

در اعمالِ شب و روز مَبعثِ پیامبر (ص) و نیز در اعمالِ شب و روزِ میلادِ با سعادتِ ایشان در 17 ربیع الاول ، زیارتِ امیرالمومنین (ع) بعنوانِ افضلِ اعمال ، وارد شده است .

شاید لطیفه ی معرفتی این موضوع ، مرتبط با پیوندِ ولائی و اتحادِ نوری این دو وجود نازنین باشد که در آیه ی شریفه ی مباهله با ( اَنفُسَنا ) از آن یاد شده است . که ما در مباحث کلام تطبیقی خود ، باستناد احادیث معتبر شیعه و اهل سنت ، ثابت کردیم که بالاتفاق و اجماع امت ، منظور از ( اَنفُسَنا ) علی (ع) است که بمنزله ی جانِ گرامی پیامبر(ص) از ایشان یاد شده است .

من کِی اَم ؟ لیلی و لیلی کیست ؟ من

 ما یکی روحیم ، اندر دو بدن

stickerیا علی :

کتابِ فضلِ ترا آبِ بَحر کافی نیست

که تَر کنم سَرِ انگشت و صفحه بشمارم

sticker(( برگرفته از دروس کلام تطبیقی توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم ))sticker

امضاي حکيم

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,معارف,مباحث اعتقادی,پاسخ به شبهات و سوالات دینی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,

تحریف حدیث سفینه توسط مولوی

 

sticker(( تَحریفِ حدیثِ سَفینه ، توسطِ مولوی )) sticker


stickerمولوی ، حدیثِ صحیح و مُتواترِ وارده از پیامبر (ص) که در شأنِ اهل بیت (ع) و معروف به حدیثِ سَفینه ( کِشتی ) می باشد را در مثنوی معنوی ، به شکل ذیل آورده و  کلمه ی ( اهلِ بیت ) را تحریف و به جای آن ، کلمه ی ( اصحاب ) را جایگزین نموده است ؟ ! sticker
sticker بهرِ این فرمود پیغمبر : که من              
sticker همچو کشتی ام به طوفانِ زَمَن
sticker ما و  ( اصحابیم ) چون کشتیِ نوح        
sticker هر که دست اَندَر  زَنَد ، یابد فُتوح
sticker تبصره :
stickerحدیث سفینه ، بین شیعه و سنی متواتر بوده و در منابع موثق اهل سنت نیز با کلمه ی ( اهل بیت ) آمده که ذیلاً به دو نمونه از منابع حدیث اهل تسنن ، اشاره می گردد :
sticker - احمد بن حنبل در كتاب «فضائل الصحابه» با سند خود از حنش كناني روايت كرده است :
stickerسمعت أباذر يقول وهو آخذ بباب الكعبة: من عرفني، فأنا من قد عرفني، ومن أنكرني، فأنا أبوذر، سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول: ثم ألا إنّ مثل أهل بيتي مثل سفينة نوح من ركبها نجا ومن تخلف عنها هلك .
stickerترجمه : در حالي كه ابوذر خود را به درب خانه كعبه چسبانده بود شنيدم كه مي‌گفت: «هر كس مرا مي‌شناسد كه مي‌شناسد و آن كس كه مرا نمي‌شناسد بداند كه من ابوذر هستم و از پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله شنيدم كه مي‌فرمود: هان بدانيد كه مثال اهل بيت من همچون كشتي نوح است كه هر كس بر آن سوار گشت نجات يافت و هر كس از آن روي گرداند هلاك خواهد شد.
📚(أحمد بن حنبل، فضائل الصحابة: ج2 ص785 )

sticker - اين روايت را بزرگان ديگری از اهل سنت ، همچون:
stickerطبراني در «المعجم الكبير» ، «المعجم الأوسط» ، «المعجم الصغير» روایت کرده است.
📚(المعجم الكبير: ج3 ص45ـ 46 ، المعجم الأوسط: ج4 ص10، المعجم الصغير: ج1 ص139ـ 140)

sticker - حاكم نیشابوری نیز در مستدرك ، در ذیل این روايت ، به صحیح بودن آن تصریح نموده و گفته است:
(حديث صحيح على شرط مسلم ولم يخرجاه)
📚(الحاكم النيشابوري در المستدرك وبذيله التلخيص للذهبي  ج2 ص343 )

sticker - امام محمد شافعی ، که یکی از رؤسای اربعه ی اهل سنت ، در شعر معروفش به همین حدیث اشاره کرده و صراحتاً می فرماید از نظر من ، اهل بیتِ پیامبر(ص) ، بمنزله ی کشتی نجات هستند که منِ امام محمد شافعی با نام خدا ، به آنها پناه آورده ام .
sticker رَکبتُ عَلی اسمِ الله فِی سُفُنِ النَّجی sticker
stickerوَ هُم اَهلِ بَیتِ المُصطَفی خاتَمِ الرُّسُل sticker

sticker(( برگرفته از دروسِ شرح و نقدِ مثنوی توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم ))

امضاي حکيم

 


 

دسته بندي: شرح احادیث و ادعیه,شرح احادیث,معارف,مباحث اعتقادی,پاسخ به شبهات و سوالات دینی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,

فضائل حضرت خدیجه سلام الله علیها

 

stickersticker(( پیوندِ ماه و مِهر ))  stickersticker

                            sticker(( اَلسَّلامُ عَلَیکِ یا حَبیبَة الرَّسولِ یا اُمَّ البَتول ))  sticker

sticker خدیجَه دختر خُوَیلِد مشهور به خدیجه ی کُبری (س)، اُمُّ المُؤمنین، نخستین همسرِ پیامبر اکرم (ص) و مادرِ حضرت زهرا (س) می باشد . ایشان در روز دهم ربیع الاول با پیامبر اکرم (ص) ازدواج نمود . رسول اکرم (ص) به احترام خدیجه ، در طولِ حیاتِ شریفِ ایشان همسری دیگر برنگزید و پس از درگذشت وی نیز همواره از او به نیکی یاد می‌کرد.
پیامبر از خدیجه دو پسر به نام‌های قاسم و عبدالله و چهار دختر به نام‌های زینب، رقیه، ام کلثوم و فاطمه (س) داشت. بنابراین همه فرزندان پیامبر اسلام(ص) به جز ابراهیم، از خدیجه (س) بودند.
شیعه و اکثر منابع تاریخی اهل سنت، اذعان نموده اند که ایشان قبل از پیامبر ( ص) ، ازدواج نکرده که ابن شهرآشوب نیز به همین موضوع تصریح نموده است :
«روی أحمد البلاذری و أبوالقاسم الکوفی فی کتابیهما و المرتضی فی الشافی و أبوجعفر فی التلخیص: أن النبی (ص) تزوج بها و کانت عَذراء».

sticker(ابن شهرآشوب، المناقبِ آل ابی طالب ج۱ ص۱۵۹)
sticker فضائل خدیجه (س) :
در اینجا بمنظور اجتناب از تطویل کلام ، تنها به سه فضیلت از فضائل بی شمار ایشان ، آنهم از منابع اهل سنت اکتفاء می کنیم :

sticker - قال النَّبی ( ص ) : (کانَ اَوَّلَ مَن اَسلَم خَدیِجَة مِنَ النّساء و علی بن ابیطالب مِنَ الرِّجال )
ترجمه : پیامبر ( ص ) فرمودند : اولین زنِ مسلمان ، خدیجه و نخستین مَردِ مسلمان ، علی است .

sticker(الصحیح من السیرة، ج 1 ص .251 ، احقاق الحق ج 15 ص 346 ، اسدالغابه فی معرفة الصحابه، ۱۴۰۹ق، ج۶، ص۷۸)
sticker- قال رسول الله ( ص ) :خَيْرُ نِساءِ العالَمين أَرْبَع: مَرْيَم وَ آسية وَ خَدِيجَة وَ فاطِمَة.
🔹ترجمه : پیامبر ( ص ) فرمودند : بهترین زنان عالم چهار تن اند: مریم، آسیه، خدیجه و فاطمه.

sticker (الجامع الصغير ج 1 ح 4112 ص 469 و المستدرك علی الصحيحين ج 3 باب مناقب فاطِمَة ص 171)
sticker و وَجَدَکَ عَائِلاً فَأَغْنَى. ‌ ﴿الضحى‏، 8﴾
🔹ترجمه : چون ترا ای پیامبر ، نیازمند دیدیم ،( به ثروتِ خدیجه )، بی نیازت کردیم .

stickerتبصره : کلمه ی «عائل» به معنای تهیدست است که از مالِ دنیا چیزی ندارد. 😔
مفسرین شیعه و نیز اغلبِ مفسرانِ اهل سنت ، این توانگری و بی نیازی پیامبر ( ص ) را به ثروتِ خدیجه ( س ) تفسیر نموده اند که بعنوان نمونه ، قُرطُبی در ذیل آیه ی فوق می گوید:
( یعنی تو را  ای پیامبر ، به واسطه ی ثروتِ خدیجه سلام الله علیها بی نیاز نمودیم . )

sticker ( الجامع لأحکام القرآن، ج۲۱، ص۹۹ )
stickerتپیدم ، ناله کردم ، داغ گشتم ، خاک گردیدمsticker
stickerوفا افسانه ها دارد که می باید شنید از من 

sticker(( برگرفته از دروس تاریخ تحلیلی اسلام توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم )) 

     امضاي حکيم
 

دسته بندي: معارف,مباحث اعتقادی,

برچسب ها : ,,,,,,,,,,

جایگاه ولائی و تاریخی عبدالمطلب

 

sticker(( اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا عَبدَ المُطَلِّب ))sticker



sticker عبْدالمُطَّلِب بن هاشم بن عبدِ مَناف ، فرزند هاشم و جدّ حضرت محمد (ص) ، بزرگ قبیله قریش و از بزرگان شهر مکه . او 127 سال قبل ازهجرت ، در یثرب متولد شد و در هفت سالگی به مکه آمد و در آنجا سروری یافت . ایشان 45 سال قبل از هجرت ، در روز دهم ربیع الاول  در حالیکه پیامبر(ص) هشت ساله بودند ، از دنیا رحلت نمود .
stickerعبدالمطلب ، مُوحّد و پیروِ دینِ حنیفِ ابراهیم (ع) بوده و بُت نمی‌پرستید. مسعودی ،تاریخ ‌نگارِ قرن سوم هجری قمری ( که سُنّی مَذهب است )، ضمن تایید این موضوع گفته :
stickerعبدالمطلب و دیگر اجداد و پدران پیامبر اکرم(ص) هیچ یک بت نپرستیده‌اند.
sticker[ مروج‏ الذهب، ج‏۲، ص۱۰۹]

stickerشیخ صدوق نیزاز امام صادق (ع) نقل کرده که پیامبر(ص) به علی(ع) فرمود:
sticker«عبدالمطلب هیچ‏گاه قمار بازی نکرد و بت‏ نپرستید و ... و می‌گفت: من پیروِ دینِ پدرم، ابراهیم، هستم.»
sticker[ خصال ج‏۱ ص۴۵۵]
 

stickerstickerstickersticker واقعه ی اصحابِ فیل (حمله ی ابرهه) در دوره ی سیادتِ عبدالمطلب بر مکه ، روی داده است. ابرهه با لشکری از یمن به قصد تخریب کعبه به مکه حمله کرد. لشکریان ابرهه شُترانِ قریش را به غارت بردند. میان عبدالمطّلب و ابرهه ملاقاتی صورت گرفت. عبدالمطلب تنها آزادی شُترانِ خود را درخواست کرد. ابرهه گفت، گمان می‌کردم برای گفت و گو درباره کعبه آمده‌ای. عبدالمطلب پاسخ داد:
stickerstickerstickerمن صاحبِ شُتُرانم هستم و این خانه ( کعبه 🕋) نیز صاحب و خداوندگاری دارد که از آن محافظت خواهد کرد.
stickerسپس به مکه بازگشت و به مردم مکه دستور داد تا به کوه‌ها بروند و اموال خودرا نیز به همراه ببرند. روز بعد، توده ی عظیمی از پرندگان به لشگر ابرهه حمله کرده و آنها را به هلاکت رساندند. sticker

stickerstickerstickerstickerstickersticker

stickerدانشمند اهل سنت و مُورخِ معروف ،( یعقوبی )می‌نویسد:
stickerعبدالمطلب سنت‎‏هایی را پایه‏ گذاری کرد که رسول خدا آنها را اجرا می‌‏کرد و آیاتِ الهی در مورد آنها نازل شد و آنها عبارت بود از:
(( وفای به نذر، تعیین صد شتر برای دیه، حرمت ازدواج با محرم، وارد نشدن به خانه از راه پشت بام، قطع دست سارق، نهی از قتل دختران، مباهله، تحریم خمر، تحریم زنا و اجرای حدّ بر آن، قرعه، منع طواف به صورت عریان، اکرام میهمان، پرداخت مخارج حجّ از اموال پاک و مشروع، تعظیم ماه‏های حرام و نفی ریا کاری و نفاق  )).

sticker(ترجمه تاریخ یعقوبی، ج۱، ص۳۶۳ و تاریخ تحقیقی اسلام، ج‏۱، ص۲۰۷)

stickerموضوع فوق از طریق شیعه نیز وارد شده است.
sticker(صدوق، خصال، ج‏۱، ص۴۵۵)

stickerهمچنین یعقوبی در شأن و منزلتِ  عبدالمطلب ، به سَنَدِ خود ، از رسول خدا (ص) روایت کرده است که ایشان در مورد جَدِّ بزرگوارشان فرمودند:
sticker«‌خدا جدّ من(عبدالمطّلب) را به تنهایی در سیمای پیامبرانsticker و هیبتِ پادشاهانsticker ، محشور می‌نماید »
sticker( ترجمه تاریخ یعقوبی، ج۱، ص۳۶۳)

sticker (( برگرفته از دروس تاریخ تحلیلی اسلام توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم ))

امضاي حکيم

  

stickerstickerstickerstickerstickersticker                                    


 

دسته بندي: معارف,مباحث اعتقادی,

برچسب ها : ,,,,,,

به دليل بروز بودن سايت لطفا از صفحات ديگر هم ديدن کنيد

مطالب تصادفي

مطالب پربازديد

فان بروز متفاوت ترین سایت تفریحی آموزشی
پرسش از حکیم در تلگرام