close
تبلیغات در اینترنت
مهدویت
loading...

پیام شیعه | Shia

متفاوت ترین سایت مذهبی

stickerحدیثِ ثَقَلَيْن از احادیثِ صحیح و مُتواتری است که مورد اتفاق شیعه و اهل سنت می باشد :

🔘حاکم نیشابوری ، محدثِ بزرگ اهل سنت این حدیث را با تصریح به صحیح بودن آن ، اینگونه روایت کرده :

چون رسول الله (ص) از حجة الوداع بازگشت و به محل غدير خُم رسید ،خطاب به مردم فرمود :

همانا من بين شما دو گوهرِ گران بَهاء به یادگار می گذارم که یکی از آنها
کتابِ خدا و دیگری عترتِ من می باشد . کتاب خدا و عترتِ من هیچگاه  از یکدیگر جدا نمی‏شوند تا آنکه در کنارِحوضِ (کوثر) به من مُلحق شوند. اگر به آنها مُتَمسِّک شوید هرگز گمراه نخواهید شد .

👈سپس دستِ علی (ع) را گرفت و فرمود : هر که را من مولاي اويم ، علي نیز مولایِ اوست.

📚(( المستدرک علی الصحیحین ج 3 ص 118))

🔘علامه سمهودی که از علمای بزرگ اهل سنت است در شرح حدیث مزبور فرموده :

از اين حديث استفاده مي شود كه در هر زمان بايد فردی از اهل بيت و عترتِ پاكِ پیامبر (ص)  تا روز قيامت بر روی زمین موجود باشد، تا امکانِ تَمَسُّكِ به او فراهم باشد ؛ همان گونه كه قرآن نیز این چنين است. و لذا در رواياتِ صحیح ،اهل بيت (ع) بعنوانِ امانِ اهلِ زمين معرفی شده اند ( فإذا ذهبوا ذهب أهل الأرض )  اگر لحظه ای نباشند ، اهل زمين نيز نابود خواهند شد.

📚(( جواهر العقدین ، تألیف علامه سمهودی ج 2 ص 94 ))

🔘علامه شهاب دولت آبادی حنفی نیز همین نتیجه را از حدیث فوق گرفته و فرموده :

«ثُبِتَ بِهَذَا الحَدِیثِ بَقَاءُ العِترَةِ إِلَی قِیَامِ القِیَامَةِ فَلاَ بُدَّ أَن یَکُونَ مِنهُم مَن یَهدِی إِلَی الحَقِّ حَتَّی لاَ یُضِلُّ المُتَمَسِّکُ بِهِ».

یعنی : از حدیثِ ثَقَلَيْن اثبات می گردد که همواره تا قیامِ قیامت می بایست یکنفر از عترت پیامبر (ص) در کنار قرآن ، برای هدایتِ مردم در دسترس آنها باشد .

📚(( هدایة السعداء تالیف دولت آبادی ، ذیل حدیث ثقلین ))


stickerاکنون به تحلیل مطالب فوق که همگی از منابع معتبر اهل سنت نقل گردید ، می پردازیم :

✔️اهل سنت نیز همانند شیعه بر این باورند که طبق حدیثِ صحیح و متواترِ ثَقَلَيْن ، برای در اَمان بودنِ مردم از گمراهی و هدایت آنها ، همواره یکنفر از عترتِ پیامبر (ص) در کنارِ قرآن تا قیامِ قیامت می بایست بر روی زمین موجود باشد و این همان اعتقادِ به وجود امامِ حَیّ ( امام زمان عج ) است .

✔️در نظامِ تکوینی جهان ، حجت خدا و عترت طاهرین (ع) ، سَبَبُ المُتَّصِلَ بَینَ الارضِ وَ السَّماء می باشند که اگر لحظه ای نباشد جهان نابود خواهد شد .

👈 عبارت علامه سمهودی در بالا (  فإذا ذهبوا ذهب أهل الأرض ) نیز به همین موضوع اشاره دارد .

در احادیث شیعه نیز به نقش تکوینی امام و حجت خدا با عباراتی مانند: ( لَولا الحُجَّة لَساخَت الارض بِاَهلِها ) و (  لَوْ بَقِيَتِ اَلْأَرْضُ بِغَيْرِ إِمَامٍ لَسَاخَتْ) تصریح گردیده .

به محض التفاتی زنده دارد آفرینش را
اگر نازی کند از هم فرو ریزند قالب ها 


✔️به نقش تشریعی عترتِ طاهرین (ع) با عبارتِ ( مَا اِن تَمَسَّکتُم بِهِمَا لَن تَضِلُّوا اَبدا ) اشاره شده یعنی مادامی که مردم به آنها مراجعه کنند ، از گمراهی مَصون خواهند بود . البته هدایتگری ایشان ، هم در جهتِ نشان دادنِ راه است ( ارائه طریق ) و هم در راستای رساندنِ به مقصد ( ایصال الی المطلوب ) می باشد .

✔️عصمتِ اهل بیت و عترت طاهرین (ع) را نیز از همین حدیثِ (
ثَقَلَيْن ) می توان استنباط نمود زیرا اگر کوچکترین امکانِ خطا و لغزش در وجود آنها متصور بود ، پیامبر اکرم (ص) هرگز آنان را بعنوانِ هدایتگرانِ ابدی اُمَّتِ اسلام ، معرفی نمی فرمود .

🔴برگرفته از دروس کلام تطبیقی سید رضا نوعی (حکیم )


امضاي حکيم

stickerاحمد قرمانی حنفی ( عالم ِبزرگ و مورّخِ جَلیلُ الْقَدْرِ اهلِ سنّت )در مورد ولادت و ظهور امام زمان (عج) نوشته :

اما شرح حالِ ابو القاسم مُحمّد الْخَلَفَ الْحُجَّةَ الصّالِح ( اینگونه است که ) :

👈 عُمرِ شریفِ ایشان در هنگام وفاتِ پدرِ بزرگوارش ، پنج سال بوده و خداوند در کودکی به او حکمت آموخت، همان‌طوری که به حضرتِ یحیی (ع) نیز در کودکی ، حکمت عطاء فرمود .

 آن حضرت قامتی چهارشانه، صورت و موی زیبا، بینی کشیده و پیشانی نورانی دارد.

ایشان دو مرحله ، غیبت دارد که غیبت دوم ، طولانی تر است .

👈 عُلَماء و دانشمندان ، اتفاق نظر دارند که مهدی (عج) ، همان کسی است که در آخر الزّمان ، قیام می‌کند .

اخبار و روایاتِ صحیح ، آنچه را گفتیم تأیید می کند .

👈 با ظهورِ جمالِ دلآرای ایشان ، تیرگی شبهای ستم ، مرتفع خواهد شد و عدل و داد ، در سراسر جهان گسترش می یابد .
stickersticker
 

📚(( کتابِ اخبار الدُّوَل و آثارُ الاُوَل . ج1 ص و 353 و 354 ))

stickerسیّد ثامیر عمیدی در کتاب دفاع عن الکافی (ج 1 ، ص 568) و فقیه ایمانی نیز در کتاب اصالة المهدویة فی الاسلام (ص 81)، بیش از یکصد و ده نفر از علمای بزرگ اهل سنت را نام برده اند که آنان به ولادتِ مهدی موعود (عج ) و ظهور ایشان پس از دورانِ غیبت ، تصریح نموده اند .

sticker ای یوسفِ زهرا (عج)  :sticker


بر آی ، ای آفتابِ صبحِ اُمّید          
که در  دستِ  شبِ  هجران اسیرم

به  فریادم  رَس ، ای پیرِ خرابات          
به یک جرعه جوانم کُن که پیرم

به گیسوی تو خوردم دوش سوگند          
که من از پایِ تو ، سَر  بَرنگیرم

stickerبرگرفته از دروس کلام تطبیقی سید رضا نوعی ( حکیم )


امضاي حکيم

stickerابراهیم جوینی شافعی ،محدّثِ بزرگِ اهل سنت ، از قولِ پیامبر (ص) دو روایتِ صحیح و بسیار شنیدنی در ارتباط با امام زمان (عج) نَقل کرده  :
sticker ابن عباس از پیامبر (ص) روایت نموده که ایشان فرمودند :

👈همانا علی بن ابی طالب (ع) امامِ اُمَّتِ من و خلیفه‌ی من بر اُمَّتم پس از من می‌باشد ؛ و از فرزندانِ اوست آن قیام کننده که همه ی خوبان ، منتظرِ اویند.
او همان کسی است خداوند به وسیله‌ی او زمین را از عدل و داد پُرمی‌کند
stickersticker ، پس از آنکه ظلم و جور آن را فرا گرفته باشد .sticker

سوگند به آنکه مرا به حق بشارت دهنده و بیم دهنده قرار داد، آن‌ها که در زمانِ غیبتِ او ،بر اعتقادِ به او ثابت قدم می‌مانند از گوگرد سرخ (اکسیر) کمیاب‌تر و ارزشمندتر هستند .sticker
sticker آنگاه جابر بن عبد الله انصاری برخاست و پیش آمد و گفت :

 ای پیامبرِ خدا ، آیا قائمی که از فرزندانِ شماست ، غیبت دارد ؟

حضرت فرمودند : به خدا چنین است ، تا در آن غیبت ، مومنان شناخته شده و کافران نابود شوندsticker

ای جابر ، غیبتِ ( امام زمان عج) از اُمورِ الهی و سِرِّی از اسرارِ ربوبی و پنهانِ از بندگان است ؛

👈 مبادا در آن شک کنی که شک در اَمرِ خداوندِ مُتعال ، کُفر است.
sticker

 stickerجابر از پیامبر (ص) روایت کرده که ایشان فرمود :

مهدی (عج) از فرزندانِ من است ، اسم و کُنیه ی او ، همانند اسم و کُنیه ی من و خُلقاً و خَلقاً شبیه ترینِ مردمان به من می باشد ،

او را غیبتی است که در آن ایام ، مردمان دچارِ تحیُّر و گمراهی خواهند شد ،sticker
آنگاه همانند (شهابِ ثاقبsticker ) ستاره ای درخشان ، ظهور کرده و زمین را پُر از عدل و داد خواهد کرد .stickersticker

📚(( کتاب فَرائدُ السِّمْطَیْن، تالیف جوینی، ج ۲، ص 335-336))

stickerتبصره :

🔘از جمله مشترکاتِ شیعه و اهلِ سنت ، اعتقاد به وجودِ امام زمان (عج) می باشد و هر دو گروه ، احادیثِ مربوط به مهدی موعود (عج) را مُتواتر می دانند .

🔘شمس الدین ذهبی ، بزرگترین محدث و رجال شناس مشهور اهل سنت ، در مقامِ تجلیلِ از جوینی ، ایشان را اینگونه توصیف نموده :

👈 الامام المحدث ، الإمام الکبیر ، الإمام الزاهد ، الاوحد ، الاکمل ، فخر الاسلام ، شدید الاعتناء بالروایه وتحصیل الاجزاء ...

📚(تذکرة الحفاظ  ،ج ۴ ، ص ۱۵۰۵، ۱۵۰۶ ، رقم24 )

🔘عده ای از وهابیون در انتسابِ کتابِ ( فَرائدُ السِّمْطَیْن ) به جوینی ، مَذبوحانه تشکیک نموده اند
sticker sticker حال آنکه بزرگان اهل سنت ، به صحتِ انتساب کتاب مزبور به جوینی ، تصریح نموده اند ، از جمله :

عمر رضا کحاله در کتاب معجم المؤلفین ( ص 59 ردیف 444)
اسماعیل پاشا ابن محمد امین ، در کتاب إیضاح المکنون
خیر الدین زرکلی در کتابِ الأعلام

sticker*****sticker*****sticker

sticker برگرفته از دروس کلام تطبیقی سید رضا نوعی (حکیم )

 


امضاي حکيم

 

stickerحاضرِ غائب از نَظَرsticker

sticker  واژه غیبت، در زبانِ ما دو معنا دارد:

sticker غیبت در برابرِ حضور : یعنی منظور ما از واژه ی غیبت ، عدمِ حضورِ امام زمان (عج) باشد . غیبتِ به معنای عدمِ حضور، در مورد حجّتِ خدا که وجه الله است؛ قابل تصوّر نیست. محال است حجت خدا ، جایی حاضر نباشد.

این که در دعای ندبه میخوانیم: «اَیْنَ وَجهُ اللهِ الَّذِی اِلَیْهِ یَتَوَجَّهُ اْلاَولِیاءُ» آن وَجهِ خدا ، که اولیای خدا به او توجّه دارند، کجاست؟ جوابش را قرآن داده است: «فَأیْنَما تُوَلُّوا فَثَّمَ وَجْهُ اللهِ»، در روایات داریم که : فرمودند : نحن وجه الله ( ما همان وجه خدائیم ) .

«اَللهُ لا إِلـهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ» خدا قیّوم عالم است. خلیفه ی این قیّوم کیست؟ حجّت خداست. حجّت خدا به قائم‌مقامیِ خدا، قیّومِ عالم است. او عالَم را به أذن الله برپا نگه داشته است. مگر میشود او نباشد و چیزی برپا باشد؟ لولا الحجة لساخت الارض باهلها ( اگر یک لحظه حجت خدا نباشد دنیا نابود می شود )

اگر نازی کند از هم فرو ریزند قالب ها

sticker لذا غیبتِ به معنای عدمِ حضور ، در موردِ حجتِ خدا و این که کسی بگوید امام زمان علیهالسّلام حاضر نیست، اصلاً حرف بی ربطی است.

sticker معنای دوّم غیبت : پنهان بودنِ در برابرِ آشکار بودن و غیبتِ در برابر ظهور است. معروف است که اغلب می گویند امام ،حاضر است ولی ظاهر نیست ! علیرغم انتظار خیلی از مخاطبان عرض می کنم که این معنی نیز نادرست است .

ظاهرتر از حجّت خدا در این عالم کیست؟ یکی از اسامی خدا ( ظاهر) است و امام زمان به حکم ( نحن و الله الاسماء الحسنی ) ، همان نوری است که همه ی عالم بطور مستمر به نورانیت و اشراق ایشان ، ظاهر است ، اگر ما هم پا به عرصه ی وجود و ظهور گذاشته ایم از این رهگذر است . ( الشیعة مِن شُعاعِ نورنا ... ﺇﻥﱠ ﺭﻭﺡَ ﺍﻟﻤُﺆﻣِﻦِ ﻟَﺄَﺷَﺪﱡ ﺍﺗﱢﺼﺎﻟﺎً ﺑِﺮﻭﺡِ ﺍﻟﻠّﻪ ﻣِﻦِ ﺍﺗﱢﺼﺎﻝِ ﺷُﻌﺎﻉِ ﺍﻟﺸﱠﻤﺲِ ﺑِﻬﺎ).    

sticker معنی ولائی و صحیح غیبت چیست ؟

حالا که غیبتِ حجّتِ خدا ، نه به معنای عدمِ حضور و نه به معنی عدم ظهور است ، پس غیبت به چه معناست ؟ اگر ایشان هم حاضر و هم ظاهر است ، پس چرا او را نمی بینیم ؟ !

sticker پاسخ این است که ما از ایشان غائب هستیم . اگر حواس ظاهری و باطنی خود را ( جمع ) کنیم ، آنوقت ،حضور و ظهورِ ایشان را درک خواهیم کرد . لذا روز ظهور حضرت ، جمعه است.  (هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فِيهِ ظُهُورُكَ وَ الْفَرَجُ فِيهِ لِلْمُؤمِنِينَ عَلىٰ يَدَیكَ). مَتی غِبْتَ حَتّیٰ تَحتاجُ اِلیٰ دَلیلٍ یَدُلُّ اِلَیْکَ؟ کی غایب شده‌ای تا به راهنمایی ،نیازمند باشی که به سوی تو راهنمایی کند؟

sticker  کی رفته‌ای زدل که تَمنّا کنم تو را

sticker کی بوده‌ای نَهفته که پیدا کنم تو را

sticker غیبت نکرده‌ای که شوم طالبِ حضور

sticker پنهان نگشته‌ای که هویدا کنم تو را

sticker با صد هزار جلوه برون آمدی که من

sticker با صد هزار دیده ، تماشا کنم تو را

stickerروز قیامت هم ، روز جمع شدن است؛ (يَوْمَ يَجْمَعُکُمْ لِيَوْمِ الْجَمْعِ)، یکی از اسمهای قیامت یوم الجمع است. لذا اگر جمع شوی، اوّل قیامت صغریٰ برپا میشود که این قیامتِ صُغریٰ ، ظهورِ حجّتِ خداست.

در اصطلاح اهل معرفت : برخی در مقام فرق ( تفرقه ) هستند ، عده ای به مقام ( جمع ) رسیده اند و گروهی نیز به مقام جمع الجمعی این دو مقام نائل شده و بین وحدت و کثرت ، جمع سالم نموده اند .

در قیامتِ صُغریٰ، حجّتِ خدا ملاقات میشود؛ یوم اللّقاءِ حجّتِ خداست ؛ اما در قیامتِ کُبریٰ، یَومِ لِقاءُ الله (دیدار خدا )  ، با چشم دل است .

امام عسگری (ع) در روایتی خطاب به امام زمان (عج) فرمودند: اِعْلَمْ أنَّ قُلُوبَ أهْلِ الطَّاعَةِ وَ اْلإخْلاصِ نُزَّعٌ إلَيْكَ مِثْلَ الطَّيْرِ إذا أمَّتْ أوْكَارَها.

فرزندم ، مهدی جان : قلبها و دلهای اهل طاعت و اهل اخلاص به سوی تو پرمیکشد؛ همان طور که پرندگان به سَمتِ آشیانه ی خود ، پَر می کشند .

sticker ای غائب از نظر ، بخدا می سپارمت

sticker جان بسوختی و به جان دوست دارمتsticker
sticker خواهم که پیش میرمت ای بی وفا طبیب

sticker بیمار باز پرس که در انتظارمت

sticker(( برگرفته از دروس کلام تطبیقی ، مبحث انتظار ؛ توسط سید رضا نوعی ، متخلص به حکیم ))sticker


امضاي حکيم

درباره ما
سيد رضا نوعی حکیم
با سلام
سایت پیام شیعه برای تبیین معارف شیعه اثنی عشری و رساندن پیام حقانیت آن به گوش جهانیان می باشدکه مطالب آن در قالب مباحث تفسیری ، شرح احادیث ، شرح و نقد متون ادبی ، دروس معرفتی (عرفان نظری و عملی ) ، بررسی تطبیقی احادیث ، تقاسیر و مباحث کلام شیعه و پاسخ به شبهات دینی ، ارائه خواهد شد.
روح پدرم شاد که می گفت به استاد
فرزند مرا عشق بیاموز و دگر هیچ
سید رضا نوعی ( حکیم ) کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 220
  • کل نظرات : 72
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 12
  • آی پی امروز : 29
  • آی پی دیروز : 43
  • بازدید امروز : 210
  • باردید دیروز : 160
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 210
  • بازدید ماه : 12,867
  • بازدید سال : 231,543
  • بازدید کلی : 493,475