***************
(( کارتِ تبریکِ ولادتِ علی علیه السلام ))
پدرِ بزرگوارِ آقا امیرالمومنین ، جنابِ ابوطالب ( ع ) ، هنگامیکه چشمانش به جمالِ دلآرایِ فرزندِ گرامیش ، حضرت علی علیه السلام روشن گردید ، کتباً با جمله ی زیر ، از مَردم برای وَلِیمِه و جشنِِ تولّدِ ایشان ، اینگونه دعوت نمود:
(( هَلُمُّوا وَطَوِّفُوا بالبَيْتِ سَبْعاً وَادْخُلُوا وَسَلِّموا عَلی عَلیً وَلَدِي ))
یعنی : ای مردم! بياييد و ابتدا ، هفت مرتبه به دورِ خانه ی کعبه 🕋، طواف كنيد
، آن گاه ، داخلِ خانه ی من شويد
و بر فرزندم علی
، سلام كنيد .
📚( کتاب بحارالانوار ج35 ص 8 ذيل حديث 14 )
این جمله ی ابوطالب ( ع ) ، مُبَیِّنِ یکی از عمیق ترین معارفِ ولائی شیعه می باشد و آن این است که حقیقتِ کعبه ، ولایتِ علی و اهل بیت (علیهم السلام ) می باشد ، کما اینکه امام باقر (ع) در همین خصوص فرموده اند:
مَثَلُ الاِمام
، مَثَلُ الکعبة ...🕋 و تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام .
امام ،مانند کعبه است و تمامیتِ حج ، مَنوطِ به دیدارِ امامِ معصوم (با چشم دل ) می باشد.
📚 (عیوناخبار الرضا ج2 ص262).
به قول حافظ :
مگر برویِ دلآرایِ یارِ ما ، ور نه
به هیچ وَجهِ دگر ، کار بر نمی آید
- حقیقتِ کعبه ،ولایتِ علی (ع) و حجِ واقعی نیز ، پروانه وار ، گِردِ شمعِ ولایت ، طَواف نمودن است .
- هنگامیکه زمین یک دور ، به گِردِ خورشیدِ ظاهری می گردد ، بهارِ طبیعت ، ظاهر می شود ، اما این بهار ، هرگز موجبِ شکوفائی دل های خزان زده نخواهد شد .
- آنگاه به نوروزِ حقیقی و بهارِ معنوی و روحانی خواهیم رسید که پروانه وار
، خورشیدِ ولایتِ علی و اهل بیتِ عصمت و طهارت (ع) را طَواف نمائیم
و به همین دلیل ،به امام زمان ( رَبِیعُ الأنام وَ نَضرَةِ الأیّام ) یعنی بهارِ جان و جانِ بهار ، اِطلاق شده است .
.مُشکِل گُشای عالَم و آدم ،تویی علی
.شادی قلبِ حضرتِ خاتم ،تویی علی
.کعبه به دورِ نامِ "علی" می کند طَواف
.عَرشِ کریم و بِیتِ مُعَظَّم 🕋، تویی علی
برگرفته از دروسِ امام شناسی توسط سید رضا نوعی ( حکیم )
🕌 (( فَاصْبِرْ صَبْراً جَمِيلاً )) 🔥
🙏(( اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ صَبْراً جَمِيلًا وَ فَرَجاً قَرِيباً وَ قَوْلًا صَادِقاً وَ أَجْراً عَظِيماً ))
🌺صبرِ جَمیلِ زینب ، صبری است بی نهایت
😘«گر نکتهدان عشقی، بشنو تو این حکایت»
👑رأسِ پدر رقیّه، بر کف گرفت و گفتا :
🍁«با یارِ دلنوازم، شُکری است با شکایت»
⛺️در این خرابهی شوم، دادند منزلِ ما
👣«گویا ولیشناسان، رفتند از این ولایت»
🌚شهری است پُر تلاطم، شب تیره، خَصم غَدّار
🌙«از گوشهای برون آی، ای کوکبِ هدایت!»
🐪همراهِ ما اسیران، جانا ، اگر بیائی
🗡«سَرها بُریده بینی، بیجُرم و بیجنایت»
😔از دورهی اسارت، پُرسی ز من ، چه گویم ؟
🌋«کش صد هزار منزل، بیش است در بِدایت»
🌄ما را به کوخ منزل ، دادی ، یزید را کاخ🏛
❣️«جانا روا نباشد، خونریز را حمایت»
🏇جان پدر، به همراه، این جسم خسته را بَر
🍁«جور از حبیب خوشتر ، کز مدّعی رعایت»
😔جان پدر ، به جانت ، کز عُمرِ خویش سِیرم
🌧«یک ساعتم بگُنجان، در سایهی عنایت»
🔥در راه کوفه و شام ، با ما چِه ها نکردند
... «زنهار از این بیابان ، وین راهِ بینهایت »
✅ اگر زینب نبود, عاقبت حادثه عاشورا چه می شد؟ این حادثه چگونه به حماسه مبدل می گشت؟ آیا در فرایند داستان کربلا ، از نیم روز عاشورا به بعد, صدایی رساتر از صدای زینب ( س ) و فریادی افشاگرانه تر از فریاد او بود ...
✍🏼 اعتراف دشمن :
🗞عمروبن سعدالاشراق, والی مدینه در زمان حکومت یزید, پس از بازگشت کاروان اُسرا به مدینه ، به یزید چنین نوشت:
📝«همانا که وجودِ زینب (س) در میانِ مردم مدینه ، اذهان را می آشوبد. او زنی سخنور و عاقل و خردمند است و عزم کرده تا با هوادارانش انتقامِ خونِ حسین (ع) را بگیرد».
🐪...کربلا در نینوا ، می ماند ، اگر زینب نبود 🕌
🗞(( مَرثیه ی ایرج میرزا و آرزوی عجیبِ علامه طباطبائی))🙏
🏹بعد از پسر، دلِ پدر ، آماجِ تير شد 💘
🔥آتش زدند لانهی مُرغِ پريده را 🕊
🤔مرحوم علامه طباطبائی ( صاحبِ تفسیر المیزان ) با شنیدنِ بیتِ فوق از مرثیه ی ایرج میرزا که در مورد مصیبت حضرت علی اکبر(ع) سروده ، فرمودند :
👈 ای کاش ایرج میرزا ثوابِ این بیت را به من می داد و من نیز متقابلاً ، پاداش و ثوابِ تفسیرِ المیزان را به او می دادم .
✍🏼شرح ماجرا از زبان حضرت آیت الله علوی بروجردی :
ایشان می فرمایند : یکروز با مرحوم علامه ی مداح ، در محضرِ علامه ی طباطبائی بودیم که علامه ی طباطبائی از علامه مداح درخواست نمودند ذکرِ مصیبتی داشته باشند . مرحوم مداح نیز مرثیه ایرج میرزا را با این مَطلَع شروع نمودند :
😔رسم است هر که داغِ جوان ديد ، دوستان
🌧 رأفت بَرَند حالتِ آن داغديده را
🗣و با صدایی گرم ، مرثیه ی را خواندند ، تا به این بیت رسیدند :
🏹بعد از پسر، دلِ پدر ، آماجِ تير شد 💘
🔥آتش زدند لانهی مُرغِ پريده را 🕊
⚡️مرحوم علامه ی مداح ، تا به این بیت رسیدند ، علامه ی طباطبائی خطابِ به ایشان ، فرمودند :
💫( اَعِد ، یعنی بیت را اعاده و تکرار کُن ) و تا سه مرتبه با همین عبارت درخواستِ تکرارِ بیتِ مزبور را نمودند .
😭وقتی روضه تمام شد ، علامه با گریه تا لحظاتی بعد ، بیت مذکور را با خود تکرار نمودند و نهایتاً فرمودند :
🙏ای کاش ایرج میرزا ثوابِ این بیت را به من می داد و من نیز متقابلاً ، پاداش و ثوابِ تفسیرِ المیزان را به او می دادم .
😳من ( علوی بروجردی) وقتی جمله ی فوق را از علامه طباطبائی شنیدم با تعجب پرسیدم که آقا شما واقعاً ایرج میرزا را می شناسید که چنین آرزوئی می کنید ؟!.. زیرا ایرج میرزا شاعر خوش نامی نبوده و هزل سُرا می باشد .
🌸علامه طباطبائی فرمودند : بله او را می شناسم ، اتفاقاً دیوانش را هم دارم ، من گمان نمی کنم کسی چنین شعری را بِسُرایَد و در قیامت ، امام حسین (ع ) به او بی اعتنائی نماید .
✅تبصره :
🌺در ادامه مطلب ، مرثیه ی ایرج میرزا را بطور کامل ، تقدیم ، می نمایم .
🌹کسانی که تمایل دارند خاطره ی فوق را از زبان ( آیت الله علوی بروجردی ) بشنوند ، می توانند کلیپ تصویری ایشان را در آپارات به آدرس ذیل مشاهده نمایند . 👇👇👇
👈 ((شرح تفصیلی در ادامه مطلب ...))
👰(( گُناهِ فرشته ای بنام فُطرُس ، خُرافه یا واقعیت ؟ ))🔥
✍🏼از مفسر کبیر و عالِم خبیر ، مرحوم علامه طباطبائی ( ره ) در موردِ عصیان و گناهِ فرشته ای بنامِ فُطرُسِ سئوال شده که پرسش و پاسخِ مزبور بشرح ذیل ، می باشد :
👈❓سؤال 78: آیا این روایتِ معروف که می فرماید: فرشته ای به نام فُطرُس ، عصیان و نافرمانی کرد و خداوند بالِ او را شکست و در جزیره ای انداخت، و در شبِ ولادت امام حسین ( ع ) خود را به گاهواره ی آن حضرت مالید و شفا یافت ، درست است؟
شرح تفصیلی در ادامه مطلب