loading...

پیام شیعه | Shia

متفاوت ترین سایت مذهبی

آیا قتل کودک عربستانی نشانه ظهور است ؟

سید رضا نوعی سه شنبه 23 بهمن 1397 تعداد بازدید : 985 نظرات ( 1 )

sticker(( پاسخ به شبهات و سئوالات دینی )) sticker

 

🔴سئوال : برخی افراد بعد از قتل ( زکریا ) کودکی در عربستان ، آن را از نشانه های نزدیکی ظهور بیان میکنند آیا چنین تطبیقی درست است ؟


stickerپاسخ : افرادی که این قضیه را دلیلی بر نزدیکی ظهور می دانند به روایتِ زیر استناد می کنند :

 

 قَالَ يَا زُرَارَةُ لَا بُدَّ مِنْ قَتْلِ غُلَامٍ بِالْمَدِينَةِ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَ لَيْسَ يَقْتُلُهُ جَيْشُ السُّفْيَانِيِّ قَالَ لَا وَ لَكِنْ يَقْتُلُهُ جَيْشُ آلِ بَنِي فُلَانٍ  يَجِي‏ءُ حَتَّى يَدْخُلَ الْمَدِينَةَ فَيَأْخُذُ الْغُلَامَ فَيَقْتُلُهُ فَإِذَا قَتَلَهُ بَغْياً وَ عُدْوَاناً وَ ظُلْماً لَا يُمْهَلُونَ فَعِنْدَ ذَلِكَ تَوَقُّعُ الْفَرَجِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ.


 امام صادق (ع) به زُراره فرمود :


«بناچار جوانى در مدينه كشته مى‏شود، عرض كردم: فدایت شوم ، مگر لشگر سفيانى او را  نمی كُشند؟ فرمود : نه ، بلكه او را (يَقْتُلُهُ جَيْشُ آلِ بَنِي فُلَانٍ ) لشكر آل بنى فلان به قتل می رسانند ... پس چون او را به ناحق بكُشند، مُهلتشان بسر آيد، در آن هنگام اميد فرج داشته باش ان شاء اللَّه‏.» 


📚 (اصول الکافی،ج1،ص337)

sticker این روایت از نظر علامه مجلسی (ره) مجهول است و سند معتبری ندارد .

📚(مجلسی،مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏4، ص: 39)


stickerصرف نظر از سند این روایت ، دلالتِ آن نیز مقصودِ برخی افراد که به این روایت استناد میکنند را ثابت نمیکند.

👈 اینکه می گویند : ((منظور از این غلام ، نفسِ  زَکیّه است که مطابقِ روایتی دیگر ، نزدیک ظهور و همزمان با خروجِ سفیانی و یَمانی به قتل می رسد )) نیز ، قیاس مع الفارق است .

stickerبه هرحال کُشته شدنِ این کودک (زکریا ) در عربستان ،ربطی به این روایت ندارد زیرا  هنوز سفیانی و یمانی خروج نکرده‌اند.


stickerکسانی که به این روایت استناد کرده‌اند چگونه می توانند «آلِ بنی فُلان » را به آلِ سعود ، تطبیق دهند ؟ چون احتمال دارد منظور بنی امیه یا بنی عباس که در نزدیک ظهور دوباره حاکم میشوند باشند.

stickerقبلا نیز برخی افراد با تَمَسُّک به حدیثی ضعیف ، مُدعی بودند که بعد از مرگ ملک عبدالله پادشاه عربستان ،آن کشور به هم می ریزد و امام زمان (عج ) ظهور میکندsticker

🔘أبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ كَذَبَ اَلْوَقَّاتُونَ إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ لاَ نُوَقِّتُ .
 
امام صادق (ع) : فرمودند :

👈
کسانی که برای ظهور ، وقت تعیین می کنند ، دروغ گویانند ، ما اهل بیت (ع) هیچ گاه برای ظهور ، زمان خاصی را مشخص نمی کنیم .

📚((الکافي , جلد 1 , صفحه 368 ))

🔘جای تعجب نیست که اَذنابِ منحرف و افراطی محمد بن عبدالوهاب ، صرفاً بخاطر صلوات بر آلِ محمد ،زکریای خردسال را در عربستان بطور وحشیانه ذبح کنند ❣️
sticker

 stickerزیرا بقول دانشمند بزرگ  اهل سنت ، زینی دحلان شافعی :

👈محمد بن عبد الوهاب در زمان حیاتش ،دستور قتل یک پیر مرد مؤذنی را بخاطر فرستادن صلوات در اذان ، صادر کرد و پیروانِ او نیز بر اساسِ فتوای او ،آن پیر مرد را به قتل رساندند .
sticker

📚(( الدرر السنیة فی الرد علی الوهابیة،ص 108))

          sticker حُبِّ علی (ع) را نتوان سَر بُرید ❣️sticker


امضاي حکيم

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط مجتبی در تاریخ 1397/11/24 و 1:47 دقیقه ارسال شده است

بزرگوار نفس زکیه که تو مکه بین رکن و مقام شهید میشه.بعد هم اینجا خود راوی از حضرت پرسیدن آیا منظورتون همون جوانیه که به دست لشکر سفیانی کشته میشه و حضرت جواب میدن نه منظور کسی دیگر در مدینه هست
پاسخ : سلام علیکم

برادر عزیز و ارجمند ( آقا مجتبی )

این عبارت

( منظور از این غلام ، نفسِ زَکیّه است )

نقل قول از کسانی بود که در صدد انطباق روایت مزبور با ظهور می باشند نه اینجانب .

به هر حال عبارت مذکور داخل گیومه قرار گرفت تا برای مخاطبین ، مرجع سخن مشخص باشد .

اما فرصت را مغتنم شمرده و برای تنویر اذهان در مورد روایت فوق ، توضیحاً عرض می کنم :

وقتی امام(ع) فرمود:«اى زراره! به ناچار نوجوانى در مدینه کشته مى‏شود ، زراره می گوید: قدایت شوم، مگر لشکر سفیانى او را نمیکشند؟ امام (ع) فرمود: نه ! بلکه او را لشگر آل بنى فلان می کشند .»

منظور از آل بنی فلان چیست؟

مرحوم مجلسی در مرآة العقول ، دو احتمال را مطرح می فرماید :

احتمال اول :

أی أصحاب بنی فلان… و المراد ببنی فلان (احتمال اول) إما بنی العباس و یکون المراد غیر النفس الزکیه بل رجلا آخر من آل رسول الله یقتله بنو العباس مقارنا لانقراض دولتهم، فیکون هذا من العلامات البعیده . عن أبی جعفر(ع) قال: لیس بین قیام القائم(عج) و بین قتل النفس الزکیه أکثر من خمسه عشر لیله.

یعنی اگر منظور از بنی فلان ( بنی عباس ) باشد که جوانی را از خاندان پیامبر (ص) همزمان با انقراض دوران حکومت خود به قتل می رسانند ، این امری بعید است زیرا بنی عباس در سال ۶۵۶ ه. ق سقوط کردند و اکنون سال (۱۴۳۲ ه. ق) است در صورتیکه طبق نقل شیخ مفید : امام صادق (ع) فرمودند : بین کشته شدن نفس زکیه و ظهور قائم (عج) بیش از پانزده شب فاصله نخواهد بود .

احتمال دوم :

و یحتمل أن یکون المراد بنی مروان، و یکون إشاره إلى انقراض دوله بنی أمیه و بالفرج ، الفرج منهم و من شرهم‏.‏" توقع الفرج" بصيغة المصدر.

می فرماید : اگر منظور از ( بنی فلان ) بنی امیه همزمان با انقراض دوره ی آنها باشد ، در این صورت مُراد از ( الفرج ) در روایت ، فرج امام زمان (عج) نیست ، بلکه فرج از شرّ بنی امیه می باشد .

1- اصل قتل نفس زکیّه و نشانه ی ظهور امام زمان (عج) بودن آن ، از مُسَلَّمات و قطعی است ، اما دو سه تا روايت صحيح السند راجع به نفس زکيه بيشترنداريم که با آنها فقط اصل نفس زکيه وعلامت بودن اواثبات مي‌شود، ولی درمورد تفصيلاتش که آيا قبل از ظهور است يا بعد از ظهور؟ ازنسل امام حسن(ع) است يا امام حسين(ع) ، در کوفه کشته مي‌شود يا درمکه؟ روایات وارده ضعیف و اغلب با یکدیگر متناقض می باشد .

2- نفس زکیه ، اسم نیست بلکه لقبی برای اشخاصی است که در مقاطع مختلف مظلومانه ، توسط حکام ظلم و جور ، به قتل می رسند می باشد . در روایات وارده این لقب به کسان دیگری نیز اطلاق شده و در مقابل ، از شخصی که بنا به مشهور بین رکن و مقام کشته می شود و قتل او از علامات ظهور است با لقب (مذبوح ) یاد شده :

امیر المومنین می فرمایند:

وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّکِیَّهِ بِظَهْرِالْکُوفَهِ فِی سَبْعِینَ وَ الْمَذْبُوحُ بَیْنَ الرُّکْنِ وَ الْمَقَامِ.

(بحارالأنوار، ج ۵۳، ص ۷۸، و مختصر بصائر الدرجات، ص۴۴۳)

3-دلیل دیگر برای بین نفس زکیه ی مورد نظر با سایرین که از آنها نیز با لقب نفس زکیه یاد شده ، این است که عمدتاً هرجا منظور از نفس زکیه آن کسی که بین رکن و مقام کشته می شود باشد ، نفس زکیه بصورت معرفه و با علامت (ال) می آید و هر جا که کسان دیگر ( در کوفه ، نجف ، مدینه و ...) مد نظر باشد بدون (ال ) و بصورت نکره از آنها یاد شده است .

بعنوان نمونه :

لَیسَ بَینَ قِیامِ قَائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَینَ قَتْلِ النَّفْسِ الزَّکیةِ إِلَّا خَمْسَ عَشْرَةَ لَیلَةً

( کمال الدین و اتمام النعمه، ج۲، ص۶۴۹)

(...قتل نفس زكية بظهر الكوفة في سبعين من الصالحين).

(الإرشاد للمفيد ص 336 والبحار:52/219-221)

4- سخن آخر و جمع بندی :

به طور کلی در تطبیق روایات مربوط به علائم ظهور بر حوادث خارجی نمی توان به صورت قطعی نظر داد. تا کنون اتفاقات متعددی پیش آمده است که برخی سعی کردند آن را به علائم ظهور تطبیق دهند.

متأسفانه این افراد :

زمانی خروج زندیقی از قزوین را بر رضاخان تطبیق کردند و زمانی دیگر حمله آمریکا به عراق را بر سفیانی تطبیق کردند و چند سال اخیر هم ظهور داعش در سوریه و حمله اش به عراق را برخی سعی کردند به خروج سفیانی تطبیق دهند...

این گروه به همین هم بسنده نکرده و با توجه به روایت مورد بحث و یا روایت نفس زکیه ، گاهی شهادت آیت الله حکیم ، زمانی شهادت شیخ نمر و گاهی شهادت شهید حججی و اکنون نیز شهادت کودک عربستانی ( زکریا ) را با روایت مورد بحث توجیه می کنند .

همین افراد هر از چند گاهی کسانی را با سید خراسانی ، یمانی و... انطباق می دهند .

ولی تاریخ ثابت کرده که چنین تطبیق هایی، صحیح نبوده و همواره خلاف آن اثبات می گردد و در این صورت خواسته یا ناخواسته ،بستر مناسب و موجبات تضعیف و تزلزل در عقاید سایری را ایجاد می کنند .

در خاتمه از حوصله ی مخاطبین گرامی و دقت نظر برادر عزیزم ( آقا مجتبی ) تشکر می کنم .

خادم اهل بیت (ع) ، سید رضا نوعی ( حکیم )



کد امنیتی رفرش
درباره ما
سيد رضا نوعی حکیم
با سلام
سایت پیام شیعه برای تبیین معارف شیعه اثنی عشری و رساندن پیام حقانیت آن به گوش جهانیان می باشدکه مطالب آن در قالب مباحث تفسیری ، شرح احادیث ، شرح و نقد متون ادبی ، دروس معرفتی (عرفان نظری و عملی ) ، بررسی تطبیقی احادیث ، تقاسیر و مباحث کلام شیعه و پاسخ به شبهات دینی ، ارائه خواهد شد.
روح پدرم شاد که می گفت به استاد
فرزند مرا عشق بیاموز و دگر هیچ
سید رضا نوعی ( حکیم ) کانال تلگرام پیام شیعه ( حکیم )
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 292
  • کل نظرات : 96
  • افراد آنلاین : 10
  • تعداد اعضا : 38
  • آی پی امروز : 99
  • آی پی دیروز : 390
  • بازدید امروز : 605
  • باردید دیروز : 3,280
  • گوگل امروز : 64
  • گوگل دیروز : 374
  • بازدید هفته : 8,239
  • بازدید ماه : 15,265
  • بازدید سال : 321,514
  • بازدید کلی : 2,303,263