loading...

پیام شیعه | Shia

متفاوت ترین سایت مذهبی

سنت های خرافی ( چهارشنبه سوری )

سید رضا نوعی چهارشنبه 22 اسفند 1397 تعداد بازدید : 792 نظرات ( 0 )


sticker اسلام با سُنّت هائی که در جوامع بشری رواج داشته و هیچگونه تضادی با مبانی عقلی و فطری انسان ندارند ، موافق می باشد لیکن با خُرافه پرستی و نیز سنت گرائی که صرفاً منشاء آن تقلیدِ کورکورانه از گذشتگان می باشد ، مخالف است .

✔️برخی از سنت ها که اسلام با آنها مخالف نبوده بلکه نسبت به ترویج بیشتر آنها ، توصیه و ترغیب نموده به شرح زیر می باشد :

👈سنّتِ دید و بازدید و صِله ی رَحِم ، کمک های مادی و معنوی به ایتام و مستمندان ،تدبر در فصلِ پُرشکوهِ بهار (روز طبیعت ) و ...

✔️اما از سنت هائی که اسلام با آنها مخالف است ، بعنوان نمونه :

👈 ((چهارشنبه سوری ، فال گوشی ، آجلیلِ مُشکل گُشا  ، مَلاقِه زنی ، فالِ قهوه ،فالِ چای ، شوم دانستنِ صدای جُغد ،صبر هنگامِ عطسه زدن و ... )) می باشد .

🔴لازم بذکر است که معمولاً کسانیکه مبادرت به برپائی سنت های ناپسند فوق ، از جمله (
چهارشنبه سوریsticker ) می نمایند ، هیچگونه توجیهِ منطقی و عقلانی برای کارِ خود نداشته و صرفاً به تعبیرِ قرآن کریم ، زبانِ حالشان در موردِ تقلیدِ کورکورانه ی خود ، این است که :

 🔰( بَلْ وَجَدْنَا ءَابَاءَنَا كَذَالِكَ یَفْعَلُونَ )

👈یعنی : چون پدرانِ ما این کار را می کردند ما نیز از آنها پیروی کرده و راهشان را ادامه می دهیم.
sticker

                      (سوره شُعَراء ، آیه 74 )


خلق را تقلیدشان برباد داد
ای دو صد لعنت بر این تقلید باد


😔جای تأسف و شگفتی است که امروزه بشر ، در عصرِ تمدن ، علم و عقلانیت ، ارزش های حقیقی ، عقلانی و انسانیِ خویش را در توده ای از خرافات ، گم نموده است :


 میانِ جهل و خرافات ، عقل گُم گشته
و این حکایتِ تلخی برای انسان هاست

  ********

خداوندا در این منزل ، برافروز از کَرَم نوری    
که تا گُم کرده ی خود را بیابد عقلِ انسانی

sticker  *******   sticker
 


امضاي حکيم

آیا روایت لیلة الرغائب ، معتبر است ؟

سید رضا نوعی شنبه 18 اسفند 1397 تعداد بازدید : 691 نظرات ( 0 )


🔴سئوال :  آیا روایتِ لَیلَةُ الرَّغائب ، معتبر است ؟

stickerپاسخ :

 لَیلَةُ الرَّغائِب ، نام نخستین شبِ جمعه ی  ماهِ رجب است. بر اساس روایتی از پیامبر(ص)، در این شب فرشتگان به کعبه می‌آیند و از خداوند درخواست می‌کنند شخصِ روزه‌دار ، در ماه رجب را ببخشد.  در این روایت ، اعمال خاصی از جمله ( روزه پنج شنبه و خواندنِ نماز مستحبی ،بین نماز مغرب و عشاء ) با کیفیتِ خاصی بیان شده است.

👈 حدیثِ لَیلَةُ الرَّغائِب ، برای اولین بار در کتاب اقبالُ الاعمالِ سید بن طاووس (بدونِ سَنَد )آمده و پیش از آن در منابع حدیثِ شیعه نیامده .

💥علامه مجلسی (ره) در کتاب زاد المعاد به غیر معتبر بودن آن اشاره نموده و اغلب علماء عظام و از جمله مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی نیز ( بدلیل ضعیف و غیر معتبر بودنِ حدیثِ مزبور) ، استحبابِ نماز لیلةُ الرَّغائب را نمی‌پذیرند و تنها انجام آن را به امید ثواب ،جایز می‌دانند. (( تصویر بالا 👆))

تعدای از علمای حدیثِ شیعه ، از جمله مرحوم علامه محمد تقی شوشتری ، حدیث مذکور را به دلیلِ مجهول بودنِ راویانِ آن ، غیر معتبر و غیر قابل اعتماد می‌دانند. (( تصویر بالا 👆))

📚 ( النجعه فی شرح اللمعه  ج‌۳  ص ۱۰۳ ) ،(فاضل لنکرانی، جامع المسائل، ج۲، ص۱۷۲.) ، (ابن طاووس، الإقبال بالأعمال الحسنة، ۱۳۷۶ش، ج۳، ص۱۸۶) . ( زاد المعاد مجلسی ص 40 و 42) .


sticker با توجه به موارد مطروحه ی فوق ، در ارتباط با حدیثِ لَیلَةُ الرَّغائِب ، بطور کلی سه نظریه وجود دارد :

 
sticker- عده ای علیرغم اینکه ضعف سندِ روایتِ لَیلَةُ الرَّغائِب را قبول دارند ، لیکن با توجه به قائده ی ( تَسامح در ادلّه ی سُنَن ) ، عمل به حدیثِ مذکور را از بابِ استحباب ، جایز می دانند.
sticker - گروه دیگری از علماء ، قائده ی ( تَسامح در ادلّه ی سُنَن ) را یا قبول نداشته و یا حدیثِ مورد بحث را مشمولِ آن نمی دانند ، لذا عملِ به حدیث را از بابِ رجاء و به امید ثواب و نه به قصدِ ورود ، جایز می دانند.
sticker- تعدادی از علماء نیز توصیه فرموده اند : بجای اینکه به روایتِ ضعیف و مورد تردید عمل کنیم ، بهتر است که ترجیحاً ، در شبِ جمعه ( اول ماه رجب ) به اعمالِ مشترک و مُعتبری که در سایر لیالی جمعه ، وارد شده عمل گردد .


امضاي حکيم

🔴اُمِّ کُلثومی که با عُمَر ازدواج کرد ، دختر ابوبکر است نه علی (ع)

stickerتعجب نکنید ، این فقط ادعای شیعه نیست ،

👈 بلکه ( محی الدین نووی ) بزرگترین شارحِ  ( صحیح مُسلم ) نیز همین اعتقاد را دارد :


sticker محى الدين نووى در کتابِ تهذيب الاسماء مى‌گويد :

أختا عائشة: وهاتان الأختان هما أسماء بنت أبى بكر، و أم كلثوم  و 👈أمّ كلثوم هذه تزوجها عمر بن الخطاب، رضى الله عنه.👉

دو خواهر عائشه ؛ همان دو نفرى كه مقصود ابوبكر صديق بودند و به دخترش عایشه گفت : «دو برادر و دو خواهرت (از من ارث مى برند)؛اين دو خواهر که فرزند ابوبکر و خواهران عایشه هستند ، نام یکی از آنها اسماء و نام دیگری ، اُمّ‌كلثوم می باشد ؛

👈و همين اُمّ‌كلثوم است كه عُمَر بن خَطّاب با او  ازدواج كرده است.👉

📚(( تهذيب الأسماء واللغات، ج 2، ص  369)) (( تصویر بالا
sticker))

تبصره :


stickerاظهاراتِ صریحِ محی الدین نووی (به شرح فوق 👆 ) مبنی بر اینکه ، اُمِّ کُلثومی که با عُمَر بن خَطّاب ازدواج کرد ، دخترِ ابوبکر است نه دخترِ علی (ع) ، بهترین گواه بر حقانیتِ تشیّع و خطِّ  بُطلانی بر اکاذیبِ دشمنانِ اهل بیت (ع) در این باره می باشد .

stickerپیروانِ جریانِ انحرافی سَقیفه ، از دیرباز با جعلِ حدیث ، سعی نموده اند تا اینگونه تلقین کنند که اُمِّ کُلثومی که با عُمَر ازدواج کرده ، دخترِ علی (ع) بوده stickerو این ازدواج را شاهدی بر عدمِ اختلاف بینِ امام علی (ع) و عُمَر بن خَطّاب قلمداد کرده و نهایتاً غصبِ فدک ، غصبِ خلافت و نیز شهادتِ صدیقه ی کُبری (س) را تضعیف نمایند .

sticker محی الدین نووی از علمای معروفِ اهلِ سنت و بزرگترین شارحِ ( صحیحِ مُسلم ) و صاحبِ مهترین کتاب در فقه شافعی ، بنام ( المجموع ) می باشد .
در عظمتِ علمی نامبرده ، همین بس که (
شمس الدین ذهبی )،ایشان را با عناوینی مانند :

(
مُفتی الاُمَّة ، شیخ الاسلام ، الحافظ الفقیه الشافعی ،الزاهد ...  ) توصیف نموده است .

👈 ( مُفتی الاُمَّة ) یعنی فقیه و مُفتیِ جهانِ اسلام ...👉

📚(( تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام ،ج ۵۰ ، ص ۲۴۶ ))


امضاي حکيم

🔴شکستِ ابوحنیفه در مُناظره ( اثباتِ حقانیتِ تشیّع ) ⁉️

stickerیکی از شاگردانِ امام صادق (ع) بنام «فضّال بن حسن» وارد مجلسِ درسِ ابوحنیفه شد و از او سئوال کرد :

🔄 ای شیخ ، من برادری دارم که رافضی ( شیعه ) است و هر چه می خواهم به او بفهمانم که ابوبکر بعد از پیامبر اکرم (ص) ، افضلِ امّت و خلیفه ی برحق بوده ، او قبول نمی کند و می گوید :علی (ع)، افضل و خلیفه ی  برحق است ،

 شما دلیلِ قاطعی به من یاد بدهید که به او بفهمانم و او را به راه راست هدایت کنم .

💬 ابوحنیفه گفت :

به برادرت بگو چگونه علی (ع ) را ازابوبکر و عمر برتر می‌دانی،با این‌که آن دو نفر ،در کنار قبر پیامبر (ص ) دفن شده‌اند، ولی قبر علی (ع ) فرسخ‌ها از قبر پیامبر (ص) فاصله دارد ! و این موقعیّت و افتخار، برای برتری آن‌ها کافی است.
sticker

🔄 فضّال گفت :

اتّفاقاً همین دلیل را به برادرم گفتم، برادرم در پاسخ گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید: «لا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النّبِیِّ اِلاّ اَنْ یُؤْذَنَ لَکُمْ» «بدون اجازه پیامبر (ص) وارد خانه او نشوید»

⚡️روشن است که قبر پیامبر (ص) در خانه ی مِلکی خودش بود، قطعاً  آن حضرت چنین اجازه‌ای به آن‌ها نداده، و وارثینِ آن حضرت نیز اجازه نداده‌اند.

💬ابوحنیفه پاسخ داد :

به برادرت بگو : عایشه و حفصه، مهریّه‌ای را که از همسرشان پیامبر (ص) طلب داشتند، به جای آن ، از زمینِ خانه ی آن حضرت گرفتند و هر کدام به پدران خود ( ابوبکر و عمر ) بخشیدند تا در آنجا دفن شوند .

🔄 فضّال گفت :

اتّفاقاً همین پاسخ را به برادرم گفتم، او گفت: مگر قرآن نخوانده‌ای که خداوند به پیامبرش می‌فرماید:«یا اَیّهَا النّبِیّ اِنا اَحْلَلْنا اَزْواجَکَ الّتیِ آتَیْتَ اُجُورَهُنّ:» «ای پیامبر! ما همسرانت را که مهریّه‌های آن‌ها را پرداخته‌ای بر تو حلال کردیم».

⚡️بنابراین پیامبر (ص) در زمان حیات خود، مهریّه همسرانش را داده و به آنها بدهکار نبوده .

💬 ابوحنیفه اندکی تأمّل کرد و گفت :

به این برادرت بگو ، درست است که همسران پیامبر (ص) مهریّه طلبکار نبوده اند ، ولی عایشه و حفصه (دختران ابوبکر و عمر) که دو همسر رسول خدا (ص) بودند، به‌ اندازه ی سَهمُ الارثِ خود از آن خانه گرفتند، و آن را به پدران خود بخشیدند، بنابراین غصبی در کار نبوده است !

🔄 فضّال گفت :

 من این را هم به برادرم گفته ام ، ولی او می گوید : شما آقایان سنّی ها  مُدّعی هستید که پیامبر اکرم (ص) فرموده : « ما پیامبران ،اصلاً ارث نمی گذاریم و هر چه از ما باقی مانده صدقه است» پس طبق این حدیث ، عایشه و حفصه نیز ، سَهمُ الارث نداشته‌اند و به همان دلیلی که شما حضرت فاطمه (س) را از فدک محروم کردید و گفتید : پیامبر(ص) ، ارث نمی گذارد ، عایشه و حفصه نیز نباید ارث ببرند .


stickerآیا دختر از پدر ارث نمی برد اما همسر از شوهرش ارث می برد ؟! sticker


💬 ابوحنیفه که در مقابل دلایلِ مُحکمِ فضّال ، حرفی برای گفتن نداشت ، با عصبانیت ، فریاد زد 

sticker  اُخْرُجُوهُ فَاِنّهُ رافِضِیّ وَلا اَخَ لَهُ  

«این مرد را از مسجد بیرون کنید، زیرا او خودش رافضی (شیعه) است و برادری ندارد ! » sticker

📚((احتجاج طیرس ج 2 ص 130 - الفصول المختاره ص74 ))


امضاي حکيم

اگر عمر بجای علی (ع) بود عایشه را تکه تکه می کرد

سید رضا نوعی پنجشنبه 02 اسفند 1397 تعداد بازدید : 927 نظرات ( 0 )

🔴اگر عُمَر بجای علی (ع) بود عایشه را تکه تکه می کرد 🗡❣️

stickerسوء تفاهم نشود ، این حرفِ شیعه نیست ، بلکه سخنِ دانشمندِ مشهورِ اهلِ سنت و بزرگترین شارحِ نهج البلاغه ، ابن ابی الحدید (معتزلیِ شافعی ) ،می باشد .
stickerابن ابی الحدید در شرح نامه ی معاویه به علی (ع) می نویسد :

برپا کنندگان جنگ جمل ، همگی اهل دوزخند ،بجز عایشه و طَلحه و زُبیر ؛البته در صورتیکه این سه نفر توبه کرده باشند و اگر توبه نکرده باشند ، حُکمِ این‌ها نیز بخاطر اصرارشان بر  بَغی ، دوزخ است ، آنچه بر سَرِ عایشه آمد ، نتیجه ی خطاى خودش بود . اگر عایشه ( طبق آیه ی 33 سوره احزاب که می فرماید : وَ قَرْنَ في‏ بُيُوتِکُنَّ ... ) در خانه ی خود مى ماند، هرگز میانِ مردمِ کوفه و اَعرابِ بادیه نشین ، خوار و زبون نمى شد و حال آنکه علیرغم این کارها ، علی (ع ) او را گرامى و محفوظ داشت و شأنِ او را رعایت فرمود .

⚡️آنگاه ابن ابی الحدید این سخنِ تأمّل برانگیز و مطابقِ واقع را از خود به یادگار می گذارد  : 👇

👈 اگر عایشه کارى را که نسبت به على (ع) انجام داد ، نسبت به عُمَر انجام داده بود و وحدتِ مسلمانان را علیه عُمَر برهم زده و آغازگر جنگی بود ( که بیش از 2500کشته برجا گذاشت ) ، عُمَر بدون تردید ، عایشه را به قتل می رساند و بدنش را با شمشیر پاره پاره می گرد🗡❣️ ، ولى على (ع) شخصی بردبار و بزرگوار بود .


📚(( شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج‏17 ، 254 )) (( تصویر بالاsticker))



🔴 فرمایش آقا امیر المومنین (ع) در مورد عایشه در خطبه 156 نهج البلاغه ، شنیدنی و قابل تأمل است :👇

( وَ أَمَّا فُلَانَةُ فَأَدْرَكَهَا رَأْيُ النِّسَاءِ، وَ ضِغْنٌ غَلَا فِي صَدْرِهَا كَمِرْجَلِ الْقَيْنِ، وَ لَوْ دُعِيَتْ لِتَنَالَ مِنْ غَيْرِي مَا أَتَتْ إِلَيَّ لَمْ تَفْعَلْ؛ وَ لَهَا بَعْدُ حُرْمَتُهَا الْأُولَى وَ الْحِسَابُ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى.)

sticker ایشان می فرمایند :

اما بر فلان زن (عایشه )، انديشه ی زنانه غلبه يافت و كينه در سينه ی او جوشيدن گرفت ، همچون کوره ی آهنگران كه در آن فلزها را می گدازند. اگر او را فرا  مى خواندند كه آنچه با فتنه گری بر علیه من مرتکب شد ، همان را با ديگرى انجام دهد ، هرگز نمى پذيرفت
sticker

stickerبه هر حال، حرمتى كه در نخست داشت همچنان بر جاى است و در عین حال ، حسابِ گناه و فتنه گری او با خداست . 💥

📚( خطبه 156 نهج البلاغه )


stickerنکات محوری در فرمایش امیرالمومنین عبارتند از :

stickerهدف عایشه از جنگ ، چیزی جز کینه ی شخصی او نسبت به علی (ع) نبوده است ، اگر چه به ظاهر ،خون خواهی از عثمان را بهانه و شعار خود قرار داده بود .

stickerکینه ی عایشه نسبت به علی (ع) به حدی است که علیرغم  آن همه گذشت و مهربانی ایشان ( که سخن ابن ابی الحدید ، یکی از شواهد آن است ) ، پس از رسیدن خبر شهادت امیرالمومنین (ع) به عایشه ، او از خوشحالی سجده ی شُکر بجای آورد و در روایت دیگر عصای خود را انداخته و شعری را که حاکی از خشنودی او بود ، زمزمه کرد .

stickerهمین عایشه ، که معاویه را بخاطر به قتل رساندن فجیع برادرش ( محمد بن ابی بکر ) و  نیز کُشتن ( حجربن عدی ) ، نفرین می کرد ، نهایتاً از در سازش با او درآمد stickerبنحویکه یک مرتبه معاویه برای ایشان یکصد هزار دینار فرستاد و همچنین هجده هزار دینار قرض او را نیز پرداخت کرد .sticker

📚(( مقاتل الطالبین ص 55  )) و (( طبقات الکبری ج 3 ص 38)) و (( الکامل فی التاریخ ابن اثیر ج 8 ص 136))و ((  حلیة الاولیاء 2/47 )) و (( سیر اعلام النبلاء 2/131)) .


امضاي حکيم

صفحه قبل 1 2...5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 صفحه بعد

تعداد صفحات : 15

درباره ما
سيد رضا نوعی حکیم
با سلام
سایت پیام شیعه برای تبیین معارف شیعه اثنی عشری و رساندن پیام حقانیت آن به گوش جهانیان می باشدکه مطالب آن در قالب مباحث تفسیری ، شرح احادیث ، شرح و نقد متون ادبی ، دروس معرفتی (نقد تصوف حوزوی ) ، بررسی تطبیقی احادیث ، تقاسیر و مباحث کلام شیعه و پاسخ به شبهات دینی ، ارائه خواهد شد.
روح پدرم شاد که می گفت به استاد
فرزند مرا عشق بیاموز و دگر هیچ
سید رضا نوعی ( حکیم ) کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 292
  • کل نظرات : 98
  • افراد آنلاین : 10
  • تعداد اعضا : 52
  • آی پی امروز : 496
  • آی پی دیروز : 351
  • بازدید امروز : 1,647
  • باردید دیروز : 884
  • گوگل امروز : 67
  • گوگل دیروز : 85
  • بازدید هفته : 2,531
  • بازدید ماه : 4,565
  • بازدید سال : 71,052
  • بازدید کلی : 2,639,262